تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۴۲۳۸۲۱
قادر آشنا؛

بسته حمایتی وزارت ارشاد برای هنرمندان به زودی اعلام می شود / از گروه های تئاتری متضرر حمایت خواهیم کرد

۱
۱
بسته حمایتی وزارت ارشاد برای هنرمندان به زودی اعلام می شود
کبنا ؛مدیر کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: پکیج کامل حمایتی متضرران کرونا را به زودی وزارت خانه اعلام می کند علت تأخیرش هم طولانی بودن پروسه های اداری است، در زمینه حمایت از سالن های خصوصی هم برنامه هایی از جمله کمک مالی بلاعوض داریم.
به گزارش کبنا، پیرو بیانیه منتشر شده از سوی خانه تئاتر، ششم مرداد ماه 1399، هیأت مدیره‌‌ و مدیرعامل خانه‌ تئاتر با قادر آشنا، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی جلسه‌ای برگزار کردند. این جلسه به گفته مدیرکل هنرهای نمایشی یکی از جلسات هیئت مدیره خانه تئاتر بوده که به دعوت شهرام گیل آبادی، مدیر خانه تئاتر از قادر آشنا صورت گرفته و در واقع سه ساعت هم به طول انجامیده است.
در این جلسه آشنا به همراه اتابک نادری مسئول بررسی شرایط و ضرر و زیان های گروه های و سالن های تئاتر حضور پیدا کرد و گزارشی از سوی خود و معاونت هنری در قالب پکیج مسائل ایام کرونایی ارائه داد. پس از این جلسه بلافاصله هیئت مدیره خانه تئاتر بیانیه ای در راستای مطالبه گری از اوضاع بسیار بد معیشتی جامعه بزرگ تئاتر ایران رسانه ای کرد که در آن مفادی از جمله: مسؤلان از نگاه صدقه‌ دادن به هنرمندانِ والای تئاتر در سرتاسر ایران دست بردارند و  سندِ چشم‌اندازِ کاری هنرمندان را با تشکیل شوراهای راهبردی در تمام استان‌های کشور تنظیم، مکتوب و اعلام کنند، همچنین نظامِ  حمایتی روشنی  از گروه‌هایی که در طول این شش ‌ماه از اجرای آثارشان بازمانده، یا در حال آماده‌سازی بوده و یا در نوبت اجرا به‌ سر می‌بردند الزامی است، پروتکل های بهداشتی می بایست رعایت شود و...
در ارتباط با مشروح صحبت های این جلسه و گزارشات قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی به همراه مباحثی پیرامون حمایت از خانواده تئاتر به گفت وگو با آشنا نشستیم که در ادامه می خوانیم:
**آقای آشنا پیرو حضورتان در جلسه هیئت مدیره خانه تئاتر برایمان بفرمایید و اینکه در هفته های اخیر جلسه هایتان با هنرمندان و مسئولان حوزه های مختلف کشوری در عرصه تئاتر به کجا انجامیده است؟
-ببینید ما هر هفته جلساتی را با هنرمندان کشور و مسئولان برگزار می کنیم به هرحال از سوی معاونت هنری ما موظف هستیم که به مخاطبانمان پاسخگو باشیم. پیرو این بحث هفته گذشته یک جلسه چهار ساعته با انجمن های هنرهای نمایشی استان های کشور برگزار کردیم و مفصل درباره موضوعات تئاتر ، مسائل مربوط به کرونا و مشکلات آن در استان های کشور صحبت کردیم تا به بهترین وجه انجمن های نمایشی با هم ادامه همکاری بدهند.
حتی در هفته گذشته ما با چند مدیر کل استان هایمان نیز در مجموعه وزارتخانه جلسه ویدئو کنفرانس درباره بررسی شرایط استان هایی چون لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و چند استان دیگر برگزار کردیم. بهرحال موضوع تئاتر برای وزارتخانه و اداره کل هنرهای نمایشی خیلی جذابیت و اهمیت دارد.
