تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب : ۴۲۱۷۴۵
کبنانیوز؛

آیا مشکل آب آشامیدنی روستای توت‌نده به بحران تبدیل خواهد شد؟

۶
۴
آیا مشکل آب آشامیدنی روستای توت‌نده به بحران تبدیل خواهد شد؟
کبنا ؛روستای توت‌نده یکی از روستاهای پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که در بخش مرکزی شهرستان دنا واقع شده است. این روستا دارای بیش از ۶۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۲۵۰۰ نفر می‌باشد که افتخار تقدیم ۱۴ شهید معظم در راه دفاع از وطن و آرمان‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی را در تاریخ پرافتخار خود ثبت نموده است.
در جریان جنگ تحمیلی، ادوار مختلف انتخابات و سایر رویدادهای مهم، استعداد، توانمندی، شورآفرینی و ولایتمداری مردمان نجیب، شجاع و صبور توت‌نده اثبات شده است اما همانند سایر روستاهای محروم، همواره شاهد کم‌لطفی و بی‌توجهی برخی سیاسیون و مدیران وابسته به همان سیاسیون نیز بوده است.
در کنار آن همه استعداد، مشارکت، شورآفرینی و ارادت به انقلاب و نظام، شاهد انباشت مشکلات و کمبود امکانات در روستای توت‌نده می‌باشیم که از جمله مهمترین معضلات روستا، مشکل آب آشامیدنی می‌باشد.
مشکل آب آشامیدنی روستای توت‌نده در ۴ دهه اخیر بصورت مستمر ادامه داشته و اکنون نیز ادامه دارد. در طی ۴ دهه‌ی اخیر هیچ دولت، نماینده مجلس، مدیر یا مدیرانی نتوانستند این مشکل را برای همیشه حل نمایند.
روستای توت‌نده با داشتن بیش از ۶۰۰ مشترک ثابت آب، دارای دو مخزن ذخیره آب آشامیدنی می‌باشد که متاسفانه بدلیل کمبود آب ورودی، یکی از مخازن به مدت ۵ ساعت توزیع آب دارد و مخزن دوم حدود ۶ ساعت آب در شبانه‌روز توزیع می‌کند؛ البته در شرایطی‌ که برق قطع نشود؛ زیرا در صورت قطع برق، پمپ‌ها خاموش و توزیع آب قطع می‌گردد. علاوه بر این موارد، خرابی پمپ در برخی زمان‌ها و نیز افت فشار در ساعات توزیع آب در برخی نقاط روستا و حتی افت فشار در اواخر ساعات توزیع، مشکلات ساکنین روستا را دوچندان میکند.
لازم به ذکر است که شبکه داخلی توزیع آب آشامیدنی روستا نیز فرسوده شده است و این شبکه فرسوده باید بطور کامل تعویض گردد.
مشکل کمبود آب آشامیدنی در روستای توت‌نده به علت وجود یک حلقه چاه مشترک می‌باشد که در طول سال جوابگو نمی‌باشد و در فصل تابستان شاهد بحران آب در این روستای پرجمعیت، با اوجه به تعداد بالای خانوارها می‌باشیم.
ضعف آشکار مدیران در عدم قاطعیت برای تخصیص قانونی و متناسب با میزان تعداد خانوار و جمعیت، سبب توزیع ناعادلانه آب شده که در نهایت منجر به تشنگی زجرآور، زندگی تلخ و افزایش انگیزه برای مهاجرت مردم روستای توت‌نده شده است.
بعد از اعتراضات مردم، شورای اسلامی و دهیار روستا، در نهایت دادستان محترم، مدیران و مسئولین محترم برای حل مشکل آب روستای توت‌نده دستور و وعده حفر یک حلقه چاه اختصاصی دادند که تاکنون این وعده محقق نشده و مشکل مردم کماکان ادامه دارد. این روزها مردم نجیب، مظلوم و صبور روستای توت‌نده منتظر تحقق وعده‌های مدیران و مسئولین شهرستانی و استانی می‌باشند که از سال‌ ۹۸ وعده حل مشکل با تشکیل جلسه شورای تامین شهرستان بویراحمد را داده‌اند(معارضان تخصیص عادلانه در شهرستان بویراحمد واقع شده‌اند). در این بین خواسته مردم روستای توت‌نده اختصاص چاه و سهم مجزا است که جوابگوی جمعیت روستا باشد و دیگر آنکه دولت با استناد به قانون اجازه ندهد اخلالی در روند خدمت‌رسانی و تخصیص عادلانه و قانونی آب صورت گیرد.
لازم به ذکر می‌باشد که این آب قبلاً سهمیه‌ی روستای توت‌نده بود اما با تغییر و دستکاری میزان تخصیص و تقسیم آب به چند روستای دیگر، آب تخصیص یافته به مردم روستای توت‌نده کاهش چشمگیری یافت.
سهل‌انگاری مدیران و مسئولان، کُند عمل کردن و بی‌تفاوتی نسبت به مشکلات مردم در نهایت چه نتیجه ای خواهد داشت؟
مردم روستا برای دستور قضایی لازم برای حل مشکلی که قول و وعده حل آن را در زمستان ۹۸ داده بودند انتظارات لازم را کشیده‌اند و اکنون پس از گذشت یک سال منتظر تحقق این وعده مهم می‌باشند تا این مشکل تاریخی یک بار برای همیشه حل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
درود
آیا انصاف است آب که نیاز اولیه یک جامعه است از مردم دریغ شود
دنای همیشه استوار
Iran, Islamic Republic of
با سلام واحترام

