تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۱۶
کد مطلب : ۴۲۳۱۴۴
بازهم لواسان و بازهم رسانه‌ای شدن یک اتفاق عجیب؛

ختم لاکچری

۸
۱۸
ختم لاکچری
کبنا ؛انگار منطقه لواسان جزئی از ایران نیست. چرا که این منطقه و مردمانش بسیار متفاوت هستند. انگار تافته جدا بافته اند. همین چندی پیش بود که خبر قبرستان لاکچری در لواسان سروصدای زیادی به پا کرد. قبرستانی که با وجود درختان و گلهای زیبا بیشتر به بوستان شباهت داشت. حالا هم یک مراسم ختم خاص و لاکچری در این منطقه اشرافی نشین برگزار شده است که نظرها را به خود جلب کرده است. درواقع لاکچری‌ترین و اعیانی‌ترین مراسم ترحیمی است که تاکنون دیده شده به طوری که حتی در باکلاس‌ترین مناطق اروپا و آمریکا هم نظیرش را کم دیده ایم. در این مراسم که ویدئوی آن منتشر شده است، بانوان پوشش مناسبی ندارند وتمامی مردان با کت و شلوار مشکی در این مراسم حاضر شده اند. در حالی که همگان بادکنک‌هایی به رنگ سفید به دست دارند یک نفر در حال خواندن متنی در رثای فرد مرحوم شده است. بعد از خوانده‌شدن متن، افراد حاضر در مجلس بادکنک‌های خود را در آسمان رها می‌کنند و برای شادی آن مرحوم مشروبات الکلی مصرف می‌کنند! اتفاقاتی که الحق و الانصاف در عروسی‌ها هم انجام نمی‌شود. اما مکانی هم که این مراسم در آن برگزار شده است زیبایی منحصر به فردی دارد.
 نظر جامعه شناس
اما برگزاری این مراسم همانطور که یک جامعه شناس می‌گوید صرفا برای دریافت احترام و خودنمایی است و به نظر چیزی که اهمیت ندارد، فردی است که فوت شده است. این جامعه شناس به آفتاب یزد می‌گوید:« این ویدئوی برگزاری مراسم ختم لاکچری در لواسان نشان‌دهنده آن است که افراد شخصیت خودشان را از مادیات و حسیات می‌گیرند یا به عبارت دیگر در این قشر از جامعه شی سروری حاکم است. یعنی این افراد سعی می‌کنند با مادیات و داشته هایشان از جمله جواهرات، ماشین، لباس و... فخرفروشی کنند. » امان‌الله قرائی مقدم بیان کرد:«قبایلی در سرخپوست‌ها وجود دارد که اموال و دارایی شان را برای فخر فروشی به یکدیگر با خرج‌های گزاف از بین می‌برند مانند چیزی که در این مراسم
ختم دیده ایم. اینها افرادی هستند که اصالت خانوادگی ندارند و تازه به دوران رسیده هستند و برحسب وقایع و اتفاقاتی به ثروتی دست یافته اند. از همین رو می‌خواهند هر طور که شده و با هر روشی این ثروت را به مردم نشان دهند.» وی افزود:« در واقع آنها می‌خواهند اعتبار و احترام کسب کنند. به همین دلیل در این قشر از جامعه شی سروری حاکم است. یعنی شخصیت‌شان را از اشیایی که در اختیارشان است می‌گیرند. این در حالی است که یک خانواده اصیل و کسانی که اصیل‌زاده هستند نیازی به خود نمایی و اینگونه رفتار کردن ندارند. اما نکته اینجاست که آنچه که ذهنیت بیشتر افراد جامعه را دربرگرفته خود گرایی، خودمحوری،خودخواهی و مسائل مادی است.» این جامعه شناس با تاکید بر اینکه چنین افرادی از طریق اموالشان می‌‌خواهند شخصیت کسب کنند چون از اصالت برخوردار نیستند، گفت:« در جامعه‌ای که مادیات حاکم می‌شود افراد به‌ظاهریکدیگر توجه می‌کنند. در حال حاضر معنویت در جامعه کمرنگ شده است و دیگر کسی، کسی را نمی‌شناسد به همین خاطر برخی‌ها سعی می‌کنند با چنین فخرفروشی‌هایی یا گرفتن چنین مراسم‌هایی خود را به دیگران بشناسانند. به هر حال نباید فراموش کرد که پول حرف اول را در جامعه امروزی می‌زند.»
