تاریخ انتشار
شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۳۳
کد مطلب : ۴۱۵۹۶۰
مروری بر تحرکات انتخاباتی نامزدهای انتخابات گچساران و باشت؛

بگم بگم های سید قدرت و تاجگردون / آیا اصولگرایان از زینل زاده و عسکری عبور می کند / آیا خورشیدی و فولادی، عسکری را تنها می گذارند

سکوت 38 ساله «سید قدرت» کی می‌شکند؟
۶
۲
بگم بگم های سید قدرت و تاجگردون / آیا اصولگرایان از زینل زاده و عسکری عبور می کند / آیا خورشیدی و فولادی، عسکری را تنها می گذارند
کبنا ؛
معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد پنجشنبه (5 دی‌ماه 98) صریحاً نسبت به تبلیغات زودتر از موعد هشدار داد و گفت برای دو نفر از کاندیداهای مطرح گچساران و باشت به دلیل تخلفات گسترده انتخاباتی پرونده تشکیل دادیم. هنوز یک روز از این خبر نگذشته که این دو کاندیدا یکی در بوستان باشت و دیگری در محله «بنگرو» همایش انتخاباتی برپا کردند. اینکه این دو نفر پشتشان به کجا گرم است که بی محابا و بی توجه به قانون دو ماه مانده به انتخابات علناً، شفاف و روشن آن هم در مکان‌های عمومی و فضای باز، جلسات و همایش‌های انتخاباتی می‌گذارند، را مسئولان مربوطه و هیئت نظارت استان و گچساران باید پاسخ بدهند. بدعتی که در گچساران و باشت صورت گرفته که تاکنون سابقه نداشته، تبلیغات کف خیابان و اینگونه تحرکات علنی و خلاف قانون احتمالاً به ضعف مدیران و ناتوانی آنها در دست گرفتن شرایط نیز برمی گردد، مدیرانی که بی توجه به اینگونه مسائل و مردمی هستند که در اتفاقات اخیر و یا در شلوغی اعتراضات بنزینی افسوس مدیریت سالهای گذشته را می‌خوردند.
بعد از نشست‌های وحدت اصولگرایان گچساران و باشت با محوریت قدرت الله بیعت اصل و معرفی سه کاندیدای این جریان؛ سید قدرت حسینی بحرینی (باوی)، اردلان زینل زاده (بویراحمد گرمسیر) و هومان عسکری (قشقایی)، تبلیغات در این حوزه انتخابیه، همایش‌ها و متینگ های انتخاباتی کلید خورد.
عبور اصولگرایان از زینل زاده و عسکری؟
داده‌های قابل پردازش این روزهای گچساران و باشت نشان می‌دهد که رفته رفته انتخابات گچساران و باشت در حال دو قطبی شدن است. در حالی که روز ثبت نام هومان عسکری، «خورشیدی آزاد» و «علی فولادی وندا» دوشادوش عسکری به فرمانداری آمدند، پس از آن اصولگرایان هومان عسکری و زینل زاده را به امان خدا رها کرده‌اند. از آن روز تا الان خورشیدی کدهایی به رسانه‌ها می‌دهد که نشان از خالی کردن پشت عسکری را دارد. همینطور حمایت علنی بیعت اصل از سیدقدرت در همایش‌ها و گاها فضای مجازی نشان از تنها گذاشتن زینل زاده دارد. عسکری حتی به نسبت زینل زاده هم فعالیتش کمتر است. جلسات متعدد طوایف مختلف قشقایی با تاجگردون، نشان داده تاکتیک کاندیدای واحد ترک‌ها خیلی جواب نداده، خورشیدی آزاد قرار بود که سایه‌اش مانع تکیه زدن دو باره تاجگردون بر کرسی سبز بهارستان شود. اما به نظر می‌آید عملاً او عسکری را رها کرده، عسکری تنها و بدون همراهی فولادی وندا، خورشیدی و دیگر سران بزرگ قشقایی جلساتی را می گذارد که از رونق چندانی به نسبت جلسات سید قدرت و تاجگردون برخوردار نیست.