واقعا آب را بر حسین(ع) بستند؛ شما که شیعه هستید چرا آب را بر شیعیان حسین(ع) می‌بندید؟!

آیا مادران این شهدای مقدس که در عملیات‌های مهم و مختلف ۸ سال دفاع مقدس حضور داشتند حق استفاده از آب آشامیدنی سالم را ندارند؟ آیا جوانان و نخبگان به خصوص بسیجیان این دهستان بزرگ حق استفاده از آب آشامیدنی در گرمای (توتنده) کربلا و نیز حق استفاده ی از کولر آبی را ندارند؟

یا لب تشنه‌ی حسین.

درود بر قلم جوان متفکر و نخبه‌ی دهستان توت‌نده که به فکر زنان و دختران این دهستان همیشه مظلوم بودند.
توت‌نده‌ی مظلومم اگر مسئولین به این بی‌تفاوتی ادامه دهند ..
United States
واقعا مردم روستای توت نده از امکانات اولیه که آب آشامیدنی است محروم هستند
رضا
Iran, Islamic Republic of
که حالو جمع کن این چی هست روز تا پسین انشا مینویسد ..جمع کنید اقا جان ..
شهاب
Iran, Islamic Republic of
غیراز خودت حلش کنی ..و اب درو براش بیاری
رسول
Iran, Islamic Republic of
فازت چته خدایی
رتبه‌های ۱ تا ۱۰ کنکور کجا درس خوانده‌اند؟

رتبه‌های ۱ تا ۱۰ کنکور کجا درس خوانده‌اند؟

از بین ۴۰ داوطلب برتر کنکور امسال، تنها ۲ نفر یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی ...
معمای سفرِ نانسی پلوسی به تایوان؛ آیا تنشی بزرگ در راه است؟

معمای سفرِ نانسی پلوسی به تایوان؛ آیا تنشی بزرگ در راه است؟

«آمریکا با یک معمای راهبردی وقتی در مورد ایجاد ثبات در تنگه تایوان صحبت می شود رو به ...
درآمد مداحان از کجاست؟

درآمد مداحان از کجاست؟

نمي‌توان منکر نقش و تاثيرگذاري مداحان بر جامعه شد و حتي در رژيم گذشته هم جايگاه خود را ...
1