کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

آیا چتر مراقبتی دولت بر سر مردم است؟ / ماسک استاندارد استفاده کنیم

7 شهريور 1399 ساعت 17:47

آیا کارگاه هایی که از اصناف مجوز دارند ماسک استاندارد و با کیفیتی عرضه می کنند؟ چرا دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص برخورد جدی با این کارگاه ها و عرضه اینگونه محصولات صورت نمی دهد. حسین پور رئیس سازمان صمت در این خصوص گفته است: در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند ماسک ها استاندارد لازم را ندارند، ماموران ما اقدام به تذکر و جمع آوری ماسک ها خواهند کرد. بنا بر آنچه شاهد هستیم به نظر می آید مسئولان تا حدودی به دلیل قیمت گران ماسک، از جمع آوری و ممنوع کردن توزیع ماسک هایی که استانداردبودن و کارایی شان مشخص نیست، چشم پوشی می کنند.


مطالعات مربوط به بیماری‌های شبه آنفلوانزا و کرونا ویروس‌های انسانی نشان می‌دهد که استفاده از ماسک حتی ماسک‌های پارچه‌ای (در صورتی که از پارچه های مناسب و استاندارد باشند) می‌تواند از انتشار قطرات عفونی از یک فرد آلوده به شخص دیگر و آلودگی احتمالی محیط توسط این قطرات تا حد زیادی جلوگیری کند. به گزارش کبنانیوز؛ استفاده از ماسک به تنهایی برای تأمین سطح مناسبی از محافظت، کافی نیست و سایر اقدامات نیز باید در کنار آن اتخاذ شود، لکن مطالعات انجام شده حاکی است استفاده از ماسک حداقل ۴۰ درصد و در کنار سایر تمهیدات تا ۹۵ درصد از موارد جدید ابتلاء به این بیماری خواهد کاست.
آیا دولت مراقب مردم است یا مردم باید مراقب خود باشند؟
با وجود آنکه کیفیت ماسک هایی که در بازار عرضه می شوند متفاوت است ولی هم به دلیل اینکه فرهنگ استفاده از ماسک نهادینه شود، و هم به دلیل گران بودن ماسک های یکبار مصرف، به نظر می آید سیاست ستاد کرونا مبنی بر استفاده از هر نوع ماسکی برای رعایت موارد بهداشتی اجرایی شده است. چنین سهولتی در خصوص استفاده از ماسک، قطعا عرضه ی ماسک را به لحاظ ارزیابی ها و استانداردهای لازم دچار مشکلاتی می کند، و نتیجه اش این می شود که ماسک در بازار توسط داروخانه ها، مغازه های مختلف، پلاسکو یا سوپرمارکت ها، فروشگاه های اینترنتی و بیشتر از همه دست فروش ها عرضه می شوند، در چنین شرایطی که مردم از اقشار فقیر و غنی با یک بازار آزاد لوازم بهداشتی مواجه هستند، مردم بیشتر از هر ارگان و نهادی باید به خرید ماسک خود توجه کنند، چرا که اجناس مختلف با کیفیت های مختلفی در بازار عرضه شده است. متاسفانه قدرت خرید، و هزینه های بالای خرید لوازم بهداشتی برای قشر متوسط جامعه، از جمله مسائلی است که به خرید ماسک های بی کیفیت دامن می زند.
برخی ماسک ها استاندارد لازم را ندارند / مسئولان از این موضوع چشم پوشی می کنند یا سهل انگاری؟
این روزها انواع ماسک ها در مغازه و دستفروشی ها عرضه می شود. قیمت ماسک ها در بازار مختلف است، از ماسک های یکبار مصرف 2 هزار تومانی گرفته، تا ماسک هایی که اسم نانو بر روی آن گذاشته شده و به قیمت های مختلف 4 ، 6 ، 10 هزارتومان یا بیشتر به فروش می روند. اینکه این ماسک ها استاندارد لازم را دارند یا خیر؟ باید به آن پاسخ داده شود. بنا بر گفته رئیس سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد «10 واحد تولیدی کارگاهی زیرنظر بسیج اصناف، 1 واحد صنعتی زیرنظر سازمان صنعت، معدن، تجارت، یک واحد کارگاه زیر نظر پارک علم و فناوری به تولید ماسک مشغول هستند». این کارگاه ها اقدام به تهیه ماسک های مختلفی از جمله یکبارمصرف و چندلایه یا پارچه ای می کنند که با قیمت های مختلفی از ارزان قیمت تا قیمت های بالاتر به فروش می رسند. حسین پور می گوید: دانشگاه علوم پزشکی مسئول ارزیابی استاندارد بودن ماسک ها است. از طرفی تاکنون دانشگاه علوم پزشکی به توصیه هایی برای خرید ماسک اکتفا کرده است. در همین خصوص دکتر قائدی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گفته است «برخی از ماسک های موجود در بازار اعتبار لازم را ندارند، ماسک هایی مورد تایید هستند که بدون بافت باشند و ویروس را از خود عبور ندهند. مردم از داروخانه ها و شرکت های معتبر ماسک خریداری کنند، چرا که در برخی از ماسک ها مواد پلاستیکی استفاده شده است، و برای سلامتی پوست افراد ضررهایی دارد. همچنین برخی از ماسک های پارچه ای که در دستفروشی ها و مغازه یا حتی داروخانه عرضه می شوند پارچه های خالصی نیستند و در آنها پلاستیک بکار رفته، لذا استفاده از آن زیان آور است.