 معمای قبرستان لاکچری لواسان؛ ماجرا چیست؟
ویدیویی که این روز‌ها میان کاربران می‌چرخد و درباره‌اش حرف زده می‌شود تکه برش خورده‌ای از قبرستان محله گلندوک لواسان است که ماجرای لاکچری شدنش ربطی به همه اموات آن ندارد، بلکه همه چیز می‌رسد به یک قبر متعلق به بانویی که در۴۲ سالگی فوت کرده است. سنگ قبر بانو کرشمه ... ایستاده است، یک مرمرسیاه که حاشیه‌ای از جنس استیل دارد. روی سنگ مرمرِ افقی هم فقط نوشته‌اند ۵۵تا ۹۷ که طلوع و غروب متوفی است.
 اغلب کاربران با مقایسه این قبرستان با سایر قبرستان‌های موجود در ایران، عنوان می‌کنند برای اولین بار شاهد چنینی قبرستان لاکچری و ویژه‌ای هستند و پیش از این مانند آن را به چشم ندیده‌اند.
بخشی کاربران نیز از این قبرستان لاکچری با نام جاهلیت مدرن یاد می‌کنند و عنوان می‌کنند اینکه می‌گویند همه را در یک قبر می‌خوابانند و مال دنیا به کسی وفا نکرده، اشتباه است وقتی که ختم لاکچری، مقبره لاکچری، قبرستان لاکچری، سبک جدید زندگی آدم‌های این روزها شده است و پول انسا‌ن‌ها را طبقه‌بندی می‌کند.
اما بیشتر کاربران بر این باورند که جدایی از اینکه این زیبایی‌ها قابل تحسین هستند اما در ایران این اتفاق به قیمت تباهی اقشار ضعیف و پایمال شدن حق مستضعف ایجاد می‌شود.
گروهی از کاربران نیز با کنایه و جملات آمیخته با طنز در این باره اظهارنظر می‌کنند و معتقدند اعمال انسان‌ها ملاک است که بر روی کیفیت درون قبر تاثیر دارد نه نوع سنگ و گل و بلبل اطراف قبر.
با این جال همزمانی انتشار این ویدیو با اظهارات جنجالی اکبر طبری متهم اقتصادی در مورد منطقه لواسانات، بر توجه عمومی افزوده است.
 بازگشایی معمای قبرستان لاکچری لواسان
ویدیویی که این روز‌ها میان کاربران می‌چرخد و درباره‌اش حرف زده می‌شود تکه برش خورده‌ای از قبرستان محله گلندوک لواسان است که ماجرای لاکچری شدنش ربطی به همه اموات آن ندارد، بلکه همه چیز می‌رسد به یک قبر متعلق به بانویی که در۴۲ سالگی فوت کرده است. سنگ قبر بانو کرشمه ... ایستاده است، یک مرمرسیاه که حاشیه‌ای از جنس استیل دارد. روی سنگ مرمرِ افقی هم فقط نوشته‌اند ۵۵تا ۹۷ که طلوع و غروب متوفی است.
مردم محلی می‌گویند صاحب قبری که بیشتر از بقیه در گورستان گلندوک لواسان به چشم می‌آید زنی به نام کرشمه است که همسرش قبر‌های یک ردیف را خریده تا محوطه‌ای اختصاصی ایجاد کند.
درباره این که این مرحومه کیست و چه کسی دور و بر مزارش را به سبک اروپایی و آمریکایی آرایش داده حرف و حدیث زیاد است؛ ولی نقطه اشتراک همه این حرف‌ها می‌رسد به یک مرد که شوهر این زن است، که خارج از ایران زندگی می‌کند و کارش برج‌سازی است. مردی که می‌گویند هر پنجشنبه خیرات مفصلی برای همسرش می‌دهد و با دل و جان برای آبادی گورستان تلاش می‌کند.
