تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۴۲۰۶۲۳

بازگشت داعش به عراق

۲
۰
بازگشت داعش به عراق
کبنا ؛ در آستانه تشکیل دولت جدید عراق، حملات داعش به نیرو‌های امنیتی و نظامی عراق بیشتر شده است. برخی رسانه‌های عراقی از بازگشت این گروه در برخی مناطق عراق خبر می‌دهند.
 چهارشنبه ساعت ۹ شب جلسه اعطای رأی اعتماد به کابینه جدید عراق در پارلمان این کشور برگزار می‌شود. مصطفی کاظمی، نخست وزیر مکلف عراق، پس از مذاکرات گسترده با گروه‌های سیاسی، لیستی از وزرای کابینه تهیه کرده و آن را به پارلمان تحویل داده است.
بسیاری از گروه‌های سیاسی عراق از کابینه پیشنهادی کاظمی حمایت کرده و به آن رأی اعتماد خواهند داد. این گروه‌ها شامل ائتلاف‌های النصر به رهبری حیدر عبادی، سائرون به رهبری مقتدی صدر، الفتح به رهبری هادی عامری، جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم و گروه‌های سیاسی کرد و ائتلاف نیرو‌های عراق به رهبری محمد حلبوسی می‌شود.
تنها دو گروه سیاسی متعلق به دو نخست وزیر سابق، یعنی ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی اعلام کرده اند که به کابینه کاظمی رأی اعتماد نخواهند داد. این دو ائتلاف به رویه کاظمی در تشکیل دولت اعتراض کرده و آن را مغایر با توافقات قبلی در زمینه لزوم دوری از سهم‌خواهی‌های حزبی دانسته اند. با این حال، ظاهرا این دو گروه به خاطر اینکه در مذاکرات تشکیل کابینه کاظمی نقشی نداشته اند، ناراضی هستند.
کاظم الشمری، نماینده پارلمان و رئیس فراکسیون پارلمانی الوطنیه، در گفتگویی با شبکه «الشرقیه نیوز» گفته کاظمی در تشکیل کابینه فقط با ائتلاف‌های الفتح و سائرون مذاکره کرد و سایر گروه‌ها را نادیده گرفت. به گفته الشمری این کار اشتباه بود و کاظمی باید کابینه خود را به همه گروه‌ها ارائه می‌کرد.
محافل سیاسی عراق معتقدند که به رغم برخی مخالفت‌ها با کابینه پیشنهادی کاظمی، اغلب وزرای این کابینه رأی اعتماد خواهند گرفت. محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق، اخیرا طی گفتگویی با شبکه الشرقیه نیوز، تصریح کرده که سیاسیون عراق هیچ گزینه‌ای جز تایید کابینه کاظمی ندارند. وی گفت: «نمی توانیم بدون دلیل اپوزسیونی در مقابل کاظمی شویم، و همه نماینده‌ها آزادند که به دولت او رای اعتماد دهند. نیرو‌های سیاسی گزینه‌ای جز انتخاب دولت کاظمی ندارند.»
لیست وزرای کابینه تقریبا آماده شده، ولی گرفتن رأی اعتماد برای وزرای وزارتخانه‌های مهمی، چون کشور، دفاع، نفت و خارجه، ممکن است کمی طول بکشد. نیرو‌های سیاسی برای گرفتن این وزارتخانه‌ها رقابت می‌کنند.
 
