تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۴۱۵۶۸۶

مجلس نمایندگان آمریکا به طرح استیضاح ترامپ رای مثبت داد

۰
مجلس نمایندگان آمریکا به طرح استیضاح ترامپ رای مثبت داد
کبنا ؛
با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، محاکمه ترامپ در مجلس سنا که در کنترل جمهوری خواهان است برگزار خواهد شد. هرچند مجلس نمایندگان می‌تواند از ارسال طرح به سنا برای مدت نامعلوم خودداری کند.
مجلس نمایندگان آمریکا ماده اول استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور دایر بر سوءاستفاده از قدرت را تصویب کرده است و به این ترتیب ترامپ سومین رئیس جمهور در تاریخ آمریکاست که استیضاح می‌شود.
ماده دوم استیضاح، کارشکنی در کار کنگره، فورا به رای گذاشته خواهد شد.
به گزارش بی بی سی، مجلس نمایندگان آمریکا از نیمروز چهارشنبه مشغول بحث درباره طرح استیضاح رئیس جمهور بود و همزمان تظاهرکنندگان در برابر ساختمان کنگره تجمع کردند.
ترامپ که پیشتر این اقدام را "تلاش برای کودتا" خوانده و آن را محکوم کرده بود چهارشنبه در توییتی نوشت"مرتکب کار اشتباهی نشده است. "
با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، محاکمه ترامپ در مجلس سنا که در کنترل جمهوری خواهان است برگزار خواهد شد. هرچند مجلس نمایندگان می‌تواند از ارسال طرح به سنا برای مدت نامعلوم خودداری کند.
ترامپ به سومین رئیس‌جمهوری آمریکا تبدیل می‌شود که در سنا محاکمه می‌شود.
اندرو جانسون و بیل کلینتون دو رئیس‌جمهوری هستند که در مجلس سنا محاکمه شده‌اند، که البته هیچ کدام برکنار نشدند.
در این مرحله رای دوسوم نمایندگان سنا برای برکناری رئیس جمهوری لازم است که دموکرات‌ها در سنا رای لازم را برای برکناری ترامپ ندارند.
ترامپ با دو اتهام رو‌به‌رو است: یکی سوءاستفاده از قدرت از طریق تلاش برای وارد کردن فشار به اوکراین برای تحقیق از جو بایدن، رقیب سیاسی‌اش و دیگری کارشکنی در کارکنگره، به خاطر خودداری از همکاری با تحقیقات استیضاح، ممانعت از شهادت دادن کارمندان کاخ سفید و امتناع از ارائه شواهد و اسناد.
دونالد ترامپ روز گذشته، در نامه‌ای تند به نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا رای قریب الوقوع استیضاح علیه خود را محکوم و خانم پلوسی را به "اعلان جنگ علنی علیه دموکراسی در آمریکا" متهم کرده بود.
ترامپ در این نامه گفت: "از همان ابتدای استیضاح ساختگی، از اصول فرآیند عادلانه قانونی محروم بوده و "از بنیادی‌ترین حق اعطا شده در قانون اساسی، یعنی عرضه شواهد محروم شده است. "
این درحالی است که دموکرات‌ها به طور علنی از ترامپ و وکلایش دعوت کرداند تا شواهد خود را ارائه کنند. کاخ سفید از شرکت در این فرآیند خودداری کرد.
حوادث روز چهارشنبه
در نیمروز چهارشنبه (پنج بعد از ظهر به وقت گرینویچ) مجلس نمایندگان شش ساعت بحث درباره موضوع را آغاز کرد. انتظار می‌رود این مجلس بعد از پایان بحث دو بند استیضاح را به رای بگذارد.
پلوسی در آغاز این جلسه گفت: "یک تراژدی" است که "رفتار‌های بی خردانه" رئیس جمهور به استیضاح منجر شده، اما او برای قانونگذاران "گزینه دیگری باقی نگذاشت. "
او گفت: "رئیس جمهور همچنان تهدیدی برای امنیت ملی ما و سلامت انتخابات است، چیزی که شالوده دمکراسی ما را تشکیل می‌دهد. "
جمهوری خواهان به این سخنان واکنش نشان دادند.
داگ کالینز نماینده جورجیا از حزب جمهوری خواه در این مجلس گفت: آقای ترامپ "مرتکب هیچ خطایی نشده" و دمکرات‌ها می‌خواهند او را استیضاح کنند، چون از روبرو شدن با او در انتخابات آینده می‌ترسند.
او افزود: "آن‌ها گفتند اگر او را استیضاح نکنیم نمی‌توانیم شکستش دهیم. مردم آمریکا این را می‌بینند. "
دبی لسکو نماینده جمهوری خواه از آریزونا هم گفت که این "جناحی‌ترین استیضاح" در تاریخ آمریکاست.
به گفته وبسایت "۵۳۸" میانگین کلیه نظرسنجی‌های ملی نشان می‌دهد که هم اکنون ۴۷ درصد مردم از استیضاح حمایت می‌کند و ۴۶.۴ درصد با آن مخالف هستند
مجلس نمایندگان آمریکا به طرح استیضاح ترامپ رای مثبت داد
پیش بینی رای استیضاح
انتظار می‌رود رای گیری تقریبا به طول کامل در طول خط جناحی در کنگره تقسیم شود.
نزدیک به ۲۰۰ عضو جمهوری خواه این مجلس در مخالفت با استیضاح یک صدا هستند، به جز یک نماینده، فرانسیس رونی از فلوریدا که درحال بازنشسته شدن است و همراهی با دمکرات‌ها را مردود ندانسته.