در جمع همکاران خانه تئاترمان نیز تا به حال کم و بیش بودیم منتها این دعوت از سوی شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر صورت گرفت تا ما هم در جلسه هیئت مدیره خانه تئاتر حضور پیدا کنیم و راجع به مباحث مربوط به کرونا و ضررهای تئاتر صحبت کنیم. بهرحال بزرگان تئاتر و بخش عظیمی از هنرمندان استان تهران در این جلسه حضور داشتند و عضو بودند و گفت وگوهایی چند جانبه با ما نیز صورت گرفت که امیدواریم ابهامات و سوالاتی که مطرح شد را به خوبی پاسخ گفته باشیم و راه حلی برای برخی  مشکلات پیدا شود.
مضاف بر ما هم دکتر عباس صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خود نیز تأکید ویژه در ارتباط مدیران بخش های مختلف با تشکل های صنفی حوزه های تخصصی دارند به منظور استفاده از نظرات و صحبت هایشان ما نیز در این جلسات شرکت می کنیم و نقاط قوت و ضعف را بررسی خواهیم کرد. این جلسه که مطرح شد همانطور که گفتیم سه ساعت به طور انجامید که من و اتابک نادری در آن حضور یافتیم.
*گزارشی که درباره آن به اختصار گفتید را بیشتر توضیح می دهید؟
-بله نوع گزارشی جامع از فعالیت های تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی که از سوی معاونت هنری و ما آماده شده بود، ارائه کردیم بهرحال معاونت هنری هم جزو نخستین معاونت هایی است که مباحثی مبتنی بر بحث کرونا و آمار و ارقام ضرر و زیان آن به دولت ارائه کرده است. این کار کاملا کارشناسی شده بود که به بخشی از مشکلات در زمینه کرونا پرداخته شد.
البته بخشی از این مشکلات به لحاظ مالی از عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم خارج است، به این دلیل که اولا این اتفاق در پایان سال مالی رخ داد که به نوعی بودجه به پایان رسیده بود و در بودجه سال آینده که همین امسال بشود نیز هنوز چیزی مشخص نبود چرا که هنوز هم به دلیل عدم شفاف شدن شرایط تخصیص پیدا نکرده است چرا که این وضعیت یک اتفاق جدید و بحرانی بود که در نه تنها در سطح ملی بلکه کل کشورهای مختلف را نیز درگیر کرد بنابراین دست ما و یکی دو صنف نیست که مسائل مربوط بدان را حل و فصل کنیم.
ما هم به صورت طبیعی چون مسئولیت تئاتر کشور را بر عهده داریم، باید این بخش را پیگیری کنیم بنابراین یک بسته گزارشی آماده کردیم که اولا مشکلات بدهی هنرمندان از گذشته را پرداخت کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد، دوم گروههایی که در حال اجرا بودند و اجرایشان به دلیل کرونا متوقف شد نیز آن بخشی که مجدد به اجرا رفتند در مصوبه شورای حمایت قرار گرفتند و نیمی از حمایت ابتدای کار و نیمی دیگر هم درپایان بدان ها تعلق گرفت.
*گروه هایی که دو باره موفق به اجرا نشدند یا تمایلی به اجرا نداشتند تکلیفشان چیست آیا حمایتی شان از آنها صورت گرفته است؟
-خب آنهایی که بخشی از کارشان را اجرا رفته بودند و متوقف شد ما مصوب کردیم بخشی از خسارتشان از منابع داخلی خودمان جبران شود و پرداخت کنیم که بعضی از آنها تا الان پرداخت شده و بقیه نیز پرداخت می شود.
