کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روحانی در نشست خبری:

منتظرعواقب حمله به نفتکش ایرانی باشند/۱۸میلیارددلار به باد ندادیم

22 مهر 1398 ساعت 19:54

رئیس‌جمهوربا بیان اینکه حمله به نفتکش ایرانی کار یک گروه تروریستی نبود بلکه از سوی یک دولت انجام شد، گفت: آنهایی که این کار را کردند منتظر عواقب آن باشند.


رئیس‌جمهوربا بیان اینکه حمله به نفتکش ایرانی کار یک گروه تروریستی نبود بلکه از سوی یک دولت انجام شد، گفت: آنهایی که این کار را کردند منتظر عواقب آن باشند.
 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز(دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به حضور باشکوه ملت ایران در مراسم عظیم راهپیمایی حسینی در کربلای معلی، اظهار داشت: امسال حضور ملت ایران در راهپیمایی اربعین حسینی از هر سال دیگر پررنگ تر و شکوهمندتر است.
رئیس جمهور ضمن تشکر از ملت و دولت عراق به جهت مهمان نوازی از زوار کشورمان،  در کربلای معلا، تصریح کرد: همچنین از تمام ارگان هاو دستگاه هایی چون ستاد اربعین، نیروهای مسلح و همه نهادهای دولتی و عمومی غیر دولتی که برای برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین حسینی خدمت رسانی می کنند، تشکر دارم.
وی  با بیان اینکه بسیار خوشحالم در مقطعی در محضر اصحاب رسانه هستم که ما شرایط بسیار  سخت اقتصادی، سیاسی، تاریخی و امنیتی را پشت سر گذاشته ایم، افزود: دولت تدبیر و امید در ۵۵ ماه اول یعنی از آغاز دولت یازدهم در خرداد ۹۲ تا دی ماه ۹۳ مسیری را طی کرد که همه شاخص های سیاسی، امنیتی، منطقه ای و به ویژه سیاسی مسیر درست، صحیح و مثبتی داشت اما از دی ماه ۹۶ ما وارد شرایط ویژه ای شدیم که کلید آن ابتدادر داخل و سپس در خارج کشور زده شد و ما با شرایط بسیار سختی وارد سال ۹۷ شدیم.
روحانی یادآور شد: در سال ۹۷ پیش بینی های خارجی ها و برخی از تحلیل گران اقتصادی داخلی این بود که ما سال بسیار سختی در سال ۹۸ خواهیم داشت و حتی برخی از تحلیل گران اقتصادی در رسانه ها بحث تورم سه رقمی را برای ایران مطرح کردند اما در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران و دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کنند.
ما از شرایط بحرانی عبور کرده ایم
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به طور قاطعانه می توانیم اعلام کنیم که توطئه آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه برای آسیب به نظام جمهوری اسلامی پایان یافته است و همه آنان اعتراف می کنندکه با هوشیاری، مقاومت، صبر و ایستادگی ما از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی عبور کرده ایم.
وی افزود: از اردیبهشت ماه ۹۸ شاخص های ما مسیر درستی را طی کرده است به این معنا  که تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد سال گذشته، امروز به ۳۴ درصد رسیده است و در طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه به سرعت کاهش یافته و پیش بینی این است که تا پایان سال، روند کاهشی خود را ادامه دهد و در عین حال تورم ۱۲ ماهه هم با یک تأخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد.
روحانی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور در سال گذشته منفی بود، گفت: پیش بینی این  است که در ۶ ماهه اول سال که هنوز آمار به دستمان نرسیده، رشد اقتصادی کشور مثبت شده و وضعیت اشتغال هم رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشته است.
رئیس جمهور ادامه داد: وضعیت اشتغال در تابستان امسال نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرد و ما ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داریم و بیکاری ما از ۱۲.۳ به ۱۰.۵ درصد کاهش یافته و ۱.۸ درصد منفی شده است که به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.
وی با تأکید بر اینکه کشور در زمینه صادرات و واردات هم شرایط مناسب تری نسبت به سال گذشته دارد، تصریح کرد: صادرات ما رشد بیشتری نسبت به سال گذشته دارد و اگر چه تراز ما هنوز مثبت نیست اما نسبت به سال گذشته وضعیت بهتر است چرا که در سال گذشته ۱.۵ میلیارد تراز منفی داشتیم.
