تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۴۱۶۱۶۶
شاخص بورس ۷۰۰۰ واحد رشد کرد؛

چهارشنبه سبزپوش

۰
چهارشنبه سبزپوش
کبنا ؛شاخص کل در بازار بورس روز (چهارشنبه) هفت هزار و ۸۷ واحد افزایش داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۸۴ هزار و ۹۹ واحد رسید و اینگونه شد که چهارشنبه روز طلایی بورس تهران نامیده شد. آن‏طور که برخی از کارشناسان به اشاره دارند چند روزی می‌شود که نقدینگی قدرتمندی وارد بورس شده و همین امر موجب شده قیمت سهام‌ها با افزایش روبه‌رو شود.
بازار بورس در آخرین روز معاملات هفته جاری سبزپوش ماند و شاخص این بازار با ۷۰۸۷ واحد رشد رقم بی‏سابقه ۳۸۴ هزار و ۹۹ واحد را به ثبت رساند. معامله‌گران دیروز ۶۵۱ هزار معامله انجام دادند که ارزش آن ۳۲ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان بود که نسبت به روز سه‏شنبه کاهش داشت. از سوی دیگر دیروز نیز همانند روز سه‏شنبه سهام شرکت‌های بزرگ رشد داشت و فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی چادرملو، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و معدنی و صنعتی گل‏گهر نسبت با سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار داشتند. این در حالی بود که شاخص کل فرابورس نیز همانند بورس رشد داشت و با ۸۳ واحد رشد رقم ۵۰۳۰ واحد را به ثبت رساند. معامله‌گران در فرابورس ۳۵۳ هزار معامله انجام دادند که ۷۳ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان ارزش داشت. پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب‏آهن اصفهان، صنایع ماشین‌های اداری ایران، فولاد هرمزگان جنوب و سنگ‏آهن گهر زمین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل تولید نیروی برق دماوند بیشترین تاثیر منفی را در فرابورس داشتند. اما دلیل رشد در آخرین روز از معاملات هفته جاری چه بود؟ در این راستا همایون دارابی، کارشناس بورس درخصوص دلیل رشد شاخص بورس در روز چهارشنبه به «ابتکار» گفت: مسئله اساسی در بازار این بود که روز چهارشنبه اقبال خوبی برای نمادهای بزرگ صورت گرفت. با آغاز سال نو میلادی و رشد بازارهای جهانی به خصوص با دورنمایی افزایش قیمت نفت و فلزات و اینکه بازار با ورود نقدینگی قابل ملاحظه‌ای مواجه است. ما شاهد حرکت نمادهای بزرگ به‏ویژه در گروه فلزی بودیم و اینها زمینه‌ساز رشد شاخص را به وجود آوردند.
وی در ادامه افزود: تقریبا یک ماهی می‌شود که تحت تاثیر قیمت‌های جهانی وضعیت معاملات در بورس کالا بسیار داغ شده است، البته چون دورنمای تورمی هم وجود دارد تجار ترجیح می‌دهند که خریدهای‌شان را هر‏چه زودتر و قبل از فرا رسیدن نوروز انجام دهند و حجم معاملات در بورس کالا و انرژی بسیار افزایش پیدا کرده است. گزارش‏های فروش و تولید شرکت‌ها در آذرماه مثبت بوده و تمام این عوامل زمینه‌ای را فراهم کردند تا بازار بتواند به رشد خود ادامه دهد.
این کارشناس بورس به ضرورت مدیریت بازار اشاره کرد و گفت: ما در یک فرصت تاریخی قرار داریم، اقتصاد ما تحت فشار تحریم‌ها بوده و بخشی از مردم نقدینگی خود را راهی این بازار کرده‌اند. این شرایط برای بازار، بنگاه‌ها و دولت فرصت خوبی است و این شرایط احتیاج به مدیریت دارد. با توجه به وضعیت پیش‏آمده بهترین مدیریت ارائه سهام‌های جدید بوده و اینکه عرضه‌های اولیه باید از سر گرفته شود. شرکت‌های بزرگ باید به مردم واگذار شود تا نقدینگی در بازار منجر به رشدهای غیرواقعی در بازار نشود و امیدوار هستیم با مدیریت شرایط، شاهد تداوم رشد پایدار و پیوسته در بازار باشیم.