در مقابل به جز تعداد انگشت شماری از ۲۳۳ نماینده حزب دمکرات گفته اند از طرح استیضاح حمایت می‌کنند. تصویب این طرح نیازمند ۲۱۶ رای برای تصویب است.
۳۱ دمکرات از حوزه‌هایی به مجلس راه یافته اند که ترامپ در سال ۲۰۱۶ در آن‌ها برنده شد، اما بیشتر آن‌ها هم از استیضاح حمایت می‌کنند.
کالین پیترسون از مینه سوتا و جف ون درو از نیوجرسی اشاره کرده اند که به آن رای منفی خواهند داد. آقای ون درو گفته قصد دارد به حزب جمهوری خواه ملحق شود.
جرد گولدون از مین هم گفته است که فقط به یکی از دو اتهام استیضاح رای خواهد داد.
مجلس نمایندگان آمریکا به طرح استیضاح ترامپ رای مثبت داد
اتهامات چیست؟
کمیته قضایی مجلس نمایندگان دو ماده استیضاح آقای ترامپ را هفته پیش تصویب کرد.
اولین ماده سوءاستفاده از قدرت است و رئیس جمهور را به تلاش برای فشار بر اوکراین برای بدنام کردن جو بایدن از رقبای انتخابات درونی حزب دمکرات برای کسب نامزدی حزب در انتخابات آینده متهم می‌کند.
ترامپ و متحدان محافظه کار او بدون ارائه شواهد ادعا کرده اند که بایدن زمانی که معاون رئیس جمهور بود اوکراین را به اخراج یک دادستان ارشد تشویق کرد تا مانع تحقیقات او درباره یک شرکت گاز اوکراینی شود که هانتر بایدن (پسر جو بایدن) عضو هیات مدیره آن بود.
دمکرات‌ها می‌گویند که ترامپ ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین و چشم انداز دعوت از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای بازدید از کاخ سفید را به عنوان اهرم فشاری برای تشویق این کشور به اعلام تحقیقات فساد درباره بایدن‌ها به کار گرفت.
اتهام دیگر کارشکنی در کار کنگره است. آقای ترامپ مانع شرکت مقام‌ها و دستیاران کاخ سفید در روند تحقیقات شد و برای همین به سر باز زدن از پاسخگویی به کنگره در زمینه تحقیقات متهم است.
رئیس جمهور آمریکا انکار می‌کند که انتقال کمک نظامی را برای منافع شخصی و سیاسی خود متوقف کرده بود و می‌گوید کاملا مناسب بود از اوکراین بخواهد درباره ادعای فساد از سوی آقای بایدن تحقیق کند.
براساس قانون اساسی آمریکا رئیس جمهور "در پی محکوم شدن به خیانت، تبادل رشوه، یا جرایم و تخلفات جدی با استیضاح برکنار خواهد شد". این یک فرآیند سیاسی است نه قانونی.
مجلس نمایندگان آمریکا به طرح استیضاح ترامپ رای مثبت داد
در سنا چه خواهد گذشت؟
زمانی که ترامپ رسما در مجلس نمایندگان استیضاح شد، سنا باید محاکمه آقای ترامپ را برگزار کند.
با این حال هم اکنون زمزمه‌هایی در حزب دمکرات هست که مجلس نمایندگان نباید مصوبه استیضاح را فورا راهی سنا کند. کمیته‌های مجلس نمایندگان گفته اند همچنان به تحقیقات مفصل‌تر در مورد موضوع ادامه می‌دهند.
دمکرات‌ها نگرانند جمهوری خواهان در سنا با برگزاری محاکمه‌ای سریع، بدون احضار شاهدان، آقای ترامپ را تبرئه کنند.
واشنگتن پست در گزارسی می‌نویسد: "ایده استیضاح ترامپ و حفظ مفاد استیضاح در مجلس نمایندگان در میان برخی اعضای جناح چپ به عنوان راهی بالقوه برای واداشتن میچ مکانل، رهبر اکثریت سنا، برای انجام محاکمه‌ای با شرایط مطلوب‌تر برای دمکرات‌ها قوت گرفته است. برخی استدلال می‌کنند که اگر توافقی به دست نیامد، محاکمه استیضاح را می‌توان تا زمان نامحدود عقب انداخت، و ترامپ را از تبرئه مورد انتظار در سنا محروم کرد. "
برای برکناری رئیس جمهور در سنا به دو سوم آرای این مجلس نیاز است. دمکرات‌ها فقط ۴۷ رای - از صد کرسی - دارند درحالی که برای برکناری نیازمند ۶۷ رای هستند.
هیچ کس انتطار ندارد که حداقل ۲۰ نفر از سناتور‌های جمهوری خواه به دمکرات‌ها ملحق شود.
مکانل سه شنبه گفت که او هیچ تعهدی برای رفتاری بی طرفانه در فرآیند محاکمه ندارد.
او گفت: "من عضو یک هیات منصفه بی طرف نیستم. این یک فرآیند سیاسی است. من در مورد این موضوع به هیچ وجه بی طرف نیستم. "
او درخواست چاک شومر رهبر دمکرات‌ها برای احضار مقام‌های ارشد کاخ سفید برای محاکمه را رد کرد.
قبلا دو رئیس جمهور دیگر آمریکا - اندور جکسون در سال ۱۸۶۸ و بیل کلینتون در سال ۱۹۹۸ - استیضاح شده اند، اما سنا رای به برکناری آن‌ها نداد.
ریچارد نیکسون در اوت ۱۹۷۴ پیش از رای استیضاح در ارتباط با رسوایی واترگیت استعفا کرد.
منبع: فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1