به جز خورشیدی و بیعت اصل که این روزها بیشتر برای سیدقدرت تبلیغ می‌کنند، سایر اصولگرایان گچساران و باشت فعلاً در کناره  نظارهگر هستند. به نظر می‌رسید مرادی‌ها، پاکدل ها و زراعت کیش‌ها هم تحرکات خودشان را با هماهنگی سید قدرت دارند.
تاکتیک اجماع نهایی در بین اصولگرایان
زینل‌زاده جایی گفته بود که «چگونه است این دو نفر (تاجگردون و سیدقدرت) به راحتی تبلیغات می‌کنند و همایش می‌گذارند، اگر تبلیغات آزاد است، برای همه آزاد باشد». (نقل به مضمون) زینل زاده قدرت نفوذی همانند سید قدرت و تاجگردون در بین نهادهای حاکمیتی ندارد. او خیلی محتاطانه تبلیغات و دیدارهایش را تنظیم می‌کند و ترس منطقی رد صلاحیت را دارد. اکثر جلسات این روزهای زینل زاده در گچساران برگزار می‌شود. او هنوز در منطقه باوی مانوری نداده است. این دلیل هم وجود دارد که باوی ها خیلی به کاندیدای به غیر از باوی روی خوش نشان نمی‌دهند. عدم حضور عسکری و زینل زاده در مناطق باوی و همچنین عدم حضور سید قدرت در بویراحمد گرمسیر و قشقایی دلیل بر این است که آن‌ها احتمالاً تاکتیکی به غیر از اجماع نهایی در سر ندارند و می‌خواهند به نوعی رأی هر سه منطقه (باوی، قشقایی و بویراحمد گرمسیر) را یک جا و در یک سبد بریزند. فعل و انفعالات نشان می‌دهند که اصولگرایان تمام امیدشان به سیدقدرت است. عدم همراهی خورشیدی با هومان عسکری و سایر اصولگرایان با زینل زاده این احتمال را قوی‌تر می‌کند که عسکری و زینل زاده نقش کاتالیزور برای پیروزی سیدقدرت دارند. یکی از تصمیمات اصولگرایان این بود که هر کدام ازکاندیداها بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفت، بقیه هم بر روی او اجماع کنند. اما گاها تشنجاتی کلامی ایجاد می‌شود که به نظر می‌آید مثلث اتحاد اصولگرایان (سید قدرت، زینل زاده و عسکری)، قدرت و تدوامی ندارد و هر روز که می‌گذرد احتمال فروپاشی این مثلث وجود دارد.
انتخابات کف خیابانی در گچساران و باشت
 نکته دیگر این است که گویا اصولگرایان و تاجگردون از دوقطبی تاجگردون و سید قدرت بدشان نمی‌آید و هر دو طیف با لفاظی و دوئل کلامی بازارگرمی برای خود دست و پا کرده‌اند و خوراک سخنرانی‌هایشان با حمله به حریف مهیا شده است. اما به هر حال اصولگرایان راه سختی دارند، هم باید بدون هیچ گونه نگرانی از زینل زاده و عسکری عبور کنند و هم از تاجگردون. این سؤال همیشه وجود دارد که آیا هومان عسکری این توان را دارد که قشقایی‌ها را زیر یک سقف جمع کند یا خیر؟ کاری که تاکنون انجام نگرفته، هر چند دیدارهایش با ترک‌ها ادامه دارد و احتمال اینکه شتاب بیشتری هم بگیرد، وجود دارد.