ارزش پول ملی ۴۰ درصد افزایش یافته است
روحانی بیان کرد: نرخ ارز شاخص مهمی است که از سال گذشته نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است و طبق آمار بانک مرکزی در یک سال گذشته حدود ۴۰ درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.
رئیس جمهور اظهار داشت: همه آمار و ارقام و شاخص های اقتصادی به ما می گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم و البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که دولت انتظار دارد برخی از ساختارها تغییر یابد تا بتواند بیشتر به مردم برای حل مشکلات کمک کند که برخی از توقعات ما تاکنون انجام شده و برخی انجام نشده است.
وی با تأکید بر اینکه از لحاظ سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی شرایط سیاسی قوی تر و مستحکم تری دارد، خاطرنشان کرد: در سازمان ملل برای ما کاملا مشخص بود که همه کشورهای بزرگ اذعان دارند ایران ۹۸ از ایران ۹۷ قوی تر است و آنان ایستادگی ملت ایران را تحسین کردند.
روحانی گفت: البته ۱۸ ماه سختی بر مردم ما گذشت و آنان شرایط اقتصادی خوبی نداشتند. فشار بر آنان زیاد بود و به ویژه کسانی که دارای درآمد ثابت هستند، مشکلات عدیده اقتصادی داشتند. البته ما با تمام وجودمان این مشکلات ملت را احساس می کردیم اما تلاش  های گسترده دولت در ۱۸ ماه گذشته باعث شد شاخص های اقتصادی کشور علیرغم تمام تهدیدات و تحریم ها به حالت سابق بازگردد و این کار آسانی نبوده است.
رئیس جمهور ادامه داد: از همه مسئولان اقتصادی، بانک مرکزی و تمام بانک های کشور که به ما یاری رساندند، تشکر می کنم چرا که آنان نترسیدند و جنگ بزرگ اقتصادی ایستادگی کردند و پشت بحران را شکستند.
ایران از لحاظ سیاسی و اقتصادی شکست نخورده است
وی تأکید کرد: ما از لحاظ سیاسی  و اقتصادی علیرغم تمام مشکلاتی که برای کشورمان ایجاد شد، شکست نخوردیم و آینده را هم بهتر ادامه می دهیم و تلاش می کنیم در دو سال باقی مانده از عمر دولت دوازدهم، آرامش و ثبات را به مردم بازگردانیم و از خداوند یاری و از مردم تقاضای کمک می کنیم تا در این راه پیروز و سربلند باشیم.
باید با صداوسیما بسازیم
روحانی گفت: به هر حال روال ما در ۶ ماه گذشته این بوده که معمولاً روزهای چهارشنبه در دولت مسائل مهم را در خدمت مردم مطرح می‌کنم و صدا و سیما هم در برخی هفته‌ها ما را یاری می‌کند و برخی هفته‌ها هم ممکن است از نوع صحبت‌های ما خوشحال نباشد و یاری نکند.
وی افزود: به هر حال باید بسازیم، این صدا و سیماست و این هم ما! باید با هم بسازیم تا از این دو سال هم عبور کنیم.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در مورد تبعیت از کشورهای اروپایی از آمریکا گفت: در توافق هسته‌ای، آمریکا به دلیل فشار افراطیون داخلی و فشار رژیم صهیونیستی و عربستان، که هر دو اعتراف کردند که برای خروج آمریکا از برجام تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند، خطای بزرگی را مرتکب شد.
 وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران کار هوشمندانه‌ای انجام داد، توقع آنها این بود که ما نیز از برجام خارج شویم و بیانیه علیه ایران تصویب کنند و ایران را تحریم کنند. ما نگذاشتیم که در این زمینه آمریکا بار را بر دوش ما یا دیگران بگذارد.
 وی تاکید کرد: امروز به جز دو کشور کوچک هیچ دولت و کشوری نیست که کار آمریکا را تایید کرده و بپذیرد. قرار بود کشورهای اروپایی خروج آمریکا از برجام را جبران کند.
