تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۳۱
کد مطلب : ۴۲۴۰۶۸
در جلسه هیئت اندیشه‌ورز بسیج دانش‌آموزی مطرح شد:

بیش از ۴۰ درصد از دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد به اینترنت دسترسی ندارند

بیش از ۴۰ درصد از دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد به اینترنت دسترسی ندارند / ضرورت توجه به اوقات فراغت دانش آموزان
۰
بیش از ۴۰ درصد از دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد به اینترنت دسترسی ندارند
کبنا ؛جلسه هیئت اندیشه‌ورز بسیج دانش‌آموزی  در سالن کنگره شهدای شهر یاسوج و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با محوریت آسیب شناسی فضای مجازی، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان و ارائه راهکار برای دانش آموزان روستایی که از آموزش آنلاین محروم بودند برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این جلسه که با حضور مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان کهگیلویه و بویراحمد، کارشناسان رسانه، نمایندگان آموزش پرورش، فرهنگی و خانواده، دانش آموزان و کارشناسان حوزه بانوان؛ مسائلی چون  تهدیدات جنگ نرم علیه دانش آموزان و راهکارهای مقابله با آن، آسیب‌شناسی شبکه شاد، طرح جامع سواد رسانه و آموزش سواد رسانه برای والدین و دانش آموزان، طراحی برنامه‌های جذاب برای دانش آموزان در زمان کرونا، لزوم برنامه‌ریزی برای دانش آموزان روستایی که از اینترنت محروم بودند و آموزش دروس عقب‌افتاده موردبررسی و تحلیل قرار گرفت.
سعادت صالحی نیا، مسئول بسیج دانش‌آموزی  با توجه به آرایش فضای مجازی ، رسانه‌های دشمن و تمرکز آن بر روی دانش آموزان و خانواده‌ها گفت:امروز دشمن با تحلیل‌های که از جامعه ما پیداکرده اصلی‌ترین راه شکست جمهوری اسلامی را در تضعیف و انحراف قشر دانش‌آموز می‌داند، همان‌طور که ما هم بر این باوریم تنها راه برون‌رفت از وضع موجود تربیت دانش آموزان تراز انقلاب است.
صالحی نیا عنوان کرد: با توجه به مشاهدات میدانی ما از قشر دانش‌آموز، دانش آموزان دختر بیشترین فعالیت را در فضای مجازی دارند. و در ایام کرونا استفاده از فضای مجازی روند فزاینده‌ای داشته به‌طوری‌که با توجه به شرایط کشور دانش آموزان استان ما در برخی موارد روزانه ۱۴ تا ۱۵ ساعت در فضای مجازی حضور دارند.
وی در ادامه افزود: روند اشتباهی که در کشور بالأخص در استان ما در پیش‌گرفته شده این است که دانش آموزان خود را به‌عنوان افسر فضای مجازی یا جنگ نرم  می‌پندارند درحالی‌که اشتباهاً معتاد به فضای مجازی شده‌اند.
مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: متأسفانه به دلیل عدم آشنایی و تسلط والدین با فنّاوری روز و سواد رسانه‌ای شاهد حضور کودکان و نوجوانان بدون آگاهی‌های لازم و برخورداری از برنامه هدفمند در استفاده از فضای مجازی هستیم.
صالحی نیا خاطرنشان کرد: الآن می‌بینیم عدم آشنایی باسواد رسانه با خط دهی رسانه‌های معاند چه موجی رو‌ به کشور القاء کرد، امروز بخشش سارقان مسلح را ترند می‌کند، فردا روز عبور از مسائل و خط قرمزهای مذهبی و امنیتی کشور  را هشتگ می‌زنند.
صالحی نیا با اشاره به راه‌اندازی شبکه شاد برای آموزش آنلاین دانش آموزان در زمان کرونا نیز عنوان کرد: طراحی و راه‌اندازی چنین پلتفرمی در کشور واجب و ضروری بود، نگاه ما باید به آینده و استفاده درست از ظرفیت‌های آموزش آنلاین باشد، اما هر برنامه‌ای در سطح کلان باید آسیب‌شناسی شود و حداقل زیرساخت‌های آن جهت فعالیت مستمر نیز مهیا شوند.
وی افزود : بیش از ۴۰ درصد از دانش آموزان استان ما به اینترنت دسترسی ندارند، یعنی رقمی بیش از ۴۷ هزار دانش‌آموز استان به آموزش  دسترسی نداشتند، که با احتساب دانش آموزان کشور با عدد بسیار بالاتری مواجه خواهیم شد.
مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی و ارائه راهکار برای این دانش آموزان که از آموزش محروم‌اند گفت: پیش‌ازاین طی مکاتباتی که با وزیر آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات داشتیم این معضل را اطلاع‌رسانی و خواستار این شدیم که اولویت اول آموزش پرورش و نهادهای همکار و همیارش باید چاره‌اندیشی برای دانش آموزان محروم از اینترنت باشد.