برخی سخنان تاجگردون در بوستان
خروجی فضای سیاسی گچساران و باشت تاکنون جنگ قدرت و کل کل نامزدهای انتخاباتی است. افرادی که بدون ارائه هیچ گونه برنامه موفق، به جان هم افتاده‌اند و دعوای لفظی راه انداخته و سطح مطالبات عمومی جامعه را کاهش داده‌اند. غلامرضا تاجگردون در آخرین اظهاراتش به سخنان سیدقدرت پاسخ داد و گفت: «هواداران من یار جونی هستند نه نونی. و از آنها توقع پشت‌گرمی و برادری دارم. گچساران ‌متعلق به همه ماست و باید مستحکم‌تر از آنچه فکر می‌کنید، قدم برداریم. نباید هیچ‌گاه موتور توسعه و تلاش را خاموش‌کنیم، جوانان ما باید بدانند آینده آن‌ها درخشان است. شاید بعضی‌ها با زندگی ما و فرزندانمان شوخی کردند و بار خود را بستند و فراموش کردند که چه مسئولیتی دارند. زمان برای ما توقف نمی‌کند، پول و سرمایه و رشد برای ما نمی‌ایستد اگر ما بایستیم زمان می‌رود و سرمایه هم‌ می‌رود و ما می‌مانیم و فرزندانی که ناامید هستند. آنان که با سرنوشت ما بازی کردند، دایره مهربانی را ساز می‌زنند بدانند ساز زندگی مردم ما در یک دوره‌ای کوک ‌نبود و ناکامی زندگی خیلی از ما را فلج کرد.»
تاجگردون بیان کرد: حق ما این است که عمرانی را بیشتر کنیم. نگذارید تا موتور توسعه بخوابد این موتور باید سرعتش بیشتر از این باشد که حداقل بتوانیم عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنیم. این اتفاق به‌تنهایی از عهده من برنمی‌آید، این عزم همه شما را می‌طلبد. تاجگردون درباره تاراج زمین‌ها گفت: «حق‌داری بنالی زیرا جلوی تاراج زمین‌های کمربندی را توسط تو و فرزندانت گرفتم. باید بسوزی و ناراحت شوی بعد می گویی من شنیدم.»
وی به شعار عبور از تبعیض واکنش نشان داد و گفت: «بله من تبعیض کردم‌، از حلقوم تو‌گرفتم ‌و نگذاشتم حق مردم را به یغما ببرید. شما باهدف بردی و می‌خواستی ببری. اگر سکوت نکنید، خودتان بهتر از هرکسی می دانید من چه ها دارم و دو مورد آن را گفتم و فرداها هم خواهم گفت. اگر شورای نگهبان آن‌ها را داشته باشند. نمی‌گذارند که اسمت بالای صندوق رأی برود.» «من عریضه‌نویس نیستم. فردی ۱۰ روز است در تهران ‌خوابیده تا بگوید تاجگردون بد است.»
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «چه شده که اخلاق را زیر پا گذاشته‌اید، طایفه و خاندان را به هم نریزید، اگر راست‌ میگویید بروید به کسانی که حقتان را خورده‌اند اعتراض کنید، نه کسی که ۸ سال جوانی و زندگی خود را برای خدمت گذاشته است».
تاجگردون از همین الان میزان رأی خود را اعلام کرد و گفت: «مگر دور قبل آقای فولادی ترک ‌نبود ۷۰ درصد از ترک‌ها به من رأی دادند در روستاهای ترک‌زبان ۶۵ درصد رأی آوردم و قشقایی محکم ایستاده و ۷۰ درصد به غلامرضا تاجگردون رأی می‌دهند. اگر بخواهید یا نخواهید، بالغ‌بر ۲۳ هزار نفر به من رأی ندادند. اگر ۲۳ هزار نفر بیایند در خیابان برای یک کاندیدای دیگر ککتان نگزد. ۶۶ هزار رأی برجای خود برای تاجگردون است».
وی دوباره رقیبانش را گنجشک خواند و گفت: «جیک جیک‌ گنجشک‌ها زیاد شده و با بالا آمدن آفتاب و بالا رفتن شعور مردم خاموش می‌شود. عقل مردم در چشمشان ‌نیست درست وسط سرشان است و خوب هم‌فکر می‌کنند.»
تاجگردون در مکان دیگری حرف‌هایش را تکرار کرد و گفت: «خدمات صورت گرفته شده متعلق به ملت و نظام است و مردم قدر آن را می‌دانند. راهی که شروع شده را باید با سرعت بیشتری ادامه داد. قطار ایستاده را کسی به آن سنگ نمی‌اندازد، به سوی قطار در حال حرکت سنگ می‌اندازند. این ریز سنگ‌هایی که می‌بینید به سوی من و قطار توسعه پرت می‌شود. چیزی نیست باید سرعت قطارمان آنقدر زیاد باشد که این سنگ ریزه‌ها در طوفان حرکت ما محو شود.»
