تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۲۲۸۷۹
اشتباه استراتژیک دولت اصرار بر ارز 3700 تومانی در سال 95 بود

ناگفته های سیف از اختلافات ارزی با روحانی

۰
ناگفته های سیف از اختلافات ارزی با روحانی
کبنا ؛
ولی الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی، در دوران ریاست خود بر این بانک با بی سابقه ترین تحولات اقتصادی و ارزی کشور روبه رو شد. این مسئله انتقادات از وی را در ماه های پایانی ریاست بانک مرکزی افزایش داد. با این حال، وی به تازگی و در گفت وگویی که داشته، ناگفته هایی را از آن دوران بیان کرده است  که نشان می دهد بخش بزرگی از جهش های ارزی در کشور، ریشه در مداخلات غیر تخصصی دولت در سیاست گذاری و اقدامات بانک مرکزی دارد.
رمز توفیق اقتصادی دولت هفتم و هشتم
ولی الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی از دخالت غیر علمی روسای جمهور در سیاست گذاری تخصصی اقتصادی که منجر به عملکرد نامناسب اقتصادی آن ها می‌شود، انتقاد کرد. وی با این حال، دلیل توفیق دولت هفتم و هشتم (به ریاست جمهوری حجت الاسلام خاتمی) را نه تخصص رئیس جمهور در اقتصاد، بلکه واگذاری اداره اقتصاد به متخصصان اقتصادی دانست و گفت: بقیه (روسای جمهور) هم تخصص نداشتند و فقط ادعا داشتند. نباید فکر کنیم تجربه کار در بازار یا آشنایی با تجارت به معنای تخصص در امور اقتصاد کلان است و این‌ها مفاهیم کاملا متفاوتی هستند.
 خبرگزاری فارس در این مصاحبه به تناقض مواضع ولی ا... سیف قبل از ریاست بانک مرکزی پرداخت. وی در آن زمان با تثبیت نرخ ارز مخالف بود، اما عملکرد بانک مرکزی در دوره 92 تا 96 نشان می دهد که در آن زمان نرخ ارز تغییر چندانی نکرد. رئیس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به طورتلویحی از مواضع اولیه خود، دفاع کرد و با اشاره به مداخله دولت و رئیس جمهور برای تثبیت نرخ ارز، گفت: یکی از بحث‌های ما همیشه خدمت آقای رئیس جمهور، دوستان اقتصادی و اعضای دولت، این بود که اگر می‌خواهید نرخ ارز آرامش داشته باشد، بپذیریم وقتی تورم وجود دارد باید نرخ ارز متناسب با آن افزایش پیدا کند. سیف با اشاره به تغییرات تورم و نرخ ارز از سال 80، گفت: اگر همان روند و فضا وجود داشت الان نرخ ارز باید به 14 یا 15 هزار تومان می‌رسید.
ولی ا...سیف در این باره مثال معکوسی هم زد و اظهار کرد: زمانی که فکر می‌شد توافق به نتیجه می‌رسد، (فکر می‌کنم حوالی شهریور 93 بود)، تصور می‌شد اگر خبر توافق منتشر شود یک دفعه نرخ ارز افت کند و شرایط برعکس شود، مثل دوره پذیرش قطعنامه. آن جا بیان کردم اگر این اتفاق بیفتد من وارد بازار می‌شوم و ارز می‌خرم. در مقابل به شدت به من انتقاد شد که این حرف‌ها چیست؟ بعد من توضیح دادم و از صحبت های من قانع شدند. اما گفتند، از چه نرخی پایین تر می‌خواهید ارز بخرید؟ (یادم نیست اما مثلاً) گفتم از 3100 تومان، بعد گفتند: نه اگر ارز از 2900 تومان پایین تر آمد، می‌توانید بخرید.

تعقیب یک میلیارد یورو ارز دولتی در کابینه / گم نشده، خورده شده!
برداشت متفاوت سیف و روحانی از مواضع رهبر انقلاب
ولی الله سیف در بخش دیگر، خاطره ای تعریف کرد که نشان می دهد برداشت وی و رئیس جمهور از مواضع رهبر انقلاب درباره مواجهه با نرخ ارز متفاوت بوده است. سیف با اشاره به دیدار خود با رهبر انقلاب در دی ماه 95 در خصوص اصلاح رویکرد تمرکز جدی به نرخ ارز و همچنین استقلال بانک مرکزی ادامه داد: وقتی از جلسه برگشتم به آقای رئیس جمهور گزارش دادم و گفتم شما گاهی اوقات مطرح می‌کنید آقا خیلی درباره نرخ ارز حساس هستند اما من احساس کردم ایشان موافق هستند. آقای رئیس جمهور گفتند من مفصل با آقا صحبت کردم و نظرات ایشان را می‌دانم و آن چیزی که من می‌گویم اجرا شود و من هم نظرات ایشان را می‌گویم.
اشتباه استراتژیک دولت، اصرار بر  ارز 3700 تومانی
رئیس کل سابق بانک مرکزی همچنین به منطق مبهم اصرار آن زمان دولت بر تثبیت نرخ ارز اشاره کرد و گفت: یک روزی در ستاد اقتصادی دولت به من گفته شد آقای رئیس جمهور با این بحث‌هایی که شما می‌کنید موافق است اما (نرخ ارز) باید کنترل شود و 50 درصد از نرخ تورم تاثیر بگذارد روی نرخ ارز. گفتم چرا 50 درصد؟ این 50 درصد از کجا آمده است!گفتند حالا از هیچ که بهتر است! وی تصریح کرد: اشتباه استراتژیک دولت در سال 95 اصرار بی‌منطق بر بازگرداندن نرخ به محدوده 3700 تومان بود. در صورتی که گزارش های کارشناسی حاکی از این بود که نرخ باید در سال 95 از 4 هزار تومان عبور می‌کرد.
تاکید ائمه جمعه بر مبارزه با فساد در جامعه
پشت پرده وعده گشایش هزار ال سی در روز اول برجام
وی به توضیح آثار مثبت برجام در وصول برخی منابع مسدود شده حاصل از فروش نفت پرداخت و در عین حال اظهار کرد: آقای رئیس جمهور انتظارات زیادی را (از برجام) ترسیم کرده بود. مثلاً همان زمانی که ایشان گفت در روز اول اجرای برجام هزار ال سی باز می‌شود، من خصوصی به رئیس دفتر ایشان گفتم از کجا این اطلاعات به ایشان داده شده است؟ گویا این اطلاعات توسط یکی از اعضای اتاق بازرگانی به ایشان داده شده بود. (لذا) توقع از برجام را به صورت افراطی بالا برده بودند.(اعتماد)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1