تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۴۲۵۱۹۱
نگاهی به تصمیم ستاد ملی کرونا در خصوص بازگشایی مدارس؛

بازگشايي حضوري مدارس؛ فاجعه انساني؟

۲
۰
بازگشايي حضوري مدارس؛ فاجعه انساني؟
کبنا ؛پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، امروز اولین زنگ مدارس به‌صدا درآمد و ۱۴‌میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور، اولین روز سال تحصیلی را در سایه پاندمی کرونا، آغاز کردند. برخی در خانه ماندند و بسیاری نیز به مدرسه رفتند. بنا بر تصمیم آموزش و پرورش همه دانش‌آموزان باید در روز نخست سر کلاس حاضر شوند، اما پیام‌های والدین نگران نشان می‌دهد که بسیاری از آنها فرزندانشان را به مدرسه نفرستادند. از سوی دیگر قرار بود مدرسه‌ها بر اساس طبقه‌بندی شهرها از نظر ابتلا به کرونا به سه رنگ سفید، زرد و قرمز کارشان را شروع کنند؛ اما مقام‌های آموزش و پرورش تاکید داشتند که خانواده‌ها صبح امروز (شنبه ۱۵ شهریور) قبل از حرکت به سوی مدرسه تماس بگیرند تا ببینند مدرسه باز است یا نه. بر اساس آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت ۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و ۸۳ شهرستان در وضعیت هشدار بیماری هستند و مابقی شهرستان‌ها نیز در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط و سفید با خطر کم قرار دارند. هیچ‌نقطه سبز یعنی منطقه عاری از کرونا در کشور وجود ندارد. محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه خبری تلویزیونی گفت که «تفاوت معناداری بین وضعیت‌های مختلف سفید، زرد و قرمز نیست و می‌گویند حتی از وضعیت سفید بیشتر نگران هستیم چون عدم رعایت پروتکل‌ها موجب می‌شود این مناطق به سرعت تبدیل به منطقه زرد و قرمز شوند و بر همین اساس باید همه مناطق را مناطق پرخطر دانست و رعایت پروتکل‌ها را در نظر گرفت پس در تمام مناطق کشور، یک پروتکل رعایت شود».
يکي از سردرگمي خانواده‌ها در روز اول آغاز سال تحصيلي 99-1400، حضور دانش‌آموزان در شهرستان‌هايي با وضعيت قرمز بود. تا چند روز پيش قرار بر اين بود که آنها از طريق برنامه «شاد» روز اول را آغاز کنند. در دستورالعمل دانش مدارس آمده بود: « در شهرهايي با وضعيت سفيد، آموزش حضوري است، در شهرهاي زرد، مدرسه ناگزير است با کم کردن دانش‌آموزان در کلاس‌هاي زوج و فرد يادگيري را مديريت کند و در شهرهايي با وضعيت قرمز تمام کلاس‌ها بايد مجازي و آموزش غيرحضوري باشد» اما حالا در دستورالعمل جديد آمده است، 62‌درصد مدارس که داراي جمعيت کمتر از 100 دانش‌آموز هستند، بايد مانند شرايط عادي و روزهاي طبيعي کلاس‌هاي درس را با رعايت پروتکل‌ها برگزار کنند. در 38‌درصد مدارس ايران که بيش از 100 دانش‌آموز دارند، شوراي مدرسه اختيار دارد که متناسب با متراژ مدرسه و کلاس دانش‌آموزان را گروه‌بندي کند تا بر اساس آن به مدرسه بيايند. حاجي‌ميرزايي در پاسخ به سوال مجري که چرا مقررات يک شبه تغيير کرد، گفت: «نمي‌شود که هر خانواده‌اي هر روز بپرسد در چه شرايطي هستيم و آيا امروز فرزندمان را به مدرسه بفرستيم يا نفرستيم. البته ما هر هفته اوضاع را رصد مي‌کنيم و پروتکل‌هاي سخت‌گيرانه را در آموزش و پرورش ايجاد کرديم و همه کادر ستادي قرار شد تک تک به مدارس سر بزنند». وي ادامه داد: با دستور رئيس‌جمهور استفاده از سامانه شاد براي دانش‌آموزان رايگان است، برخي از خانواده‌ها اين نگراني را دارند، در منطقه‌اي که زندگي مي‌کنند اينترنت نيست يا برخي دانش‌آموزان دسترسي به ابزار هوشمند ندارند ما اعلام مي‌کنيم که کسي لازم نيست ابزار هوشمند تهيه کرده و در سامانه شاد فعاليت کند بلکه مي‌توانند از طريق تلويزيون آموزش‌ها را دنبال کنند در مناطقي که تلويزيون نيز در دسترس نباشد، ما متعهد هستيم به همه دانش‌آموزان آموزش لازم را ارائه کنيم.
واکنش والدين به روز اول مدرسه
واکنش خانواده‌ها نيز در اين رابطه قابل توجه است و بسياري از آنها اعتقاد داشتند که بي‌سوادي بهتر از خطر کرونا براي فرزندانشان است. برخي از آنها در شبکه‌هاي مجازي به آغاز حضوري مدارس مخصوصا در شهرهايي با وضعيت قرمز و هشدار واکنش نشان داده‌اند: «من فرزندم را به مدرسه نفرستادم چون يک بچه 8‌ساله نمي‌تواند پنج ساعت در کلاس درس ماسک بزند. يا اگر مداد يا پاک‌کن از دستش افتاد چطور مي‌تواند آن را ضد عفوني کند؟»، «بچه‌ام صبح به مدرسه نرفت، اما بسياري از والدين آنها را فرستادند، آنها مي‌گفتند که از خانه ماندن فرزندشان خسته شده‌اند!» ،« به‌نظر من يه برنامه‌ريزي مي‌کنن براي اين حجم از بي‌برنامه بودن»، «فرزندم را به مدرسه نفرستادم، اگر فرزندم به کرونا مبتلا شود، واقعا معلوم نيست مسئولان آموزش و پرورش يزد، چه جوابي به ما مي‌دهند»، «صد بار با مدرسه تماس گرفتم و مرتب مشغول بود»، «من فرزندم را به مدرسه فرستادم، چطور خانواده‌ها در مواقع ديگر نظارتي بر حضور آنها در جمع دوستان ندارند و فقط نگران مدارس هستن؟»، «بي سوادي همان مرگ است، پس اميدوارم در مدرسه پروتکل‌ها را رعايت نمايند، چون اگر کلاس اول را در مدرسه نباشند، بي‌‌‌سواد مي‌شوند». چطور 15‌ميليون خانواده با مدرسه تماس بگيرند. اگر والدين دانش‌آموزان در مدرسه‌اي با 300 دانش‌آموز بخواهند زنگ بزنن و در عرض 30 ثانيه بپرسن مدرسه بازه يا نه، حدود دو ساعت و نيم زمان بدون وقفه نياز دارد!» در اين بين زهرا نژادبهرام، عضو شوراي شهر تهران به خانواده‌ها حق داده که نگران سلامت فرزندانشان باشند و از مسئولان خواسته اين نگراني را اولويت خود قرار دهند. رئيس‌جمهور نيز معتقد است که فاصله‌اي بين جان و يادگيري و آموزش وجود ندارد، اما سيد آرش حسيني ميلاني، سخنگوي کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران از رئيس‌جمهور خواست توصيه جامعه پزشکي را جدي گرفته و مانع از بازگشايي حضوري مدارس شود. او در توئيتي اعلام کرده است: «آقاي رئيس‌جمهور، توصيه جامعه پزشکي را جدي بگيريد و بازگشايي حضوري مدارس را متوقف کنيد».
شنبه بي‌‌‌کتاب دانش‌آموزان
يکي از ابتدايي‌ترين الزامات حضور در مدارس در دست داشتن کتب درسي است اما به‌نظر مي رسد آموزش و پرورش در اين زمينه نيز با مشکلاتي مواجه است، چرا که توزيع کتب درسي در تمامي مناطق صورت نگرفته است و بسياري از دانش‌آموزان به‌ رغم اينکه قبول خرداد و جا به جايي منزل نداشته و حتي ثبت نامشان نيز به موقع صورت گرفته اما هنوز فراخواني از سوي مدارس براي گرفتن کتب درسي دريافت نکرده‌اند.
فاجعه در راه است؟
عباس آقازاده رئيس مجمع عمومي سازمان نظام پزشکي، در نامه‌اي به ستاد ملي مديريت کرونا، با بيان اينکه دستور بازگشايي حضوري مدارس با شرايط همه‌گيري کرونا و وضعيت قرمز بسياري از مناطق کشور همخواني ندارد، نسبت به وقوع فاجعه انساني هشدار داد و بر لزوم لغو بازگشايي حضوري مدارس در همه مقاطع تحصيلي و مناطق کشور تاکيد کرد. در متن نامه او آمده است: «وزير آموزش و پرورش طي سخناني در اجلاس با مديران اين وزارتخانه، گفته که مدارس بايد از شنبه 15شهريور، به‌طور حضوري بازگشايي شوند، نوشت که اين دستور وزير آموزش و پرورش، با شرايط حاکم بر همه‌گيري ويروس کرونا و وضعيت قرمز بسياري از مناطق کشور، همخواني ندارد. وي در بخش ديگري از نامه عباس آقازاده خطاب به ستاد ملي مديريت کرونا که رياست آن را حسن روحاني بر عهده دارد، تاکيد کرده است که به خطر انداختن جان ميليون‌ها دانش‌آموز و آموزگار و خانواده‌هايشان و دخالت در کارشناسي تخصصي نحوه مقابله و مبارزه با بيماري از سوي مسئولين غيرمرتبط با امور بهداشتي، مي‌تواند در کمترين فاصله زماني به يک فاجعه انساني تبديل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