تاجگردون در کنار نام گنجشک، ابرهای بی خاصیت را هم بر روی حریفانش می‌نامد و می‌گوید: «اگر باد نیاید خورشید را نخواهیم دید. ما سالها با آسمان بی ابر و بی باران روبرو بودیم که سالها زمینمان خشک بود و ما امروز زمین‌هایمان باران بی ابر می‌بینند. به همت شما و حرکت رو به رشد شما باعث می‌شود، ابرهای بی خاصیت کنار برود».
تاجگردون جلسات رقیبانش را به تمسخر می‌گیرد و می‌گوید: اینقدر جلساتشان توخالی است که پیش نویس و چک نویس آن دست ماست. به برخی قشقایی‌ها قول داده و نوشته‌اند ۴۰ درصد پیمانکاری را به شما می‌دهیم شما بیاید و بگوید می‌خواهیم این کار و آن کار را کنیم.
او خطاب به سیدقدرت گفت: «حریم و اخلاق را رعایت کنید، ناموس شما ناموس من است. دامادتان داماد من است. اگر خدمتی کرده‌ام، وظیفه‌ام بوده است. چرا به خودت اجازه می‌دهی به حریم کسی ورود کنی. خودت گفتی هیچ وقت فراموش نمی‌کنم مادرت در خیابان می‌گفت به این [سید قدرت] رأی دهید. آیا حق است به داماد من که ۱۰۰ بار نمک آن را خورده‌ای توهین کنی، می‌خواهی بگویی تاجگردون بویراحمدی است. بله من بویراحمدی هستم و زاده باوی هستم. مرا از چه می‌ترسانی.»
تاجگردون تلاش می‌کند احساسات مردم را هم به نفع خود برانگیزد و بیان می‌کند: «می گویی قلعه باشت از تاجگردون روی برگردانده است، مگر قلعه باشت بی غیرت باشد که اجازه دهد کسی که به ناموس تاجگردون توهین کرده در باشت سربلند کند. باشتی ها فتنه دهه ۶۰ را فراموش نکنید این فتنه سرباز کرده را در نطفه خاموشش کنید. شما فکر می‌کنید برادران بزرگ من (قشقایی) که هیچ توقعی از من نداشتند من را رها می‌کنند؟ دور من حلقه می‌زنند و من را به عنوان خادم خود انتخاب کردند، برادران باوی من را رها می‌کنند؟».
برخی سخنان سیدقدرت حسینی در قلعه باشت
سیدقدرت حسینی که رسانه‌های حامی او تلاش دارند لقب مختار و مرد چشم سبز را بر روی او بگذارند، در محله بنگرو پاسخ صحبت‌های تاجگردون را داد و گفت: «او سعی می‌کند با فرافکنی مردم را بی خیال مطالبه گری کند، می‌خواهد از پاسخگویی فرار کند.»
او حضورش در محله بنگرو و قلعه را سنت شکنی می‌داند و می‌گوید: «چه کسی جرأت می‌کرد به محله بنگرو به جز آن کاندیدای مورد نظر بیاید، که حالا بعد ۴۱ سال این سنت شکنی شده است، چرا این امر صورت گرفته است که بعد از ۴۱ سال در زادگاه خودت این همایش بزرگ صورت گرفته است و این چرا را باید آن فرد پاسخ دهد». «مثل اینکه کوه دماوند بر سر بعضی فرو آمده است دلیل اینست که پایگاه شما در زادگاه شما تسخیر شده است و جرات ندارید از پایگاه و زادگاه خود عبور کنید».
حسینی بحرینی به حمایتش از بویراحمدی‌ها و مدیریت آنها در دوران نمایندگی‌اش پرداخت و پاسخ صحبت‌های تاجگردون در باره دامادش را داد و گفت: شما نخبگان را بستگان خودت می دانی آیا در بویراحمد نخبه‌ای وجود ندارد که فقط نخبه داماد شما باشد بویراحمد گرمسیر و سردسیر ندارد آیا زینل زاده و زراعت کیش و پاکدل بویراحمدی نیستند، الان در زمان شما کجا هستند، قشقایی‌ها نیز در دوران ما مدیریت داشتند.»
