تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : ۴۲۳۸۲۲

حملات مشکوک در عراق؛ پشت پرده چه خبر است؟

۰
حملات مشکوک در عراق؛ پشت پرده چه خبر است؟
کبنا ؛
در هفته جاری چندین انفجار در برخی پادگان‌های عراق رخ داده است که بار دیگر احتمال تکرار حملات ناشناس را تقویت کرده است. برخی محافل عراقی درباره از سرگیری این گونه حملات هشدار داده اند.
عصر یکشنبه گذشته، در پادگان «صقر» در منطقه الدوره جنوب بغداد که نیرو‌های حشدالشعبی و پلیس فدرال عراق در آن مستقر هستند، انفجار بزرگی رخ داد. به محض وقوع انفجار، آمبولانس‌ها برای انتقال مجروحان به بیمارستان به محل حادثه رفتند. برخی از رسانه‌های عراقی از وقوع دو انفجار در این پادگان خبر داده بودند.
نهاد‌های امنیتی عراق اعلام کردند که انفجار، در انبار مهمات رخ داده و علت آن، گرمای شدید عراق است. اما این توضیح، برخی محافل عراقی را متقاعد نکرد.
یک روز بعد، پایگاه اسپایکر در استان صلاح الدین عراق که نیرو‌های آمریکایی در آن حضور دارند، شاهد انفجار‌هایی بود. رسانه‌های عراق اعلام کردند که در این پایگاه که به پایگاه شهید ماجد التمیمی نیز معروف است دو انفجار رخ داد.
همزمان، پایگاه التاجی در شمال بغداد که نیرو‌های آمریکایی در آن حضور دارند، موشک باران شد. رسانه‌های عراق اعلام کردند که این پایگاه هدف سه موشک کاتیوشا قرار گرفته است. در این حمله، یکی از هواپیما‌های ارتش عراق که در پایگاه مستقر بود، آسیب دید.
روایت‌های موجود درباره این انفجارها، هم از سوی محافل سیاسی عراقی و هم از سوی برخی منابع رسانه‌ای زیر سوال رفت.
کاطع الرکابی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، روزسه شنبه گذشته آمریکا را متهم به دست داشتن در برخی انفجار‌های اخیر کرده است. او طی گفتگویی با خبرگزاری «بغداد الیوم» گفت: «تحقیقاتی که در خصوص وقوع انفجار‌ها صورت گرفته است؛ چه تحقیقاتی که سال گذشته رخ داده است چه آن‌هایی که امسال رخ داده است، دولت [در آنها]ماهیت انفجار‌ها را روشن نکرد؛ یک بار گفتند که پهپاد بوده است، یک بار هم گفتند که علت اتصال برق بوده است.»
این نماینده پارلمان در ادامه از دولت عراق خواست تحقیقات شفافی درباره این انفجار‌ها انجام دهد. وی همچنین گفت: «طرفی که از این انفجار‌ها در راستای تضعیف حشد الشعبی و نیرو‌های امنیتی منتفع می‌شود، همان طرفی است که جنگنده‌ها دارد و [در این انفجارها] انگشت اتهام متوجه اوست. هیچ کس جز آمریکا جنگنده ندارد.»
در ادامه گمانه زنی درباره عامل انفجار‌های عراق، روزنامه العرب، چاپ لندن، نیز مدعی شد که پهپاد‌های آمریکایی به پادگان صقر حمله کرده بودند و در جریان این حمله، انبار موشک‌های میان برد منهدم شده است. این روزنامه همچنین مدعی شد که پادگان صقر پارسال نیز مورد حملات مشکوک قرار گرفته بود که در آن حملات نیز انبار‌های سلاح کاملا منهدم شده بودند.
این گمانه‌ها موجب شد که برخی کارشناسان عراقی از تکرار حملات ناشناس به برخی مواضع عراقی هشدار دهند؛ حملاتی که اگر چه در ظاهر ناشناس هستند، اما به اعتقاد برخی ناظران توسط آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها انجام شده بودند.
امیر عبدالمنعم، کارشناس مسائل امنیتی عراقی، اخیرا طی گفتگویی با خبرگزاری المعلومه عراق، از تکرار حملات اسرائیلی و آمریکایی به پادگان‌های حشدالشعبی هشدار دارد و گفت برخی تحقیقاتی که پیرامون حملات انجام می‌شود، ابعاد مبهمی دارند و دلایل متقاعد کننده‌ای ارائه نمی‌کنند.
این کارشناس گفت: «دولت [عراق] باید سامانه‌های راداری پیشرفته وارد کند تا جنگنده‌ها و پهپاد‌ها و هر گونه جسمی که وارد حریم هوایی عراق شود را شناسایی کند.»
وی افزود: «آنچه در تابستان قبلی و فعلی در پادگان‌های حشدالشعبی رخ داده و می‌دهد، نتیجه یک صدفه و اتفاق نیست. برخی اعترافات در خصوص هدف قرار گرفتن این پادگان‌ها از سوی جنگنده‌های آمریکایی-صهیونیستی وجود دارد. بعید نیست که این حملات بار دیگر تکرار شوند.»
عبدالمنعم با بیان اینکه تحقیقات عراق درباره حملات هنوز مبهم هستند افزود اکثر این تحقیقات به این استنتاج منتهی می‌شوند که آنچه اتفاق افتاد نتیجه حرارت زیاد تابستان و ذخیره غیرایمن مهمات است. این در حالی است که کشف حقیقت از طریق افراد داخل پادگان‌ها و سامانه‌های راداری میسر می‌شود. ولی به خاطر فشار‌های آمریکا و فقدان اراده سیاسی در عراق چنین سامانه‌هایی به عراق وارد نمی‌شوند. / فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1