یکی از اعضای هیات امنای گورستان به روزنامه جام جم گفته است که "آقای ... سالی چند بار که به ایران می‌آید به عشق همین زن است و می‌خواهد باز هم دنیا و همه زیبایی‌هایش را به پای همسرش بریزد، حتی شده با آباد کردن همه گورستان، حتی با ساختن سرویس‌های بهداشتی مجهز و لوکس و حالا هم با طرحی برای برنزی کردن سر در گلزار. "
عضو هیات امنا گفته که "هیچ کس یک قران خرج این کار‌ها نمی‌کند و همه خرج و بَرج پای همین شوهر است. "
 
قبرهای چند صد میلیونی قبرستان گلندوک
ماجرای قبرستان مشهور لواسان تنها به زیبایی منحصر به فرد آن ختم نمی‌شود، به گفته برخی از افراد محلی قیمت قبر‌های این گورستان به ۵۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسد. البته برخی هم این موضوع را رد کرده اند و گفته اند که مردم محله دیگر اجازه نمی‌دهند مرده‌ای در قبرستان خاک شود.
یکی از افرادی که قبر در این قبرستان خریده به رسانه‌ها گفته که  قبر مرده شان را قبل از ماجرا‌های کرونا با هزار چک و چانه زدن و رابطه جورکردن خریده اند به قرار ۲۲۰ میلیون تومان که اگر پارتی نداشتند باید ۴۰۰ میلیون تومان می‌خریدند.
او گفته خوشحال است که گورستان گلندوک آباد شده و ردیف‌های زیبا و دلباز دارد، ولی چرا در قبرستانی که باید آشنا داشت و مرده خاک کرد یک نفر می‌تواند چند قبر بخرد و یک ردیف اختصاصی برای خودش درست کند؟
خبرنگار جام جم در بازدید میدانی از این ماجرا نوشته است که "قبر در قبرستان گلندوک با توجه به این که سراغ کدام واسطه را بگیریم یا «سخت» پیدا می‌شود یا «اصلا» پیدا نمی‌شود. واسطه اول می‌گوید یک سال و نیم است هیچ قبری فروخته نشده و از این به بعد هم در بر همین پاشنه می‌چرخد. واسطه دوم، اما می‌گوید گلندوک هنوز قبر فروشی دارد، اما به تعداد محدود که اگر دو طبقه باشد قیمتش ۵۰۰ میلیون و اگر سه طبقه باشد ۷۰۰ میلیون تومان است. چاره این واسطه برای خانواده‌هایی که قبر طبقاتی نمی‌خواهند هم خرید قبر‌های به ظاهر دو و سه طبقه، اما صاحب شدن همه آن است از طریق یک وکالت محضری که به قدری گنگ توضیحش می‌دهد که از فهم خارج است. "
با این وجود ماجرای قبر فروشی در گلندوک همچنان یک معما است، تقریبا مثل بقیه قبرستان‌ها که در آن قیمت‌ها بالاست و هر قبر یک سرمایه محسوب می‌شود.


 واکنش کاربران
اما شکل برگزاری این مراسم لاکچری، توجه کاربران فضای مجازی را نیز به خود جلب کرده و واکنش‌های متفاوت آنها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« تو اون مراسم ختم لاکچری لواسان، اگه پوآرو هم دعوت بود حتماً قاتل رو میون اون جمع پیدا می‌کرد.»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« من الان اون فیلم مراسم ختم رو دیدم!! واقعا؟!؟ شما لاکچریا همه مراسم ختماتون همچینه؟»
کاربر دیگری به طنز نوشته است:« این مراسم ختم تو لواسون چقدر باکلاس بود. مراسم ختم تو فامیلای ما این‌جوریه که یه دیس پر خرما رو پخش کنی به نفر پنجم که برسی می‌بینی دیس خالیه. اگه تو خرما گردو باشه که اونی که مسئول پخش کردن خرماست با دیس فرار می‌کنه تا چهلم پیداش نمی‌شه»
دیگری نوشت:« اگه این مراسم ختمه پس جشنایی که ما میریم چیه؟»
