تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۲۳۴۷۰
گرامی‌مقدم:

اصلاح‌طلبان صحنه انتخابات را ترک نمی‌کنند

۰
اصلاح‌طلبان صحنه انتخابات را ترک نمی‌کنند
کبنا ؛
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: در حال حاضر مباحث و رایزنی‌هایی وجود دارد که اصلاح‌طلبان یا بر سر شورای عالی سیاستگذاری و یا بر سر شورای دیگر که نواقص شورای سیاست‌گذاری را نداشته باشد، متحد شوند.
«اسماعیل گرامی مقدم»، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در پاسخ به این سوال که چهره‌های برجسته و تاثیرگذارِ اصلاح‌طلب برای مشارکت مردم در انتخابات و ترغیب آنها برای حضور در انتخابات 1400، چه برنامه‌هایی را دنبال خواهند کرد؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: یقینا اصلاح‌طلبان صحنه انتخابات را ترک نخواهند کرد و همواره در صحنه بوده و در کنار مردم ایران، خواهند بود.
او با اشاره به انتخابات سال گذشته افزود: در انتخابات گذشته مجلس (98)، شاهد این مسئله بودیم که بسیاری از کاندیداهای اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شدند و در عین حال، مردم نیز از انتخابات استقبال نکردند. بنابراین قوه عاقله حاکمیت یقینا منافع ملی را بر منافع جناحیِ تندرویان اصولگرا ترجیح خواهند داد و این امکان را به وجود خواهد آورد که در انتخابات، اصلاح‌طلبان حضور یابند چراکه گروهی به این یقین رسیده بودند که اگر اصلاح‎طلبان، حضور نداشته نباشند وضعیت انتخابات همین است که مشاهده شد.
گرامی‌مقدم ادامه داد: پس در انتخابات 1400، این اصلاح‌طلبان هستند که می‌توانند این 40 درصد را افزایش دهند با توجه به اینکه اگر این اتفاق رخ ندهد، یعنی اصلاح‌طلبان در مجلس توسط شورای نگهبان حذف شوند چون انتخابات، ملی است مردم نیز عکس‌العملِ ملی نشان می‌دهند. یقینا باید شاهد این باشیم که آراء بیشتر از این ریزش کند.
نتایج نهایی انتخابات مجلس یازدهم حوزه بندرعباس
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بیان کرد: بنابراین از سوی جریانِ راست و تند که فعلا بر اِریکه قدرت به یُمن حذفِ اصلاح‌طلبان دست پیدا کردند و گمان می‌کنند جایی را فتح کردند و به همین دلیل به دنبال انتخاباتِ ریاست جمهوری هستند، این موضوع، موضوعی بدیهی است بدین معنا که وقتی رقیبی وجود نداشته باشد یک جریان در انتخابات شرکت می‌کند. مثل این است که یک نامزد داشته باشیم و یک نامزد هم انتخاب شود اما این اتفاق به دلایلی که عرض کردم یعنی عدم مشارکتِ مردم، هم یک مسئله امنیتی و هم یک مسئله مربوط به مشروعیت نظام است که در انتخابات آتی باید شاهد این باشیم که داوطلبان، حضور پیدا کنند و حضور اصلاح‌طلبان تقویت شود و تشویق کنند که مردم در صحنه حاضر باشند.گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان نیز مانند اصولگرایان برای جذب آراء خاکستری، برنامه‎ای دارند یا خیر؟ عنوان کرد: اصولگرایان نتوانستند آراء خاکستری را جذب کنند. معمولا آراء خاکستری آراء بی‌طرفی هستند که در شبِ انتخابات تصمیم می‎گیرند. از این رو در انتخابات 98 شاهد این بودیم که صرفا کسانی در انتخابات شرکت کردند که حامی جریانِ اصلاح‌طلب بودند مثل تهران، مشهد، تبریز. اما در نقاط دیگر که انتخابات به 50 درصد رسید در آنها انتخابات به‌صورتِ مباحث قومیتی است، نه سبد رای خاکستری.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در انتخاباتِ ریاست جمهوری، چون ملی است یقینا این آراء خاکستری، اگر اصلاح‌طلبان نیز حضور نداشته باشند حتما به سمتِ اصولگرایان نخواهند رفت چون اگر این اتفاق رخ دهد، مهم نیست؛ در واقع مهم این است اگر این آراء خاکستری پای صندوق رای نروند به سبدِ خارج از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی خواهد رفت. نتیجه این خواهد شد که آن‌ها پای صندوق رای حضور پیدا نکنند و مشارکت آرا به شدت تضعیف شود.
او درباره قرار گرفتن اصلاح‌طلبان بر سرِ دوراهی شورای عالی سیاستگذاری و یا تشکیل شورای دیگر نیز اشاره کرد: به نظر می‌رسد شورای عالی سیاست‌گذاری با گذشته‌ای که از سال 92 شروع کرد و موفقیت‌هایی نیز کسب کرد در حقیقت نهادی برای اجماع‌سازی اصلاح‌طلبان است. نهادِ اجماع سازی، محور همه فعالیت‌های اصلاح‌طلبان است و به نظر می‌رسد چه این شورا و چه شورای دیگری که اصلاح‌طلبان بخواهند ایجاد کنند، نواقص را ترمیم یا برطرف خواهند کرد تا آن اجماع، قوی‌تر انجام شود.
این عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد: به نظرم برای اصلاح‌طلبان بازگشت‌ناپذیر است که به نقطه‌ای که اختلافات باعث شکستِ اصلاح‌طلبان می‌شود بازگردند چراکه اصلاح‌طلبان، درس‌های بسیاری در دهه 80 به دست آوردند.
او در پایان گفت: در حال حاضر مباحث و رایزنی‌هایی وجود دارد که اصلاح‌طلبان را یا بر سر شورای عالی سیاستگذاری و یا بر سر شورای دیگر که نواقص شورای سیاست‌گذاری را نداشته باشد، متحد شوند. (منبع: آفتاب )
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1