تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۱۹۶۱۷

چرا کرونا سیاسی شد؟

۰
چرا کرونا سیاسی شد؟
کبنا ؛
نشست وزرای امور خارجه کشورهای گروه جی-7 ، که در 25 مارس (ششم فروردین) به صورت کنفرانس ویدئویی برگزار شد ، یک پیغام مهم را به دنبال مخابره کرد؛ کرونا در حال سیاسی شدن است . نمونه روشن آن  درز این مساله از این جلسه به بیرون بود که  آیا چین باید به عنوان "منشاء" بیماری کرونا معرفی شود یا خیر؟!
علاوه بر این منابع خبری رسانه‌های آمریکایی در مراکز دیپلماتیک کشورهای اروپایی فاش کرده‌اند که "مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست، اصرار داشت که اصطلاح "ویروس ووهان" در بیانیه نهایی ثبت شود ، علیرغم اینکه سازمان بهداشت جهانی و شماری از نقش آفرینان بین المللی نسبت به پیوند دادن ویروس COVID- 19 به یک نقطه جغرافیایی خاص - به دلیل ماهیت جهانی آن هشدار داده‌اند.
بحران کرونا ؛ زمان تسویه حساب آمریکا با رقیب تجاری و دشمن ایدئولوژیک
خانه ملت نوشت: با این حال ، پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا موضع گیری خود را این چنین استدلال کرده است: " منشا این ویروس در ووهان چین بوده و این مهم است که همه مردم جهان بدانند که این بحران چگونه آغاز شد ، زیرا ما برای نجات جان مردم به شفافیت نیاز داریم." ادعای التزام مقامات کاخ سفید به شفافیت در مقابله با بیماری در شرایطی که آمریکا خود به شدت درگیر این بحران است و تلفات انسانی آن در بحران فراگیر موجب تعجب جهانیان شده است.  پمپئو پیش از این نیز کشورمان را به این متهم کرد ه بود که سیاست آنها منجر به ورود ویروس کرونا به سایر کشورها شده است. اتهامی که توسط هیچ نهاد کشور دیگری به جز آمریکا علیه ایران متهم نشد و چند هفته بعد از طرح این ادعا، آمریکا خود برای مبارزه با کرونا درگیر استیصال شد.
 
ترامپ پمپئو
 
 به گفته برخی از اعضاء کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، دولت آمریکا تلاش کرده است تا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، از وضعیت انسانی کنونی در جهت رسیدن به اهداف سیاسی خود بهره ببرد. اعمال تحریم های جدید در این شرایط نمونه روشن این استدلال است .
سید محمد جواد ابطحی در این رابطه  می گوید که تحریم‌های جدید علیه ایران در زمان بحران کرونا رسوایی جدید برای این کشور است.
هشت کشور هم نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، شرایط فعلی را زمانی برای چندجانبه‌گرایی و مقابله با اقدامات یکجانبه آمریکا دانسته و تصریح کرده‌اند تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران، خلاف منشور ملل متحد و مصوبات متعدد مجمع عمومی این سازمان است. علی رغم درخواست های سازمان ملل ، کشورهای دیگر و حتی برخی از سناتورهای دموکرات کنگره و مجلس سنای آمریکا برای تعلیق تحریم های ایران در شرایط درگیری با این ویروس، واشنگتن به ایران،  هیچ وقت استراحتی در میانه اعمال تحریم نداده است . در بحبوحه همه گیری کرونا در ایران  از افزوده شدن 5 شخصیت حقیقی و 15 شخصیت حقوقی ایرانی در فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خبر داد. همانطور که وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد ، همه افراد و شرکت‌ها به نوعی با نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباط دارند.  به موازات این اقدامات ، کاخ سفید در تلاش است تا مقامات تهران را به همکاری با آمریکا، البته بر اساس شرایط خود، ترغیب کند.
ابطحی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس،  درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر درخواست و پیگیری اعضای کنگره هم در مجلس نمایندگان و هم سنا در طرفداری از لغو تحریم های یکجانبه علیه ایران در شرایط مبارزه با کرونا ، به خانه ملت گفت که « ترامپ نه‌تنها تاکنون هیچ واکنش مثبتی به این درخواست‌ها نشان نداده‌اند، بلکه تحریم‌های تازه‌ای را طی چند روز گذشته علیه ایران و افراد و شرکت‌هایی که به‌زعم آنها با ایران همکاری داشته‌اند، وضع کرده‌اند، افزود: در عین حال مکرر ادعای امادگی برای ارسال کمک به ایران را نیز دارند که به خوبی هم رویکرد دوگانه دولت آمریکا را نشان می دهد و هم عدم تعادل شخصی که به عنوان رییس جمهور در این سمت نشسته است.»
وی درباره این که دونالد ترامپ به طور علنی مدعی آمادگی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به ایران برای جلوگیری از گسترش COVID-19شد، تاکید دارد که «در داخل آمریکا بین دموکرات و جمهوری خواه تفاوتی در زمینه رویکرد تحریم علیه ایران وجود ندارد و این ادعاها بیشتر شوی رسانه ای است».
 
محمدجواد ابطحی
اما این تنها ایران نیست که مورد هدف گیری سیاسی آمریکا در میانه بحران کرونا قرار گرفته است. در همین رابطه، بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در صفحه توییتر خود نوشت:« آنانی که در جهان بحران زده کرونایی و به هنگامه مرگ هزاران انسان و در میانه فضای ترس و اضطراب مردم جهان هنوز سخن از تحریم و فشارحداکثری و افزایش تحریم‌ها می‌گویند، باید مسئولیت مرگ هزاران انسان بی‌گناه را پذیرا باشند.».
همچنین  بر اساس گزارش خبرگزاری های رسمی روسیه ، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز تاکید کرده است که  مسکو مدت‌هاست بر لغو تحریم‌ها علیه ایران تأکید داشته است و قاطعانه از آمریکا می‌خواهد فوراً محدودیت‌های ضدانسانی خود را که مانع جدی برای مقابله با ویروس کروناست لغو کند.
با همین استدلال است که ابوالفضل ابوترابی درباره اعمال تحریم های جدید از جانب آمریکا در شرایط بحرانی مقابله با کرونا بر علیه ایران و ونزوئلا می گوید که «کرونا ابزار نسل کشی آمریکا شده است»
 
 
ابوالفضل ابوترابی

وی در این رابطه می افزاید که « برخی دشواری ها که در ایران در مسیر مبارزه با کرونا وجود دارد ، ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی است بنابراین به نوعی رفتار واشنگتن در این برهه زمانی جنایت علیه بشریت تلقی می شود. »
تروریسم اقتصادی در روز روشن
در شرایط بحران گسترش ویروس کرونا، توقف پیوندهای حمل و نقل و تجارت به یک واکنش طبیعی جامعه جهانی به این بیماری تبدیل شده است. با این حال ، تلاش برای منزوی ساختن بیشتر کشورهایی که قبلاً در شرایط محاصره اقتصادی خاص قرار داشتند و اکنون هم در شرایط نامطلوبی از لحاظ شیوع این بیماری قرار داد، اقدام انسان دوستانه‌ای به نظر نمی رسد و واضح است که کشورهای منطقه هم به این درک رسیده‌اند که تنها همیاری و کمک متقابل آنها را در برابر تهدید جدید ویروس کرونا مصون خواهد کرد. در چنین شرایطی ، حتی شدیدترین تحریم‌ها هم به تفنگ بدون گلوله تبدیل می شوند.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1