او دلیل انتقادش از باغ بنوشکه را توضیح داد و بیان کرد: «از آب شرب شهرستان گچساران یک لوله ۴ اینچ بدون مجوز برای باغ بنوشکه کشیده است و پول هم پرداخت نمی‌کند.»
سید قدرت به این سخن تاجگردون که گفته بود، مدارکی در دست دارد که اگر تحویل شورای نگهبان بدهد، سید قدرت را رد صلاحیت می‌کنند، واکنش نشان داد و گفت: «گفته بودی که مدارکی دارم که اگر آنها را رو کنم سید قدرت حسینی رد صلاحیت خواهد شد اگر مردی آنها را بریز بیرون تا مردم آنها را نگاه کنند.»
او ادامه داد: ۹ سال در باشت مسئولیت داشتم، یک بار از ماشین بیت المال استفاده نکردم.» «اگر بخواهم مدارکی که باعث ایجاد پرونده علیه بعضی از مردم صادر شده آن را فاش کنیم در همین محله «بنگرو» خون به پا خواهد شد، من نمی‌خواهم آبروی مردم و امنیت شهرم به خطر بیفتد، من در این زمینه ۳۸ سال سکوت کردم.»
سیدقدرت حسینی هدف تاجگردون از نمایندگی مجلس در این دوره را اینگونه تشریح می‌کند و بیان می‌کند: «دو هدف بیشتر نداری برای نامزدی این دوره اول اینکه برای تثبیت موقعیت خانوادگی خودت. و دوم برای اینکه از امتیاز نامزدی برای فرار از دستگاه قضایی استفاده کنی، و من اعلام می‌کنم که اگر مردی هر چیز علیه من داری برای شورای نگهبان ارسال کن».
از جنگ لفظی سید قدرت حسینی و تاجگردون که بگذریم، زینل زاده بالاخره به منطقه باشت باوی رفت و نشستی با برخی از اهالی طایفه دولیاری برگزار کرده است. او در منطقه گناوه لری هم جلسه‌ای برگزار کرد.
برخی سخنان زینل زاده در روستای چهاربیشه و گناوه لری
زینل زاده گفت: من از آن قماشی که مردم به آنها اعتماد ندارند، نیستم و امیدوارم هم نباشم.
او این را هم بیان کرد که «هر جا می‌رویم صحبت از تبعیض است.» «تنها قولی که به شما می‌دهم رفع تبعیض خواهد بود و این قول را می‌دهم که اگر در دوران نمایندگی من کسی بر سر کار بخواهد برود بر اساس شایستگی باشد و نگاه ما برای همه یکسان است.» غلامرضا تاجگردون این روزها از سوی منتقدینش به تبعیض بین جوانان و سایر اقشار مردم محکوم است.
زینل زاده زبان انتقاداتش را تیزتر کرده و می‌گوید: «چرا امروز شهرک صنعتی گچساران اینگونه است و چرا امروز در یزد این همه کارگاه کوچک وجود دارد اما در شهر ما اینگونه است و مشاهده کردیم پتروشیمی که مشکلی را حل نکرد و نخواهد کرد و چرا باید در استان ما این چنین باشد که همه نگاهشان به شرکت نفت باشد.»
او راهکار برای برون رفت گچساران ارائه می‌دهد و بر خلاف سید قدرت حسینی و تاجگردون که این روزها به جان هم افتاده‌اند، عنوان می‌کند: «آیا واقعاً نمی‌شود در گچساران کارگاه‌های کوچک را راه اندازی کرد در حالی که اگر هزینه‌ای که برای پتروشیمی گچساران هزینه شده است می‌آمد و در کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی هزینه می‌شد امروز شاهد این همه بیکاری در جامعه نبودیم.»«در شهرک صنعتی گچساران هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و چرا هیچ مسوولی رسیدگی نمی‌کند و اعتقاد داریم باید به جوانان اعتماد کنیم و آنها را باور کنیم.»
