کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش درباره تعويق كنكور؛

دغدغه‌هاي كنكور و كرونا

5 مرداد 1399 ساعت 10:10

روزانه هزاران پيام و تماس درباره تعويق و عدم‌ تعويق كنكور از مردم دريافت مي‌كنم. عواقب ايجاد اين سطح از تشويش عمومي و ايجاد نگراني در مردم، مسوولاني هستند كه از تصميم‌گيري درست و به موقع عاجزند. ما در مجلس پيگير تصميمي هستيم كه خط قرمز آن فقط سلامتي داوطلبان است و نتيجه به زودي اعلام مي‌شود.


«روزانه هزاران پيام و تماس درباره تعويق و عدم‌ تعويق كنكور از مردم دريافت مي‌كنم. عواقب ايجاد اين سطح از تشويش عمومي و ايجاد نگراني در مردم، مسوولاني هستند كه از تصميم‌گيري درست و به موقع عاجزند. ما در مجلس پيگير تصميمي هستيم كه خط قرمز آن فقط سلامتي داوطلبان است و نتيجه به زودي اعلام مي‌شود.» اين توييت روز جمعه احمد نادري، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بود. كمتر از 24 ساعت بعد، آنچه او در توييتر اعلام كرده بود به صورت شفاف و رسمي توسط رييس اين كميسيون اعلام شد: ارايه طرح دو فوريتي مجلس براي لغو كنكور ارشد. 
 

