کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس منابع طبیعی شهرستان گچساران در گفت و گو با خبرنگاران؛

در آتش سوزی ها دمنده به دست می گیرم و پای کار هستم / پیگیر پس گرفتن طرح 100 هکتار از اراضی آبگرمو در مراجع قضایی هستیم

20 مرداد 1399 ساعت 9:45

در سال 99 یازده فقره پرونده قاچاق چوب و کوره زغال در مراجع قضایی در حال پیگیری است، که 5 فقره مربوط به قاچاق چوب است. این متخلفان اقدام به قطع درختان بلوط جنگلی ،کهور و انجیر دست کاشت کرده اند. پرونده این تخلفات در مراجع قضایی تشکیل شده و در مرحله تحقیقات دادسرا هستند.


حفاظت از منابع طبیعی یکی از حوزه های حساسیت زا و خطرزا است، از ورود جنگل بانان به تخلفات مختلف این حوزه تا مهار آتش سوزی ها در مراتع، مبارزه با قاچاقچیان چوب و کوره های زغال از جمله مواردی است که کار در این حوزه را به مراتب خطرزا کرده است، و سالانه شاهد آسیب دیدن جنگل بانان کشور در راه مبارزه با تخلفات این عرصه هستیم.
از جمله معضلات این حوزه در شهرستان گچساران افزایش آتش سوزی های مراتع و جنگل ها، بهره برداری و سوءاستفاده قاچاقچیان از درختان و کوره های زغال در برخی مناطق شهرستان است. به گفته ی برخی کارشناسان اگر این تخلفات، آتش سوزی ها و بیماری های درختان بلوط به همین شکل ادامه پیدا کند شاهد وضعیت اسفناکی در مراتع و جنگل های زاگرس خواهیم بود، لذا منابع طبیعی یکی از حوزه هایی است که نیازمند منابع انسانی بیشتر، به اندازه ی تمام مردم است تا بتوان این عرصه ی خدادادی و پر ارزش را حفظ کرد.
اما به دلیل ارتباط تنگاتنگ حوزه منابع طبیعی با مردم، آموزش و ایجاد ارتباطات مردمی یکی از کلیدهای موفقیت در عرصه حفظ منابع طبیعی و جنگل ها خواهد بود، چرا که افراد اعم از متخلف و غیرمتخلف با آموزش های لازم در این حوزه آشنایی ندارند و فعال کردن و گسترش حوزه ارتباطات عمومی به حفاظت بیشتر مراتع و جنگل ها می انجامد.
نشست خبری اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران برگزار شد، در این نشست به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار از خبرنگاران فعال عرصه منابع طبیعی تجلیل شد.
در این نشست مجید نظری رئیس منابع طبیعی شهرستان گچساران با اشاره به اهمیت احیای جنگل ها در منطقه اظهار کرد: دولت در کنار مردم به کاشت درختان جنگلی سازگار با اقلیم منطقه مبادرت خواهد کرد و از این طریق افزایش سرانه عرصه های طبیعی را خواهیم داشت. براساس برنامه ریزی انجام شده امسال ۱۰ هزار نهال در عرصه های طبیعی گچساران کاشته می شود.
افزایش 40 درصدی آتش سوزی ها
نظری در اشاره به آتش سوزی های جنگل ها و مراتع شهرستان گچساران گفت: 543 هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در آتش سوزی های امسال دچار آسیب جدی شده است. این میزان جنگل و  مراتع در30 فقره آتش سوزی طعمه حریق شد. آتش سوزی های امسال در مناطق پلاک انبار شاهی، پشه کان اولیا، نارک، خنگ بنار و کوه گهر، ماهور باشت، آبریگون، سراب ننیز و کوه پهن رخ داد.
نظری به افزایش آتش سوزی ها نسبت به سال گذشته اشاره کرده و بیان کرد: میزان خسارت مراتع و جنگل ها بر اثر آتش سوزی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. 90درصد آتش سوزی ها در این شهرستان عمدی بوده که در این زمینه تاکنون چهار نفر شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند.
نظری بیان کرد: در خصوص جلوگیری از آتش سوزی ها و همچنین مهار آن هم مردم و هم دولت باید تلاش کنند، در این زمینه می توانیم از حضور مردم دلسوز محیط زیست کمک بگیریم، بنده همیشه در آتش سوزی ها جزو اولین افرادی هستم که دمنده به دست می گیرم و پای کار هستم و برای خاموش کردن می روم، در زمینه استفاده از نیروی مردمی باید روابط و ارتباطات عمومی منابع طبیعی با مردم بیشتر شود تا شاهد افزایش مشارکت باشیم.
وی گفت: بیش از ۴۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۱۵ هزار هکتار جنگل است. درختان بلوط، بادام، بنه و کیکم مهم‌ترین پوشش گیاهی جنگل‌های این شهرستان است.