عارف نیا، کارشناس اداره آموزش‌وپرورش با روند رو به رشد استفاده از فضای مجازی در بین کودکان عنوان کرد: عصر امروز دنیا اندیشه ورزی است، هر چیزی که امروز چه در فضای مجازی و چه در علم، سیاست و ... می‌بینیم نتیجه اندیشه ورزی است. دوران زور بازو و زورگویی و... تاریخ‌مصرفش تمام شد.
وی گفت: اندیشه بسیج در کشور ما درسی را به دنیا داد که نمونه‌اش نظیر ندارد و از ظرفیت‌های بسیج باید در آموزش‌وپرورش استفاده کرد.
عارفی نیا خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت دو بال رشد هستند اما متأسفانه والدین ما فقط بال آموزش و تعلیم را می‌بینند و‌ آن را هم مختص به کنکور و قبولی در دانشگاه می‌دانند اما در اصل هدف از آموزش تربیت است.
وی در ادامه افزود: مثلاً کسی که رانندگی بلد است اما فرهنگ رانندگی و احترام را نمی‌داند، آیا این فرد برای رانندگی در شهر مناسب است و برای جامعه و دیگر رانندگان مشکل به وجود نمی‌آورد؟
عارفی نیا با اشاره به نقش زن در خانواده تصریح کرد: زنان مدیران توانمندی هستند اما با تهاجم فرهنگی صندلی مسند مدیریت خود را رها کرده‌اند. مدیریت اقتصادی، مدیریت تربیتی، مدیریت فرهنگی و ... در خانواده با زنان است، توجه به خانواده توجه به جامعه و کشور است زیرا خانواده مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی است و دشمن نیز دقیقاً برای اینکه جامعه را زمین بزند نهاد خانواده خصوصاً نقش زن در خانواده را هدف قرار داده است.
کارشناس بسیج دانش‌آموزی در اداره کل آموزش‌وپرورش استان بیان داشت: دنیا دهکده‌ای است که فضای مجازی کدخدای آن شده است و باید به نقش و اهمیت آن بیشتر توجه شود. یکی از راه‌های مصون ماند در این دنیا توجه بیشتر به آموزه‌های دینی و باورها دینی است.
وی  عنوان کرد: امروزه به‌شدت نیاز به آموزش و سواد رسانه‌ای در کشور ما حس می‌شود.
عارفی نیا ادامه داد: فضای مجازی مانند تیغ دو لبه‌ای است که هم باید مواظب لبه برنده وهم لبه امن آن باشیم و باید در هر دو لبه فضای مجازی، مردم ما باید تدریس و آموزش ببینند، و یاد بگیریم به‌جای اینکه فضای مجازی ما رو کنترل کند ما  فضای مجازی را کنترل کنیم.
وی تصریح کرد: در دنیا ما رتبه ۸۷  زیرساخت فضای مجازی روداریم، و متأسفانه در سراچه‌های دوست‌یابی رتبه ۳ راداریم.
کارشناس اداره کل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: دشمن به حدی ما رو درگیر زرق‌وبرق و سرگرمی فضای مجازی کرده که میزان گفتگو در خانواده‌ها به ۳۰ دقیقه کاهش‌یافته است لذا نتیجه کاهش  این روابط باعث کاهش احساسات و مهر و محبت و صمیمیت در خانواده شده است.
وی در ادامه افزود:عده‌ای شاید حرف‌های ما را سیاه نمایی بدانند اما اگر دقیق نگاه کنیم، خواهیم دید دشمنی که دارو و اقلام ضروری بیماران حاد ما رو تحریم کرده، اما به‌راحتی نسل ۵ اینترنت را بدون ممانعت وارد کشور می‌کند و الآن در تهران هم تست هاش رو پشت سر گذاشته است.
وی با اشاره به آسیب‌های شبکه شاد تأکید کرد: ما باید زیرساخت‌های لازم برای حضور فرزندان و کودکانمان را در فضای مجازی مهیا کنیم، نمی‌شود که فرزند وارد گوشی برادر بزرگ‌تر یا پدر و مادرش شود، باید تبلت ها و‌خط های دانش آموزی تولید شود تا آسیب های فضای مجازی را بتوانیم به راحتی کنترل کنیم و  دامن گیر برنامه های آموزشی نشوند.
فخرالدین رضایی مسئول بسیج رسانه سپاه فتح با اشاره به دانش آموزان روستایی که از نعمت اینترنت و آموزش آنلاین محروم بودند بیان داشت: از ظرفیت دانشجویان و اردوهای جهادی برای اجرای جهاد علمی در روستاها نیاز داریم تا این دانش آموزان از سایر دانش آموزان عقب نیافتند.
وی ضمن تقدیر از بسیج دانش‌آموزی به خاطر جشنواره‌های فرهنگی و تربیتی برای دانش،آموزان  در سطح فضای مجازی عنوان داشت: با همکاری بسیج دانش‌آموزی و آموزش‌وپرورش جشنواره‌ها و مسابقات مجازی با جوایز بسیار نفیسی در اوقات فراغت تابستانی قابل‌برنامه‌ریزی است تا در ایام کرونا ذهن دانش آموزان از فعالیت و خلاقیت عقب نماند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1