اما گروه سوم کسانی که کار آماده کرده بودند اما فرصت اجرا پیدا نکردند اینها البته جزو حمایت سال گذشته ما نبودند که اینها البته در کل کشور هم هستند، ما هم اینها را احصاء کردیم و براساس همان چیزی که جلسه با خانه تئاتر هم مطرح کردیم، تا الان بدهی های دو گروه اول را پرداخت کردیم  و بخش باقی مانده را هم به زودی پرداخت می کنیم، برای این گروه آخر هم که هنوز بررسی شان باقی مانده، تلاش داریم مساعدت دولت را بگیریم.
*منظور از دولت چه بخشی است؟
-منظور از دولت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است که باید بودجه را تأمین کند وگرنه دولت فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری نیست که البته همین ها هم حمایت های خود را کرده اند. بنابراین تلاش داریم حداقل چیزی که هنرمندان لازم دارند را الان تأمین کنیم که البته بخش ناچیزی از حقشان است.
نکته دیگر که جای تأمل دارد این است که اگر بودجه اداره کل هنرهای نمایشی  و حتی کل معاونت هنری هم اگر بخواهیم به این بحث اختصاص دهیم باز هم کفاف نمی دهد شرایط بودجه ما کاملا مشخص است نباید هم فقط تهران را در نظر بگیریم بلکه کل کشور در این عرصه دچار ضرر شده است. در این زمینه هم با دوستان خانه تئاتر بحث های زیادی شد ما هم گفتیم که در حال فکر هستیم تا با همه کسانی در این زمینه مرتبط اند صحبت کنیم تا چاره بیاندیشیم بهرحال بخشی از آن را ما از طریق وزارتخانه می توانیم پیگیری کنیم یک بخشی هم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی می بایست پیگیری شود که خوشبختانه در بخش سوم گروه های اسیب دیده الان اطلاعات را درآوردیم و دیروز در جلسه ای طرح کردیم.
*چه تصمیمی در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد؟
-خود وزارتخانه تدبیری اندیشیده که در آینده نزدیک خبر خوش آن را به هنرمندان و گروه ها می دهد که در واقع یک کار بزرگ در بحث کرونا محسوب می شود من هم در حوزه تئاتر الان صحبت میکنم که تقریبا تمام لیست های مورد حمایت الان استخراج و منظم شده تا ببینیم که از چه زمانی این حمایت هنرمندان می بایست انجام شود.
*در زمینه جشنواره ها چطور؟
-در بحث جشنواره ها هم باید بگوییم همانطور که قبلا هم گفتم کشور را نمی توان تعطیل کرد بنابراین اگر سالن ها باز باشند ، یک عده حرف می زنند اگر تعطیل هم کنیم باز یک عده حرف و نقد دارند . عقل سلیم حکم می کند با توجه به اینکه فعلا این شرایط کرونایی همراه ما است و نه تنها ما بلکه هیچ کشوری نمی دهد هتل ها و مسافرخانه ها، سالن های سینما و تئاتر و رستوران ها را تعطیل کند، پس می بایست با همین شرایط همه فعالیت ها را در نظر بگیریم.
من هم به عنوان خادم این مجموعه تئاتر می گویم که شرایط را ما برای اجراهای عمومی فراهم می کنیم، دوستان خانه تئاتر هم در این زمینه اجراها و جشنواره ها نگرانی هایی داشتند که ما اطمینان دادیم این نگرانی ها را با فراهم کردن بسته بهداشتی و شیوه نامه های مشخص کم میکنیم.
در ارتباط با جشنواره ها هم باید بگویم که در جلسه با خانه تئاتر گزارشی دادیم که ما جشنواره ها را تعطیل نمی کنیم ولی به شیوه هایی که قبلا اعلام کردیم آها را جایگزین میکنیم. چون اولا اگر جشنواره برگزار نشود، بودجه ای هم در کار نیست اگر هم تعطیل شود باز هم با تعطیلی آن مشکلی حل نخواهد شد.
