کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی از غلامعلی جعفرزاده:

فقدان تجربه!

غلامعلی جعفرزاده

28 تير 1399 ساعت 1:59

یکی از مهمترین نمونه‌های عدم اشرافیت هیئت رئیسه به آیین نامه نیز مربوط به ماجرای اعتبارنامه آقای تاجگردون بود درحالی که طبق آیین نامه بعد از تایید اعتبارنامه او در شورا یا کمیسیون نیازی به رای گیری در صحن نبود اما هیئت رئیسه چنین کرد که موجب حذف یک نماینده شد.


بحث و جدل نمایندگان با هیئت رئیسه مجلس که دیروز شدیدتر از همیشه رخ داد در واقع بار دیگر پرده از یک واقعیت در مجلس یازدهم برداشت و اینکه رئیس و هیات رئیسه از تجربه کافی برخوردار نیستند. همانطور که پیش از این نیز تاکید شده بود که فضای مجلس برای ریاست یا نوابی که تاکنون تجربه نمایندگی نداشته اند دشوار خواهد بود. شرایط مدیریت و هدایت نمایندگان در مجلس به طوری است که نیاز به تجربه در میان رئیس و هیئت رئیسه دارد. شاید بهتر بود دست کم در سال اول چنین انتخاب‌هایی برای ریاست و هیئت رئیسه درنظر گرفته نمی‌شد. نکته ای که دیروز رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تخلفات زیاد آیین نامه ای نیز گفته شد در واقع تاکید بر تخلفات عمدی نیست بلکه چنین تخلفاتی سهوی است و به همان دلیل عدم اشرافیت کامل هیئت رئیسه رخ می‌دهد.
یعنی اگر رئیس یا هیئت رئیسه به طور کامل بر آیین نامه مجلس، قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و ... اشراف نداشته باشد هرکدام موجب اشتباهاتی می‌شود. یکی از مهمترین نمونه‌های عدم اشرافیت هیئت رئیسه به آیین نامه نیز مربوط به ماجرای اعتبارنامه آقای تاجگردون بود درحالی که طبق آیین نامه بعد از تایید اعتبارنامه او در شورا یا کمیسیون نیازی به رای گیری در صحن نبود اما هیئت رئیسه چنین کرد که موجب حذف یک نماینده شد.
درحال حاضر واقعیت موجود فقدان تجربه در هیئت رئیسه است. از سوی دیگر در هئیت رئیسه افرادی انتخاب شده‌اند که پیش از این از شلوغ‌های پایین مجلس بودند و سروصدا می‌کردند. با این حال در شرایط فعلی تنها راه ممکن این است که همه به هیئت رئیسه کمک کنند. علاوه بر این از مشاوران رئیس مجلس نیز انتظار می‌رود در این مسیر کمک کنند. البته یکی از اشتباهات دیگر رئیس مجلس این بود که تمام تیم قبلی را به سرعت عوض کرد و از تجربه آنها استفاده نکرد. وقتی مدیرکل هیئت رئیسه، معاون اجرایی و روابط عمومی‌همه از بیرون آورده می‌شوند تجربه و اطلاعات کافی از مجلس ندارند و براساس اطلاعات رسانه‌ای که پیش از این داشته‌اند اقدام می‌کنند که نتیجه باعث افزایش اختلافات و کند شدن روند کار اصلی مجلس می‌شود.
----------------------------------
غلامعلی جعفرزاده
نماینده مجلس دهم


کد مطلب: 423336

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/423336/فقدان-تجربه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1