کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در حاشیه اظهارات واعظی و نوبخت؛

علت عجله دولتمردان برای اجرای طرح پیش فروش نفت چیست؟/ مجلس بازهم نادیده گرفته می‌شود؟!

28 مرداد 1399 ساعت 14:53

اینکه روال کار شورای هماهنگی اقتصادی قوا تایید رهبر معظم انقلاب است جزو روند قانونی است اما ظاهرا دولتمردان در این عرصه سعی می کنند برای اینکه  کار زودتر به انجام برسند توپ را از زمین دولت خارج و در رده بالاتری بیندازند.


اینکه روال کار شورای هماهنگی اقتصادی قوا تایید رهبر معظم انقلاب است جزو روند قانونی است اما ظاهرا دولتمردان در این عرصه سعی می کنند برای اینکه  کار زودتر به انجام برسند توپ را از زمین دولت خارج و در رده بالاتری بیندازند.
 شگفتانه رئیس جمهور درباره گشایش اقتصادی یک هفته بسیاری را به گمانه زنی انداخت که چه اتفاقی قرار است در حوزه نابه سامان اقتصادی بیفتد. اتفاقی که همه منتظرش بودند اعلام شد اما بنابر آنچه کارشناسان معتقدند این طرح بایستی هم چکش کاری شود و هم اینکه نسبت به نتایج آن در اقتصاد کشور تامل فراوان صورت گیرد. اینکه پیش فروش نفت به مردم چه نتیجه ای خواهد داشت و بنابر آنچه رئیس جمهور گفته آیا واقعا گشایش اقتصادی در کشور ایجاد می شود و مردم با پوست و استخوان و در جیب هایشان این گشایش را احساس می کنند، خود سئوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.
در همین حین اخبار ضدونقیضی از جلسه اقتصادی سران قوا به گوش می رسد. حتی یکی از نمایندگان از اختلافات میان سران قوا و نامه به رهبری خبر داد که این موضوع توسط سران دو قوه قضائیه و مقننه تکذیب شد اما آنچه از فحوای سخنان «آیت الله رئیسی» که در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد، دریافت می شود نظر سران قوا چکش کاری و بررسی کارشناسی این موضوع است.
هشدار کارشناسان نسبت به این طرح که امکان دارد بار مالی فراوانی را به دولت آینده تحمیل کند باعث ایجاد حساسیت های فراوانی برای اجرای آن شده است.
 این درحالی است که از اظهار نظرهای دولتمردان پیداست که عجله زیادی برای اجرای آن دارند. در همین رابطه، «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی قابل تامل مطرح کرد که دولت منتظر نظر رهبر معظم انقلاب در این موضوع است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در این توئیت نوشت: « انچه از پيش فروش اوراق نفتي در بورس صحبت مي شود متفاوت از طرح فروش قطعي نفت است كه در شوراي عالي اقتصادي مورد توافق قرار گرفته و منتظر نظر مقام معظم رهبري هستيم.»
 

از سوی دیگر، «محمود واعظی» رییس دفتر رئیس جمهور با اشاره به فرآیند طرح و بررسی موضوع پیش فروش نفت به مردم در جلسه اقتصادی دولت و سران قوا اعلام کرد که این مساله برای تصمیم گیری نهایی خدمت رهبری ارسال شده است.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اظهاراتی که برخی مطرح می‌کنند بر اساس شنیده‌ها است، تاکید کرد: «در دولت روال بر این است تا زمانی که مقام معظم رهبری مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی قوا را تایید نکنند، این مصوبه تلقی نمی‌شود، بلکه فقط یک پیشنهاد است.»
اینکه روال کار شورای هماهنگی اقتصادی قوا تایید رهبر معظم انقلاب است جزو روند قانونی است اما به نظر می رسد که دولتمردان دراین عرصه سعی می کنند برای اینکه  کار زودتر به انجام برسند توپ را از زمین دولت خارج و در رده بالاتری بیندازند.
این درحالی است که سران قوا هنوز عنوان می کنند که مواردی روی این مسئله دارند و در این حوزه نیز به نظر کارشناسانه و بررسی آن تاکید می کنند.
در همین رابطه، «یاسر جبرائیلی» یکی از فعالان سیاسی در توئیتی نوشت: «این کار، مصداق کلمه حقی است که از آن اراده باطل شده است. معلوم است که مصوبات سران قوا به دلیل ماهیت فراقانونی‌شان، نیازمند تایید رهبری‌اند. اما اینکه القا شود رهبری "تصمیم‌گیر" این مسائل است، بی‌انصافی و جفاست. اگر به نظرات رهبری ملتزم بودید، نه وضع خودتان چنین بود، نه وضع کشور!»
 


متاسفانه سیاست دولت در عرصه اقتصاد به جای ساماندهی امور تورم زا بوده است و این موضوع حساسیت های اجتماعی و خصوصا کارشناسان را برانگیخته است که با بررسی بیشتری به این سیاست ها بنگرند. 
حتی برخی بیان می کنند که این موضوع باید از لحاظ جایگاهی در مجلس مورد بررسی قرار گیرد چراکه به مسائل مالی وسیاست های اقتصادی کلان کشور مربوط می باشد.
در همین رابطه، «مجتبی رضاخواه» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان می کند: «موضوع اوراق سلف نفتی باید در مجلس مطرح شود و جای رسیدگی به آن در شورای هماهنگی سران سه قوه نیست.»
وی می افزاید: « ️نمایندگان هدف دولت که جبران کسری بودجه است را متوجه هستند اما این که چرا اسم آن را گشایش اقتصادی گذاشته است معلوم نیست مضاف بر این که دولت دوازدهم در ماه‌های پایانی عمر خود این تصمیم را گرفته است که پیامد آن ایجاد بدهی برای دولت بعدی است.»
همچنین، «حمیدرضا حاجی بابایی» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به این که قرار است روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون برنامه و بودجه و با حضور مسئولان دستگاه‎های مختلف روند قانونی این طرح بررسی و حل شود، گفت: «تا زمان توافق کلی سران قوا طرح پیش فروش نفت به مردم اجرایی نمی‌شود.»
به نظر می رسد عجله دولتمردان در این حوزه به نوعی جهت دور زدن مجلس است و روال کار طوری پیش برود که بدون نظر مجلس کار طرح پیش فروش مجلس انجام شود و زودتر دولت با توجه به زمان محدودی که در انتهای کار خود دارد به درآمد حاصل از این طرح برسد. 


منبع: جهان نیوز


کد مطلب: 424536

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/424536/علت-عجله-دولتمردان-اجرای-طرح-پیش-فروش-نفت-چیست-مجلس-بازهم-نادیده-گرفته-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1