روحانی ادامه داد: روابط ما با روسیه و چین روابط خوبی است، آنها در حد خود تلاش زیادی کردند اما سه کشور اروپایی به تعهد خود عمل نکردند، نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اتکا بر ملت بزرگ ایران در مسیر کاهش تعهدات برجامی قدم برداشت.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات برجامی آغاز شد. در مرحله اول کاهش تعهدات در زمینه غنی سازی انجام شد که از مرز ۳۰۰ کیلوگرم  عبور کردیم. در زمینه آب سنگین هم طبق برنامه‌ای که اعلام کردیم جلو می‌رویم. این دو ماه ضمن مذاکراتی که با اروپا داشتیم و به توافق نرسیدیم مرحله دوم کاهش تعهدات را آغاز کردیم و از ۶.۳ درصد غنی‌سازی عبور کردیم.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: در گام سوم  در زمینه تحقیق و توسعه زمانبندی های جدیدی داریم. الانIR۶  و IR۴ راه اندازی شدند. IR۷ و IR۸ و IR۹ نیز به زودی  تزریق خواهد شد.
رئیس جمهور  تصریح کرد: گام سوم تحول بسیار بزرگی بوده که ایران آغاز کرده است. اگر آنها در این فرصت به تعهداتشان بازگردند ما نیز به تعهدات کامل خود باز خواهیم گشت، اگر آنها همین مسیر را ادامه بدهند ما هم گام های بعدی را بر خواهیم داشت.
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه قدس در مورد جراحی بزرگ بودجه سال ۹۹ و بزرگ شدن سهم مالیات در آن اظهار داشت: مسئله بودجه بسیار مهم بوده، چه بودجه سال آینده و چه سال ۹۸، به این دلیل که در سال جاری و چند ماه آینده چگونه مبالغ را محقق کنیم.
وی ادامه داد: ما در زمینه بودجه مشکلات و گرفتاری هایی داریم که باید منابع بودجه را باتوجه به مشکلات جاری تامین کنیم. البته از لحاظ بودجه عمرانی، سال جاری وضعیت بهتری داریم به طوری که ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده یا خواهد شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: طبق وعده‌هایی که داده ایم بودجه و یارانه ها طبق زمان پیش بینی شده  پرداخت شده است. همچنین پول اوراقی که منتشر شده، سر وقت داده شده است. این موضوع بسیار برای آسایش و آرامش مردم مهم بوده است.
بودجه جاری را باید از درآمد نفتی جدا کنیم
روحانی گفت: مشکلاتی در زمینه بودجه سال آینده وجود دارد و این حرف درست است که بودجه جاری را باید از درآمد نفتی جدا کنیم. اما جدا کردن این دو احتیاج به جراحی دقیقی برای ادامه حیات می خواهد تا به خوبی مسیر به پیش رود. ما در حال انجام این کار هستیم هرچند آغاز آن سخت است، به خصوص برای کشوری که بودجه آن به نفت متکی بوده ولی کار را پیش می بریم.
وی افزود: برای تامین بودجه سال آینده ما باید در زمینه خصوصی‌سازی و واگذاری سهام سریع تر عمل کنید که البته نیازمند دقت بیشتر است.
رئیس قوه مجریه بیان کرد: ما در زمینه مالیات هم باید معافیت‌های مالیاتی را کاهش داده و فرار مالیاتی را کم کنیم. باید صادرات به خصوص در حوزه صادرات غیر نفتی را بیشتر کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: سال ۹۹ تکیه بر نفت در بودجه پایان خواهد یافت و در این زمینه دولت و همچنین ستاد اقتصادی دولت بحث کرده و اقداماتی را انجام می‌دهد و همچنین شورای هماهنگی سه قوه قدم‌هایی را در این مسیر برداشته و تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد.
وی گفت: تا زمان تقدیم بودجه مجلس در آذر ماه اقدامات مناسبی برای تدوین بودجه غیرنفتی انجام خواهد گرفت.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و امارات گفت: یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان به ایران این بود که در زمینه مسائل منطقه با هم گفتگو کنیم به دلیل اینکه آقای نخست وزیر بعد از این به عربستان سفر خواهد کرد و می خواستند نکات مورد نظر جمهوری اسلامی را نیز بشنوند.
وی ادامه داد: ایشان خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند ایشان هم نکات موردنظر نظام و سوالات آقای عمران خان را پاسخ دادند.
روحانی تاکید کرد: برای حل مسائل منطقه ای از جمله مسائله ایران و عربستان موضوع یمن موضوع با اهمیتی است. اگر در موضوع  یمن به یک آتش‌بس و پایان جنگ برسیم، یکی از گره های منطقه در روابط ایران و عربستان باز می‌شود.
رئیس جمهور تصریح کرد: ما هیچ وقت نخواستیم با همسایگانمان روابط بدی داشته باشیم بلکه همیشه به دنبال روابط خوب بودیم.
