کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس دادگستری شهرستان گچساران خبر داد؛

تشکیل پرونده عاملان آتش سوزی کوه دیل در گچساران / متهمان نوجوان هستند

15 تير 1399 ساعت 13:16

رئیس دادگستری شهرستان گچساران گفت: پرونده عاملان آتش سوزی کوه های دیل تشکیل شده و در مرحله تحقیقات مقدماتی است.


غریب پور رئیس دادگستری شهرستان گچساران در خصوص رسیدگی دادگستری به عامل آتش سوزی های منابع طبیعی به خبرنگار کبنا گفت: چند پرونده در مورد آتش سوزی‌های اخیر در گچساران تشکیل شده است. در خصوص آتش سوزی دیل که در نیمه اول خردادماه امسال اتفاق افتاده، 4 متهم به دادگستری تحویل داده شده است، دو فرد زیر 15 سال و دو فرد بالاتر از 15 سال هستند.
غریب اظهار کرد: این پرونده در مراحل تحقیقات مقدماتی است. هر 4 نفر منکر عمد در آتش سوزی هستند و بحث سهل انگاری و تفریح در میان است.
غریب پور در ادامه گفت: چنانچه ثابت شود آتش سوزی به عمد بوده، مجازات قانونی درنظر گرفته می‌شود، با توجه به بعد خسارتی که وجود دارد رأی صادر می شود.
غریب پور در خصوص سن متهمان و چگونگی اجرای قانون بیان کرد: سنین زیر 15 سال مبرای از مجازات هستند و عموماً مجازات نمی‌شوند، مجازات برای افراد بالای 15 سال است، در عین حال خسارت پابرجا است و حتی اگر آتش سوزی غیرعمد صورت گرفته باشد، در صورتی که منابع طبیعی اعاده خسارت کند از این افراد خسارت گرفته خواهد شد.
لازم به ذکر است، در حالی که فعالان محیط زیستی و مسئولان محیط زیستی و منایع طبیعی بر وجود عامل انسانی در ایجاد آتش سوزی ها تاکید دارند، این نهادها در کهگیلویه و بویراحمد امکانات لازم از جمله پایش تصویری برای کشف این عوامل انسانی و مجرمان را در اختیار ندارند.
از طرفی فعالان محیط زیستی اعتقاد دارند نهادهای نظارتی قوه قضاییه تخصص کافی در جرم های محیط زیستی را ندارند و همین عامل باعث ناچیز شمردن جرم عاملان آتش سوزی می شود، در همین خصوص پیشکسوتان حوزه محیط زیست در سال گذشته خواستار شدند همانطور که دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی تشکیل شده، دادگاه ویژه مفاسد محیط زیستی تشکیل و مدیرانی را که پس از جنگ به محیط زیست ضربه زدند محاکمه شوند.
شایان ذکر است، در سه ماهه اول سال جاری 435 هکتار از مراتع و جنگل های گچساران دچار حریق شده و در نیمه اول تیرماه نیز 8 فقره آتش سوزی در مراتع باشت، بوستان و گچساران از جمله در مراتع شلال دان، پیچاب، منطقه عنا، کوه های شاه بهرام، منطقه دژسلیمان و منطقه آرو رخ داده است.
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص آتش سوزی های رخ داده در کشور گفت: امسال۸۰۰ مورد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور گزارش شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۵ برابر افزایش یافته است.
 


کد مطلب: 422887

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/422887/تشکیل-پرونده-عاملان-آتش-سوزی-کوه-دیل-گچساران-متهمان-نوجوان-هستند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1