کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی از صیاد خردمند؛

از حریم رسانه باید دفاع کرد/ در نقد «فرشید احمدی‌کیش»

6 مرداد 1399 ساعت 2:33

مطالعات نشان می‌دهد، خشونت در جامعه ایران صرفاً از طریق دولت، تولید نمی‌شود بلکه این فرهنگ اقتدار و خشونت از پایین‌ترین سلول جامعه بازتولید می‌شود.


در قانون اساسی اغلب کشورهایی که خود را «دموکراتیک» می‌نامند، مطبوعات و به‌طورکلی «ژورنالیسم» به‌عنوان ستون چهارمِ قدرت تعریف می‌شود؛ زیرا تألیف کنندگان قانون اساسی بر این عقیده بوده‌اند که فعالیت مطبوعات آزاد در یک کشور، منعکس‌کنندۀ ضعف‌های سیستم سیاسی و اقتصادی کشور است و در بلندمدت به بهبود، اصلاح و تثبیت قدرت می‌انجامد.
به‌عنوان فردی که چند سالی از حیات خود را  به‌عنوان مصرف‌کننده و به‌واسطه سرسوزن ذوقی به‌عنوان کنشگر  با رسانه‌ها، مرتبط بوده و از نزدیک با بخشی دردها و آمال آن‌ها آشنا بوده‌ام با دیدن فیلم حمله (فرشید احمدی کیش) عضو شورای شهر یاسوج به «نوروز کمایی» خبرنگار و مدیرمسئول سایت کبنانیوز به این فکر فرورفتم که رسانه در نگاه مسئولان و مدیران استان ما چه جایگاهی دارد؟
افرادی که به‌واسطه حضور در لابه‌لای همین تیتر، لید و گزارش‌های رسانه‌ها، تبدیل به سلیبریتی‌های محلی شده‌اند و اگر ناز نفس رسانه بر زلف آن‌ها بدمد، آن‌چنان کیفشان کوک می‌شود و اگر ندا و صدای ناموافق بشنوند، برافروخته می‌شوند و می‌تازند. به مدد حضور و نمود رسانه‌هاست که امروز شما باد به گلو می‌اندازید و خبرنگار را به‌عنوان نماد شفافیت و اتاق‌های شیشه‌ای را تهدید می‌کنید.
خبرنگاری واژه ایست خالی از ابهام. پشت نام خبرنگار  مملو از مهارت، دانش، تعهد، دقت، صداقت و درست‌نویسی است.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423692-1.jpeg
صیاد خردمند، روزنامه‌نگار

خبرنگاری، بهترین راه برای خدمت به مردم و تأثیرگذاری بر جامعه است. خبرنگاران می‌توانند مرزبانان آزادی، عدالت و حقوق شهروندی باشند.
در شورای شهری که بنا بود حامی حق شهروندان باشد و به‌جز تضاد و تعارض‌های شخصی و قومیتی چیز دیگری نمایان نیست، ‌شما و امثالهم چه طلبی از رسانه دارید؟
مطالعات نشان می‌دهد، خشونت در جامعه ایران صرفاً از طریق دولت، تولید نمی‌شود بلکه این فرهنگ اقتدار و خشونت از پایین‌ترین سلول جامعه بازتولید می‌شود.
 رفتار شما، به‌عنوان نماینده مردم در یک‌نهاد مدنی، نمایان گر خشونت لخت و عریانی است که روزانه در لایه‌های مختلف اجتماعی در جریان است.
رفتارشناسی شما در فیلم مذکور، نشان‌گر ذهنیت قهرآمیز، خشن و ستیزنده‌ای است که بر شما مستولی شده است.
جناب احمدی کیش، شما را باید پاسداشت که در آستانه روز خبرنگار و زمانی که مسئولان استان از هم دیگر سبقت می‌گیرند و پیام تبریک روز خبرنگار را از روی دست هم تقلب می‌کنند، واقعیت روز خبرنگار را بی‌پرده بر همگان نمایان کردید. رفتار شما، نماد نگاه مسئولان نسبت به رسانه و خبرنگار است.
در فیلم مذکور از یک‌ مورد تهدید علنی فیلم گرفته شد اما به‌واسطه نزدیکی‌ام به خبرنگاران و فعالان رسانه میدانم روزانه آن‌ها تحت‌فشارهای پیدا و پنهان قانونی و غیرقانونی اهرم‌های قدرت هستند
و مسئولان در زبان از خبرنگار تعریف و تمجید می‌کنند اما در عمل رسانه‌ها را مزاحم تلقی می‌کنند!
روز خبرنگار پیشاپیش مبارک!


کد مطلب: 423692

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/423692/حریم-رسانه-باید-دفاع-نقد-فرشید-احمدی-کیش

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1