تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۴۱۸۴۴۲

هنرمندان همیشه در کنار مردم باشند؛ از سقوط هواپیما تا کرونا

۰
هنرمندان همیشه در کنار مردم باشند؛ از سقوط هواپیما تا کرونا
کبنا ؛گاهی هنرمندان با برداشتن گام‌هایی بسیار ساده و کوچک، مانند انتشار فیلمی امیدبخش یا صحبت با یک متخصص می‌توانند در شرایط بحرانی به مردم از نظر روانی کمک کنند.
تعدادی از بازیگران و افراد مشهور چینی و کره‌ای برای تسریع مقابله همگانی با کرونا، تا جایی که می‌توانستند به مردم کمک نقدی و روحی کرده‌اند. «جکی چان» بازیگر رزمی‌کار چینی وعده داده به شخصی که واکسن ویروس کرونا را کشف کند، یک میلیون یوان معادل ۱۹۷ هزار دلار بپردازد. او همچنین اعلام کرده برای تهیه لباس‌های محافظ و ماسک‌های پزشکی نیز کمک مالی کرده‌ است. «بونگ جون هو» کارگردان فیلم انگل که به تازگی برنده اسکار شده، مبلغ یک میلیون وون کره معادل ۸۲ هزار دلار برای مبارزه با کرونا کمک کرد. «سونگ کانگ هو» هنرپیشه اصلی فیلم انگل نیز به همین میزان یک میلیون وون برای مبارزه با ویروس کرونا اهدا کرده است. 
اما حالا که بیماری کرونا در ایران هم گسترش پیدا کرده و برخی هم‌وطنانمان به دلیل این بیماری، جان خود را از دست داده‌اند، هنرمندان ایرانی چه واکنشی داشته‌اند؟
می‌توان به صفحات تعدادی از افراد مشهور از بازیگران و خوانندگان مراجعه کرد؛ کسانی که عموما نسبت به دیگر اتفاق‌های جامعه بی‌تفاوت نبوده‌اند و تاکنون آنها را در اظهارنظر در موضوعات مختلف فعال دیده‌ایم.
کجاش سوءاستفاده از مردمه؟
اگر از یک مورد خاص بگذریم، می‌توان بقیه هنرمندان ایرانی را در طیفی بررسی کرد که یک سر آن، فعال در زمینه اطلاع‌رسانی کرونایی و طیف دیگر ساکتان در مقابل این ویروس هستند.
مورد خاص، البته «بهنوش بختیاری» از بازیگرانی است که در صفحه شخصی خود گاهی تبلیغ کالای تجاری هم می‌کند. او عمداً یا سهواً، در روزهایی که مردم نگران سلامتی خود هستند، کالایی را تبلیغ کرد که موجب بالا رفتن ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر افرادی که این فیلم را دیدند، مجری یکی از برنامه‌های تلویزیون هم به او اعتراض کرد و گفت: «والا عقل هم چیز خوبی است» پس از این بود که بختیاری نوشت: « واقعا نمی‌دونم کجای این پست و لحن صادقانه من معنی مبارزه با کرونا رو میده... وقتی می‌گیم داروی گیاهی به کل روی سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبت می‌ذاره چه کبد چرب، چه ریه، چه گوارش، چه ویروسای بدی شبیه کرونا کجاش سوءاستفاده از مردمه؟؟ اونم من که تو عمرم فکر چنین چیزیم از سرم رد نشده ...» البته او به نوشتن این متن بسنده نکرد و در پستی دیگر نوشت که از مجری تلویزیون شکایت کرده است.
پرویز خان؛ از اطلاع‌رسانی تا اعتراض به تبعیض‌ها
صفحه اینستاگرام پرویز پرستویی از روزهای نخست شیوع کرونا در ایران، پر از اطلاعات و اخبار در این حوزه است، از احتکارهایی که در زمینه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده انجام شد و همچنین کیف پر از وسایل ضدعفونی کننده نمایندگان مجلس، تا اطلاعاتی که رسانه‌های چینی برای آگاهی مردم منتشر کرده‌اند. البته پرستویی در میان اخبارهای کرونایی مثل همیشه برای خانواده‌های نیازمند در حال جمع‌آوری کمک است. او در پستی با اشاره به اقداماتی که در چین می‌شود، نوشت: «البته که ما فاقد چنین امکانات ابتدایی هستیم، ولی وقتی چندین نفر جان خود را ازدست داده‌اند و عده‌ای تحت نظر، در بیمارستان‌ها هستند، وقتی سینماها، مدارس و کنسرت‌ها تعطیل می‌شود، حتما ویروس کرونا جدی است و باید جدی گرفت. هدف ایجاد رعب و وحشت نیست. اگرچه صداوسیما کارشناسان و متخصصین می‌فرمایند اصلا نگران نباشید، این عدم نگرانی وقتی اتفاق می‌افتد که امکانات پیشگیری هم وجود داشته باشد. تو ایران که تا به‌حال هر اتفاق ناگواری پیش آمده یک عده سودجو به‌دنبال درآمد هستند تا اینکه به فکر مردم باشند. خلاصه که سالی شد!!!»