علی حیدری، کارشناس بازار بورس نیز به دلیل رشد شاخص بورس اشاره کرد و در این‌باره به «ابتکار» گفت: در ابتدا باید اشاره کنم که بورس ایران یک بورس واقعی نیست، چیزی که ما در حال حاضر داریم سهام است. در حال حاضر، دلیل رشد شاخص بورس پیش‌خور کردن تورم سال 1399 و دریافت سیگنال‌های مبهم از رشد اقتصادی سال آینده است. شاخص بورس کنونی شاخص رشد اقتصادی نیست و نشان از فهم و درک تیزهوشان این بازار و درک کردن تورم سال آینده دارد‌.
این کارشناس بورس به مثبت بودن صورت مالی شرکت‌های سهامی در شرایط تورمی اشاره کرد و گفت: سال آینده دولت کسری بودجه دارد، فشارها افزایش خواهد داشت، نابسامانی‌ها در تصمیم‌گیری بسیار زیاد است، زنگ خطر از همین امروز توسط نمایندگانی که تصمیم گرفتند ساختار بانک مرکزی را به شکل وحشتناکی تغییر دهند به صدا درآمده است. اگر فردی در این بازار زرنگ باشد با در کنار هم قرار دادن این مسائل خواهد فهمید که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ما 35 درصد تورم پایه در سال آتی خواهیم داشت. در این شرایط شرکت سهامی که بخشی از آنها وجود خارجی ندارند، در بدترین حالت صورت‌‌های مالی‌شان مثبت خواهد بود و این در حالی است که فعالیت‌ اقتصادی انجام نداده باشند. چراکه تورم سبب می‌شود قیمت‌های فروش آنها به لحاظ صورت‌های مالی افزایش پیدا کنند. بنابراین به نظر من دلیل رشد شاخص، پیش‌خور شدن تورم در سال آتی و تمام مقدماتی است که به آنها اشاره کردم.
وی از خریدهای افراطی برخی از سرمایه‌گذاران اشاره کرد و در این‌باره ادامه داد: در حال حاضر مردم شروع به خرید در بازار می‌کنند و به نظر من کاملا خردمندانه عمل است. ما شاهد هستیم که ارزش پول ما به دلیل رویکردهای غیرمسئولانه کاهش پیدا می‌کند و این افراد دست به خریدهای افراطی می‌زنند و این نوع واکنش منطقی است علی‌رغم شکل نادرستی که دارد، اما از لحاظ منطق عمل صحیحی به حساب می‌آید.
حیدری، اصلاح رویه را ضروری برای تداوم رشد رد بازار دانست و گفت: برای اصلاح نهادهایی همانند قوه مجریه، مقننه و قضایی باید به اصل قانونی خود بازگردند و قدرت اجرایی خود را حفظ کنند. در این مرحله است که سرمایه‌گذار اعتماد می‌کند و قدم اول را بدون نگرانی بر‏می‌دارد. قدم مهم دیگری که می‌توان برداشت و در شرایط حال حاضر بیشتر شبیه به یک امید و یا توهم است رویکرد تصمیم‌گیری‌های اقتصادی بر مبنای آموزه‌های جدید علم اقتصاد است. متاسفانه کماکان از سال 1350 تفکر اقتصادی ناسیونالیسمی در بازار وجود دارد و باید توجه داشت که این تفکر در تمام دنیا لغو شده است. اگر ما این تفکر را از بین ببریم و آموزه‌های جدید علم اقتصاد به میان بیاید مشکلات به حداقل خواهد رسید. کشوری مانند عراق را در نظر بگیرید این کشور به دلیل تغییرات مثبت اقتصادی دارای آینده‌ای روشن خواهد بود. مورد دیگر این است که حاکمیت یک تعریف اقتصادی را مشخص کند و بگوید که این ساختار اقتصادی باشد و در این شرایط است که ما دیگر با یک آشفته‌بازار طرف نخواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1