« آیا کارگاه هایی که از اصناف مجوز دارند ماسک استاندارد و با کیفیتی عرضه می کنند؟ چرا دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص برخورد جدی با این کارگاه ها و عرضه اینگونه محصولات صورت نمی دهد. حسین پور رئیس سازمان صمت در این خصوص گفته است: در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند ماسک ها استاندارد لازم را ندارند، ماموران ما اقدام به تذکر و جمع آوری ماسک ها خواهند کرد. بنا بر آنچه شاهد هستیم به نظر می آید مسئولان تا حدودی به دلیل قیمت گران ماسک، از جمع آوری و ممنوع کردن توزیع ماسک هایی که استانداردبودن و کارایی شان مشخص نیست، چشم پوشی می کنند. ولی حتی اگر از نظر هزینه های اقتصادی به این موضوع بپردازیم، استفاده عموم مردم از ماسک های استاندارد، هزینه کمتری بر دوش دولت می گذارد تا آنکه مردم بخاطر استفاده از ماسک های ارزان و بی کیفیت مبتلا به کرونا شوند.
حسین پور رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اینکه چرا پارچه های مخصوص ماسک در بازار عرضه نمی شود تا مردم بتوانند با قیمت پایین تری اقدام به دوختن ماسک های چند لایه کنند، به محدودیت تولید این پارچه در کشور اشاره کرده و گفت: پارچه های مخصوص ماسک (اسپاس باند و ترموباند) با ظرفیت محدودی در کشور در دو کارخانه در کشور در حال تولید است، میزان پارچه ای که از طرف کارخانه در اختیار واحدهای تولیدی قرار می گیرد بسته به ظرفیت تولیدی این کارگاه ها است، به دلیل این محدودیت هیچ استانی تاکنون اینگونه پارچه های مخصوص را وارد بازار نکرده است، بلکه پارچه فقط در اختیار کارگاه ها قرار می گیرد.
ماسک های یکبار مصرف گران هستند و به اندازه ی قالب صورت همه افراد نیست
ماسک های یکبار مصرف در داروخانه ها با قیمت 2 هزارتومان یا 2500 تومان در اختیار مردم قرار می گیرد، که کارآیی این ماسک ها بیشتر از چند ساعت نیست، از طرفی این ماسک ها قالب صورت همه افراد نیست و گشاد هستند. توصیه کارشناسان به مردم این است که از ماسک های قابل شستشوی چندلایه ی استاندارد بدون سوپاپ استفاده کنند، اینگونه ماسک ها بیشتر متناسب با سایز و ارگونومی صورت است.
ماسک باید به اندازه قالب صورت فرد باشد، و از کناره ها گشاد نباشد. همچنین برای دوخت ماسک های دست دوز، پارچه های ابریشم، کتان، از کیفیت بیشتری نسبت به پارچه های دیگر برخوردارند. از طرفی استفاده از ماسک های سوپاپ دار در اجتماعات ممنوع شده، با این حال هنوز هم خیلی از افراد از این ماسک ها استفاده می کنند، که ضرر و زیان اینگونه ماسک ها متوجه دیگران است. اینکه مسئولان چه تدابیری برای جلوگیری از استفاده از این ماسک ها اندیشیده اند جای سوال دارد! چرا که هنوز ماسک های سوپاپ دار در داروخانه ها عرضه می شوند؟

بیشتر بخوانید
نکاتی که هنگام استفاده از ماسک نباید فراموش کنیم

طرح «ماسک زدن اجباری» جدی گرفته نشد!


نذر ماسک توسط دغدغه مندان بهداشت و سلامت جامعه
برخی افرادی که نگران بهداشت و سلامت اطرافیان خود هستند، می توانند از طریق نذر ماسک دغدغه خود را به منصه ظهور برسانند. نذر ماسک یکی از فعالیت های خداپسندانه ای است که افراد به واسطه آن، هم در روزهای ماه محرم و سفر می توانند نیت و نذر خود را ادا کنند و هم اینکه اگر این نذر را بین افرادی توزیع کنند که خریداری ماسک برای آنها سخت تر است ثواب دوچندانی را از آن خود کرده اند و هم به بهداشت و سلامت عمومی مردم جامعه خدمت کرده اند. طی ماه های اخیر، ارگان های دولتی و خیران اقدام به توزیع ماسک های یکبارمصرف در جامعه کرده اند که جای تقدیر دارد. ولی دولت می تواند در این زمینه فعالیت بیشتر و بهتری و با ساماندهی بهتری داشته باشد، تا اقشار ضعیف جامعه بتوانند خودمراقبتی بیشتری از خود داشته باشند. 
همچنین گاها، استفاده از ماسک های بی کیفیت نه به دلایل قیمت و گرانی یا ارزانی است، بلکه به این دلیل است که مردم آموزش های لازم در خصوص استفاده از ماسک های استاندارد را نمی دانند. لذا باید تبلیغات فرهنگی بیشتری صورت بگیرد، و آموزش های لازم در خصوص استفاده از ماسک، شستن ماسک های پارچه ای، کیفیت ماسک ها در بازار، مشکلاتی که ماسک های غیراستاندارد ممکن است ایجاد کنند، داده شود.
---------------------------------------------------------------
گزارش از: سیده زهرا حسینی فر


کد مطلب: 424578

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/424578/آیا-چتر-مراقبتی-دولت-سر-مردم-ماسک-استاندارد-استفاده-کنیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1