کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قالیباف زیر فشار جوانان

22 تير 1399 ساعت 3:57

در قضیه تاجگردون مشخص بود که او تمایلی به حذف او نداشت. غیبت او در جلسه‌ شعبه 12 مجلس در خرداد برای بررسی اعتبار تاجگردون مؤید همین نکته بود. از ۱۸ نفر اعضای شعبه ۱۲، فقط ۱۶ نفر حضور داشتند و یکی از غایبان این جلسه محمدباقر قالیباف بود؛ غیبتی که اتفاقا بسیار به چشم آمد.


قالیباف فقط یک رأی دارد. درست مانند دیگر نمایندگان. ریاستش بر مجلس به او شأنیتی فراتر از نمایندگان در ماجرای قانون‌گذاری نمی‌دهد؛ اما این همان پاشنه‌آشیل اوست که به‌سرعت رخ نمایانده است. تا‌جایی‌که برخی از او انتظار مدیریت یا ریاست جهادی بر مجلس را دارند؛ درست مانند ریاستش بر نیروی انتظامی یا شهرداری. غافل از اینکه مجلس محل تقنین است و تقنین هم مداقه نیاز دارد و مبتنی بر رأی جمعی است. همه اینها در تعارض و تضاد کامل با مأموریت‌های تاکنون قالیباف است؛ اما او به‌سرعت زیر تیغ انتظارات انباشته عجیب جریان‌های حامی‌اش قرار گرفته است. به‌ویژه جریان‌های دانشجویی جوان. روز گذشته دو گروه؛ یکی بسیج دانشجویان و دیگری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به او نامه نوشته و درخواست اقدامات عاجل کرده‌اند. به گزارش فارس جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی در دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، بر لزوم اقدامات فوری و خارج از نوبت مجلس برای حل مشکلات تأکید کردند. در متن نامه آمده است: «جناب آقای قالیباف، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، با سلام. نظر به حساسیت شرایط فعلی، مشکلات معیشتی و گرانی‌های اخیر در تقریبا همه مستلزمات زندگی که برای اکثر مردم، مشقت جشمگیری را به همراه داشته است، بر آن شدیم تا از جهت امر‌ به ‌معروف و وظیفه اساسی بسیج دانشجویی مبنی بر مطالبه‌گری از مسئولان نظام، به مجلس شورای اسلامی نکاتی را عرض کنیم... . مجلسی که جایگاه مدرس‌ها و دیالمه‌ها بوده است، مسئولیتی محوری برای حل‌کردن مشکلات کشور با عملکردی بر‌اساس تدبیر و به منظور ایجاد امید، به صورت حقیقی دارد... . در صورت عدم موفقیت هر‌کدام از نهادهای جمهوری اسلامی ایران در عمل به وظایف خود، این سهل‌انگاری می‌تواند مسیر را برای دوقطبی‌سازان دروغین معیشت- مذاکره، به جهت بن‌بست‌ نمایاندن موهوم نظام اسلامی و متهم‌سازی وقیحانه ولایت فقیه فراهم کند. ثانیا، مجلس فعلی باید بیش از هر زمانی جایگاه مباحث تخصصی و مطالبه‌گری بر‌اساس داده‌های علمی باشد. دور‌بودن از هیاهو و حاشیه‌ها و تمرکز بر عملکرد، قطعا می‌تواند مجلس شورای اسلامی را در عمل مؤثرتر و کارآمدتر به وظایف تقنینی و نظارتی این نهاد اساسی جمهوری اسلامی یاری کند. ثالثا بحمدالله و با تذکرات و التفات رهبری، در حوزه‌های مختلف، راهکار‌های اساسی و علمی از طرف پژوهشکده‌ها و گروه‌های جوان و مؤمن انقلابی، در جهت رفع مشکلات و و ارائه راهکار فراهم شده است، مجلس باید حداکثر تلاش خود را در به‌کارگیری این امور داشته باشد...».

