تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۴۱۷۷۸۲
در گفت و گو با مدیری موفق با جنسی لطیف:

مدیریت زنان، شکوفایی می آورد اگر...

۰
مدیریت زنان، شکوفایی می آورد اگر...
کبنا ؛مدیر تامین منابع داخلی و تولید مشترک یک شرکت غذایی و برنده جایزه جهانی زنان پیشرو در مسیر توسعه پایدار، معتقد است زنان مدیر در محیط کار با خود طرز تفکری می‌آورند که در فضای سالم فارغ از جنسیت شکوفا می‌شود اما ایجاد این فضا نیاز به بسترهای لازم دارد.
غزال نعمتی روز پنجشنبه با تاکید بر این که وقتی زنان موفق و توانمند به عنوان الگو معرفی شوند فضای شغلی برای زنان در سطح مدیریت بزرگتر هم باز می شود، ادامه می دهد: خوشبختانه بحث روز شرکت های جهانی فراهم کردن شرایط بهینه برای قرارگرفتن زنان در پست های مدیریتی است.
وی، اعتماد کارفرما به زنان را یکی از سکوهای پرتاب زنان می داند و تصریح می کند: اعتماد در موفقیت زنان در محیط های شغلی بسیار تاثیرگذار است. ضمن این که دیده شدن توانمندی زنان و استفاده از تجربیات سایر کشورها در افزایش این توانمندی، می تواند به عنوان دانشگاه عمل کند. وقتی دانش و ابزار و اطلاعات را در اختیار زنان قرار دهیم اعتماد به نفس آنان افزایش می‌یابد.
نعمتی که دامپزشک و دارای مدرک دکترای صنایع غذایی از دانشگاه تهران است و به دلیل علاقه به کار شهر خود را ترک و در دامداری های استان قزوین مشغول به فعالیت شده است، درباره چگونگی منتخب شدن به عنوان مدیر برتر و برنده جایزه جهانی زنان پیشرو در مسیر توسعه پایدار را اینگونه توضیح می دهد: با دامداری ها کار کردیم و برای زنان دامدار، براساس آنچه خود از نیازهایشان عنوان کردند کلاس زبان، آموزش و ورزش برگزار کردیم.
وی ادامه می‌دهد: پس از آن، پروژه رایز را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، محیط زیست و دامدارها و با هدف افزایش استاندارد لبنیات ایران، بالا بردن سطح کیفی شیر تولید داخل، منبع یابی مسئولانه و پایداری زیست‌محیطی و بهبود شرایط کار و کیفیت زندگی برای زنانی که در دامداری ها کار می کنند اجرایی کردیم. در این مسیر هفت دامداری با ۴۲ هزار راس دام و تولید روزانه ۷۵۰ تن شیر با ۴۲ را تحت برنامه داریم و توانستیم از این طریق علاوه بر افزایش کیفیت مواد لبنی و دامی، اشتغال زنان در این مسیر را توسعه دهیم.  
این مدیر ارشد با ابراز خرسندی از این که تمام دامداری های کشور به دلیل این که شیر این دامداری ها خیلی تغییر کرده و بالا رفته و مشتری های آنها زیاد شده است جویای این کار هستند، می گوید: سرمایه گذاری بر روی چیزهایی که هنوز به عنوان استاندارد برای کشور نیست کمی سخت است اما سرمایه گذاری بر روی این امر که به پویایی و افزایش کیفیت منجر شد، بسیار خوشایند و مشوق ما در ادامه راه بود. ضمن این که  در ادامه راه با دامداری ها بر روی آب و سپس روی کودی که داخل دامداری ها تولید می شد کار و مدیریت پسماند کردیم.
نعمتی یادآور می شود: به دلیل این فعالیت ها و معرفی به جامعه جهانی، توانستم در جریان مراسمی که همه‌ساله تحت نظر سازمان بین‌المللی توسعه پایدار کسب‌وکارها (World Business Council for Sustainable Development) برگزار می‌شود، جایزه برترین و پیشروترین زن را دریافت کنم که در واقع جایزه متعلق به تمامی اعضای تیم و همکاری همه جانبه سازمان های مرتبط بود.
سنگینی فضای مردانه را با منطق و دانش از بین ببریم
وی، فضای مردانه دامداری ها را مانعی برای رشد و ترقی خود نمی داند و می گوید: این پرسش که دامداری کاری مردانه است و کار در فضای مردانه صقیل و سنگین است بسیار مطرح می شود اما با توجه به تجربه های خود به صراحت می گویم اذیت شدن در فضای مردانه نه تنها معنایی ندارد بلکه یک رشد خاصی ایجاد می کند.