اجرای طرح زراعت چوب در گچساران
نظری به اجرای طرح زراعت چوب در گچساران اشاره کرده و گفت: امسال یکهزار هکتار زراعت چوب برای کاشت در گچساران پیش بینی شده است. زراعت چوب یکی از راهبردهای دولت برای توسعه جنگل ها در سال جهش تولید است که می تواند به اشتغالزایی کمک کند.
رئیس منابع طبیعی گچساران بیان کرد: در این طرح سرمایه گذاران متقاضی برای دریافت زمین درخواست خود را به اداره منابع طبیعی ارائه و پس از تشکیل پرونده و بررسی شرایط نسبت به واگذاری زمین اقدام می شود، هدف از اجرای زراعت چوب علاوه بر تامین چوب مورد نیاز واحدهای صنعت چوب کشور، برداشتن فشار از روی جنگل ها خواهد بود. زراعت چوب به عنوان تجارتی سودمند می تواند سرآغازی برای احیای عرصه های جنگلی باشد.
تشکیل 11 پرونده قاچاق چوب و کوره زغال در مراجع قضایی
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران گفت: در سال 99 یازده فقره پرونده قاچاق چوب و کوره زغال در مراجع قضایی هستند، که 5 فقره مربوط به قاچاق چوب است. این متخلفان اقدام به قطع  درختان بلوط جنگلی ،کهور و انجیر دست کاشت کرده اند. پرونده این تخلفات در مراجع قضایی تشکیل شده و در مرحله تحقیقات دادسرا هستند و هنوز رای در این خصوص صادر نشده است.
طرح های منابع طبیعی در سال آینده
نظری در خصوص سیستم پایش تصویری در استان و شهرستان گچساران و اهمیت این سیستم در پایش تخلفات در عرصه ها و مراتع استان گفت: برای اجرای این طرح در سطح کشور رایزنی شده است و در حال تامین بودجه است.
وی در خصوص طرح «قرارداد با سپاه پاسداران برای کمک و امدادرسانی در حین آتش سوزی های منابع طبیعی» گفت: این قرارداد از طرف رئیس سازمان جنگل ها منعقد شده است، و در مرحله ابلاغ به ادارات کل است و پس از آن به شهرستان ابلاغ خواهد شد، که بطور کلی و با توجه به کاهش آتش سوزی ها و نزدیک شدن به فصل پاییز، این طرح در سال آینده اجرایی خواهد شد.
نظری در رابطه با آتش سوزی ها با عامل انسانی و عمدی بودن آنها اظهار کرد: این ظن و گمان می رود که آتش سوزی ها عمدی باشد، و احتمال عمدی بودن هم وجود دارد و دلایل مختلفی از جمله اختلافات افراد، اختلافات محلی یا مرزی را می توان برای ایجاد این اتفاقات ناخوشایند نام برد.
نظری به پرونده متهمان قسمتی از آتش سوزی های خنگ بنار اشاره کرده و گفت: 4 متهم مربوط به قسمتی از اراضی مرتعی خنگ بنار به مراجع قضایی تحویل داده شد، هر چند عمدی بودن در کار است، ولی نظر دادن و حکم دادن در خصوص عمدی یا غیرعمدی بودن آتش سوزی در حیطه فعالیت مراجع قضایی است که باید تشخیص دهند.
پیگیری بازپس گیری طرح واگذاری 100 هکتار اراضی آبگرمو در مراجع قضایی
نظری در خصوص موضوع حساسیت برانگیز واگذاری 100 هکتار از اراضی آبگرمو به یک شخص، گفت: واگذاری اراضی منابع طبیعی به اشخاص میزان مشخصی دارد و بیش از 3 هکتار نمی تواند باشد، اما در قالب شخصیت های حقوقی و تعاونی ها می توانیم بیش از 3 هکتار را واگذار کنیم، که این زمین ها بر اساس قرارداد جنگل کاری طرح بادام کاری بوده است.
وی گفت: مساحتی از اراضی منابع طبیعی را در قالب طرح های جنگل کاری در اختیار شخص قرار می دهیم، لذا این واگذاری به شکلی که در ذهن تداعی می کند نیست، قراردادها 10 ساله هستند و فردموردنظر به مدت 10 سال از اراضی منابع طبیعی بهره برداری می کند. در مورد واگذاری 100 هکتار از اراضی آبگرمو که طرح بادام کاری بوده است، قرارداد جنگل کاری با این فرد منعقد کردیم، اما به دلیل اینکه طرح را بطور کامل اجرا نکردند، در مراجع قضایی در حال فسخ قرارداد هستیم و این موضوع از طرف کارشناس حقوقی ما در اداره منابع طبیعی در حال پیگیری است.

 


کد مطلب: 424200

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/424200/آتش-سوزی-دمنده-دست-می-گیرم-پای-کار-هستم-پیگیر-گرفتن-طرح-100-هکتار-اراضی-آبگرمو-مراجع-قضایی-هستیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1