کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پی نامه وزیر کشور به رئیس دستگاه قضا؛

تبعیدی‌ها به گچساران و یاسوج اعزام می‌شوند/ استعفای امام جمعه «تکاب»!

23 مرداد 1399 ساعت 19:41

طی قرارگیری دو باره تکاب در آذربایجان غربی به‌عنوان یکی از تبعیدگاه‌های کشور حاشیه‌ساز شد، صبح امروز (پنجشنبه 23 مرداد) نیز امام جمعه تکاب استعفا داد.


طی قرارگیری دو باره تکاب در آذربایجان غربی به‌عنوان یکی از تبعیدگاه‌های کشور حاشیه‌ساز شد، صبح امروز (پنجشنبه 23 مرداد) نیز امام جمعه تکاب استعفا داد.
به گزارش کبنانیوز، در برخی پرونده‌های قضایی، قاضی این اختیار را دارد که از تبعید کردن هم به‌عنوان بخشی از مجازات فرد متخلف و محکوم و مجرم استفاده کند اما از دیرباز رسم بر این بوده است که نام شهر محل تبعید در احکام قضایی رسانه‌ای نشود تا شائبه توهین و جسارت به مردم آن شهر و منطقه پیش نیاید.
طی قرارگیری دوباره تکاب در آذربایجان غربی به‌عنوان یکی از تبعیدگاه‌های کشور حاشیه‌ساز شد، سال 97 هم که این شهرستان در لیست شهرهای محل تبعید مجرمان معرفی‌شده بود، امام جمعه و نماینده این شهرستان در مجلس نسبت به موضوع اعتراض کردند.
صبح امروز (پنجشنبه 23 مرداد) نیز امام جمعه تکاب استعفا داد. او که منتقد عملکرد دولت در خصوص وضعیت تکاب به‌عنوان یکی از شهرستان‌های محروم کشور بود امروز دلیل استعفای خود را مسائل شخصی دانست.
هر چند دو سال پیش در پی اعتراض مسئولان شهرستان تکاب به این موضوع، وزارت کشور اعلام کرد: بر اساس قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، وزارت کشور هیچ‌گونه نقشی در زمینه تعیین نقاط اقامت اجباری محکومین ندارد و آیین‌نامه مربوطه نیز توسط وزیر دادگستری تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد.
به گزارش کبنانیوز، در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، هیچ منطقه از پیش تعیین‌شده‌ای برای اقامت اجباری محکومین (به‌اصطلاح تبعیدی) وجود ندارد و قضات دادگاه‌ها به تشخیص خود و بر اساس ملاک‌هایی همچون نوع جرم، حساسیت و تأثیرگذاری جرم، شخصیت و سوابق مجرم و دیگر شاخص‌ها، محل اقامت اجباری این‌گونه محکومین را مشخص می‌کنند.
با منتشر شدن ۳۶ شهر تبعیدگاه که نام آن‌ها در نامه وزیر کشور به رئیس دستگاه قضا آمده، حالا برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از اینکه شهر و دیارشان به‌عنوان تبعیدگاه معرفی‌شده گلایه دارند. هرچند برخی هم معتقدند برخی از این شهرها چنان آب‌وهوای خوش و فضای سرسبز دارند که محکوم تبعیدی می‌تواند در آنجا خوش بگذراند. ازجمله این شهرها «یاسوج» است که همه آن را به سرسبزی و طراوت و هوای خوب می‌شناسند یا تویسرکان که شهرت درختان گردویش معروف است.
ایذه، ازنا، دلفان، آشتیان، کلیبر، تکاب، مسجدسلیمان، تویسرکان، برازجان، میناب، فردوس، کاشمر، باغ‌ملک، خورموج، اقلید، فیروزآباد، گرمی، قیدار، رامهرمز، یاسوج، مهریز، سربند، شهربابک، گناباد، اردل، دوگنبدان، استهبان، نیریز، هریس، سیمرم، لردگان، سلسله، نیکشهر، دامغان، بافت و سنقر و کلیایی شهرهایی هستند که می‌توانند تبعیدگاه محکومان باشند.


کد مطلب: 424342

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/424342/تبعیدی-ها-گچساران-یاسوج-اعزام-می-شوند-استعفای-امام-جمعه-تکاب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1