تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۳۵
کد مطلب : ۴۱۹۷۹۳
یادداشت|

آینده بشریت و انتظار فرج

بهروز دانشور
۱۳
۶
آینده بشریت و انتظار فرج
کبنا ؛ معنا و مفهوم انتظار

انتظار در لغت از ریشه ی نظر گرفته شده است. نظر به معنای درنگ در امور، نگهبانی، چشم به راه بودن و نوعی امید به آینده تعبیر شده است و در اصطلاح معنا و مفهوم انتظار یعنی چشم داشتن، چشم به راه بودن، چیزی را چشم داشتن و چشم داشت است. چشم داشت به یک گشایش یا چشم به راه یک آینده مطلوب، چشم به راه یک عزیز سفر کرده، چشم به راه یک دستگیر، چشم به راه یک منجی همگی از مصادیق انتظار است.
با این تعبیر انتظار مفهومی است که با فطرت و سرشت همه انسان ها عجین شده است و می توان گفت که همه انسان ها به نوعی منتظرند. به تعبیر دیگر انتظار یا امید به آینده همزاد انسان است. اگر امید به آینده را از افراد بگیرند سرنوشتی جز سکون، رکود، مرگ و تباهی نخواهند داشت.
اساسا تمام لحظات زندگی انسان ها با امید همراه است؛ به همین دلیل بشر هر دوره از عمر را به امید نیل و رسیدن به دوره بعدی سپری می کند. همه ما تجربه کردیم کودکی که تازه به دبستان می رود به امید رفتن به کلاس بالاتر درس می خواند و تلاش می کند. طی دوره ابتدایی به امید رسیدن به دوره راهنمایی و سپس رسیدن به مقطع دبیرستان و در ادامه ورود به دانشگاه همه مبتنی بر امید هستند.
با ورود کودک دیروز و جوان امروز به دانشگاه امیدهای تازه مانند جایگاه مطلوب اجتماعی، تشکیل خانواده به او انگیزه داده و باعث تلاش بیشتر او می گردد.  امید به آینده، انتظار موفقیت و تحقق فردای بهتر ریشه در ویژگی فطری بشر دارد. نظر به اهمیت و نقش اساسی امید به آینده و انتظار در زندگی انسان ها، مکتب اسلام با ارتقای این مفهوم مسئله انتظار فرج را به عنوان سرنوشت نهایی بشر در متن دین قرار داده است.

آینده بشریت
اندیشه پیروزی نهایی جبهه حق و صلح و عدالت بر جبهه باطل و ظلم، و استقرار کامل ارزش های انسانی مسئله ای است که همه ادیان و مذاهب مختلف آن را مطرح کرده و نوید ظهور نجات بخشی را داده اند که بشریت را از ظلم، ستم و بی عدالتی نجات داده و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد. به عبارت دیگر اعتقاد به اینکه در آینده و انتهای تاریخ شخصیتی الهی به عنوان منجی و مصلح کل خواهد آمد و عدالت، آرامش، امنیت و صلح را بر جهان حاکم خواهد کرد و قدرت مستکبران و مفسدان را در هم خواهد پیچید، ویژه شیعیان نیست، بلکه در ادیان و مذاهب گوناگون مطرح شده است. علامه طباطبایی در کتاب شیعه در اسلام می فرمایند: "در ادیان و مذاهب گوناگون که در جهان حکومت می کنند مانند وثنیت، کلیمیت، مسیحیت و اسلام  از کسی که نجات دهنده بشریت است سخن به میان آمده است و عموما ظهور او را نوید داده اند. اگرچه در تطبیق اختلاف دارند و حدیث پیامبر اسلام(ص): المهدی من ولدی یعنی مهدی موعود از فرزندان من می باشد، اشاره به همین معناست."
این اندیشه یعنی پیروزی نهایی حق بر باطل مبتنی بر عنصر خوشبینی و امید نسبت به آینده تاریخ است؛ چه اینکه هم در قرآن مجید در آیات بسیاری از جمله آیات مربوط به عدالت و ظلم، آیات مربوط به دنیا و آخرت، آیات مربوط به سنن زندگی و آیات مربوط به فرجام و عاقبت ستمگران، دلالت بر مسیر قانون مند تحولات جوامع در طول تاریخ دارند، و هم در سنت از نگاه امام علی تحولات اجتماعی تصادفی نبوده بلکه تاریخ در مسیر حرکت خود قانون مند است. در این مورد امام علی در خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه در اشاره به قانونمندی جامعه و تاریخ می فرمایند: "عبادالله ان الدهر یجری بالباقین کجریه بالماضین" ای بندگان خدا روزگار بر باقی ماندگان بشر همانگونه می گذرد که بر پیشنیان از شما گذشت.
به طور خلاصه با تامل در آیات قرآن مجید و بیانات گهر بار امام علی می توان گفت حوادث تاریخی مشابهت زیادی به هم دارند و دارای ماهیت واحد هستند، و مسیر تاریخ اگرچه دارای فراز و نشیب است اما در مجموع حرکت تاریخ تکاملی است که اوج این تکامل و غایت تحولات جامعه، ظهور مهدی موعود(عج) است.