کنکور و آپارتاید طبقاتی
رييس كميسيون آموزش مجلس خبر داد: آماده شدن طرح دو فوريتي حذف كنكور
يكي از عمده فعاليت‌هاي برخي اعضاي كميسيون آموزش مجلس يازدهم از زمان ورودشان به مجلس تا كنون صرف گفت‌وگوهاي رسانه‌اي و حضور در شبكه‌هاي اجتماعي براي صحبت كردن در مورد بايد و نبايدهاي حذف كنكور در زمان شيوع كرونا شده است. عليرضا منادي سفيدان، رييس اين كميسيون كه قبل‌تر هم در مورد تلاش مجلس در مورد حذف كنكور صحبت كرده بود، روز گذشته و ظاهرا پس از برگزاري نشست فوق‌العاده شوراي عالي سنجش و پذيرش دانشجو به خانه ملت گفت: «تصميم مهمي كه در نشست امروز پيشنهاد كرديم مورد استقبال وزير و اعضاي شورا قرار گرفت، ورود مجلس به موضوع اصلاح قانون سنجش و پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و مراكز آموزش عالي كشور است.» اين ورود به چه معنا است؟ ماده 4 قانون سنجش و پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و مراكز آموزش عالي كشور صراحت دارد؛ سنجش در مقطع كارشناسي ارشد ناپيوسته براساس آزمون متمركز از دروس تخصصي مقطع كارشناسي و تاثير معدل داوطلب در رشته‌هاي مرتبط توسط وزارتين انجام ‌شود. حالا منادي سفيدان مي‌گويد كه ورود مجلس براي اصلاح همين ماده است. او روز گذشته اعلام كرد: «مقرر شد؛ مجلس و كميسيون آموزش در جهت اصلاح اين ماده قانوني طرح دو فوريتي تدوين كرده تا سنجش و پذيرش دانشجو فقط از طريق سوابق تحصيلي صورت پذيرد كه اين پيشنهاد مورد موافقت وزير علوم و اعضاي شوراي سنجش و پذيرش قرار گرفت.»
سازمان سنجش به اطلاع كليه داوطلبان محترم رسانه مي‌رساند كه: «زمان برگزاري آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته روزهاي پنجشنبه، جمعه و شنبه 16، 17 و 18 مردادماه 99 تعيين شد.» با اين وجود منادي سفيدان مي‌گويد آن طرح دو فوريتي لغو آزمون ارشد شامل لغو آزمون همين امسال هم مي‌شود؛ يعني آزمون‌هايي كه قرار است ظرف دو سه هفته آينده برگزار شوند. او گفت: «تلاش داريم در همين مدت باقيمانده اين طرح را تدوين و به تصويب مجلس برسانيم تا امسال نيز كنكور ارشد 99 برگزار نشود و پذيرش براساس سوابق تحصيلي داوطلبان صورت گيرد. البته با توجه به شرايط خاص امسال وزير علوم اين مساله را در ستاد ملي كرونا نيز پيگيري مي‌كند تا حداقل كنكور امسال برگزار نشود و به موازات اين پيگيري‌ها براي امسال، مجلس به دنبال تصويب دايمي اين قانون است.» حالا يك دغدغه ديگر به دغدغه داوطلبان آزمون ارشد افزوده مي‌شود. علاوه بر اينكه تصميم لغو كنكور هنوز قطعي نيست و اين داوطلبان تا حالا دو بار شاهد تعويق تاريخ امتحان‌شان بوده‌اند حالا بايد اين احتمال را بدهند كه اساسا وارد شدن يا نشدن آنها به رشته مورد نظرشان به صورت كامل به سوابق تحصيلي آنها وابسته خواهد بود. از سوي ديگر منادي سفيدان خبر از «استقبال وزرا» از اين تصميم مجلس داده است در حالي كه پيش از اين رييس و سخنگوي سازمان سنجش بارها اعلام كرده بودند كه حذف هر آزمون سراسري به اين معنا است كه ديگر امكاني براي آزمون ديگر وجود ندارد و دانشگاه‌ها در سال 99 ورودي نخواهند داشت. هنوز مشخص نيست كه آيا مجلس قدم بعدي را براي كنكور سراسري كه اواخر مرداد برگزار مي‌شود هم برخواهد داشت يا نه.   
اين اصلا موضوعي نيست كه مجلس بخواهد برايش قانون وضع كند، مگر در مورد موضوعات ديگر و تصميمات و جابه‌جايي‌هايي كه به خاطر كرونا پيش آمده مجلس تصميم گرفته؟» اين موقعيت تصميم‌گيري البته پيچيدگي‌هاي خودش را هم دارد. سوال اينجاست كه مثلا اگر كنكور ارشد حذف شود و سوابق تحصيلي جايش را بگيرد سرنوشت داوطلبان امسال كه برمبناي آزمون خودشان را آماده كرده بودند چه مي‌شود؟ اين سوالات تازه به بار ابهاماتي كه تا همين جاي كار در مورد آزمون‌هاي ورودي دانشگاه‌ها وجود داشته انباشته مي‌شود و از نظر ميرزاده از قضا همين موضوع دارد صدمه‌اي اساسي به تمامي داوطلبان مي‌زند: «جوانان ما چه در سطح كارشناسي، چه ارشد و چه ساير آزمون‌ها در حال حاضر نبايد تحت اين همه استرس قرار بگيرند. اين يك كار اجرايي است كه همان‌طور كه گفتم مسوولان اجرايي بايد برايش تصميم بگيرند و نمي‌شود هر صاحب‌نظري بيايد و اظهارنظر كند. بايد فقط همين مساله مطرح شود كه ما مي‌خواهيم فقط براي سال جاري و براي كنكور در شرايط كرونا يك تصميم بگيريم و مرجع آن تصميم فقط بايد ستاد ملي مقابله با كرونا باشد. سلامتي بچه‌ها و مردم آن‌قدر مهم است كه هيچ كنكوري به پاي آن نمي‌رسد. براي همين است كه وقتي پاي سلامتي در ميان باشد، كنكور و غيركنكور و ادارات و همه بايد تابع نظرات يك مرجع واحد باشند. من يا هر كسي كه صاحب‌نظر است الان وقتش نيست كه بياييم و روي مباني برگزاري كنكور و اينها حرف بزنيم.» امسال، در آستانه برگزاري كنكورهاي سال 99 به نظر سخنگوي سابق كميسيون آموزش مجلس دهم، فقط سلامتي است كه بايد محور تصميم‌گيري باشد.  ميرزاده مي‌گويد كه در تمامي سال‌هايي كه خبري از كرونا نبود هم البته مجلس گفته بود كه سرنوشت داوطلبان ورود به مقاطع مختلف نبايد بسته به دو سه ساعت كنكور و چند تست باشد و براي همين بود كه حركت به سمت وارد كردن سوابق تحصيلي براي تعيين صلاحيت‌ها و استعدادهاي فردي دانش‌آموزان در طول 12 سال تحصيل مطرح شده بود. همه اينها قانون و ماده دارند و كار مجلس فقط نظارت بر اجراي آنهاست: «با عجله و با تصميمات فوري و سريع رسانه‌اي كردن آنها نبايد با احساسات بچه‌ها بازي كنيم.»
  مافیای کنکور در آموزش و پرورش!
وقت قانونگذاري نيست، وقت اجراست
تا همين چند ماه پيش سيدحمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس دهم بود و در همه سال‌هاي نمايندگي‌اش، فصل كنكور كه مي‌رسيد بارها به عنوان سخنگو و در پاسخ به رسانه‌هاي مختلف در مورد حركت به سمت حذف آزمون‌هاي سراسري اظهارنظر كرده بود. اين بار و امسال اما موضوع متفاوت است. نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد ديگر اين دوره از كنكور دوره‌اي نيست كه قرار باشد قانونگذاران مجلس برايش تصميم بگيرند. امسال نياز به يك تصميم قاطع و اجرايي است كه بايد از سوي مرجع اصلي تصميم‌گيري در زمينه مقابله با كرونا گرفته شود. ميرزاده به «اعتماد» مي‌گويد: «به نظر من موضوع كرونا و تصميم‌هايي كه در مورد آن گرفته مي‌شود جدا از بحث قانونگذاري است. يك شرايط اضطراري در كشور و در دنيا به وجود آمده و مسوولان مربوطه بايد باتوجه به آن شرايط تصميم بگيرند. چه بحث كنكور ارشد باشد و چه بحث ساير كنكورها، وقتي پاي كرونا در ميان است بايد يك تصميم اجرايي گرفته شود مثل خيلي از تصميم‌هايي كه دارند در حوزه‌هاي ديگر مي‌گيرند و ...


کد مطلب: 423660

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/423660/دغدغه-هاي-كنكور-كرونا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1