تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۴۲۳۸۶۶
یادداشت منتظریان در خصوص «نقش و جایگاه مهم رسانهها در جهت دهی افکار عمومی و لزوم تقویت آنها»
۰
کبنا ؛ما در عصری زندگی میکنیم که رسانهها نقش مهمی در زندگی ما ایفا میکنند، رسانهها در دوران کنونی بخشی تفکیک ناپذیری از زندگی مردم شدهاند. دنیای امروز، دنیای ارتباطات است و انسانها با رسانهها در این جهان ارتباط جدایی ناپذیری دارند و هر روز این ارتباط گستردهتر میشود. مردم در طول شبانه روز از محتواهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی و سرگرمی رسانهها استفاده میکنند. بخش عظیمی از جامعه پذیری نسلها از طریق رسانهها انجام میشود و نفوذ و تأثیر رسانه تا جایی است که برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانهها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین میکنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما میآموزند.
اولین کارکرد رسانه ارائه اخبار و اطلاعات به عموم است، به این دلیل عصر حاضر عصر اطلاعات و ارتباطات نامیده میشود و قرن بیست و یکم از سوی سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد به نام عصر ارتباطات نام گذاری شده است.
مردم به دلایل متعددی به اخبار و اطلاعات نیاز دارند، آگاهی مردم از حقوقشان، تعهدات اخلاقی، اجتماعی و مذهبی کاربرد مهم دیگری از رسانه است.
همچنین عرصه خبر و خبر رسانی یکی از مهمترین مسائل اثر گذار در جامعه فعال و پویاست. جامعهای میتواند به سمت و سوی توسعه گام بردارد که در آن شور، نشاط اطلاع رسانی و خبر باشد.
رسانهها تأثیر بسیار مهمی بر شکل گیری اذهان عمومی یک جامعه دارند. رسانه میتواند بر اساس اینکه چه محصولی را ارائه میدهد، اذهان عمومی را شکل داده و جهت دهی کند.
اینک که در هزاره سوم تمدن بشری وارد عصر ارتباطات و اطلاعات شده است بر توجه و اثربخشی علم ارتباطات افزوده شده است و یکی از مطرحترین علوم در عرصه روابط بشری به حساب میآید.
امروزه رسانههای جمعی و وسایل ارتباطی، شبکههای اجتماعی نقش مهمی در تمامی کشورها برعهده دارند بنابراین میتوان از این دستاورد امروزی بشر، بهترین استفاده را در جهت رشد و تعالی جوامع انسانی نمود.
رسانهها یکی از منابع قدرت هستند، امروزه هر چه رسانهها قدرتمندتر میشوند تأثیر مستقیمتری بر زندگی افراد میگذارند و رسانهها موقعیت یک نهاد اجتماعی مهم را کسب کردهاند و روز به روز بیشتر مسائل زندگی عموم چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی در عرصه رسانهها متجلی میشود.
از طرفی رسانهها هر جا که رشد میکنند دارای قدرت قابل ملاحظهای برای شکل دادن به عقاید و باورها، دگرگون کردن عادات زندگی و ترویج رفتارهایی مطابق میل کنترل کنندگان رسانهها و محتوای آنها هستند.
یکی از مهمترین وظایف اصلی رسانه شفاف سازی است و نقادی در کنار شفاف سازی به طور قطع موجب افزایش کارآمدی و تسهیل فرآیند حل و فصل مشکلات میشود به شرط آنکه این امر منجر به مداخله در کار و تضعیف سیستم نشود.
در واقع رسانهها به عنوان چشمان تیزبین جامعه، نقش نظارتی و آگاهی بخشی دارند. بر این اساس هر میزان که رسانهها به رسالت خود توجه بیشتری داشته باشند جامعه سالمتر و پویاتر خواهد بود و جایی برای رخنمایی فساد و مفسدان باقی نمیماند. بنابراین حضور پرقدرت رسانهها در شفافسازی و مبارزه با فساد، اعتماد عمومی را در فضای اجتماعی و سیاسی گسترش میدهد و در کنار تقویت مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی بر مطلوبیت و کارآمدی آن میافزاید.
از آنجایی که شفافیت با فساد رابطهای عکس دارد، هر جا شفافیت بیشتر باشد فساد کمتر است. بنابراین با ایجاد ساز و کار و نیز نظام مند ساختن جریان شفافیت، فساد به میزان قابلتوجهی کاهش یافته و مسیر توسعه هموار میشود لذا به باور بیشتر صاحبنظران، حلقه مفقوده در زمینه مبارزه با فساد، تقویت عنصر شفافیت است و این مهم جز با تقویت و حمایت از رسانهها میسر نخواهد شد و از طرفی تضعیف رسانهها به هیچ وجه با شاخصهای یک جامعه توسعه یافته همخوانی ندارد.