نعمتی دلیل این امر را اینگونه توضیح می دهد: این که در نخستین روزهای کار به گونه ای برخورد کنی که تو را بپذیرند، عامل رشد است. این که آنقدر منطق و دانش داشته باشی که بتوانی خود را در آن جامعه جا بیاندازی دلیل رشد است و مطمئن باشیم که بعد از پذیرفته شدن، مردان همکار بزرگترین همراهان خواهند بود؛ در حال حاضر یاریگران من مردان دامداری ایران و اساتید دانشگاهی هستند.
وی درباره همراهی هم جنسان خود هم می گوید: همراهی و همکاری جنیست نمی شناسد اما در کل زنان با راهنمایی و هدایت به موقع خود می توانند همنوعان خود را در بالا رفتن از پله های ترقی یاری کنند.
برنده جایزه جهانی زنان پیشرو در توسعه پایدار یادآور می شود: هرگونه برخورد جنسیتی مانع رشد می شود پس فراموش نکنیم وقتی هدف مشخص باشد و همه بر اساس هدفی گام بردارند جنسیت معنا ندارد.
فرهنگ و تفکر اشتغال زنان نیاز به اصلاحات دارد
 نعمتی در بخشی دیگر از این گفت و گو، با تاکید بر این که در دوران گذاری قرار داریم که باید فضا برای حضور و مشارکت زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان در عرصه های مختلف فراهم شود، گفت: این چالش فقط شامل حال ایران نمی شود و با بررسی آمارهای حضور زنان در کشورهای مختلف شاهد هستیم که با توجه به تمامی پیشرفت ها، فضای مساوی برای زنان و مردان برقرار نیست.
وی راهکار رسیدن به این فضای فراجنسیتی را تنوع تفکر و فرهنگ عنوان و خاطرنشان می کند: باید به جایی برسیم که بسادگی فضا برای رشد مادران امروز و فرزندان آینده فراهم شود؛ هر چه مادر تحصیل کرده تر باشد پرورنده نسل بهینه ای خواهد بود.
این مدیر ارشد، بزرگترین دغدغه زنان شاغل را مسئولیت های همسرداری و فرزندآوری می داند و تاکید می کند: زنان با توجه به این که در زندگی شخصی دارای مسئولیت هایی غیر از اشتغال هستند و در واقع مسئولیت همسرداری و فرزندآوری بر دوش آنان است، نیاز به فراهم شدن شرایطی همچون مرخصی زایمان، ساعت کاری کمتر و همکاری کارفرما دارند که امروزه ضرورت توجه به این نیازها دوچندان است.
وی به جوانان تازه نفس در این مسیر هم توصیه می کند: نسل جوان با مشخص کردن هدف خود در زندگی می توانند گام های بزرگی بردارند اما این که منتظر باشیم تا کسی هدف را برایمان مشخص کند بزرگترین اشتباه است. پس هدفی بزرگ مشخص کنید و شهامت داشته باشید و تا آخر برای آن بجنگید. نگران سختی های موضعی نباشید و با توکل حرکت کنید و بدانید مسیر به گونه ای مرتفع می شود که تعجب برانگیز است. اما وقتی هدف نداریم نمی توانیم انتقاد کنیم که چرا هیچ اتفاقی برایمان نمی افتد. ارزش ها را برای خود مشخص کنیم و در جهت آن قدم برداریم.
در جریان مراسمی که همه‌ساله تحت نظر سازمان بین‌المللی توسعه پایدار کسب‌وکارها (World Business Council for Sustainable Development) برگزار می‌شود، جایزه برترین و پیشروترین فرد به یک بانوی ایرانی تعلق گرفت. این جایزه به‌واسطه مدیریت، برنامه‌ریزی و اجرای پروژه رایز شرکت بزرگ غذایی به غزال نعمتی، مدیر کنونی بخش کشاورزی این شرکت اهدا شد. وی در رقابت با ۶۵ بانوی برتر و ۲۰۰ بنگاه اقتصادی مطرح از سراسر جهان، به این عنوان دست پیدا کرده است.
جایزه فوق همه‌ساله از سال ۲۰۱۷ پس از بررسی نقش رهبری غیرقابل‌انکار زنان موفق در شرکت‌های بزرگ جهانی، به آن دسته از مدیران این شرکت‌ها که در راستای اهداف جهانی توسعه پایدار برابری جنسیتی و قدرتمند کردن زنان  فعالیت الهام‌بخش و موفقی داشته‌اند اهدا و از آنان تقدیر می‌شود. (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1