تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۴۲۵۵۹۹
شاخص هم وزن بعد از ۲۰ روز بالاخره مثبت شد؛ به روند بورس امید داشته باشیم؟

بازگشت‌ بـورس به روزهای‌ سبز؟

۰
بازگشت‌ بـورس به روزهای‌ سبز؟
کبنا ؛دیروز در حالی که شاخص کل برای سومین بار در هفته جاری مثبت بود، شاخص کل هم وزن برای اولین بار از 5 شهریورماه تاکنون صعودی شد تا سهامداران شرکت های کوچک هم بعد از حدود 40 روز بتوانند نفسی بکشند.
به گزارش کبنا، خراسان نوشت: دیروز شاخص کل بورس 57 هزار واحد رشد کرد تا سومین روز صعودی در هفته جاری رقم بخورد و این شاخص مهم از میانه کانال 1.6 میلیون واحد عبور کند. رشد شاخص کل در اثر حمایت های گسترده از شرکت های بزرگ رخ داده و در سوی دیگر، منجر به فشار فروش در شرکت های کوچک برای خروج از آن ها و خرید سهام شرکت های بزرگ صادراتی شده بود. موضوعی که به اثر معکوس حمایت های دولتی بر سهام شرکت های کوچک برمی گردد! گفتنی است علاوه بر حمایت های دولت، رشد نرخ ارز نیمایی نیز در بهبود چشم انداز سهام شرکت های بزرگ صادراتی موثر بوده است.با این حال دیروز و چند روز بعد از مثبت شدن شاخص کل، شاخص کل هم وزن هم صعودی شد و صف های فروش بسیاری از نمادهای کوچک هم باز شد. موضوعی که نشان دهنده متعادل شدن کلیت بازار سرمایه است. البته همچنان سرمایه گذاران برای حضور بلندمدت و میان مدت در بورس تردید دارند چرا که بازار نسبت به حمایت ها و خریدهای لحظه ای و دفعی شرطی شده و هر اتفاقی (مثل فروش عمده حقوقی ها) می تواند تعادل بازار را به هم بزند. دیروز حقوقی ها حدود دوهزار میلیارد تومان فروش خالص را ثبت کردند و نمادهای بزرگ خودرویی هم به صورت متعادل بازگشایی شدند اما پالایشی های بزرگ همچنان متوقف اند. نماد تاپیکو هم با بازگشایی مثبت 18 درصدی پس از مدت ها توقف، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشت.این در حالی است که همچنان حمایت های لفظی و عملی از بورس ادامه دارد. شرکت فرابورس از اختصاص 50 میلیارد تومان منابع برای بازارگردانی نماد این شرکت در بازار سرمایه خبر داد.
مدیر روابط عمومی سازمان بورس نیز از راه اندازی استودیوی تلویزیونی بورس تا دو هفته آینده خبر داد. بااین حال همچنان نحوه حمایت از بورس محل مباحثه اهالی اقتصاد است.
مروی یکی از کارشناسان اقتصادی که نامه 25 اقتصاددان به رئیس جمهور در خصوص رشد حبابی بورس را امضا کرده بود، با اشاره به این که سرمایه 100 سهامدار حقیقی طی رشدهای اخیر به هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت نباید با مداخله مخرب از بورس حمایت شود و توضیح داد: اگر دولت با عناوینی مانند حمایت، به حقوقی‌ها برای خرید و جمع کردن صف‌های فروش فشار بیاورد یا منابعی بیرون از بازار به آن تزریق کند، این کار سم مهلکی هم برای بورس و هم برای کل اقتصاد خواهد بود.