-----------------------------------------------
نادر منتظریان
فعال سیاسی و اجتماعی
۸/مردادماه/۱۳۹۹
اولین کارکرد رسانه ارائه اخبار و اطلاعات به عموم است، به این دلیل عصر حاضر عصر اطلاعات و ارتباطات نامیده میشود و قرن بیست و یکم از سوی سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد به نام عصر ارتباطات نام گذاری شده است.
مردم به دلایل متعددی به اخبار و اطلاعات نیاز دارند، آگاهی مردم از حقوقشان، تعهدات اخلاقی، اجتماعی و مذهبی کاربرد مهم دیگری از رسانه است.
همچنین عرصه خبر و خبر رسانی یکی از مهمترین مسائل اثر گذار در جامعه فعال و پویاست. جامعهای میتواند به سمت و سوی توسعه گام بردارد که در آن شور، نشاط اطلاع رسانی و خبر باشد.
رسانهها تأثیر بسیار مهمی بر شکل گیری اذهان عمومی یک جامعه دارند. رسانه میتواند بر اساس اینکه چه محصولی را ارائه میدهد، اذهان عمومی را شکل داده و جهت دهی کند.
اینک که در هزاره سوم تمدن بشری وارد عصر ارتباطات و اطلاعات شده است بر توجه و اثربخشی علم ارتباطات افزوده شده است و یکی از مطرحترین علوم در عرصه روابط بشری به حساب میآید.
امروزه رسانههای جمعی و وسایل ارتباطی، شبکههای اجتماعی نقش مهمی در تمامی کشورها برعهده دارند بنابراین میتوان از این دستاورد امروزی بشر، بهترین استفاده را در جهت رشد و تعالی جوامع انسانی نمود.
رسانهها یکی از منابع قدرت هستند، امروزه هر چه رسانهها قدرتمندتر میشوند تأثیر مستقیمتری بر زندگی افراد میگذارند و رسانهها موقعیت یک نهاد اجتماعی مهم را کسب کردهاند و روز به روز بیشتر مسائل زندگی عموم چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی در عرصه رسانهها متجلی میشود.
از طرفی رسانهها هر جا که رشد میکنند دارای قدرت قابل ملاحظهای برای شکل دادن به عقاید و باورها، دگرگون کردن عادات زندگی و ترویج رفتارهایی مطابق میل کنترل کنندگان رسانهها و محتوای آنها هستند.
یکی از مهمترین وظایف اصلی رسانه شفاف سازی است و نقادی در کنار شفاف سازی به طور قطع موجب افزایش کارآمدی و تسهیل فرآیند حل و فصل مشکلات میشود به شرط آنکه این امر منجر به مداخله در کار و تضعیف سیستم نشود.
در واقع رسانهها به عنوان چشمان تیزبین جامعه، نقش نظارتی و آگاهی بخشی دارند. بر این اساس هر میزان که رسانهها به رسالت خود توجه بیشتری داشته باشند جامعه سالمتر و پویاتر خواهد بود و جایی برای رخنمایی فساد و مفسدان باقی نمیماند. بنابراین حضور پرقدرت رسانهها در شفافسازی و مبارزه با فساد، اعتماد عمومی را در فضای اجتماعی و سیاسی گسترش میدهد و در کنار تقویت مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی بر مطلوبیت و کارآمدی آن میافزاید.
از آنجایی که شفافیت با فساد رابطهای عکس دارد، هر جا شفافیت بیشتر باشد فساد کمتر است. بنابراین با ایجاد ساز و کار و نیز نظام مند ساختن جریان شفافیت، فساد به میزان قابلتوجهی کاهش یافته و مسیر توسعه هموار میشود لذا به باور بیشتر صاحبنظران، حلقه مفقوده در زمینه مبارزه با فساد، تقویت عنصر شفافیت است و این مهم جز با تقویت و حمایت از رسانهها میسر نخواهد شد و از طرفی تضعیف رسانهها به هیچ وجه با شاخصهای یک جامعه توسعه یافته همخوانی ندارد.
-----------------------------------------------
نادر منتظریان
فعال سیاسی و اجتماعی
۸/مردادماه/۱۳۹۹