انواع انتظار
بیشتر اندیشمندان و محققان انتظار را به طور کلی به دو نوع تقسیم می کنند: الف_ انتظار منفی و ویرانگر: انتظاری که گناه است، بازدارنده و فلج کننده است و در واقع نوعی اباحی گری است. این نوع انتظار همواره در طول تاریخ مورد نکوهش و ذم علما و بزرگان دین قرار گرفته، به گونه ای که این بزرگان مردم را از این نوع انتظار نهی کرده اند. استاد مطهری در کتاب قیام و انقلاب مهدی در این خصوص می فرمایند: "برداشت قشری از مردم از مهدویت و قیام و انقلاب مهدی این است که صرفا ماهیت انفجاری دارد، فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلم ها، تبعیض ها، اختناق ها، حق کشی ها و تباهی ها ناشی می شود؛ نوعی سامان یافتن است که معلول پریشان شدن است. این نوع انتظار که منجر به نوعی تعطیل در حدود و مقررات اسلامی می شود به هیچ وجه با موازین اسلامی و قرآنی وفق نمی دهد."
ب_ انتظار مثبت و سازنده: این نوع انتظار همان انتظار حقیقی بوده که در متون اسلامی از آن به عنوان افضل اعمال یاد شده است. انتظار سازنده تعهد آور، نیروآفرین، تحرک بخش، سرچشمه قیام و مقاومت و ایثار می باشد. استاد مطهری در اثر خود، قیام و انقلاب مهدی(عج)، در مورد انتظار سازنده می نویسد: "از مجموع آیات و روایات استنباط می شود که قیام مهدی(عج) آخرین حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان برپا بوده است. مهدی موعود تحقق بخش ایده آل همه انبیا، اولیا و مردان مبارز راه حق است."
نام شما

آدرس ايميل شما

عادل
United Kingdom
بسیار عالللییی
عادل
United Kingdom
عالییی
Iran, Islamic Republic of
بسیار جالب و مستدل موضوع ظهور را از نظر اجتماعی تبیین کردند ....
ر. فاضلیان
Iran, Islamic Republic of
باسلام و درود فراوان خدمت استاد ارجمند..... بسیار شیوا و قابل تأمل
از یاسوج
Iran, Islamic Republic of
متن عالمانه می باشد
از یاسوج
Iran, Islamic Republic of
متن عالمانه می باشد
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب
س
Iran, Islamic Republic of
عاااالی بود عاااااالی
Moslem
Iran, Islamic Republic of
خیلی زیبا و اموزنده بود
شهروند
Iran, Islamic Republic of
موضوع را دقیق تحلیل کردند
شهروند
Iran, Islamic Republic of
موضوع را دقیق تحلیل کردند
Iran, Islamic Republic of
متن عالمانه و شیوا می باشد تشکر از نویسنده و سایت وزین کبنا
Vahid
Iran, Islamic Republic of
بسیار جامع زیبا مثل همیشه عالی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1