کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

درب‌های فرمانداری‌ها کهگیلویه و بویراحمد گشوده شد / رقابت سخت اصولگرایان با تاجگردون / آمدن «هدایت‌خواه» در هاله‌ای از ابهام / اصلاح طلبان کهگیلویه هنوز در بن بست / حرکت دست به عصای اصلاح‌طلبان بویراحمد

10 آذر 1398 ساعت 11:20

اصولگرایان بویراحمد و دنا سردرگم هستند. تکلیف کاندیدای نهایی اصولگرایان بویراحمد و دنا هنوز مشخص نیست. امدن یا نیامدن ستار هدایت خواه در هاله‌ای از ابهام است، نمی‌توان هدایت خواه را نادیده گرفت در انتخابات، او چه کاندیدا باشد و چه نباشد یک وزنه سنگین برای اصولگرایان بویراحمد و دنا خواهد بود.


در‌ب‌های فرمانداری‌های کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر کشور برای نام‌نویسی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس بر روی داوطلبین گشوده شد.
به گزارش کبنا، از امروز (یکشنبه 10 آذر ماه 98) رقابت سنگین انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز می‌شود. مردم این استان همیشه در تمام صحنه‌های انتخابات بیشترین مشارکت را داشته اند.
در شهرستان گچساران شرایط به گونه دیگری تعریف می‌شود. رقابت اصولگرایان با غلامرضا تاجگردون که شب گذشته در جمع مردم [کلیک کنید] 80 هزار رأی برای خود از مردم جهت ادامه خدماتش طلب کرد. رنگ طوایف و قومیت‌ها در انتخابات امسال استان کهگیلویه و بویراحمد پررنگ‌تر شده است. در واقع از هر منطقه‌ای یک کاندیدا حضور پیدا می‌کند. تاجگردون امسال بر خلاف سال‌های گذشته علاوه بر اینکه باید پاسخگوی منتقدین سر سختش باشد، باید پاسخگوی عملکردش هم باشد.
او شب گذشته فقط نام تُرک‌ها را برد و گفت: «من یک جمله معروف به طنز در برنامه‌ها دارم که میشه می گویم تُرکش کم بود! اما امشب در موسیقی این همایش ترکش زیاد بود و افتخار می‌کنم، می‌خواهم بخوانم اما می‌ترسم رد صلاحیتم کنند و نمی‌خوانم، قشقایی‌ها امروز در جمع ما حضور دارند و به بنده رأی قاطع دادند و عزیزان قشقایی که در دور قبل سینه سپر کردند و اینکه شما مجدد همراه من باشید خوب است ولی کفایت نمی‌کند، امسال از مردم گچساران برای ادامه خدمت  ۸۰ هزار رأی می‌خواهم تا بگویم لر و ترک باید با هم کار کنند و بتوانند این شهر را بسازنند.»
اصولگرایان شهرستان‌های گچساران و باشت هم خیلی منسجم نیستند، زینل‌زاده فعالیتش را از چند ماه قبل با حضور در بین طوایف شروع کرد و احتمال اینکه او، سید قدرت حسینی بحرینی، علیمراد جعفری و کاندیدای قشقایی‌ها یکی شود، بعید است. احمد خورشیدی که تا قبل از این تلاش کرده بود که قشقایی‌ها را در انتخابات پیش رو منسجم و زیر یک پرچم نگه دارد در این روزها کمتر فعالیت می‌کند و صرفاً بیانیه‌های را در نقد تاجگردون و لابه‌لای آن هم توصیه‌های به ترک زبانان می‌کند.
خورشیدی قطعاً شرایط انتخابات امسال را می‌داند. سید قدرت حسینی بحرینی حرکاتش پیچیده است، او خیلی حساب شده تر پیش می‌رود و حتی نشست‌های او کمتر رسانه‌ای می‌شود. گفته می‌شود که شورای هماهنگی نیروهای انقلاب او را به عنوان کاندیدای نهایی اصولگرایان معرفی خواهد کرد. اصولگرایان گچساران و باشت از قبل ساز و کارشان این بوده که با سه کاندیدا در انتخابات شرکت کنند، ساز و کاری که مورد پذیریش زراعت کیش و جعفری نبوده و سرهنگ بیعت‌اصل هم نهایتاً سکوت کرد و چیزی نگفت و خودش نامش را سکوت وحدت نامید.
