کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش؛

خیز ایران برای آب شیرین

4 مرداد 1399 ساعت 12:42

بر اساس برنامه‌ ششم توسعه (1396 تا 1400)، دولت مکلف است حداقل ۳۰ درصد آب آشامیدنی مناطق جنوبی کشور را از طریق شیرین کردن آب دریا تأمین کند.


97 درصد منابع آبی جهان شور است و 3درصد آب شیرین جهان نیز به صورت نامتوازن در اختیار کشورها قرار دارد. ایران در اقلیم آب و هوایی خشک و نیمه خشک با منابع آبی محدود قرار دارد. هم اکنون 20کشور از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس سالانه میلیاردها مترمکعب به وسیله آب شیرین کن ها از آب دریاها بهره برداری می کنند. ایرنا به تازگی در گزارشی نوشت: طبق آمار 60 درصد آب شیرین کن ها در حوزه کشورهای جنوب خلیج فارس فعال است؛ عربستان بیشترین تعداد این سامانه ها را دارد و بعد آن امارات، قطر و کویت هستند.
آمریکا از جمله کشورهایی است که با وجود در اختیار داشتن منابع فراوان آب شیرین اما در رتبه نخست بهره برداران آب دریاها با سامانه های آب شیرین کن است.
ایران، آب شیرین کن ها و آینده
با توجه به آن چه در مقدمه گزارش آمد باید گفت که بر اساس برنامه‌ ششم توسعه (1396 تا 1400)، دولت مکلف است حداقل ۳۰ درصد آب آشامیدنی مناطق جنوبی کشور را  از طریق شیرین کردن آب دریا تأمین کند. بر اساس برنامه ششم، دولت از ابتدای برنامه مطالعات گسترده ای برای تحقق این امر آغاز کرد که طبق این مطالعات مشخص شد که کمبود آب 17 استان کشور می تواند از منابع حاصل از آب شیرین کن ها جبران شود. طبق گفته قاسم تقی زاده خامسی اکنون 61 واحد آب شیرین کن در کشور نصب شده و 24 واحد نیز در حال نصب است که اغلب آن ها در شهرهای ساحلی جنوب قرار دارد.
27 تیرماه گذشته معاون آبفای وزیر نیرو در مراسم آغاز به کار نمک زدایی آب شیرین کن در بندر عباس اعلام کرد که  «تاکنون مجوز نمک‌زدایی برای 8.5 میلیارد مترمکعب آب دریا در کشور صادر شده است ولی با این که تاکنون 61 واحد آب شیرین کن در کشور  نصب شده و 24واحد درحال نصب است، فاصله ما تا عدد تخصیصی بسیار زیاد است.»
بهره برداری تا پایان امسال
برای این که از تازه ترین اخبار درباره پروژه آب شیرین کن ها آگاه شوم با قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو تماس می گیرم. آقای خامسی با خوشرویی و حوصله پاسخ سوالاتم را می دهد. از او می پرسم بالاخره اولین بهره برداری از پروژه های آب شیرین کن در کشور چه زمانی  است و ما کی  از آب شور دریا، صاحب آب شیرین می شویم؟ تقی زاده خامسی در پاسخ می گوید: «بزرگ ترین آب شیرین کن کشور به ظرفیت ۲۰۰ لیتر در ثانیه که آب خلیج فارس را برای صنایع بزرگ کرمان مثل مس سرچشمه و معادن گل گهر منتقل می کند تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.»
فاز اول بهره برداری برای صنعت
از تقی زاده می پرسم، بنابراین در نخستین فاز بهره برداری این آب برای مصرف شرب نیست که پاسخ می دهد: «بله در این فاز نمک زدایی آب برای مصارف صنعتی صورت می گیرد.»
در انتظار 3.5 تا4 میلیارد متر مکعب
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به میزان استحصال آب شیرین می گوید: حدود یک سوم آبی که از دریا وارد آب شیرین کن ها می شود، به آب شیرین و قابل استفاده تبدیل می شود. یعنی از 8.5  میلیارد متر مکعبی که مجوز نمک زدایی آن صادر شده است، حدود 3.5 تا4 میلیارد مترمکعب آب شیرین نصیب ما خواهد شد. هم اکنون رقابت آب شیرین کن ها به ویژه در اطراف ما در حوزه خلیج فارس وجود دارد و این کشورها سالانه چندین میلیارد متر مکعب آب دریا را در مصارف شرب، صنعتی و برای کشاورزی نمک زدایی و مصرف می کنند.
مجوز خراسان رضوی صادر شده است
آن طور که تقی زاده خامسی می گوید، تاکنون مجوز پروژه های آب شیرین کن برای استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان، بوشهرو فارس صادر شده است.
تجهیزات چگونه تهیه می شود؟
سوال مهم دیگر درباره سامانه های آب شیرین کن، چگونگی تولید تجهیزات و سرمایه گذاری در این بخش است که تقی زاده خامسی ضمن اشاره به این که سرمایه گذاری در این بخش ها کاملا در بخش خصوصی است، گفته است : به غیر از یکی دو مورد از قطعات، تجهیزات این سامانه ها، همه در کشور تولید می شود.


کد مطلب: 423623

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/423623/خیز-ایران-آب-شیرین

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1