وی ادامه داد: طرح بسیار مهمی را در سازمان ملل مطرح کردیم به عنوان طرح امید و طرح صلح هرمز، این طرح امروز برای هشت کشور منطقه ارسال شده است. با سازمان ملل نیز در حال گفتگو هستیم و امیدواریم این طرح بتواند بخشی از مشکلات و مسائل منطقه را با چارچوب مورد نظر ایران حل کند.
یک رژیم با کمک برخی کشورها کشتی ایرانی را هدف گرفته اند
روحانی تاکید کرد: ایران معتقد است مشکلات منطقه باید به دست کشورهای منطقه حل شود ولی برخی معتقدند که باید با حضور کشورهای دیگر حل شود. به غیر از پاکستان کشورهای دیگری نیز در این زمینه تلاش می کردند و تلاش می‌کنند از جمله کشور عراق. ما مشکلی نداریم که از طریق گفتگو مسائل و مشکلات منطقه را با کشورهای منطقه از جمله عربستان حل کنیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: هدف قرار گرفتن کشتی ایرانی مشکلاتی را ایجاد کرده است که امیدواریم تحقیقات ما به زودی به نتیجه نهایی برسد. آنچه مسلم است یک رژیم با کمک برخی کشورها این کار را انجام داده است. بررسی ها در حال نهایی شدن است.
برخی مقامات اماراتی به ایران آمده‌اند
روحانی همچنین اظهار داشت: ارتباطاتی بین ایران و امارات در ماه‌های اخیر بوجود آمده است، برخی مقامات اماراتی به ایران آمدند و برخی مقامات ایرانی به امارات رفتند. روابط ایران و امارات بهتر از ماه‌های گذشته است و روند به سمت بهبود پیش می‌رود.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران مبنی اینکه آیا شما تغییر کردید یا رای مردم را فراموش کرده اید و اگر نتوانستید به همه وعده‌های خود عمل کنید به چه دلیلی بوده است اظهار داشت: در در انتخابات به مردم وعده هایی دادیم. مردم نیز خواسته‌هایی داشتند که مطرح کردند. آنچه ما به مردم وعده دادیم در قالب برنامه‌ای بود که ارائه کردیم.
وی افزود: شرایط انتخابات در یک شرایط عالی برگزار شد و در منطقه آرامش نسبی وجود داشت. داعش شکست‌های سهمگینی را متحمل شده بود. برجام اجرا شده بود و شرایط اقتصادی بسیار خوبی در ایران وجود داشت. ما بالاترین رشد اقتصادی را در دنیا داشتیم.
روحانی تصریح کرد: من به مردم وعده دادم که کوشش خواهم کرد از طرف ایران برجام صدمه نبیند و این کار را کردم و نه گذاشتم از طرف ایران برجام صدمه ببیند. آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که ایران در نقض برجام پیشقدم شود.
فکر نمی‌کردیم یک عده کم خرد حادثه دی ۹۶ را ایجاد کنند
وی اظهار داشت: من به مردم وعده دادم شرایط اقتصادی را با کمک مردم پیش می بریم اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم، پیش‌بینی سال ۹۶ را نمی کردیم و فکر نمی‌کردیم که یک عده افراد کم خرد حادثه دی ۹۶ را ایجاد کنند و بعد یک عده ضد انقلاب سوء‌استفاده کنند و چراغ سبز به ترامپ نشان داده شود و بعد شدیدترین تحریم‌ها در سال ۹۷ و ۹۸ به ایران تحمیل شود که هیچگاه چنین شرایطی سابقه نداشته است.
رئیس جمهور اظهار داشت: تحریم ها علیه ایران وضع شد و به نظر من ما باید کار دولت و عملکرد دولت را با شرایط موجود منطبق کنیم. در این شرایط دولت و ملت در کنار یکدیگر کار عظیمی را انجام دادند البته برخی حوادث طبیعی مانند زلزله کرمانشاه و سیل عظیم فروردین ۹۸ را پیش‌بینی نمی‌کردیم، این حوادث نیز به طور طبیعی مشکلاتی را برای مردم و دولت ایجاد کرد. ما فکر نمی‌کردیم در منطقه برخی تا این حد به دنبال شرارت باشند.
