تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۴۱۶۵۴۳
تذکرات صریح «دادستان کهگیلویه» به کاندیداهای مجلس؛

شور و نشاط انتخاباتی وظیفه خبرنگاران است / قانون خط قرمز ما است

۱
شور و نشاط انتخاباتی وظیفه خبرنگاران است / قانون خط قرمز ما است
کبنا ؛نشست ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی جهت تبیین، بررسی و هم اندشیِ بهتر انجام دادن وظایف یک خبرنگار با دو رویکرد کلی و خاص ناظر بر انتخابات امروز (دوشنبه 23 دی ماه 98) در دفتر دادستان کهگیلویه برگزار شد.
دادستان کهگیلویه با اشاره به اینکه سرآمد همه فضیلت‌ها آگاهی است و با استناد به ماده 2 قانون مطبوعات، اظهار کرد: روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح اگاهی مردم در زمینه‌های علمی، فرهنگی، دینی، ورزشی، سیاسی و...از وظایف خبرنگار است که حال باید از خود بپرسید چقدر توانستید در این زمینه‌ها آگاهی بخشی کنید؟ مردم و منتقدین باید قضاوت کنند.
فرشید روشندل تلاش برای پیش برد اهداف قانون اساسی و نفی مرزبندی کاذب و تفرقه انگیز را نیز از وظایف قانونی خبرنگاران طبق ماده 2 دانست و گفت: متاسانه در بحث انتخابات رسانه‌های ما مرزبندی کاذب می‌کنند که زیبنده نیست.
روشندل با استناد به ماده 6، نشریات را آزاد دانست جز در مواردی که موجب اخلال به مبانی و احکام  اسلام، حقوق عمومی و خصوصی شود و افزود: گاها می‌بینم در خبرها حقوق خصوصی رعایت نمی‌شود.
وی ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی را از سوی رسانه‌ها  نیز جرم دانست و گفت: طرح مواردی چون گرمسیری، سردسیری، یاسوجی و دهدشتی، طایفه خودم و طایفه فلان را می‌بینیم!
دادستان کهگیلویه ادامه داد: افترا به نهادها، ارگان‌ها و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقوقی و حقیقی که حرمت شرعی انها ا زیر سؤال ببرد، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران از سوی رسانه‌ها نیز جرم محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه رسانه باید منتقد باشد اما با دید اصلاحی نه تخریب، ولی می‌بینم نقدهایی در خبرهاست که  یک پس زمینه شخصی دارد  که این کار رسالت خبرنگار را زیر سؤال می‌برد، تصریح کرد: خبرنگار زبان گویای مردم است باید به نفع مردم و به کمک مسولین حرف بزنید، اگر مسولان را روبه روی هم یا روبه روی مردم قرار دهید  درست نیست.
روشندل بالا بردن شور و نشاط انتخابات را وظیفه خبرنگار دانست و افزود: اما اگر خبری که حاوی توهین، تهدید، افترا و ...باشد جرم است، در خبرهای انتخاباتی باید رسانه‌ها بی طرفی را حفظ کنند، به کاندیداها توهین نشود، اطلاع رسانی دقیق باشد و از انتشار مطالبی که  جو را متشنج می‌کند بپرهیزید.
دادستان در در ادامه با اشاره به جرائم رایانه‌ای مطرح کرد: انتشار صوت، تصویر یا اسرار زندگی شخصی بدون رضایت فرد  جز موارد قانونی اگر موجب هتک حیثیت او شود، همچنین انتشار اکاذیب یا در دسترس دیگران قرار دادنان از طریق سامانه، رایانه مخابرات به قصد اضرار یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی نیز جرم محسوب می‌شود.
وی بیان کرد: اگر تشخیص دهیم فعالیت یک سایت یا خبرگزاری می‌تواند موجب تشویش اذهان عمومی، اخلال در نظم شود طبق ماده 114 می‌توانیم فعالیتان را موقتاً متوقف کنیم.

جرائم انتخاباتی
روشندل به برخی از جرائم انتخاباتی در مرحله تبلیغات اشاره و تصریح کرد: خط قرمز ما  قانون است، همه کاندیداها برای ما محترم و یکسان هستند ولی چانچه مرتکب جرمی شوند، خودشان یا لیدرهایشان، وابستگان و تشکلات انها، ما موظف به تشکیل پرونده کیفری هستیم و ازاصحاب رسانه هم می‌خواهیم که در صورت وقوع جرم به ما اطلاع دهید.
 دادستان با استناد به ماده 56 و 57 مربوط به بحث تبلیغاتِ انتخابات گفت: تبلیغات 7 روز است و تا پیش از شروع زمان تبلیغات هر گونه تبلیغاتِ غیر مجاز جرم است، اما  اینکه کاندیدای به همراه طرفداران خود در خانه‌ای جمع و با هم گفتگو کنند جرم نیست مگر در صورتی که کاروان راه بیندازند و در محیط‌های عمومی نیز سخنرانی کنند آن وقت جرم محسوب می‌شود.
وی در پایان، وعده تأمین آب، گاز، برق، تلفن، افزایش یارانه، وسایل رفاهی، احداث جاده  و...توسط نامزدهای انتخابات، اهدای کارت هدیه و توزیع ارزاق عمومی به قصد اخذ رأی برای کاندیدای خاص به ویژه در روستاها، استفاده از امکانات دولتی و مؤسسات عمومی و وابسته به دولت به نفع کاندیداهای خاص، اظهارات تهدیدی و تخریبی ستادها و کاندیدها علیه یکدیگر، تهدید افکار عمومی به تداوم مشکلات خاص شهرستان‌ها و روستاها و بزرگنمایی مشکلات معیشتی، تبلیغاتی کردن اقدامات و فعالیت‌های جاری و آتی منطقه به نفع کاندیدای خاص، توزیع هدایا به نفع افراد خاص و با هدف هدایت رأی و...را از جمله جرائم انتخاباتی برشمرد که در صورت مشاهده پرونده کیفری تشکیل می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1