حرکت شب گذشته تاجگردون و طلب رأی 80 هزار نفری و ثبت نام اول وقتش قطعاً سیگنالی است که برای رقبایش فرستاد. آیا اصولگرایان این سیگنال‌های تاجگردون را دریافت می‌کنند یا خیر و در صورت دریافت چه تحلیلی خواهند داشت. به استراتژی آنها در انتخابات ربط دارد. جوانان بیکار گچساران و باشت رفتارهای تبعیض آمیز تاجگردون را می‌دانند. آنها می‌دانند که از یک خانواده تمام فرزندانش از علوم پزشکی تا سازمان مدیریت برنامه و بودجه را گرفته‌اند. قطعاً تاجگردون از این مسئله نمی‌تواند فرار کند و وعده او را مبنی بر اصلاح اشتباهاتش را دیگر قبول ندارند.
گذشته از همه اینها تاجگردون با بحران صلاحیت، مریضی و پرونده مالی و از همه مهمتر مسئله بنزین دست و پنجه نرم می‌کرد و بارها به این مسائل هم واکنش نشان داد. تاجگردون گفت: در سهمیه بندی بنزین من هم نقش خودم را داشتم و دارم.
تاجگردون باید منتظر تاکتیک‌های سید قدرت حسینی، زینل زاده و خورشیدی آزاد باشد. او بیشتر از همه می‌دانند که این سه نفر حرکاتشان کشنده است و این احتمال وجود دارد که به عمر سیاسی تاجگردون پایان دهند.
در شهرستان بویراحمد و دنا مسیر برای اصلاح طلبان روشن تر است، اصلاح طلبان با محور سید باقر موسوی جهان آباد و شورای هماهنگی اصلاح طلبان با معرفی چهره‌های همانند شاپور رمضانی، اردوان ایزدپناه و محمد بهرامی، وکیلی و قوام فروزان قصد دارند وارد عرصه انتخابات شوند. آنها مجبور هستند تا زمان تأیید صلاحیت‌ها دست به عصا حرکت کنند.
اصولگرایان بویراحمد و دنا سردرگم هستند. تکلیف کاندیدای نهایی اصولگرایان بویراحمد و دنا هنوز مشخص نیست. امدن یا نیامدن ستار هدایت خواه در هاله‌ای از ابهام است، نمی‌توان هدایت خواه را نادیده گرفت در انتخابات، او چه کاندیدا باشد و چه نباشد یک وزنه سنگین برای اصولگرایان بویراحمد و دنا خواهد بود.
اتجاد مهدی روشنفکر و ستار هدایت خواه بارها تکذیب شد. ترکیب روشنفکر بیشتر قومیتی و طایفه‌ای است. قومیت در فعالیت‌های روشنفکر پررنگ تر بوده تا جریان سیاسی.
در حوزه انتخابیه کهگیلویه؛ نام رضا دهبانی‌پور، علی کامرانی، سید محمد موحد، عدل هاشمی، فرزاد نجات نیا، حجت الاسلام روح اله حسین زاده و ... بیش از سایرین مطرح است. دهبانی پور و کامرانی دو گزینه اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ هستند. آیا اصلاح طلبان بر روی یکی از آنها به اجماع می‌رسند و یا خیر، باید منتظر ماند. خودخواهی‌های ریش سفیدان اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ همچنان ادامه دارد و وجود دارد. اصولگرایان کهگیلویه به نظر می‌رسد به وحدت نرسند. حضور عدل هاشمی 100 درصد به نظر می‌آید. استراتژی موحد چیست؟ آیا او تن به نظر شورای هماهنگی نیروهای انقلاب می‌دهد یا خیر؟ نام موحد همچنان برای مردم محبوبیت دارد و نمی‌توان این را کتمان کرد.
حجت الاسلام حسین زاده را می‌توان جوان‌ترین کاندیدای احتمالی حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ برشمرد. او سال‌ها مسئولیت‌های مهم در کشور داشته و صاحب سخن نیز هست. و از شاگردان رهبر انقلاب نیز هستند.


کد مطلب: 415093

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/415093/درب-های-فرمانداری-ها-کهگیلویه-بویراحمد-گشوده-رقابت-سخت-اصولگرایان-تاجگردون-آمدن-هدایت-خواه-هاله-ای-ابهام-اصلاح-طلبان-هنوز-بن-بست-حرکت-دست-عصای-اصلاح-طلبان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1