تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : ۴۲۴۲۱۸
امروز انجام گرفت

دیدار روشنفکر با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور / راه اندازی کتابخانه عمومی مارگون

۳
۰
دیدار روشنفکر با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور / راه اندازی کتابخانه عمومی مارگون
کبنا ؛دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه پیگیر برخی اصلاحات در قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی هستیم، گفت: نمایندگان مجلس، برای رفع مشکلات نهاد کتابخانه‌ها قول مساعدت داده‌اند.
 به گزارش کبنا، علیرضا مختارپور ظهر امروز در نشست با نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی ایرادات بسیاری وجود دارد، اظهار داشت: از جمله این ایرادات این است که در بند اول قانون نهاد کتابخانه‌ها آمده است که تأسیس، ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها با نهاد است، این در حالی است که دولت و مجلس تاکنون هیچ بودجه‌ای برای ساخت کتابخانه در اختیار ما قرار نداده‌اند.
وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی هیچ بودجه‌ای برای ساخت کتابخانه ندارد، افزود: ساخت کتابخانه در یک شهر منوط به تصمیم استاندار و شورای برنامه‌ریزی آن استان است و اگر آنها بودجه‌ای برای این کار در نظر نگیرند، کتابخانه‌ای هم ساخته نمی‌شود.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: دومین روشی که برای ساخت کتابخانه در یک منطقه وجود دارد استفاده از ظرفیت خیرین است.
مختارپور با بیان اینکه دولت و مجلس در سال‌های گذشته با نهاد کتابخانه‌های عمومی همکاری نمی‌کردند، ابراز کرد: تنها امیدی که اخیراً ایجاد شده، این است که نمایندگانی به مجلس جدید آمده‌اند که برای رفع مشکلات نهاد کتابخانه‌ها قول مساعدت داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیر برخی اصلاحات در قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی هستیم، گفت: تلاش می‌کنیم تا چند هفته آینده، پیشنهاداتمان را آماده کرده و به نمایندگان مجلس تحویل دهیم.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: همچنین پیگیر این موضوع هستیم که در بودجه سال 1400، به جز نیم درصد شهرداری‌ها، منابع پایداری برای نهاد کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته شود.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه در قانون آمده که نهاد کتابخانه‌های عمومی، دو منبع اصلی درآمدی شامل کمک دولت و نیم درصد درآمد شهرداری‌ها را دارد، عنوان کرد: این در حالی است که دولت می‌گوید ما بر اساس برنامه به شما اعتبار نمی‌دهیم و آگه پولی داشته باشیم، کمک می‌کنیم.
مختارپور بیان کرد: هر بار که به زمان توزیع بودجه سالانه کشور نزدیک شدیم، به مجلس اعلام کردیم که دولت بودجه کمی در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار می‌دهد و اگر می‌خواهید کتابخانه‌ها در شهرهایتان گسترش پیدا کند، باید افزایش بودجه کتابخانه‌ها را پیگیری کنید که نمایندگان هم در دوره‌های قبل قول‌های فراوانی می‌دادند و عمل نمی‌کردند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000424/nf00424218-2.jpg
 وی با بیان اینکه در هنگام توزیع بودجه سال 99 هم مراجعات مکرری به نمایندگان داشتیم که چیزی دستمان را نگرفت، در رابطه با واریز نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به حساب کتابخانه‌های عمومی هم گفت: در رابطه با نحوه هزینه‌کرد نیم درصد درآمد شهرداری‌ها، در قانون آمده که باید در همان شهر هزینه شود، این در حالی است که طبق اعلام وزارت کشور، نیمی از شهرهای ما از جمله شهرهای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و حتی برخی شهرهای استان تهران مانند ملارد، رباط کریم و بهارستان درآمدی ندارند.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در رابطه با مطالبات کتاب‌داران هم ابراز کرد: ماهیانه 38.5 میلیارد حقوق پرداخت می‌کنیم در حالی که دولت ماهیانه 13 میلیارد اعتبار در اختیار ما قرار می‌دهد، یعنی ماهیانه 25.5 میلیارد کسری بودجه داریم که به ما می‌گویند کسری بودجه را از نیم درصد درآمد شهرداری‌ها تأمین کنید، این در حالی است که درآمد شهرداری‌ها هم به خاطر بیماری کرونا پایین آمده است.
مختارپور با بیان اینکه اگر می‌خواستیم 50 درصد افزایش حقوق را اعمال کنیم، ماهیانه با 43.5 میلیارد کسری روبرو می‌شدیم، گفت: وقتی در پایان بهمن 98 که سازمان برنامه و بودجه طرح 50 درصد افزایش حقوق را اجرا کرد، ما نامه‌نگاری‌هایی برای افزایش حقوق کتاب‌داران انجام دادیم که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد چون نهاد کتابخانه‌های عمومی غیردولتی است، این افزایش حقوق الزام‌آور نیست و حتی اعلام کرد که اگر این اعتبار را تأمین کردید و خواستید این طرح را اجرا کنید باید از ما باید اجازه بگیرید.
نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار تسریع در راه اندازی کتابخانه عمومی شهرستان مارگون شد و گفت: پروژه نیمه تمام کتابخانه کبگیان تعیین تکلیف شود.
مهدی روشنفکر با اشاره به ضرورت نیازسنجی برای احداث کتابخانه‌های شهری و روستایی در مناطق مختلف، افزود: برای استفاده بهینه و درست از فضای مجازی باید چاره اندیشی کرد زیرا نسل جوان از مطالعه کتاب دور شده و بیشتر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.
وی همچنین خواستار فعالیت نظام‌مند و بیش از بیش انجمن خیرین شد و ادامه داد: عدم توجه به پیوست‌های فرهنگی کتابخانه‌ها در نشست‌های شورای فرهنگ عمومی مشهود بوده و باید تدبیری کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

کتابدار
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب دکتر روشنفکر که پیگیر مشکلات قشر گم در آمد جامعه هستند
Iran, Islamic Republic of
بازم عکس
سرکوکی
Iran, Islamic Republic of
لطفآ از این کارای دست بردار. این کار مثه بازدید میباشد.کم تی مردم بقیه طوایف.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1