ما ظرف ۵ روز از بحران‌های اقتصادی خارج شدیم
روحانی اظهار داشت: دولت نه خسته است نه ناتوان و نه ناکارآمد، دولت توانمند و برنامه ریز است و حاضر است از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی در مدت کوتاه خارج شود. ما ظرف ۵ روز از بحران‌های اقتصادی خارج شدیم که نشان دهنده کارآمدی و توانمندی دولت است.
وی تصریح کرد: در زمینه اقتصادی نیز از حالت شبه بحران خارج شدیم البته مردم هنوز مشکلات دارند.
رئیس جمهور گفت: در سفر سازمان ملل پیام رسا به جهان دادیم، اول اینکه ایران به دنبال صلح در منطقه است و به دنبال جنگ و ناامنی و جنگ نیست ثانیا به دنیا گفتیم که از مذاکره نمی‌ترسیم و این موضوع را همه شنیدند و حتی آماده بودیم در نیویورک اجلاس پنج به علاوه یک تشکیل شود به شرط اینکه مطمئن شویم اجلاس پنج بعلاوه یک است.
روحانی خاطر نشان کرد: به سران اروپایی هم گفتم هر زمان اطمینان پیدا کنم منافع ملت ایران تامین می‌شود و بار فشار از دوش ملت برداشته شود، من شخصاً حاضرم قربانی شوم و حتماً این کار را خواهم کرد در آینده نیز این کار را خواهم کرد.
وی تصریح کرد: هر زمان بدانم ملاقات و جلسه ای منافع ملت ایران را تامین می کند، من آماده فداکاری و ایثارگری هستم و افتخار می کنم برای منافع ملی قربانی شوم البته در این راه قربانی شدن برای هرکسی افتخار است، برای من هم افتخار است.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد فرمایش رهبری در مورد رسیدگی به حقوق های نجومی و عدم اجرایی شدن قوانین مربوط به شفافیت پرداخت های مدیران دولتی اظهار داشت: بحث پرداخت های حقوق های نجومی یک شعار انتخاباتی بود و ما از این گذر کرده ایم. کل مبلغ پرداختی ۳۰۰ میلیارد بود که از افراد نیز پس گرفته شد.
آغازگر مقابله با حقوق‌های غیرعادلانه دولت بود
روحانی با اشاره به این موضوع که در زمینه حقوق غیر عادلانه آغازگر ماجرا دولت بود افزود: مردم باید از مسائل آگاه شوند و در این زمینه دولت در حال تصحیح کردن آیین نامه‌هایی و ارائه آن به مجلس محترم است.
روحانی ادامه داد: لایحه شفافیت که تقدیم مجلس شده، فقط بحث حقوق را شامل نمی‌شود بلکه همه مسایل باید طبق آن شفاف شود و هرکس و در هر مقامی که برای مردم تصمیم می‌گیرد باید معلوم شود چه تصمیمی گرفته، چه نظری داده و به چه چیزی رای داده است.
 وی اضافه کرد: باید در قالب سامانه هایی که در حال تهیه هستیم اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: همچنین لایحه مبارزه با فساد اقتصادی و شفاف‌سازی در حال بررسی در دولت بوده و به زودی تقدیم مجلس خواهد شد.
مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی و تبلیغاتی ما را به هدف اصلی نمی‌رساند
روحانی افزود: لایحه سوم نیز که در دستور کار قرار دارد، بحث تعارض منافع است. من باید یک نکته‌ای را به طور کلی به محضر مردم ایران اعلام بکنم که مبارزه با فساد یک کار ضروری و لازم است؛ اما مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی و تبلیغاتی ما را به هدف اصلی نمی‌رساند.
وی افزود: ما باید به صورت ریشه‌ای با فساد مقابله کنیم و باید ریشه فساد را از بین ببریم. یک فاسد را شاید محاکمه و اعدام کنیم؛ اما آنچه مهم است، از بین رفتن اصل فساد است و راه حل نهایی این موضوع  لوایحی است که به مجلس ارائه شده یا خواهد شد و این می‌تواند کمک خوبی به ریشه کنی فساد کند. البته در این حوزه باید سه قوه با هم همکاری مناسبی داشته باشند تا به موفقیت برسیم.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار سی بی اس آمریکا درباره استیضاح رئیس جمهور آمریکا و احتمال تغییر مدیریت کاخ سفید و احتمال گفتگو با رئیس جمهور جدید در ایالات متحده گفت: اساساً مشکل ما با مواجه شدن با رئیس جمهور آمریکا یا مذاکره کردن با وی نیست. مشکل ما این است که آیا در مذاکره‌ای که انجام می دهیم مسائل و مشکلات ما حل شده و منافع مردم ما تأمین می‌شود یا یک کار ظاهری و نمایشی است.
