کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تسهیلات وام ودیعه مسکن مستاجران؛ شرایط وام و راهنمای ثبت‌نام مستاجران

5 مرداد 1399 ساعت 12:46

 کل منابع درنظر گرفته شده برای وام مستاجران ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. قرار است از محل این اعتبار، وام ۵۰ میلیونی به مستاجران ساکنان تهران تعلق بگیرد، وام ۳۰ میلیونی به مستاجران ساکن مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه پرداخت‌شود و وام ودیعه مستاجران در سایر شهر‌های کشور ۱۵ میلیون تومان باشد. ثبت‌نام تا روز پنجشنبه ۹ مرداد ادامه خواهد داشت


ثبت‌نام وام ودیعه مستاجران از ساعت ۱۰ صبح چهارم مرداد ماه آغاز شده است. متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با ارسال کدملی سرپرست خانوار به شماره پیامک ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن‌همراه شخصی او، نسبت به ثبت‌نام اولیه اقدام کنند. مهلت ثبت‌نام در ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۹ مرداد ماه به اتمام می‌رسد و زمان تکمیل اطلاعات و پرداخت تسهیلات پس از تدوین دستورالعمل مرتبط توسط وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس tem.mrud.ir و بخشنامه بعدی این معاونت در همان تاریخ اعلام خواهد شد.

یک | کل منابع درنظر گرفته شده برای وام مستاجران ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. قرار است از محل این اعتبار، وام ۵۰ میلیونی تومانی به مستاجران ساکنان تهران تعلق بگیرد. وام ۳۰ میلیون تومانی به مستاجران ساکن مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه پرداخت می‌شود. وام ودیعه مستاجران در سایر شهر‌های کشور ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.

دو | تسهیلات مستاجران در قالب ودیعه مسکن به صاحبخانه‌ها پرداخت می‌شود و در پایان قرارداد اجاره در یک سال، به بانک برمی‌گردد. به عبارت دیگر بانک تسهیلات را بابت کمک هزینه مسکن در اختیار صاحبخانه او قرار می‌دهد. در این فاصله زمانی، مستاجر باید کارمزد ۱۳ درصدی این مبلغ را هر ماه به بانک پرداخت کند. با احتساب این رقم، اقساط وام ۵۰ میلیون تومانی تهرانی‌ها، ماهی ۵۴۰هزار تومان می‌شود. در شهر‌های مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه که مقدار وام ودیعه مستاجران ۳۰ میلیون تومان است، اقساط ماهیانه به ۳۲۵ هزار تومان می‌رسد و بالاخره اقساط وام ۱۵ میلیون تومانی قابل پرداخت در سایر شهر‌ها ماهی ۱۶۰ هزار تومان خواهد بود.

سه | عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید افرادی که با تایید وزارت راه و شهرسازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می‌توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ ماهه ونرخ ۱۲ درصد دریافت کنند. همتی از بانک‌ها خواسته برای سایر متقاضیان کمک ودیعه مسکن را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۱۸ درصد محاسبه کنند.

چهار | گفته شده اکثر بانک‌ها در این طرح مشارکت خواهند داشت. با تفاهم انجام شده بانک مرکزی اعلام کرده می‌توان وثایقی مثل گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و حساب یارانه را برای دریافت وام معرفی کرد و در صورتی که فرد این ضمانت‌ها را نداشته باشد با سفته و کمترین ضمانت که برای مشاغل آسیب‌دیده در نظر گرفته شده بود، وام مستاجران قابل پرداخت است. برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمته امداد با ضمانت دستگاه‌های ذی‌ربط این اتفاق صورت می‌گیرد و نیازی به ضمانت دیگری نیست و این افراد باید به دستگاه‌های ذی‌ربط مراجعه کنند و نیازی به ثبت‌نام در سایت نیست.
 سامانه ثبت نام وام ودیعه مستاجران اعلام شد/ شرایط و مدارک ثبت نام ...
پنج | تسهیلات قبل از بستن قرارداد و بدون داشتن کد رهگیری پرداخت نمی‌شود. قبل از هر اقدامی باید حتما اجاره‌نامه به امضا دو طرف برسد. در برنامه تنظیم شده قرار است معرفی افراد به بانک در تاریخی بین ۱۵ تا ۲۰ مردادماه انجام شود.

