کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۱۰ کاری که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند

19 آذر 1398 ساعت 23:29

به یاد داشته باشید که دیابت نیازمند یک برنامه و سبک زندگی متعادل است. یک رژیم متعادل، یک برنامه ورزشی، مصرف منظم دارو‌ها و حمایت خوب خانواده و دوستان می‌تواند به شما در مدیریت این بیماری کمک کند.


به یاد داشته باشید که دیابت نیازمند یک برنامه و سبک زندگی متعادل است. یک رژیم متعادل، یک برنامه ورزشی، مصرف منظم دارو‌ها و حمایت خوب خانواده و دوستان می‌تواند به شما در مدیریت این بیماری کمک کند.
   درست است که زندگی می‌تواند کمی برای شما نا امید کننده شود، اما هنگامی که کار‌های زیادی انجام دهید تا سطح قند خون خود را کنترل کنید و عوارض مربوط به دیابت را می‌توانید تا حدودی کاهش دهید. اما فکر کردن بیش از حد در مورد آن و افزایش سطح استرس، فقط وضعیت تان را بدتر می‌کند.
به یاد داشته باشید که دیابت نیازمند یک برنامه و سبک زندگی متعادل است. یک رژیم متعادل، یک برنامه ورزشی، مصرف منظم دارو‌ها و حمایت خوب خانواده و دوستان می‌تواند به شما در مدیریت بیماری کمک کند.
بعلاوه، موارد کوچکی نیز وجود دارند که می‌توانند در این پروسه به فرد مبتلا به دیابت کمک کنند. انجام و پیگیری یک برنامه منظم و مداوم این نکات تنها کاری است که شما باید انجام دهید.
در اینجا ۱۰ کار برتر که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند بیان شده اند:

۱. قند خون خود را کنترل کنید
اولین کاری که باید انجام دهید این است که قند خون را کنترل کنید. این امر این امکان را فراهم می‌آورد تا به کاهش خطر عوارض مرتبط با دیابت کمک کند.
میزان قند خون ناشتا و بعد از صرف غذا را به طور مرتب بررسی نمایید. برای کنترل دقیق‌تر آن، سپس دو ساعت بعد از خوردن اولین وعده غذایی، مقدار قند خون خود را دوباره بررسی کنید.
میزان قند خون ناشتا باید کمتر از ۹۵ میلی گرم در هر میلی لیتر (میلی گرم در لیتر) باشد، در حالی که هدف بعد از دو ساعت، قند خون بعد ازصرف صبحانه باید کمتر از ۱۲۰ میلی گرم در لیتر باشد.
چک کردن قند خون آسان است و هرکسی می‌تواند این کار را در خانه انجام دهد. فقط کافی است یک کیت برای کنترل قند خون یک تهیه کنید که شامل سوزن‌هایی برای چسباندن انگشت، نوار‌های تست و یک دستگاه کوچک به نام متر است که سطح قند خون شما را اندازه می‌گیرد.
پس از تهیه کیت، تمام کاری که باید انجام دهید این است که انگشت خود را به سوزن بزنید، یک قطره خون را روی یک نوار تست فشار دهید و آن را داخل دستگاه قرار دهید. در عرض چند ثانیه، نتایج را خواهید دید.
 
۱۰ کاری که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند
۲. پیاده روی کنید
انجام ورزش منظم یک روش سالم برای مدیریت دیابت است، زیرا به کاهش قند خون کمک می‌کند. این عمل، حساسیت به انسولین بدن شما را افزایش می‌دهد، به این معنی که سلول‌های شما می‌توانند قند را از جریان خون به روش بهتری جذب کنند و سپس از آن به عنوان انرژی برای بدن استفاده کنند.
ورزش همچنین به عضلات اجازه می‌دهد حتی بدون انسولین قند را برای انرژی جذب کرده و از آن استفاده کنند.
پیاده روی یکی از بهترین گزینه‌ها برای کنترل دیابت است. پیاده روی تند با سرعتی که ضربان قلب شما را بالا می‌برد نوعی ورزش هوازی است که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند.
نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵ منتشر شده در Diabetes Care که گزارش داد، پیاده روی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که یک دیابتی می‌تواند برای سلامتی خود انجام دهد.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ که در Diabetes Care منتشر شده است، ۱۲ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۱ را در مدت ۸۸ ساعت مورد بررسی قرار داده و نتایج نشان داد که پیاده روی بعد از وعده‌های غذایی به طور قابل ملاحظه‌ای بر گلوکز بعد از صرف غذا تأثیر می‌گذارد.

کارشناسان توصیه می‌کنند، مبتلایان به دیابت حداقل ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی کنند.
 