ابتکار نوشت: از ابتدای سال 99 بازار بورس رکوردهای بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد و محلی برای جذب سرمایه‌های در دست افراد بود اما روند اینگونه نماند و این بازار از نیمه دوم مردادماه دچار ریزش شد و سهام‌داران را شوکه کرد. در این میان راهکارهایی برای نجات بورس از سوی دولت ارائه شد اما این راهکارها آنطور که باید و شاید نتوانست ثبات را به بازار بازگرداند. البته بازار طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه توانست به کانال 1600 هزار واحد بازگردد، حال این پرسش مطرح می‌شود که دلیل این رشد چیست و آیا شاخص می‌تواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد یا خیر؟
علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلیل رشد شاخص بورس طی روزهای گذشته، گفت: عده‌ای رشد شاخص بورس را حاصل جلسات و صحبت‌های برخی از شخصیت‌های سیاسی می‌دانند، اما من بر این باورم که ‌صعود بازار سرمایه طی روزها اخیر ربطی به صحبت‌های سیاسیون ندارد و نباید با اینگونه مسائل بازار را به حاشیه بکشانیم، آن چیزی که در جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفت تکرار مکررات بود. من معتقدم بازگشت اخیر بورس به دلیل حرکت‌ها اقتصادی و تصمیمات مناسب به ویژه از سوی بانک مرکزی بود.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000425/nf00425599-2.jpg
این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر اقدامات بانک مرکزی بر بازار بورس اشاره کرد و در این‌باره ادامه داد: محدودها در بازار نیما توسط بانک مرکزی به طور کامل برداشته شده و از سوی دیگر این نهاد قدم‌هایی را برای تک‌نرخی شدن ارز برداشته است. این تک نرخی شدن بازار ارز تاثیر بالایی در تصمیم‌گیری شرکت‌ها به خصوص صادرات-محورها دارد. با تصمیماتی که بانک مرکزی اتخاذ کرده است احتمالا ما شاهد عرضه دلار در بازار خواهیم بود، اگر این اتفاق رخ دهد باعث خواهد شد که بار دیگر نگاه‌ها به سمت بازار سرمایه کشیده شود.
وی اظهار کرد: اینکه چنین سیاست‌هایی مقدمه‌ای برای رشد دوباره بازار سرمایه باشد یا خیر پرسش بسیاری از فعالان بازار است. من معتقدم چنین حرکت‌هایی بیشتر شبیه به مسکنی برای بازار بوده اما می‌توان این مسکن را به اهرمی برای رشد دوباره بورس تبدیل کرد. اگر اکثر شرکت‌ها و نهادها با بانک مرکزی همسو شوند و به سمت انضباط پولی و دستورالعمل‌های علمی حرکت بکنند ما شاهد حرکت صعودی شاخص بورس همراه با تعادل خواهیم بود و نکته مهم این است که بازار در آن شرایط علمی پیش می‌رود.
حیدری با اشاره به نرخ ارز گفت: عده‌ای بر این باورند که رشد نرخ ارز بر صعود دوباره بازار بورس اثرگذار بوده است، ما باید توجه داشته باشیم که نرخ ارز فعلی هنوز در صورت‌های مالی شرکت‌ها بیان نشده و نیاز است که شرکت‌ها صورت‌های مالی‌شان را ارائه کنند. پس نرخ ارز در حال حاضر نمی‌تواند در نوسان قیمت سهام دخیل باشد اما چون دلار یک شاخص مهم در اقتصاد است به خوبی نشان‌دهنده تورم بوده و حرکت علمی که بانک مرکزی انجام داد باعث شد مجدد نگاه خوش‌بینانه به سمت بازار سرمایه حرکت کند.
وی در پاسخ به این پرسش که بازار چگونه می‌تواند در مسیر صعود باقی بماند گفت: در حال حاضر همچنان نگاه خوشبینانه به بازار سرمایه وجود دارد و این مسئله بسیار ارزشمند است. اما نباید با سیاست‌های غلط اعتماد به بازار سرمایه را از بین ببریم. من معتقدم اگر ما رسانه و مطبوعات آزاد و پیگیری داشته باشیم بازار به شفافیت می‌رسد. به بیانی دیگر بازار سرمایه نیازمند شفافیت و پیگیری رسانه‌ها است. از سوی دیگر باید نهادها همسو با بانک مرکزی سیاست‌های مالی خودشان را تدوین کنند، در چنین شرایطی این دو مورد سبب شفافیت بازار بورس می‌شود و صعود ادامه خواهد داشت.
حیدری گفت: سیاست‌گذاران برای بهبود اقتصاد باید یک ریل مناسبی را برای مولفه‫های کلان اقتصادی تعریف کنند. اقتصاد باز و یا به رسمیت شناختن بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از مشکلات را سامان دهد، در غیر این‌صورت ما مدام یک مسیر غلط را با سیاست‌های نادرست تکرار خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1