شش | از جمله مهمترین شرایط اعلام شده برای مشمولان دریافت تسهیلات مستاجران باید به سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد نظر اشاره کرد. یعنی اگر می‌خواهید در تهران وام ۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن مستاجران بگیرید، باید حتما از پنج سال قبل در این شهر سابقه زندگی داشته باشید. همچنین متقاضی باید وام یا امکانات یارانه‌ای از طرف دولت در بخش زمین یا مسکن نگرفته باشد، صاحب ملک نباشند و از سال ۸۴ هیچگونه سابقه خرید و فروش ملک نداشته باشند. این وام تنها به سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد.

هفت | وزیر راه وشهرسازی گروه‌های هدف مشمول دریافت این وام جمعیتی برابر با ۶۰۰ هزار خانوار را شامل می‌شود. در عین حال زنان سرپرست خانوار، حقوق بگیران، کارگران، مستمری بگیران و بازنشستگان جزو گروه‌های هدف این طرح هستند، اما قطعا چیزی به اسم اولویت وجود خواهد داشت. خانواده‌های پنج نفره و حقوق‌بگیر ثابت، خانه اولی‌ها و کسانی که امسال ازدواج کرده‌اند، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت دریافت این تسهیلات قرار دارند. تعداد دریافت‌کنندگان وام ودیعه مستاجران می‌تواند تا یک میلیون خانوار هم افزایش پیدا کند.
 
هشت | رئیس دولت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته بود وام ودیعه مستاجران به خانواده‌هایی که دارای حقوق ثابت یا تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند پرداخت می‌شود. اگر اظهارنظر روحانی در این خصوص ملاک باشد، تعداد افراد حقوق‌بگیر در کشور اعم از نیروهای مسلح، دستگاه‌های اجرایی و افراد شاغل و بازنشسته، به چهار میلیون و ۷۴۷ هزار نفر می‌رسد و حدود ۱۴میلیون نفر هم کد بیمه کارگری دارند. از آن طرف محسنی بندپی، سرپرست سابق وزارت رفاه هم تعداد خانوارهای زیر پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را سه میلیون خانوار اعلام کرده است. به‌این ترتیب ۲۲ میلیون نفر یا بهتر است بگوییم ۲۲ میلیون خانوار، می‌توانند مشمول دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران باشند. احتمال دارد در هفته جاری بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی شروط جدیدی را اعلام کنند و برخی از حقوق‌بگیران مستاجر را به دلیل بالا بودن حقوق و دستمزد از شمول دریافت این وام خارج کنند. پس برای رفع ابهامات این بخش از طرح وام ودیعه مسکن باید همچنان دندان روی جگر بگذاریم.
 
۹ | قطعا قرار نیست همه مستاجران مشمول وام باشند. این یک مورد کاملا قطعی است چون از همان روز اول وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد در تهران مستاجران واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متر و در سایر شهرها، خانه‌های استیجاری کمتر از ۹۰ متر مشمول وام ودیعه مسکن می‌شوند. بر اساس اطلاعات موجود در سامانه شهرداری تهران، در پایتخت دو میلیون و ۸۶۷ هزار و ۶۷۶ واحد مسکونی وجود دارد اما تعداد واحدهای زیر ۷۵ متر آن هم در مناطق میانی و جنوبی این شهر قرار دارند، مشخص نیست. همچنین بر اساس آمار، ۴۰ درصد خانوارهای شهری و ۴۲ درصد ساکنان پایتخت، مستاجر هستند.


کد مطلب: 423667

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/423667/تسهیلات-وام-ودیعه-مسکن-مستاجران-شرایط-راهنمای-ثبت-نام

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1