تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب : ۴۲۰۸۷۴
یادداشت ارسالی:

مذهب و آفت بنیادگرایی

۱
۰
مذهب و آفت بنیادگرایی
کبنا ؛متن ارسالی: این روزها و همزمانی با شهادت اسوه عدالت (علی ابن ابی طالب) بدست بنیانگذاران بنیادگرایی اسلامی یعنی همان خوارج، بهانه‌ای شد تا گریزی بزنم به رخنه‌ی بنیادگرایی در مذهب و مصائب و مشکلاتی که در طول تاریخ برای بشریت به همراه داشته و همچنان ادامه دارد.
در واقع بنیادگرایی نوعی برداشت سطحی، و خارج از قاعده عقلی از دین می‌باشد که افراد گرفتار در این نوع اندیشه خود را مخیر به انجام هر امری می‌دانند که، از نظر خود صحیح می‌باشد و لزوماً چنین برداشتی از دیدگاه انها عین شرع و صواب است.
چنین تفکری در اعصار و ازمنه‌های مختلف منجر به خونریزی و صدور احکام ناصواب و ظالمانه‌ای گردیده که نه تنها در راستای پیشبرد اهداف متعالی ادیان الهی نبوده بلکه لطمات و صدمات جبران ناپذیری را بر مذاهب الهی و پیروان واقعی انها وارد نموده که حتی مشرکین و کفار چنین نکرده‌اند.
از مصادیق بارز این تفکر در همان ابتدای ظهور اسلام، می‌توان به خوارج اشاره کرد و در شرایطی که تا نابودی ریشه کفر و کشتن معاویه در جنگ صفین چند قدمی بیش نمانده بود امام علی (ع) را مجبور به پذیرش حکمیت نموده و در دام کیاست عمروعاص و ساده لوحی ابوموسی اشعری گرفتار شدند و در پی آن اصرار و مداومت بر تفکرات افراطی و بنیادگرایانه امام را مجبور به جنگی ناخواسته در نهروان کرد.
اگرچه بنیادگرایی در سایر ادیان و مذاهب نیز وجود داشته و دارد لیکن مع الاسف عمق و شدت بنیادگرایی در اسلام ملموس‌تر و دامنه آن نیز گسترده‌تر می‌باشد.
داعش، طالبان، بهائیت، وهابیون و چندین و چند فرقه بنیادگرای دیگر نشان دهنده شدت و رشد فزاینده این نوع تفکر می‌باشد که دامن دین نجات بخش اسلام را به انواع تهمت‌ها، انگ‌ها و بدبینی‌ها آلوده کرده.
بی شک تدوام تفکرات بنیادگرایی و صف آرایی انها در مقابل مذهب مبتنی بر عقل و شرع، ره آوردی جز دین گریزی، ضدیت با دین، ضدیت با آزادی، خونریزی و عقب ماندگی نخواهد داشت و نمی‌توان با چنین تفکراتی آینده روشنی برای بشریت متصور بود.
----------------------------------------------------
امیر محبی فر، ۲۴ اردیبهشت ۹۹
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
👌👌👌👌👌👌
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1