کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در جلسه بررسی طرح جامع اماکن فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

ضرورت تهیه طرح جامع اماکن فرهنگی و مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد

17 تير 1399 ساعت 20:40

جلسه بررسی طرح جامع اماکن فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور نماینده ولی فقیه در استان، حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فرمانده سپاه فتح و جمعی از مدیران فرهنگی برگزار شد.


جلسه بررسی طرح جامع فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور نماینده ولی فقیه در استان، حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فرمانده سپاه فتح و جمعی از مدیران فرهنگی برگزار شد.
به گزارش کبنا، حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست، به آمادگی و همکاری استانداری در اجرای مطالعات طرح جامع اماکن فرهنگی استان خبر داد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید به اینکه برای ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی استان باید آینده نگری کنیم گفت: هیات امنای مرکزی در استان تشکیل دهیم تا کلیت طرح و برنامه‌های فرهنگی و معنوی استان را رصد کند.
وی اظهار داشت: استانداری و شهرداری یاسوج در خصوص طرح مطالعاتی همکاری کنند تا با توجه به تأمین زمین برای فضاهای مورد نیاز احداث مساجد و حسینه ها اقدامات اولیه آغاز شود.
استاندار به نقش سازنده و مشارکت مردم محوری در احداث اماکن مذهبی در استان تاکید کرد و افزود: تقویت مشارکت مردمی و خیرین به عنوان رکن اصلی کار در کنار همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
حسین کلانتری با بیان اینکه برای احداث اماکن مذهبی ملاک و معیارهایی به لحاظ کمبود جمعیت مد نظر باشد تاکید کرد: احداث مساجد و حسینیه‌ها با لحاظ اولویت بندی و آینده نگری باشد.
وی یادآور شد: در برخی از مناطق استان اقدام به احداث فضاهای آموزشی، ورزشی و یا بهداشتی شده است اما به دلیل مهاجرت و یا کاهش جمعیت بدون استفاده مانده است.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000422/nf00422984-1.jpg

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اوقاف و امور خیریه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری در کنار دفتر ولی فقیه و سپاه فتح استان برای تحقق این هدف بزرگ در کار باشند.
استاندار با بیان اینکه رمز موفقیت این حرکت مشارکت مردمی است ابراز داشت: امر مقدسی است و حرکت ماندگاری خواهد بود و همه باید پای کار بیایند.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج در این جلسه گفت: استان به مکان‌های مذهبی از جمله جهت خانم‌ها مثل مهدیه، زینبیه و فاطمیه نیاز دارد و این کمبود در حوزه فرهنگی استان و مرکز آن یعنی شهر یاسوج بیشتر احساس می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه وبویراحمد افزود: در جاهایی نیاز به مسجد بزرگ و در جاهایی مساجد کوچک هم اکتفا می‌کند.
امام جمعه یاسوج تاکید کرد: در بنای مساجد لازم است اصول فنی و معماری اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت: چرا باید در شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین نقاط شهر یاسوج مسجد نداشته باشیم که زیبنده مرکز استان نیست.
حسینی گفت: در استان یک مرکز تجمع بانوان مثل زینبیه و فاطمیه نداریم لازم است استاندار عنایتی کند و سپاه و سایر دستگاه‌ها وارد عمل شوند و این نقیصه برطرف شود.
وی با بیان اینکه در جاهایی نیاز به مسجد بزرگ و در جاهایی مساجد کوچک هم اکتفا می‌کنند اظهار کرد: برای زیبا ساختن چهره شهر هم لازم است مساجد زیبا و بزرگ و با معماری اسلامی ساخته شود.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد معماری اسلامی را در شهر یاسوج بسیار ضعیف دانست و گفت: باید نمادهای تاریخی و مذهبی و فرهنگی متناسب با استان را در شهرها جانمایی کنیم.
فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: ابتدا ستادی تشکیل شود که به صورت مستمر این موضوع بسیار مهم را پیگیری کند.
سردار حمید خرم دل به مشارکت و همکاری سپاه در مقدمات کار و اجرا اشاره و در ارتباط با احداث حسینه ها، مساجد و اماکن مذهبی و فرهنگی مورد نیاز و همچنین تکمیل و مرمت آنها اعلام آمادگی کرد.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000422/nf00422984-2.jpg

شهردار یاسوج هم گفت: آمادگی هرگونه همکاری جهت ساخت چنین مکان‌هایی در شهر یاسوج را داریم.
نستهن مقدم افزود: جانمایی‌هایی برای احداث تعدادی مسجد از سوی خیرین در نظر گرفته شده است که می‌توان با شرایط نیاز جابجایی‌هایی را انجام داد.
شهردار یاسوج همچنین قول همه گونه همکاری جهت ساخت چنین مکان‌هایی را در شهر یاسوج داد و گفت که در بلوار آیت‌الله ملک‌حسینی که از بنسنجان آغاز می شود و از دولت‌آباد و شرف‌آباد عبور می‌کند و بزرگترین بلوار این شهر است جانمایی جهت ساخت چنین اماکنی در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام افتخاری مدیرکل تبلیغات اسلامی به برخی از زمین‌های خالی و قبرستان‌های متروک و همچنین زمین‌هایی که از سوی خیرین برای ساخت مسجد اهدا شده اشاره کرد و گفت: برای نمونه در فلکه جهاد شهر یاسوج فرد نیکوکاری 2000 متر زمین جهت ساخت مسجد اهدا کرده و خود نیز متقبل هزینه ساخت می شود که باید از چنین فرصت‌هایی استفاده کرد.


کد مطلب: 422984

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/422984/ضرورت-تهیه-طرح-جامع-اماکن-فرهنگی-مذهبی-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1