تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۲۲
کد مطلب : ۴۲۳۹۹۳

کارشناس تلویزیون: نیش زنبوردرمان کروناست!

۰
کارشناس تلویزیون: نیش زنبوردرمان کروناست!
کبنا ؛از زمانی که ویروس کرونا در تمام دنیا همه گیر شد تا به الان که به صورت فزاینده‌ای افراد را مبتلا و جان می‌گیرد، جامعه پزشکی جهانی داروی موثر و یا واکسنی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا معرفی نکرده‌ است. البته از گوشه و کنار دنیا خبرهایی مبنی بر ساخت واکسن کرونا به گوش می‌رسد اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. از همین رو در حال حاضر تنها راه مقابله با کرونا، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان می‌شود. حال در این شرایط و در حالی که مردم چشم انتظار دارو و واکسنی برای رهایی از این بیماری هستند، عده‌ای از افراد راهکارهای عجیبی را برای درمان کرونا پیشنهاد می‌دهند که هیچ گونه پایه علمی ندارند و به نظر می‌رسد برای اینکه از آب گل آلود ماهی بگیرند و از این طریق بتوانند خود را بر سرزبان‌ها بیندازند و پولی به دست بیاورند، چنین راهکارهایی را ارائه می‌دهند. پیشتر، افرادی بودند که برای درمان کرونا روغن بنفشه، نوشیدن ادرار شتر، دود کردن عنبر نسارا، خوردن خون جوجه تیغی و... را عنوان کرده بودند که نه تنها راه درمان کرونا نیستند بلکه بعضا استفاده از آنها خطرناک نیز هست از همین رو بسیار مورد مذمت پزشکان قرار گرفته بود. اما گویا این راهکارهای عجیب تمامی ندارد چرا که این بار یک پروفسور مدعی درمان کرونا شده است بدتر آنکه این موضوع در رسانه ملی مطرح شده است.
> کرونا با زهر زنبور عسل درمان می‌شود!
ماجرا از این قرار است که پروفسور عظیم اکبرزاده خیاوی که متخصص بیوشیمی بالینی است مهمان برنامه «طبیب» شبکه سه سیما بود. او در این برنامه مدعی شده است که با زهر زنبور عسل می‌توان بیماری کرونا را درمان کرد. جالب اینجاست که او می‌گوید با واکسن هم مشکل کرونا حل نخواهد شد و تنها راه حل زهر زنبور است. این ادعا در حالی است که بارها اعلام شده است که استدلال‌هایی که پایه علمی و کارشناسی ندارد نباید مطرح شود. حالا اینکه اینبار در صدا و سیما این مسئله مطرح شده است جای تامل دارد.
چندی پیش دکتر محمدحسین امینی‌فرد، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند و متخصص حوزه گیاهان دارویی در خصوص چنین تجویزهای عجیبی در مورد کرونا به ایسنا گفته بود: «بیماری کرونا یک بیماری جدید ویروسی است و هنوز علم پزشکی نوین نتوانسته است واکسن و یا داروی موثری برای مبارزه، مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا عرضه کند. بر اساس اعلام پزشکان همچنان تردیدهایی در زمینه اثرات داروهای تجویز شده به بیماران وجود دارد، از این رو محققان حوزه سلامت و پزشکی به طور مداوم در حال مطالعه هستند تا بتوانند دارویی را کشف و توصیه کنند اما در ویروس کرونا پیشگیری از درمان مقدم است»
> این اظهارات کاملا غیر کارشناسی است
اما دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا در این خصوص به آفتاب یزد می‌گوید:«در وهله اول سوال من این است که چرا صدا و سیما اجازه ورود چنین افرادی را به یک برنامه تلویزیونی می‌دهد؟ درمان کرونا با زهر زنبور عسل اصلا صحت ندارد و مطرح کردن این مسئله غیر علمی و غیر کارشناسی است» وی با بیان اینکه بهتر است چنین افرادی به صدا و سیما دعوت نشوند، بیان کرد:«متاسفانه برخی از مردم برای اینکه از وجود این بیماری خسته شده‌اند دنبال راهکاری برای درمان آن هستند اما باید بگویم که ادعای این آقا در خصوص درمان کرونا با زهر زنبور غیر علمی، غیر کارشناسی است و با واقعیت انطباق ندارد.»
> من در مقام پاسخگویی نیستم
با توجه به اهمیت موضوع با آسایش تهیه‌کننده برنامه طبیب تماس گرفته‌ایم و از ایشان در خصوص ادعای مهمان برنامه شان سوال پرسیده‌ایم که وی گفت: «در حال حاضر سر برنامه هستم و امکان پاسخگویی ندارم. اصلا من در مقام پاسخگویی نیستم» آنچه که از پاسخ این تهیه‌کننده بر می‌آید این است که گویا سازندگان برنامه هیچ مسئولیتی در قبال مهمان‌های برنامه شان ندارند و بدون بررسی و صرفا برای دیده شدن برنامه شان چنین مهمان‌هایی را دعوت می‌کنند.
> واکنش کاربران
اکنون ادعای درمان کرونا با زهر زنبور عسل مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:
« چرا این بی‌سواد‌ها میان تلویزیون؟ فرض کن این ادعا درسته، باید بره آزمایش بشه، بعد نتیجه نهایی اعلام بشه، با فرضیه که نمیشه اومد در رسانه اعلام کرد! خدایا چرا متمدن نمیشیم»
یکی دیگر از کاربران اینطور نوشته است:
« اینها همه چرنده، چرا صدا وسیما دارد با روح وروان مردم بازی می‌کند»
دیگری نوشت:« این عزیزانی که یکی زهر زنبور عسل، یکی روغن بنفشه، یکی جوشانده فلان گیاه، یکی ادرار شتر،
یکی فلان معجون، یکی فلان شربت
و.... برای بقیه تجویز میکنن رو بگیرن مواجهه بدن با کرونا انوقت ببینم
می‌تونند با این تجویزاشون خودشونو درمان کنند»
دیگر کاربری اینطور می‌نویسد:« یکی به این بابا بگه تست تولید دارو چند سال طول میکشه همین طور یلخی نمیشه حرف زد»
کاربران دیگر نوشته اند:« عجب هرکی برای خودش شد علامه، چرا اینارو بدون اثبات پخش میکنه صدا و سیما»، «جدیدترین درمان کرونا بعد از روغن بنفشه و ادرار شتر رسید. خیال میکنن چون کرونا بیماری عجیبیه باید درمانش هم عجیب باشه، هرچی عجیب‌تر بهتر! کارشناس(!) آوردن تلویزیون «آقای دکتر» هم صداش میزنن...میگه درمان کرونا آورده: زهر زنبور عسل! منطقشم اینه که کندودارها کرونا نگرفتن »، « بهش گفتن پروفسور و مامان بزرگ من زنگ زد بهمون که برنامه شو نگا کنین احتمالا درخواست بعدیش اینه که عصر بریم براش زنبور بخریم نیش بزنتش»، «پروفسور هم هستند بدون نظارت وزارت بهداشت به مردم زهر زنبور تزریق کرده»،« هر ایده و راه حلی باید بررسی تخصصی بشه هرچند که احتمال درستی حرف خیلی بعید به نظر بیاد، پیشاپیش نمیشه رد کرد ولی جای این بحثها تلویزیون نیست» (آفتاب)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1