۱۰ کاری که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند
۳. روغن درمانی (Oil Pulling)
حفظ بهداشت دهان و دندان برای همه مهم است، اما برای افراد دیابتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
دیابت می‌تواند منجر به تغییراتی در حفره دهان شود که می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات بهداشت دهان شود، از جمله مشکلات مربوط به لثه مانند هایپرپلازی لثه و پریودنتیت (پیوره) است. حتی پوسیدگی دندان، کاندیدیازیس، بوی بد دهان و زروستومی (خشکی دهان) شایع است.
انجمن دیابت آمریکا گزارش داده است که شیوع بیماری لثه در بین مبتلایان به دیابت روندی رو به افزایش داشته است.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ که در ژورنال بین المللی پزشکی منتشر شد، گزارش داد که آموزش بهداشت دهان و دندان و پیگیری منظم مشکلات دندانپزشکی در بیماران دیابتی بسیار مورد نیاز است.
برای حفظ سلامت دهان و دندان به روش باستانی روغن درمانی یک راهکار بسیار مؤثر است.
یک مطالعه ۲۰۱۷ که در ژورنال طب سنتی (Traditional and Complementary Medicine) منتشر شده است، گزارش می‌دهد که مالیدن روغن علاوه بر ارائه چندین مزایای بهداشت دهان و دندان، بر سلامت کلی نیز مفید است.
روغن درمانی دهان:
• ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان خود قرار دهید.
• حدود ۲۰ دقیقه آن را در دهان بچرخانید.
• آن را تف کنید، سپس دندان‌های خود را طبق معمول مسواک بزنید.
• این کار را هر روز صبح، با معده خالی انجام دهید.

توجه: آن را غرغره نکنید و مراقب باشید که روغن را نخورید.
 
۱۰ کاری که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند
۴- مصرف روزانه روغن نارگیل
کسانی که به دیابت مبتلا هستند باید روغن نارگیل را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
روغن نارگیل به بهبود ترشح انسولین و کنترل قند خون کمک می‌کند. اسید‌های چرب با زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل نیز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.
یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۰۹ که در مجله دیابت منتشر شد، نشان داد که رژیم غذایی سرشار از اسید‌های چرب با زنجیره متوسط، مانند روغن نارگیل، می‌تواند به جلوگیری از چاقی و مبارزه با مقاومت به انسولین کمک کند.
یک مطالعه ۲۰۱۰ در ژورنال فارماکولوژی هند منتشر شد که اسید لوریک موجود در روغن نارگیل ممکن است در برابر دیس لیپیدمی ناشی از دیابت مفید باشد.
اگرچه روغن نارگیل مفید است، اما هنوز هم باید آن را با به میزان متعادل مصرف کرد، زیرا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

مصرف ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل خوراکی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.
 
۱۰ کاری که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند
۵- نوشیدن آب لیمو
لیمو برای افراد دیابتی بسیار مناسب است. حتی انجمن دیابت آمریکا نیز لیمو را در لیست غذا‌های خود برای افراد دیابتی قرار داده است.
ویتامین C. موجود در لیمو یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که باعث کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها و غشا‌ها آسیب می‌رسانند، و می‌توانند سطح قند خون را کنترل کنند.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که در Advances in Nutrition منتشر شده است، تأثیر مثبت فلاونوئید‌های مرکبات، نارینگین نوعی فلانوئید بر سندرم متابولیک را برجسته می‌کند.
همچنین، لیمو فیبر محلول دارد که به کاهش قند خون کمک می‌کند. فیبر محلول همچنین می‌تواند با کاهش فشار خون و کلسترول و همچنین در کاهش وزن به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.
• آب ½ یک لیمو درون لیوان حاوی آب ولرم بریزید.
• در صورت تمایل، کمی عسل خام اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
• اول صبح آن را با معده خالی بنوشید.
 
۱۰ کاری که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند
۶. چای دارچین بنوشید
نوشیدن چای دارچین برای افراد دیابتی مفید است.
در دارچین چندین مؤلفه وجود دارد که سوخت و ساز بدن و گلوکز را تقویت می‌کنند. همچنین به بدن کمک می‌کند تا به انسولین پاسخ بهتری دهد، بنابراین سطح قند خون را نرمال می‌کند.
یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ که در Diabetes Care منتشر شده است، حاکی از آن است که مصرف ۱، ۳ یا ۶ گرم دارچین در روز باعث کاهش قند خون، تری گلیسیرید، کلسترول LDL و کلسترول تام در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. از این رو دارچین در رژیم غذایی می‌تواند این خطر را کاهش دهد و حتی عوامل مرتبط با دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را بکاهد.
مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۵ در مجله Nutrition منتشر شد، نشان داد که دارچین پتانسیل دارد که یک درمان مفید در زمینه پزشکی و در مدیریت دیابت نوع ۲ باشد.
نوشیدن چای دارچین روش خوبی برای دریافت این مزایا است. برای تهیه چای دارچین کافی است موارد زیر را دنبال کنید:
• یک چوب دارچین با اندازه متوسط را به مدت ۱۰ دقیقه در آب گرم بیندازید.
• حداقل یک بار در روز چای تازه با دازچین بنوشید.
 