نسیم
Iran, Islamic Republic of
امروز همه فقط اعتراض میکنن...بعد چند مدت برای همه حضور بچه ها عادی میشه....آمار ها بالا میره میگن نتیجه ی مسافرت هاست...و از سر خودشون وا میکنن...معلم ها می میرن چند روز همه اعتراض میکنن بعد همه یادشون میره...جامعه ی ما جامعه ی بی رحمیه...ایران سالهاست که زخمیه...با این مسئولین نالایق...حیف ایران و تمدن هزارساله اش که مسئولین بی لیاقت به باد دادن...
Iran, Islamic Republic of
صبح بچه را بردم مدرسه هیچ امکانات ضدعفونی نداشتند نه تب سنج.ژل.الکل و...حتی کلاس ها ضدعفونی نکرده بودند گفتند ما هیچ امکاناتی نداریم شرایط قرمز است برگزاری کلاس مطلقا ممنوع است دانش آموز که گنجشک نیست رهایش کنند به امان خدا به نظر شما بچه تحصیل نکند بهتر است یا دراثر کمبود امکانات به کرونا مبتلا شود و بمیرد؟؟؟ این هم شعار که گفتند پروتکل بهداشتی رعایت شده فقط حرف است تشریف ببرید داخل مدارس دولتی یاسوج ببینید چه خبر است؟؟؟؟؟ کمبود فضا فیزیکی.دوشیفته بودن .دانش آموز زیاد.و........
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1