وی ادامه داد: ما با کار نمایشی و ظاهری مخالف هستیم. برای ما فرق نمی کند که رئیس جمهور آمریکا چه کسی باشد. البته ویژگی‌های آقای ترامپ به گونه‌ای است که هر سخن و هر حرفی می‌زند.
رئیسی قوه مجریه تصریح کرد: امروز رئیس جمهور آمریکا حرفی می‌زند و کسی را واسطه می‌کند و فردا می‌گوید من اصلاً چیزی نگفتم. این ویژگی های شخصیتی ترامپ کار را بسیار سخت و مشکل کرده است و این تنها مشکل ایران نیست و همه رهبران دنیا به آن اعتراف می‌کنند.
روحانی خاطرنشان کرد: هر کسی می‌خواهد با آمریکا صحبت کند نمی داند که چگونه باید با کاخ سفید رفتار بکند و همه رهبران دنیا که با آن صحبت می‌کنیم به این موضوع معترف هستند. در چارچوبی که ما اعلام کردیم که تحریم‌ها برداشته شده و شرایط برای مذاکرات پنج بعلاوه یک آماده شود ما آمادگی برای شرکت در اجلاس را داریم و نوع رئیس‌جمهور فرقی نمی‌کند.
انتخابات اسفند شکست دیگری برای آمریکاست
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همبستگی در مورد لایحه جامع انتخابات گفت: برای لایحه جامع انتخابات زحمت زیادی کشیده شد اما متاسفانه این لایحه بررسی نشد. در فرصت‌های آینده امیدواریم این کار انجام شود.
وی ادامه داد: آنچه مورد نظر ماست و در انتخابات اسفند مهم است، این است که انتخابات اسفند شکست دیگری برای آمریکاست. اگر بتوانیم برای انتخابات اسفند حضور پررنگ مردم و نشاط مردم را داشته باشیم و  رقابت آزادتر و بهتری را داشته باشیم آن انتخابات بزرگ شکست جدیدی برای دشمنان ما و آمریکا خواهد بود.
روحانی اظهار داشت: همه نهادها طبق قانون اساسی برای ما محترم هستند و امیدواریم همه طبق قانون عمل کنند، اگر لایحه شفافیت تصویب شود خیلی خوب است چون اگر شورای نگهبان نظری را بدهد باید اعلام کند که به چه علت رد کرده و به چه علت تایید کرده است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما می‌خواهیم که مردم رقابت بیشتری داشته باشند و همه گروه‌های سیاسی و همه جناح‌هایی که حضور دارند و هرکس که انقلاب و ایران را می‌خواهد با هر سلیقه و تفکری باید بتواند در انتخابات شرکت کنند. شورای نگهبان هم ناظر بر انتخابات است.
وزیر کشور به طور مرتب با شورای نگهبان در ارتباط است
وی تاکید کرد: همواره روابط ما از طریق وزیر کشور و معاون اول بوده است. وزیر کشور به طور مرتب با شورای نگهبان در ارتباط است. خواست ما برگزاری انتخاباتی پرشور و آزاد است.
راه حل بحران شمال سوریه استقرار ارتش سوریه است
روحانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد حوادث شمال سوریه گفت: حوادث شمال سوریه برای ایران و ترکیه و سوریه روند خوبی نیست و روند آستانه بهترین روند بوده است که برای سوریه و قدم‌های بسیار مهمی بر داشتند، باید تلاش کنیم این روند آسیب نبیند.
روحانی اظهار داشت: ترکیه نگرانی‌هایی دارد اصل نگرانی را می‌پذیریم. هر کشوری ممکن است نگرانی امنیتی داشته باشد. در اصل این هدف مشکلی نداریم اما شیوه ای که آنها انتخاب کردند را نمی‌پذیریم، شیوه خوبی نیست شیوه های بهتری وجود دارد. این موضوع را در آنکارا حتی در مصاحبه با حضور رئیس جمهور ترکیه با صراحت اعلام کردم و گفتم که راه حل نگرانی‌های ترکیه نسبت به شمال سوریه حضور ارتش سوریه در شمال این کشور است، باید کمک کنیم تا ارتش سوریه مستقر شود.
