تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۳۶
کد مطلب : ۴۱۶۴۴۵
مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد

کاهش اختیارات جنگی ترامپ؛ تقابل جدید دموکرات‌ها و جمهوری خواهان

۰
کاهش اختیارات جنگی ترامپ؛ تقابل جدید دموکرات‌ها و جمهوری خواهان
کبنا ؛مجلس نمایندگان آمریکا بامداد جمعه طرح کاهش اختیارات جنگی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را به تصویب رساند. این طرح برای تأیید نهایی نیازمند تصویب در مجلس سنا است.
 اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۲۴ رأی موافق و ۱۹۴ رأی مخالف طرح مذکور را به تصویب رسانده‌اند و این در حای بود که روز پنج‌شنبه، ترامپ از اعضای حزب جمهوری‌خواه خواسته بود به این طرح رأی منفی بدهند.
به دنبال شهادت سردار سلیمانی به دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و بالا رفتن تنش میان ایران و آمریکا به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته، روز چهارشنبه «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد این مجلس طرحی را به رأی‌گیری خواهد گذاشت که اختیارات نظامی ترامپ را محدود می‌کند. پلوسی ضمن انتقاد از اقدام ترامپ در ترور سردار سلیمانی گفت: «جمعه گذشته، دولت ترامپ یک حمله هوایی تحریک‌آمیز و نامناسب علیه ایران انجام داد که بدون مشورت کنگره بود. این اقدام نه تنها آمریکا را امن‌تر نکرده بلکه آمریکایی‌ها را به خطر انداخته است».
ترامپ نیز در واکنش به این طرح، پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر اظهار امیدواری کرد که تمام جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه این قطعنامه رأی دهند. وی در ادامه دموکرات‌ها را متهم کرد که با ارائه این طرح در کنار طرح استیضاح خود، تلاش دارند تا او را بترسانند.
در سال ۲۰۰۲ مجلس نمایندگان آمریکا مجوزی را برای دولت این کشور در خصوص جنگ عراق صادر کرد که بر اساس آن، این دولت می‌تواند بنا به صلاحدید بدون مجوز کنگره دست به اقدام نظامی بزند. همین مصوبه دست آویز ترامپ برای اقدام خودسرانه در ترور سردار سلیمانی بود و با این توجیه که سردار سلیمانی در هنگام ترور در کشور عراق حضور داشت. اما نمایندگان دموکرات با رد این استدلال، در تلاش هستند تا با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط می‌کند.
بر همین اساس مجلس نمایندگان آمریکا در بامداد جمعه این طرح را به رأی گیری گذاشت که با توجه به اکثریت دموکرات این مجلس، در نهایت طرح کاهش اختیارات نظامی ترامپ به تصویب رسید. اما این طرح لازم الاجرا نیست و برای تأیید نیز باید به تصویب مجلس سنا برسد که با توجه به اکثریت جمهوری خواه این مجلس، احتمال آن اندک به نظر می‌رسد.
به گزارش فاکس نیوز، ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در اوهایو در واکنش به تصویب این طرح در مجلس نمایندگان که در اختیار دموکرات است، گفت: «آن وقت دموکرات‌هایی مانند نانسی پلوسی و آدام شیف با رسانه‌ها در مورد چنین عملیات احتمالی حرف می‌زنند و آن را لو می‌دهند». در واقع ترامپ مدعی است که این طرح امکان درز اطلاعات در مورد جزئیات چنین اقدامات نظامی مهم را افزایش می‌دهد. وی همچنین در توییتی از حمایت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان از دولت خود تشکر کرد.
 ترامپ همچنین امروز در واکنش به این طرح، در توییتر نوشت: «امیدوارم تمام جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه قطعنامه اختیارات جنگی که نانسی پلوسی دیوانه مطرح کرده، رأی دهند.» وی سپس این طرح را به تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح رئیس‌جمهور مرتبط کرده و مدعی شده است که دموکرات‌ها برای ارعاب او تلاش می‌کنند. (فرارو)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1