خالق مدرسه موش‌ها، نگران وحشت‌زدگی کودکان
مرضیه برومند در این روزها هم به فکر کودکان است. او با انتشار فیلمی با عنوان «کرونا را شکست می‌دهیم»، گفت: «درست است که باید به بچه‌ها آگاهی دهیم، اما لازم نیست آنها را بترسانیم. ممکن است اثرات اتفاق‌های امروز بر روح و روان کودکان تاثیر بسیار بگذارد، مواظب کودکانمان باشیم.» همچنین او درباره اولین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی که این روزها در صفحه‌اش پیگیری می‌کرد، نوشت: «این جشنواره به تعویق افتاد؛ اما ناراحت نشدیم؛ زیرا جان مردم و کودکان از همه چیز با ارزش‌تر است.»
آقارضا و دعوت به برخورد منطقی با کرونا ویروس
چند پست آخر رضا کیانیان در اینستاگرام به کرونا اختصاص دارد. او هم بیشتر به دنبال اطلاع‌رسانی درباره این بیماری است و بخش‌هایی از سخنان دکتر مینو محرز را در صفحه خود بارگذاری کرده است. او در این پست نوشته: «معتبرترین دکتر عفونی این مملکته که مجامع جهانی هم قبولشون دارند. با کوشش‌ها و پافشاری‌های این خانم مسئله HIV در ایران علنی شد. با احترام به دیگران حرف مطمئن را از ایشون بشنوید.» او در پستی دیگر، مخاطبان خود را با انتشار فیلمی با موضوع اضطراب، به حفظ آرامش در شرایط روز جامعه دعوت کرده است: «اضطراب داشتن، آخرش اینه! باید با مسائل منطقی روبه‌رو شویم. این ماجرای کرونا هم همین‌طور است با آن منطقی برخورد کنیم.»
حیف نام حیوانات! آنها دوست‌داشتنی و مفیدند
مهران مدیری که این روزها مجری برنامه دورهمی است، در این برنامه چندبار به بیماری کرونا و مشکلاتی که مردم در ایران با آن مواجه شده‌اند، اشاره کرده است. او که البته این روزها محل انتقاد است که در زمان شیوع کرونا و با وجود همه هشدارها، چطور برنامه‌هایی را با حضور یک جمعیت بالا در استودیو ضبط می‌کند، یک بار در این برنامه گفت: «انصاف نیست به خاطر کسی که در چین دست نشسته چیزی خورده ما مجبور شویم دائم دست‌هایمان را بشوییم. اصلا ما کی این قدر دست می‌شستیم؟ خیلی کثیف می‌شد می‌مالیدیم زیر فرش» او در بخشی دیگر از این برنامه به کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده و احتکار آن توسط برخی اشاره کرد و گفت: «ماسک گیر نمیاد، داروی ضد عفونی گیر نمیاد. حیف اسم حیوان! واقعا، زیرا آنها دوست‌داشتنی و مفید هستند و ضرری برای جامعه خود ندارند. آدم‌هایی که از شرایط سخت مردم سوءاستفاده مالی می‌کنند باید ...» البته سرانجام حضور تماشاگران در برنامه دورهمی هم لغو شد.
در کنار افراد ذکر شده، هنرمندانی مانند سعید راد، مریلا زارعی، محمد معتمدی و دیگرانی هم هستند که به نحوی سعی کرده‌اند در این ماجرا کمک کنند و مؤثر باشند.
کمترین عکس‌العمل‌ها 
اما در طیف ساکتین کرونا، می‌توان به نام سیمین سینمای ایران اشاره کرد؛ فاطمه معتمد آریا که چند پست برای سانحه هوایی اوکراینی گذاشته بود، این روزها هیچ اشاره‌ای به ویروس کرونا نکرد و در حال تبلیغ برای فیلم‌هایش است که این روزها بدشانسی آورده و با سینماهای تعطیل مواجه شده است.
این طیف بیشتر سعی کردند، در صفحات مجازی خود، با اخبار لغو برنامه‌هایشان، اشاره‌ای به کرونا ویروس داشته باشند. 
سالار عقیلی که کنسرت نهم اسفندماهش کنسل شده است، با انتشار ویدیویی فقط از مخاطبانش عذرخواهی و برای مردم آرزوی سلامتی کرد. او نوشت «لحظاتی پر از شادمانی را برای مردم سرزمینم خواستارم ... درود بر مهرتان».
هنرمند دیگری که طبق صفحات مجازی‌اش به نظر می‌رسد در راستای اطلاع‌رسانی و کمک روانی به مردم بی‌تفاوت بوده، علیرضا قربانی است، او در اینستاگرامش نوشت: «متأسفانه به دلیل مشکلات و خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم عزیز و علی‌رغم تمهیدات فراوان تیم اجرایی برای برگزاری مجدد کنسرت‌های «با من بخوان» مجبور به لغو همه اجراها تا پایان هفته هستیم. امیدوارم با بهبود شرایط فعلی و کاهش ریسک شیوع بیماری و در سریعترین زمان بتوانیم به برگزاری کنسرت‌ها در روزهای جایگزین بپردازیم...»
همراه بودن هنرمندان در شرایط سخت جامعه، می‌تواند یکی از اتفاق‌های مثبت فضای مجازی باشد؛ هنرمندان اگر گامی برای کاهش مشکلات دسترسی مردم به کالاهایی مانند مواد ضدعفونی کننده یا ماسک برنمی‌دارند، کاری که در دیگر کشورها اتفاق افتاده است، اما به‌راحتی و با کمترین هزینه می‌توانند از نظر روانی به مردم کمک کنند و همراه آنان باشند.
البته مهمترین کار آنها می‌تواند برنامه‌سازی شاد و نشاط‌بخش خاص برای مردمی باشد که نوروز آینده احتمالا از سفر هم محروم خواهند ماند! (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1