مسئله دیگری که این روزها محل بحث است، انتخاب رئیس جدید دیوان محاسبات است که جدالی سفت‌و‌سخت میان اصولگرایان بر سر این سمت وجود دارد و قالیباف از این ناحیه هم از سوی بخشی از جریان اصولگرایی تحت فشار است. محسن اسماعیلی، لطف‌الله فروزنده، مهرداد بذرپاش و عادل آذر که رئیس فعلی دیوان است، چهار گزینه‌ای هستند که نام‌شان مطرح است و هم‌زمان رقابتی سخت بین جریان‌های مختلف اصولگرایی بر سر به کرسی نشاندن یکی از این چهار نفر در جریان است. پایان کار دولت دوازدهم و امکان‌ها برای تفحص در کارنامه دولت انگیزه مضاعفی برای حضور در دیوان محاسبات به وجود آورده است. در همین راستا اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم خطاب به قالیباف درباره دیوان محاسبات نوشت: «اینکه انتخاب ریاست دیوان محاسبات نباید محلی برای منازعه احزاب سیاسی باشد، لازم و ضروری است؛ چراکه اگر مجلس وارد بازی سیاسی احزاب، گروه‌ها و افراد شود، قطعا در آینده استقلال دیوان برای ورود به پرونده‌ها و برخورد با افراد زیر سؤال خواهد رفت. در متن این نامه آمده است: «در همین راستا اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به‌عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه دانشجویی ایران اسلامی مواردی را که بر‌اساس جلسات متعدد و مشورت با متخصصان این حوزه است، برای بررسی و اعمال از سوی جناب‌عالی در ادامه پیشنهاد می‌دهد‌: 1. قرائت گزارش بررسی‌ها: الزام قرائت و ارجاع به قوه قضائیه نقش مهم نظارتی مجلس را محقق می‌کند که گام بلندی در راستای برگشت مجلس به رأس امور است. 2. شفافیت در برخوردها و پرونده‌ها: الزام دیوان به اطلاع‌رسانی و شفافیت برای مردم در پرونده‌ها و تخلفات صورت‌گرفته از سوی دستگاه‌های کشور و مسئولان عالی‌رتبه اقدامی است مهم که دوای درد این روزهای کشور است. 3. ارتباط مردمی: ایجاد سامانه دریافت گزارش‌های مردمی توسعه یافته و با طراحی سامانه‌ای اقدام به دریافت گزارش‌ها و تعیین شفاف مسیر پیگیری برای فرد گزارش‌دهنده شود. 4. انتخاب رئیس دیوان محاسبات: اصلاح آیین‌نامه مجلس در دوره گذشته و ضوابط تعیین‌شده برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات از‌جمله اقدامات مهمی بوده که صورت گرفته است. از جناب‌عالی انتظار داریم به جهت تخصصی‌بودن پست مذکور و نقش مهم آن در تحقق نقش نظارتی پارلمان، امتیازات کسب‌شده توسط گزینه‌های داوطلب در کمیسیون برنامه و بودجه شفاف برای مردم و رسانه‌ها اعلام شود تا مشخص شود که چه اندازه اراده مجلس در نظارت جدی است».
 قالیباف از دو جبهه بیرون و درون مجلس با تندروی‌ها یا مطالباتی انباشته‌شده روبه‌روست. ریاست قالیباف بر مجلس اگرچه در نهایت با همراهی طیف مخالف او مشهور به دلواپسان و جبهه پایداری صورت گرفت؛ اما قطعا این همراهی نه بلامنازع است و نه ائتلافی پایدار. قطعا وقتی قالیباف را به‌عنوان رئیس مجلس برگزیدند، ‌از او انتظار همراهی با سیاست‌شان را داشته و دارند. او از یک سو باید خودش را با خواسته‌ها و انتظارات این جریان هماهنگ کند؛ وگرنه به‌سرعت چوب لای چرخش خواهند گذاشت و هم مجلس را از افتادن به ورطه تندروی یک‌سویه برهاند. مثلا در قضیه تاجگردون مشخص بود که او تمایلی به حذف او نداشت. غیبت او در جلسه‌ شعبه 12 مجلس در خرداد برای بررسی اعتبار تاجگردون مؤید همین نکته بود. از ۱۸ نفر اعضای شعبه ۱۲، فقط ۱۶ نفر حضور داشتند و یکی از غایبان این جلسه محمدباقر قالیباف بود؛ غیبتی که اتفاقا بسیار به چشم آمد. ( منبع شرق)


کد مطلب: 423142

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/423142/قالیباف-زیر-فشار-جوانان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1