تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۱۸۵۲۵

وضعیت نگران‌کننده زنان سرپرست‌ خانواده با راکد شدن بازار

۰
وضعیت نگران‌کننده زنان سرپرست‌ خانواده با راکد شدن بازار
کبنا ؛اگر از تمامی کسبه بپرسی که چه زمانی به رونق بازارشان امیدوارند، بی درنگ برایتان از شب عید می‌گویند و چک‌هایی که بعد از فروش در این بازه زمانی پاس می‌شود. اما این روزها با وجود ویروس کرونا و واهمه‌ای که از شیوع آن وجود دارد تقریبا تمام کار و کاسبی‌ها از رونق افتاده است.
در این میان قشری هستند که هیچ‌گاه کارشان به رسمیت شناخته نمی‌شود، قشری که پیش از شیوع این ویروس نیز مرفه نبودند و این روزها گذراندن معاش برایشان سخت‌تر از گذشته شده است؛ زنان سرپرست خانوار که این روزها خانه‌نشین شده‌اند و قطعا با شرایط کنونی کشور کاری هم برایشان نمی‌شود کرد! در این رابطه محبوبه اشراقی مقدم، فعال حقوق زنان در ابتدا بیکاری زنان سرپرست خانواده به دلیل شیوع ویروس کرونا را نگران‌کننده دانست و به برنا گفت: عموما شب عید برای دست فروشان به ویژه خانم‌ها و همینطور زنان سرپرست خانوار در تمامی گروه‌های کاری بسیار مهم است و عمده تولیدات آن‌ها در بازارچه‌های آخر سال به فروش می‌رسد که این روزها برای حفظ سلامتی مردم تعطیل شده است. او ادامه داد: باید توجه داشت که این گروه از افراد در روزهای پایانی سال هیچ منبع دیگری برای درآمد ندارند و نیازمند این هستیم که تمهیدات خاصی از سوی دولت برای این قشر کم درآمد اندیشیده شود.
این فعال حقوق زنان با تاکید بر اینکه پیش از این نیز زنان سرپرست خانواده از وضعیت خوبی برخوردار نبودند، توضیح داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور کلیه کارگاه‌ها تعطیل شدند این درحالی است که در گذشته نیز این مکان‌ها به لحاظ سلامت از وضعیت مناسبی برخوردار نبود.
برنامه منسجم برای ایجاد درآمد قشر کم برخوردار
اشراقی به تولیدات زنان سرپرست خانوار در بازارچه‌های آخر سال اشاره کرد و گفت: این بازارچه‌ها برای حفظ سلامتی مردم تعطیل شده و الان این دسته از زنان هیچ درآمدی برای گذران زندگی خود ندارند. باید توجه داشت برای این قشر کم‌برخوردار باید پیش از این برنامه منسجمی درنظر گرفته می‌شد تا در زمان وقوع بحران زندگی این افراد به خطر نیفتد. او با بیان اینکه در حال حاضر اکثر مشاغل تعطیل شده و مردم درآمد ندارند، اضافه کرد: پولی که در روزهای اخیر در حال چرخش است صرف خرید لوازم بهداشتی و ضروری افراد می‌شود و کمتر کسی برای سایر لوازم مانند لباس و خوراک خانگی پول پرداخت می‌کند.
لذا زنان سرپرست ما که در مترو، گوشه کنار خیابان‌ها و همین طور افرادی که در خانه به کار صنایع دستی مشغول هستند دچار مشکلاتی شدند که تاثیرات دراز مدتی خواهد داشت.
وزارت رفاه به عنوان متولی اصلی است
این فعال اجتماعی با تاکید بر اینکه وزارت رفاه به عنوان متولی اصلی باید برای این گروه از جامعه فکر کارآمدی کند، افزود: متاسفانه سیستم تامین اجتماعی جامعی برای زنان سرپرست خانواده نداریم و تصور جامعه برای خرید از این افراد به شکل حسی و صدقه دادن است در صورتی که آن‌ها هم باید به رسمیت شناخته شوند و برای مشاغلی که به آن می‌پردازند فکر شود. او در پاسخ به این سوال که بهزیستی چه کمکی تاکنون به این گروه از اقشار جامعه کرده است، توضیح داد: کمک‌های بهزیستی در بحث کارآفرینی و وام‌های خوداشتغالی وجود دارد ولی برای زنان سرپرست خانوار ما راهگشا نیست. این دسته از زنان، معمولا نه بیمه‌ای دارند و نه حمایت اجتماعی می‌شوند و شاید بیشترین کمکی که باید برای این گروه درنظر بگیریم همین موارد باشد. (آفتاب یزد)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1