وی اظهار داشت: ترکیه قول داده است که حاکمیت سوریه را به رسمیت می‌شناسم و خاک سوریه را ترک می‌کنم، ما نگران این وضعیت هستیم تاکنون هم نتایج  خوبی نداشته است. عده‌ای کشته و عده آواره شده‌اند، مشکلات فراوانی به وجود آمده است. امیدوار بودیم ترکیه به این روند ادامه ندهد و به زودی شاهد پایان این روند باشیم. هدف اصلی ما در سوریه مبارزه با تروریسم، بازگشت مردم سوریه و برگزاری انتخابات است.
توجه وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم بیشتر به توسعه بندرگاه‌ها و راه آهن بود
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کار و کارگر در مورد عملکرد دولت در ساخت مسکن اجتماعی گفت: مسئله مسکن مسئله مهمی برای بنده بود. در ایران افرادی هستند که خانواده تشکیل می‌دهند اما نمی‌توانند به زودی به مسکن برسند. باید کاری کنیم که افرادی که تشکیل خانواده می دهند در زمان کوتاهی بتوانند صاحب‌خانه شود.
روحانی گفت: دولت وقتی روی کار آمد با مشکلات زیادی روبرو شد، ۴۳ هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی رفته بود و مشکلات تورم وجود داشت، این جور مسکن ساختن آسان است، ما هم می‌توانیم ۶۰ هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی برداریم و مسکن بسازیم. این یعنی از جیب مردم پول برداشتن. وقتی دولت دست در جیب بانک مرکزی می کند موجب افزایش پایه پولی و تورم می‌شود.
رئیس جمهور اظهار داشت: مشکل بعدی ما این بود که این خانه‌ها همه نیمه کار افتاده بود و نمی‌توانستیم آنها را رها کنیم. تکمیل آنها نیز بودجه بالایی می خواست. یک میلیون و ۱۰۰ هزار از این خانه‌های نیمه کاره تا امروز تکمیل شده است. این خانه‌ها آب و برق و پاسگاه، تلفن و مسجد نداشت. اعتبارات عظیمی خرج شد برای اینکه زیربناهای این مسکن ها ایجاد شود.
وی اظهار داشت: در دولت یازدهم تلاش داشتیم مسکن بیشتر بسازیم اما وزارت راه و شهرسازی در آن مقطع بیشتر توجه به سمت توسعه بندرگاه ها و راه آهن داشت.
روحانی اظهار داشت: اما در دولت دوازدهم تلاش خوبی را آغاز کرده‌ایم. وزیر مسکن قول داده است که ۹۰۰ هزار واحد مسکن مسکونی تا پایان دولت دوازدهم بسازد. قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است اعتباراتی اختصاص داده شده و قراردادهایی بسته شده است در زمینه بافت فرسوده اقدامات خوبی انجام شده است.
هر مقدار پول از افزایش قیمت سوخت حاصل شود، باید به مردم برگردد
روحانی در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما در بحث تصمیم احتمالی برای آزاد کردن قیمت حامل های سوخت و تاثیر منفی آن بر معیشت مردم گفت: بودجه ۹۹ برای ما بسیار مهم است، چرا که این بودجه باید متکی به نفت نباشد. یعنی بودجه باید بر اوراق، مالیات، فروش سهام و همچنین بانک مرکزی متکی باشد. البته متکی بودن به بانک مرکزی بسیار بد است و از آن پرهیز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در زمینه عدم وابستگی به نفت در بودجه باید به راه‌حل‌های جایگزین برسیم، افزود: دولت از همین مهرماه انتشار اوراق را آغاز خواهد کرد و این یک مسیر درست برای حل معضل بودجه است. مسئله دوم بحث فروش سهام بوده که سال جاری سرعت بیشتری پیدا کرده و باید همچنین برای به نتیجه رسیدن، سرعت را بیشتر بکنیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: در بحث سوخت و حامل‌های انرژی آنچه امروز با آن مواجه هستیم مسیری عادلانه و مناسب نیست. باید روی آن فکر شود که همین اکنون این موضوع در حال انجام است. البته این به این معنی نیست که بار سنگینی روی دوش مردم بگذاریم و آنچه در حال حاضر در ترکیه، کشورهای عربی همسایه و یا اروپا حاکم است، مطرح نخواهد بود.
