تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۱۵۶۱۳

فوت و فن‌های پخت آش شله‌قلمکار؛ سخت اما لذیذ

۰
فوت و فن‌های پخت آش شله‌قلمکار؛ سخت اما لذیذ
کبنا ؛آش شله‌قلمکار همیشه جزو سخت‌ترین غذاها بوده و معمولا کمتر کسی آن را در وعده‌های غذایی می‌گنجاند. هم سخت است هم مواد اولیه زیادی دارد و هم زمان طبخ آن طولانی است. برای همین هم هست که آش شله‌قلمکار را مخصوص نذری‌ها و بعضی مراسم‌های خاص می‌دانیم. با این حال درست‌کردن هر غذایی در خانه حال و هوای دیگری دارد و می‌شود هر چند وقت یک بار دست به کار شد و آش شله‌قلمکار درست کرد.
مواد لازم:
  • پیاز: ۴ عدد
    سیر: ۲ حبه
    برنج: ½ لیوان
    نخود: ½ لیوان
    عدس: ۱ لیوان
    گندم: ½ لیوان
    لوبیا چیتی: ½ لیوان
    سبزی آش: ۵۰۰ گرم
    کشک: به اندازه کافی
    گوشت بدون استخوان: ۲۵۰ گرم
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه کافی

طرز تهیه و دستور پخت:
۱. ابتدا برای اینکه نفخ حبوبات از بین برود نخود و لوبیا را جداگانه در کاسه‌ای می ریزیم و روی آنها آب می گیریم و به مدت ۶ ساعت اجازه می‌دهیم تا خیس بخورند. بهتر است ۲ الی ۳ مرتبه در این ۶ ساعت آب آنها را بیرون بریزیم و مجددا آب روی حبوبات بگیریم. می‌توانید از شب حبوبات را خیس کنید تا صبح آبکش کنید. سپس ۳ تا از پیازها را پوست می‌گیریم و آبکش می‌کنیم و به صورت خلالی خرد می‌کنیم و در تابه‌ای بزرگ روغن می ریزیم و روی حرارت کم می‌گذاریم تا داغ شود.
۲. بعد پیاز را در روغن می‌ریزیم و تفت می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا نرم و طلایی رنگ شود و در بشقابی پیازهای سرخ شده را می‌ریزیم و کنار می‌گذاریم. آن وقت گندم را می‌شوییم و آبکش می‌کنیم و در قابلمه‌ای می ریزیم و ۵ لیوان آب روی آن می‌ریزیم.
۳. حرارت را ملایم می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا پخته شود. نخود را در قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی آن آب می‌گیریم و روی حرارت می‌گذاریم تا بپزد. پس از گذشت ۱ ساعت از پخت، لوبیا را نیز آبکش می‌کنیم و به نخود اضافه می‌کنیم تا با هم خوب مغز پخت شوند.
۴. گوشت را می‌شوییم و روی تخته آشپزخانه خرد می‌کنیم و در قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی آن چند لیوان آب سرد می‌ریزیم و پیاز باقیمانده را به همراه سیر پوست می‌گیریم و پیاز را به ۴ قسمت تقسیم می‌کنیم و داخل گوشت قرار می‌دهیم.
۵. روی حرارت می‌گذاریم تا با حرارت ملایم گوشت پخته شود. عدس را در کاسه‌ای می‌ریزیم و روی آن آب می‌گیریم تا به مدت ۱ساعت خیس بخورد. پس از اینکه گوشت پخت، گوشت‌ها را از آب گوشت جدا می‌کنیم و آب گوشت را صاف می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.
۶. گوشت‌ها را ریش ریش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. برنج را تمیز می‌شوییم و در قابلمه‌ای بزرگ می‌ریزیم و عدس را آبکشی می‌کنیم و به برنج اضافه می‌کنیم و ۶ لیوان آب روی مواد داخل قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت ابتدا زیاد می‌گذاریم تا به جوش بیاید
۷. بعد حرارت را ملایم می‌کنیم تا عدس و برنج نرم شوند. سبزی این آش اسفناج، مرزه، ریحان، جعفری، نعناع و گشنیز است که به مقدار یکسان از هر کدام در آش استفاده می‌کنیم که سبزی‌ها را از قبل پاک می‌کنیم و می شوییم و آبکش می‌کنیم و روی تخته آشپزخانه ساطوری خرد می‌کنیم.
۸. البته می توانیم در خردکن نیز سبزی‌ها را بریزیم تا خرد شوند. پس از پخت برنج و عدس، قبل از اینکه سبزی‌ها را به مواد بیفزاییم کمی نمک روی مواد می‌ریزیم و بعد سبزی‌ها را به قابلمه اضافه می‌کنیم (تا رنگ سبزی تا جای ممکن تغییر نکند)
۹. تقریبا ۲۰ دقیقه زمان کافی است تا سبزی‌ها نرم شوند، آن وقت نخود و لوبیا و گندم پخته شده را نیز اضافه می‌کنیم و گوشت‌های ریش شده و آب گوشت را نیز اضافه می‌کنیم. ادویه‌ها را نیز می‌افزاییم که شامل زردچوبه، نمک و فلفل سیاه است.
۱۰. نصف پیاز داغ را نیز داخل آش می‌ریزیم و آب جوش به مواد اضافه می‌کنیم. در قابلمه را می‌گذاریم و حرارت را ملایم می‌کنیم تا به مدت ۲ الی ۳ ساعت آش خوب بپزد و لعاب‌دار شود. آش آماده شده را در کاسه ای بزرگ می‌کشیم و با نعناع داغ و کشک و پیازداغ تزئین می‌کنیم.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1