زینل زاده به تاجگردون انتقاد می‌کند و می‌گوید: «نمی‌شود کسی بیاید برای شما حرف‌های قشنگ بزند اما مشاهده کنیم خود در گذشته‌اش در خدمت خانواده و نزدیکانش بوده است اما گذشته و عملکرد من مشخص است. ما نمی‌گوییم نماینده فعلی کاری انجام نداده است اما اطرافیانی نیز در کنار ایشان سواستفاده هایی نیز کرده‌اند اما اعتقاد ما بر این است بجای اجرای کارهای بزرگ اولویت باید همین جوانان باشد که امروز هر جا می‌رویم از وضعیت فعلی ناامید هستند.»
زینل زاده در جمع مردم گناوه لری از چشم داشت مجلسی‌ها به دولت انتقاد کرد و گفت: «وکلای دولت عموماً رفتار و کرداری از دولت را مدنظر دارند که منافع انان را تأمین کند، مثل پیمانکاری‌ها، انتصابات و ... .
زینل زاده اینگونه بیان کرد: «نباید فکر کنیم فقط نزدیکان ما می‌توانند ما را راهنمایی کنند، پروژه اجرا کنند و درد مردم را ببینند، در این شرایط ناامیدی مردم بوجود می‌آید.»
وی تلویحاً به برنامه سیدقدرت که در آن حیوان قربانی شد اشاره کرد و گفت: «کاندیداها ممانعت از این کار کنند، نشر تصاویر و خونریزی بین نوجوانان و بچه‌ها بازتاب خوبی ندارد.»
وی گفت: «برخی جاها با قول و قرار اشتغال و پست و تسهیلات آدم جمع می‌کنند، نگاهی که انحصار آورده لطمه شدید زده است، من به دنبال شما مردم هستم نه برخی پیمانکاران مال اندوز».
هر چه که می‌گذرد، زوایای پنهان انتخابات حوزه انتخابیه گچساران و باشت روشن‌تر، موضع گیری‌ها هم شفاف می‌شود و مردم هم با ابعاد شخصیتی کاندیداها آشنا می‌شوند. متفکران و سرداران سیاست هر دو جریان از دور نظاره گر دعوای نامزدهای انتخابات هستند. یقیناً زمستان داغی در گچساران و باشت خواهیم داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

خورشیدی
Iran, Islamic Republic of
جناب نویسنده قرار نیست کسی از کسی عبور کند .
دنبال آرای قشقایی می باشید از جان قشقایی چ میخواهید.عسکری چقدر از سبد آرای تاجگردون را کسر کرده است .
زینل زاده خیلی خوب ظاهر شده و در حوزه دشت لیشتر تا دیل و آور و شهر دوگنبدان و حتی باشت سبد آرا شما ربوده
سید قدرت باشت را تصاحب کرده و دارد تخته گاز جلو می آید.
معمار کیبر ویرانی جناب تاجگردون که باید نام ایشان در تاریخ ثبت شود که باعث ورشکستگی اقتصاد میباشد . با این تحلیل ها فقط به مخاطبین توهین میکنید.
Iran, Islamic Republic of
ها جون خوت،ده کسی داری وه فامیلت که به قله نرسانده بی ،
کریم
Iran, Islamic Republic of
بله آقای رحیمی هم که الان فرماندار بروجرد هست یک مدرسه غیر دولتی داره که در هنرستان طالقانی گچساران هست از امکانات هنرستان استفاده میکند ویک ریال هم کرایه نمیده
Iran, Islamic Republic of
بنیسید نفر اول تاج گردون نفر دوم زینلزاده نفر سوم حسینی نفر چهارم عسکری اختلاف رای نفر اول با دوم ۲۰ بیست هزار رای است هرکس فکر خودشو بکنه این خط واین هم نشان ۲۰ بیست هزار رای آقای تاج گردون جلوتر است از نفر دوم
دولیاری
Iran, Islamic Republic of
ک قربون تاجگردون
گچساران
Iran, Islamic Republic of
فقط دارند سیاه بازی درمی آورند.کف خیابانهای گچساران مردم حامی زینلزاده و عسگری هستند.مردم از نمایندگان ادوار هیچ دل خوشی ندارند.دوران اصلاحات واصولگرا تمام شده .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1