۱۰ کاری که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند
۷- آب خیار چنبر تلخ (Bitter Gourd) را امتحان کنید
برای کنترل دیابت، نوشیدن یک لیوان آب خیار چنبر تلخ به صورت روزانه بسیار مؤثر است.
خیار چنبر تلخ دارای سه ماده فعال با خاصیت ضد دیابتی از جمله کارانتین، ویسین و پلی پپتید-p است.
این ماده به افزایش ترشح انسولین لوزالمعده کمک می‌کند و از مقاومت به انسولین جلوگیری می‌کند و این برای هر دو نوع دیابت یعنی نوع ۱ و نوع ۲ مفید است.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ که در مجله Ethnopharmacology منتشر شده است، نشان می‌دهد که دوز روزانه ۲، ۰۰۰ میلی گرم از آب خیار چنبر تلخ به طور قابل توجهی سطح گلوکز خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد. با این حال، اثر قند خون کمتر از آن است که با دوز ۱۰۰۰ میلی گرم متفورمین در روز مشاهده شده است.
نتایج یک مطالعه ۲۰۱۷ که در ژورنال طب سنتی منتشر شده است، نشان دهنده اهمیت اثرات آب خیار چنبر تلخ بر قند خون در بیماران دیابتی نوع ۲ است.

• روزانه ½ تا ۱ فنجان آب خیار چنبر تلخ بنوشید.
 
۱۰ کاری که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند
۸- داروی تجویز شده خود را مصرف کنید
سبک زندگی و تغییرات رژیم غذایی در مدیریت بیماری دیابت کمک می‌کند، اما شما نمی‌توانید اهمیت دارو‌های تجویز شده را نادیده بگیرید. در واقع، باید دارو‌های تجویز شده را طبق دستور پزشک خود به صورت روزانه مصرف کنید.
برای حفظ سطح قند خون ممکن است به دارو‌های خوراکی یا انسولین نیاز داشته باشید. پزشک ممکن است انسولین خوراکی یا تزریق انسولین را تجویز کند.
براساس یک مطالعه ۲۰۱۷ در ژورنال American Pharmacy Benefits منتشر شد، افراد مبتلا به دیابت که حداقل ۸۰ درصد از دارو‌ها را مصرف می‌کردند و افرادی که چهار بار یا بیشتر بار در هفته ورزش می‌کردند در معرض خطر کمتری برای قند خون بالا قرار داشتند.

هرگز داروی خود را فراموش نکنید. اگر پزشک برخی مکمل‌ها و ویتامین‌ها را تجویز کرده است، باید آن‌ها را نیز مصرف کنید.
 
۱۰ کاری که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند
۹. هر روز پا‌های تان را چک کنید
کسانی که دیابتی هستند باید از پا‌های خود مراقبت ویژه کنند. افراد دیابتی بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به مشکلات پا هستند.
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله پزشکی دیابت منتشر شد، حاکی از آن بود که شیوع بالای نوروپاتی و بیماری عروق محیطی به همراه پیروی ضعیف از اقدامات مراقبت از پا، افراد مبتلا به دیابت را برای ابتلا به مشکلات پا مستعد می‌کند.
خیلی مهم است که پای خود را برای علائم زخم یا عفونت بررسی کنید. حتی اگر زخم‌ها یا تاول‌های کوچک ایجاد شوند می‌توانند در صورت بروز عفونت یا عدم بهبود، به مشکلات بزرگی تبدیل شوند.
در پایان هر روز، پای خود را از نزدیک بررسی کنید. باید کناره‌ها، کف پا، پاشنه و ناحیه بین انگشتان پا را به دقت بررسی کنید.
در صورت مشاهده هرگونه زخم، قرمزی، بریدگی، تاول یا کبودی، فوراً با پزشک خود صحبت کنید.
 
۱۰ کاری که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند
۱۰. میان وعده‌های خود را همیشه در کنارتان داشته باشید
هر زمان که بیرون می‌روید، حتماً یک بطری بزرگ آب و برخی میان وعده‌های سالم را به همراه خود داشته باشید.
مبتلایان به دیابت در معرض خطر بیشتری از افت ناگهانی قند خون، که به عنوان هیپوگلیسمی نیز شناخته می‌شود، در معرض خطر هستند. در صورت بروز چنین علائمی، مواد غذایی غنی از کربوهیدرات‌ها بسیار مفید می‌باشند. میان وعده‌هایی مانند سیب، پرتقال و آجیل بو داده شده، مواد مغذی مناسب دیگر که برای بهبود سطح قند خون شما مفید هستند.
آب برای هیدراتاسیون بسیار ضروری است و حمل بطری آب شخصی به این معنی است که کمتر به دنبال نوشیدن نوشیدنی‌های فرآوری شده هستید. می‌توانید برای احتیاط نیز یک ریمایندر را روی تلفن همراه خود تنظیم کنید تا در فواصل منظم آب بنوشید.
 
۱۰ کاری که افراد دیابتی باید روزانه انجام دهند


کد مطلب: 415462

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/415462/۱۰-کاری-افراد-دیابتی-باید-روزانه-انجام-دهند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1