تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۴۲۳۳۴۸
قائدی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تشریح کرد

مصرف فیبر و مقاومت در مقابل انواع سرطان / ارزش نان فیبردار نسبت به نان سفید / کشف داروهای تقلبی از بازار یاسوج

۱
کشف داروهای تقلبی از بازار یاسوج
کبنا ؛امام بخش قائدی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص غیر استاندارد بودن برخی داروهای سنتی، و قرار دادن فیبرها در سبد غذایی و فواید فیبر توضیحاتی ارائه داد.
برای تولید داروی گیاهی هیچ گونه مجوزی در استان صادر نشده
برخی داروهای گیاهی تقلبی و غیراستاندارد از بازار یاسوج کشف شد، این فرآورده‌ها شامل دارو‌های سنتی، و مکمل‌های غیر مجاز، تقلبی، دست ساز، قاچاق و ممنوع است که در گشت گروه‌های بهداشتی کشف و جمع آوری شد. واحد‌های صنفی عطاری صرفا مجاز به عرضه گیاه دارویی هستند و برای تولید یا فروش داروی گیاهی هیچ گونه مجوزی در استان صادر نشده است. با عرضه کنندگان این دارو‌ها برخورد قانونی خواهد شد. داروهای جمع آوری شده به زودی امحاء می‌شوند. این دارو‌ها بیشتر در گروه‌های درمانی مفاصل، ناتوانی جسمی، لاغری یا چاقی عرضه می‌شد.
ارتباط مصرف فیبر و مقاومت در مقابل انواع سرطان
دکتر قائدی گفت: نان سبوس دار نسبت به نان سفید، به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری بیشتری دارد. فیبر موجود در نان سبوس دار برای رفع گرفتگی روده و یبوست مفید است، به علاوه این مواد جزء مواد غذایی مطلوب باکتری های روده هستند که علیه امراض میکروبی روده عمل کرده، سیستم ایمنی بدن را فعال می کنند، همچنین می توانند کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی را جذب کند.
                              https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423348-1.jpg
دکتر قائدی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
پژوهش ‌ها نشان داده که مردم کشورهایی که رژیم غذایی غنی از فیبر دارند مقاومت بیشتری نسبت به انواع سرطان ‌ها، بیماری های قلبی عروقی و بیماری ‌های دستگاه گوارش از خود نشان می ‌دهند و بر عکس کشورهایی که مصرف غلات تصفیه شده و نان ‌های سفید، انواع نوشابه ‌ها و آبمیوه‌ های صنعتی در آنها زیاد بوده یا به عبارت ساده ‌تر مصرف فیبر مواد غذایی آنها کم است، بیشتر به بیماری ‌هایی چون انواع سرطان ‌ها، بیماری ‌های قلبی و عروقی و عفونت ‌های روده‌ای دچار می ‌شوند.
فیبر محلول و غیرمحلول؛ بهترین درمان برای یبوست
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج توضیح داد: یکی از دلایل ایجاد یبوست به ویژه در مناطق صنعتی و شهری، عدم دریافت کافی از مواد غذایی حاوی فیبر نظیر میوه ‌ها، سبزی‌ ها، دانه ‌های کامل، غلات و حبوبات است، این افراد کمتر از ۱۰ گرم فیبر در روز دریافت کرده و همین امر باعث یبوست در آنها می ‌شود.
اضافه کردن ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه می‌ تواند به رفع مشکل یبوست کمک شایانی کند.
فیبر در دستگاه گوارش هضم و جذب نمی ‌شود، مدفوع مخلوط با فیبر مقدار زیادی آب جذب می ‌کند و بر خلاف مدفوع بدون فیبر، خیلی سریع ‌تر در روده حرکت کرده و زود‌تر خارج می ‌شود.
در گذشته محققان تصور می‌ کردند که فقط فیبر نامحلول در آب که بیشتر در دانه ‌های کامل گندم وجود دارد برای رفع یبوست موثر است، اما امروزه عقیده بر این است که هر دو نوع فیبر هم محلول و هم نامحلول، برای رفع یبوست و کمک به سهولت دفع موثر است، پس استفاده بیشتر از میوه ‌ها، سبزی ‌ها، غلات کامل و حبوبات به ویژه نان سبوس دار که حاوی فیبر زیادی هستند، بهترین درمان یبوست است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1