پس بهترین تصمیم این است که جشنواره را برای رفع مشکلات مالی هنرمندان و فعالیت هایشان در هر استان با رعایت پروتکل ها برگزار کنیم این خود یک راهی برای درآمدزایی است ما هم از هنرمندان حمایت میکنیم. بنابراین در بحث جشنواره ها تأکید ما بر تولید و اجرای عمومی در محل هر جشنواره ای در هر استان و شهری است ما هم کمک هایمان را خواهیم داشت.
پس یک جمع بندی کنم که جلسه ما با خانه تئاتر یک جلسه همفکری بود هر چیزی لازم بود خدمت دوستان گفتیم نکات بیشتری هم از اینها مطرح شد که البته نه در حوزه اختیار بنده و نه شاید برخی دیگر دوستان بود به طور مثال تشکیل شورای صنفی هنرمندان تئاتر کشور یا موضوعاتی از این دست علی القاعده مسئولیتش نه با من و نه وزارتخانه است. در نهایت من به عمل گرایی واقف هستم و معتقدم آن کارهایی که از دستمان برمی آید را می بایست با اولویت به انجام برسانیم.
در نهایت کل اصناف و هنرمندان کشور می بایست به بحث حقوق هنرمندان فکر کنند اما اگر گروه های متضرر را شما مدنظرتان هست ما قرار است به زودی از طریق وزارتخانه و شخص خود وزیر تأمین و حمایت شویم.
قادر آشنا» رئیس موسسه نمایشگاه‌های ایران شد - <a href='https://www.kebnanews.ir' target='_blank'>کبنا نیوز</a>
*خب منبع تأمین اعتبار آن از کجا خواهد بود؟
-ببینید مطمئنا از طریق بودجه خود اداره کل که نخواهد بود چون بودجه ما اندک است و اگر همه را تخصیص دهیم تا آخر سال باید در و دیوار را نگاه کنیم، بنابراین ما در این زمینه منتظر بودیم و پیگیری کردیم که چه می شود وقتی دیدیم همه چیز به تأخیر افتاده تلاش کردیم یک جمع بندی داشته باشیم تا در هفته آتی گروه ها و مبالغ حمایتی شان را ابلاغ کنیم و اعلام میکنیم که به چه نسبتی این حمایت صورت خواهد گرفت اما قطعا از گروه ها حمایت میکنیم.
پکیج کامل حمایتی کرونا را ان شاءالله به زودی وزارتخانه اعلام می کند برای همه صنوف زحمات زیادی کشیده شد که انصافا شخص وزیر و هم معاون توسعه و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد کمک کردند اینکه به تأخیر افتاد من هم قبول دارم زمان برده است، اما بهرحال ساختار اداری زمان برد است، من هم دلم می خواست همان ماه اول این اتفاق بیافتد اما شرایطش فراهم نبود بنابراین این پکیج برای همه گروه های نمایشی و هنرمندان در آینده نزدیک اعلام می شود. بهرحال دوستان وزارتخانه زحمتش را کشیده اند و بهتر است که از سوی خود همین دوستان هم اطلاع رسانی شود.
* لطفا در ارتباط با بحث کمک اداره کل به سالندارهای خصوصی هم بفرمایید که به چه صورتی خواهد بود؟
-بله این کمک به صورت بلاعوض برای سالن دارها با شرایط متفاوتشان تا سیصد میلیون تومان از محل منابع داخلی خودمان است که بخش اول آن در چند روز آینده صورت خواهد گرفت فعلا تهران 15 سالن خصوصی دارد که در این شرایط نیاز به حمایت دارند. بنابراین به اندازه توانمان شاید بتوانیم مشکلی از سالن های خصوصی حل کنیم منتها این بخشی از حمایت ما است و در تلاشیم تا به گونه های دیگری هم از آنها حمایت کنیم تا ببینیم ان شاء الله شرایط به چه صورت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما

خخ
Iran, Islamic Republic of
سال ۸۷ یکی از دوستان رفته بود پیش همین اقا که مدیر کل ارشاد بود برا چاپ کتاب داستانش‌.
باور کنید نتونسته بود عنوان کتاب را بخونه.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1