کاربران دیگر گفته اند: «ولی یه کم عجیب نیست آدم از مراسم خاک‌سپاری عزیزش برگرده خونه شروع کنه بادکنک بادکردن واسه مراسم ختم؟»، «مگه نمی‌گن تو ایام کرونا مراسم ختم نرین؟ مگه نمی‌گن ماسک بزنین؟ یا واکسن کشف شده و فقط به ما فقیرا نرسیده؟»،« به خدا من بمیرم به روش سنتی نزنید تو سر و صورت خودتون من نمی‌بخشمتون»، «حالا ما ته لاکچری بودنمون تو مراسم ختم این بوده یه عینک دودی زدیم دستمونم گذاشتیم رو پیشونی»،«مرگ حقه، لاکچری برگزار کردن یک مراسم به درد میت نمی‌خوره، این انتهای فراموشی یک مرده بود. بیشتر گوشی آیفون و اپل واچ و برهنگی و دکلمه‌های ضعیف ملاک بود تا شخصی که فوت کرده. جاهلیت انتها نداره...»، « باور کنید این حجم از بلاهت برای غیرمسلمون‌ها و غربی و شرقی‌ها هم قفله »، «به نظرتون اینا فرقه خاصی هستن یا زیادی مدرن و متمدن شدن؟»، «یه مراسم ختم رفتم همه لباس مهمونی مشکی با موهای مرتب و آرایش، دختر مرحوم هم ساعتها بعد خرامان خرامان پله‌ها رو طی کرد و به جمع پیوست.معنی لاکچری رو تا مغز استخون حس کردم»، «کلیپ مراسم ختم لواسان رو دیدیم، همسرم میگه نمیشد خبرمون کنن بریم ما هم بغل مراسمشون، عروسی بگیریم بدین صورت که لباس بپوشیم و دم بله گفتن رو با بادکنکاشون، تنظیم کنیم. اینجوری عروسیمون لاکچری میشد»، « این مراسم ختم لاکچری تو لواسان آخر تازه به دوران رسیدگی است. طبقه تازه متولد شده»، « این مراسم ختم لواسان سمی‌ترین ویدئو هفته بود.»، « اختلاف طبقاتی فقط اونجا که با اون لباسایی که اونا رفتن مراسم ختم ما میریم عروسی ».
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
به جای اینکه لواسان هی سرویس بهداشتی بسازه و شیک کنه بیاد تو مناطق محروم سرویس بهداشتی بسازه تا مردم ببچاره بیشتر یادش کنند
لیلا کریمی
Iran, Islamic Republic of
دارندگی برازندگی هرکس هرجور دوست دارد زندگی میکندچه اشکالی دارد مگر یعنی ما ایرانی ها نباید لاکچری باشیم
علیرضا شورکابی
Iran, Islamic Republic of
این مراسم در منطقه میگون از منطقه رودبار قصران (اوشان و فشم) در نزدیکی لواسان برگزار شده و ارتباطی با لواسان ندارد اینکه هر اتفاق اشرافی را با لواسان پیوند میزنند فقط زتدگی افراد بومی و ساکنین محلی را دچار مشکل میکند و هزینه اشرافگیری را باید بومیان منطقه پرداخت نمایند.
دو قطعه شیک و حداقل ۸ قبر متفاوت نباید به قبرستان لاکچری تعبیر شود چون بقیه قبرستان قدیمی و معمولی با سنگ قبرهای عادی هست.
ویلاهای لواسان هم همانند سایر مناطق ایران است ایتطور نیست که فکر کنید همه لواسان ویلاهای آنچنانی ساخته شده است من بعنوان ساکن و شهروند لواسان توصیه میکنم قبل از پوشش اخبار ،فرصت کردید تشریف بیارید و میدانی منطقه را بررسی کنید بافت محلی و روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته را ملاحظه کنید و بعد قضاوت کنید.
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام.بنده یکی از اهالی لواسان هستم.تمامی مسائلی که ابن چند ماه راجع به لواسان گفته میشود مربوط به پولدارها و آقازاده هایی هست که در اینجا اقدام به سرمایه گذاری کردند.مردم بومی لواسان بسیار با این حرفها فاصله دارند افرادی هستند از آنها که به نان شب متحاجند.لطفا بین اون مرفین بی غصه و بومیهای اینجا در مورد اظهار نظر هاتون تفاوت قائل بشید ممنون
Iran, Islamic Republic of
خداکنه ثواب بادکنک هابرسه به روح مرده😁😁
.
Iran, Islamic Republic of
سلام حالا این قبرها متری چندهست ویلا که نمیتونیم بخریم حداقل یه قبر براخودمون تولواسون دست وپا کنیم
Iran, Islamic Republic of
قبر ارزان در حدود ۵۰۰ میلیون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
قبر 500 میلیون چه خبره😳😳
تو حاضری 500 میلیون بدن واسه قبرت😂😂
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1