کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خبر توليد داروي كرونا

26 تير 1399 ساعت 14:01

بعد از اينکه وزير بهداشت و درمان از مراحل ساخت واکسن کرونا در کشور خبر داد ، روز گذشته از توليد داخلي داروي «رمدسيوير»، به‌عنوان يک داروي کليدي درمان کرونا، پرده برداشت که اخيرا خريد انحصاري اين دارو براي چند ماه از سوي آمريکا خبرساز شده بود.


بعد از اينکه وزير بهداشت و درمان از مراحل ساخت واکسن کرونا در کشور خبر داد ، روز گذشته از توليد داخلي داروي «رمدسيوير»، به‌عنوان يک داروي کليدي درمان کرونا، پرده برداشت که اخيرا خريد انحصاري اين دارو براي چند ماه از سوي آمريکا خبرساز شده بود. «گيلياد ساينسز» آمريکا، کارخانه توليدکننده رمدسيوير چند روز پيش اعلام کرد که تجويز زودهنگام درمان مبتلايان به ويروس کرونا را از 15 روز به 11 روز کاهش مي‌دهد، اما سعيد نمکي روز گذشته مدعي شد که عرضه رمدسيوير را آغاز خواهد کرد. وي همچنين تاکيد کرده که کوويد 19 هنوز هيچ‌داروي موثر و قابل اعتمادي در دنيا ندارد، اما برخي پزشکان ايراني دو داروي رمدسيوير و فاويپيراوير را تجويز مي‌کردند. روز سه شنبه، اين دارو را به اندازه کافي توزيع کرديم و هفته آينده اولين توليد ملي اين دارو هم عرضه خواهد شد، بنابراين کمبودي در اين زمينه نخواهيم داشت. وي با اينکه ممکن است رمدسيوير به بهبود بيماران کمک و احتمال نياز به بخش مراقبت‌هاي ويژه را بسيار کم کند، مطالعات به روشني نشان نداده‌اند که اين دارو مي‌تواند از مرگ بر اثر کرونا هم جلوگيري کند.
داروي معده براي درمان کرونا!
نمکي همچنين به گزارش يکي از رسانه‌ها درباره فروش اين دارو در ناصر خسرو به مبالغي حدود 90‌ميليون تومان اشاره کرد و گفت: «يک سري شياد وارد قاچاق اين فرآورده و فرآورده جعلي آن شده بودند. بر همين اساس گرچه اين دارو در ليست دارويي کشور نيست، اما برخي همکاران آن را تجويز مي‌کردند و معتقدند که در برخي بيماران اثربخش است». با اين حال چندي پيش نيز ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت، از فروش اين دارو دربازار سياه به مبالغ 30 تا 60‌ميليون تومان خبر داده بود و اعلام کرد: «در روزهاي گذشته دارويي را که 10‌هزار تومان قيمت دارد با تغيير برچسب به نام داروي رمدسيوير با مبالغ بسيار بالا فروخته‌اند». در حالي قيمت هر شيشه داروي رمدسيوير در بازار به 60‌ميليون تومان رسيده که برخي اسناد نشان مي‌دهد آنچه در بازار به نام رمدسيوير فروخته مي‌شود داروي «پنتوپرازول» براي رفلاکس معده است. دارويي با قيمت 5 تا 15 هزا تومان که در افراد بزرگسال براي پيشگيري از رفلاکس معده به سه صورت قرص، کپسول و آمپول تجويز مي‌شود و آمپول آن مدتي است به جاي داروي ناياب کرونا با قيمت نجومي خريد و فروش مي‌شود، اما دليل فروش داروي معده به جاي داروي کرونا چيست؟ دليل، شباهت ظاهري اين دو دارو است. آمپول پنتوپرازول شرکت داروسازي اکسير کاملا شبيه تصويري است که رسانه‌ها از داروي رمدسيوير شرکت گيلياد ساينس منتشر کرده‌اند. مشابهتي که سبب شده داروي 15‌هزار توماني در بازار سياه با قيمت حتي تا 60‌ميليون تومان هم به فروش برسد.
پایان موفقیت‌آمیز آزمایش نخستین واکسن کرونا در روسیه
آخرين وضعيت شيوع کرونا
در اين شرايط که همه مردم دنيا و ايران چشم به توليد دارو و واکسن کرونا دارند، شمار قربانيان اين ويروس هر روز در کشور افزايش پيدا مي‌کند. در اين بين سعيد نمکي وزير بهداشت وضعيت استان‌هاي مازندران، خراسان رضوي، تهران و البرز را نگران‌کننده توصيف کرد و معاون وزير بهداشت از وضعيت قرمز در 187 شهر، 92 شهرستان نارنجي، 59 شهرستان سفيد و يک شهرستان سبز خبر داد. سخنگوي وزارت بهداشت اعلام کرد: از سه شنبه (24 تير) تا چهارشنبه (25 تير 99)، 2388 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شدند و 199 بيمار جان خود را از دست دادند. همچنين استان‌هاي آذربايجان هاي شرقي و غربي، ايلام، بوشهر، خراسان رضوي، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعيت قرمز قرار دارند و استانهاي تهران، فارس، اردبيل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، کرمان، کهگيلويه و بوير احمد، لرستان، همدان، يزد و خراسان شمالي نيز وضعيت هشدار را سپري مي‌کنند. (آرمان ملی)


کد مطلب: 423288

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/423288/خبر-توليد-داروي-كرونا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1