بازگشت داعش به عراق
جلسه رأی اعتماد به دولت کاظمی در حالی برگزار می‌شود که افزایش خطر داعش، به چالش‌های فراوان عراق اضافه شده است.
ظهور داعش در میانه بحران سیاسی
در حالی که مذاکرات درباره تشکیل دولت هنوز ادامه دارد، در گرماگرم این مذاکرات داعش مجددا به صحنه درگیری‌ها بازگشته است. در یک ماه گذشته، داعش حملات متعددی به نیرو‌های امنیتی و نظامی عراق انجام داده و بدین ترتیب از موضع تدافعی به موضع تهاجمی منتقل شده است.
روز چهارشنبه، در حالی که نمایندگان برای برگزاری جلسه اعطای رأی اعتماد به کابینه کاظمی آماده می‌شدند، حشدالشعبی از مقابله با داعش در شهرستان سامرا خبر داد. حشدالشعبی در بیانیه‌ای از انهدام هفت پناهگاه داعش در سامرا خبر داد. در این بیانیه آمده است: «اطلاعاتی مبنی بر وجود هفت پناهگاه داعش در دو منطقه حویجه ام جریش و هلال سالم به دست ما رسید که نیرو‌های قهرمان ما در واحد توپخانه، موشکی و واحد‌های تخصصی کمکی با همکاری پلیس فدرال مناطق حضور نیرو‌های داعشی در این دو منطقه را با خمپاره بمباران کردند که منجر به خسارت‌های بسیاری در میان این گروه و پناهگاه‌های آنان شد.»
حشدالشعبی همچنین تلاش داعش برای ورود مخفیانه به منظقه «تل طوگان» در سامرا را ناکام گذاشته است. حشدالشعبی با نیرو‌های داعش که در پی ورود به منطقه نزدیک به «زندان امام هادی» (ع) از طریق تالاب سامرا بودند، مقابله کرد. افزون بر این، روز سه شنبه، توپخانه حشدالعشبی مواضع داعش در مزارع «علاس» در شرق استان صلاح الدین را بمباران و عملیات نظامی جدیدی را برای پاکسازی منطقه از نیرو‌های داعش آغاز کرد.
بامداد شنبه گذشته، داعش در هجومی غافلگیرانه به نیرو‌های حشدالشعبی در منطقه «مکیشیفه» در سامرا حمله کرد. در این حمله که حشدالشعبی آن را «تعرض بزرگ» توصف کرد، حداقل ۱۰ نیروی این سازمان نظامی جان‌شان را از دست دادند.
بعد از حمله مکیشیفه، داعش سه حمله دیگر در شهر‌های مختلف انجام داد. برخی گزارش‌های امنیتی حاکی از این است که داعش ممکن است حملاتی در بغداد انجام دهد.
داعش هر سال در ماه رمضان، حملات خود را افزایش می‌دهد. رمضان سال گذشته، داعش حداقل هفت عملیات نظامی در سه استان انجام داد که پنج تا از این عملیات در موصل اتفاق افتاد.
 امسال نیز حملات داعش از اوایل ماه رمضان شدت گرفته است. در هفته اول ماه رمضان، یک انتحاری داعشی، خود را در مقابل ساختمان اداره اطلاعات کرکوک منفجر کرد. سپس، داعش سه حمله در استان صلاح الدین انجام داد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی گفته است داعش از مشغول شدن دولت به بحران اقتصادی و بیماری کرونا استفاده کرد و رویکرد تهاجمی در پیش گرفت. کارشناسان و مقامات نظامی عراقی به این خبرگزاری گفته اند داعش پیش از این، درگیر عملیات محدود مانند ترور مقامات محلی بود، ولی الآن به حملات پیچیده تری روی آورده است. داعش حالا به نیرو‌های ارتش و پلیس نیز حمله می‌کند.
روزنامه «المدی»، چاپ بغداد، اخیرا در گزارشی اعلام کرد که داعش «ولایت شمال بغداد» را مجددا احیا کرده است. با اعلام پیروزی بر داعش در سال ۲۰۱۷، این ولایت منحل شده بود. یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین به المدی گفته از یک ماه پیش، عناصر داعش از سوریه به صلاح الدین رفتند. به نوشته المدی، از حدود یک ماه پیش گروه تروریستی داعش از طریق جاده‌ای خارج از کنترل نیرو‌های امنیتی که چند سال پیش ساخته شده بود از کشور‌های همسایه عراق وارد این کشور می‌شود. بر اساس گزارش این روزنامه، داعش از مرحله «تجدید قوا» و تلاش برای بازسازی نیروها، به مرحله «بازگشت» وارد شده است. (فرارو)
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

کرار
Iran, Islamic Republic of
شتردرخواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خوردگه دانه دانه . داعشی فقط درخواب ببینید اشغال عراق را والسلام
Iran, Islamic Republic of
به درک
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1