به دنبال افزایش قیمت بنزین نیستیم
روحانی خاطرنشان کرد: ما دنبال این موضوع نیستیم که یارانه بنزین یا به طور کلی حامل‌های انرژی را حذف کرده و قیمت واقعی را اعمال کنیم، چرا که نه امکان پذیر است و با شرایط اقتصادی مردم تحمل پذیر نخواهد بود. اما تغییراتی در این زمینه انجام خواهد گرفت که بعد از تصمیم‌گیری نهایی به اطلاع عموم می‌رسد.
وی اضافه کرد: من همیشه در جلسات اعلام کرده‌ام که هر مقدار پول از افزایش قیمت سوخت حاصل شود، باید به مردم برگردد. با اینکه برخی از برادران اقتصادی ما معتقدند که باید در بودجه از بحث افزایش قیمت حامل های انرژی کمک گرفته شود، بنده معتقدم هر مقدار سوخت قیمتش را اضافه کردیم، باید پولش به مردم برگردانده شود. ما تاکنون تصمیمان این نبوده و البته شاید تا سال‌های آینده اتفاق دیگری بیافتد.
رئیس جمهور بیان کرد: در بحث مالیات، باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شده و کاملا عادلانه بدون فشار روی مردم مالیات‌ها اخذ شود. در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم که باید به راه‌حل جامعی برسیم. باید با تصمیم نهایی سه قوه که نظرات مشابهی دارند کارها به پیش رود. تصمیمات فرانسه به محضر مقام معظم رهبری رسیده است و تصمیم نهایی ایشان اعلام و به مردم اعلام خواهد شد.
روحانی اضافه کرد: خام‌فروشی همیشه بحث مهمی بوده و تلاش می‌کنیم تا می‌توانیم آن را به حداقل برسانیم. البته امروز بیشتر فروش کنونی ما فرآورده‌ها است.
وی گفت: این یک سیاست اصولی است که ما باید خام فروشی را متوقف کنیم ولی حضور ما در بازار نفت به عنوان قدرت ما بوده و ما نمی‌توانیم نفت را در بازار انرژی نفروشیم چرا که عدم حضورمان باعث از بین رفتن جایگاهمان می شود.
دولت در تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی با شورای نگهبان اختلاف دارد
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد در زمینه شعار دولت در زمینه کرامت شهروندان، معرفی دستیار حقوق شهروندی و همچنین منشوری که در این زمینه تدوین و اعلام شده و انفعال دولت در این حوزه طی دو سال گذشته گفت: بحث حقوق شهروندی یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه همه قوا به خصوص دولت قرار بگیرد. دولت باید به حقوق شهروندی کاملاً توجه کند و قدم‌های خوبی در این زمینه و به خصوص حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان برداشته و فضای مناسبی هم فراهم شده است.
وی با اشاره به فضای باز در دانشگاه‌ها و جامعه اظهار داشت: همچنان مشکلاتی وجود دارد و برخی پرونده‌ها در قوه قضاییه مطرح است. اشکال کار اینجاست که رئیس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئول اجرای قانون است و باید مداوم حواسش به آن باشد که قانون کجا اجرا شده و کجا اجرایی نشده و یا نقض شده است.
رئیس قوه مجریه اضافه کرد: برای ثبات و پایداری نظام، بهترین راه همان مسیری است که در قانون اساسی پیش بینی شده که بحث همه پرسی در مورد مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.
روحانی گفت: دولت در بحث تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی با شورای نگهبان اختلافاتی دارد. مردم به رئیس جمهور رای نمی‌دهند که تنها رئیس دستگاه اجرایی باشد. رئیس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، مسئول اجرای قانون اساسی است و اگر شورای نگهبان می‌خواهد تفسیر دیگری ارائه کند باید آن را به رئیس جمهور بعدی واگذارد و به مردم نیز از پیش اعلام کند. اگر اصل ۱۱۳ قانون به درستی اجرایی شود برخی از مشکلات برطرف می‌شود.
شواهد کافی برای بازداشت متهمین ترور دانشمندان هسته ای وجود نداشت
وی درباره پرونده متهمان به ترور دانشمندان هسته ای بیان کرد: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی، دولت و وزارت اطلاعات است که ثابت کرد شواهد کافی برای بازداشت کسانی که در دولت قبل دستگیر شدند وجود ندارد. لذا یکی از معاونین وزارت اطلاعات مسئول کار شد تا بررسی نهایی انجام شود.
رئیس قوه مجریه ادامه داد: بعد از مشخص شدن نتایج متوجه شدیم که دلایل بازداشت کافی نبوده و برخی بی گناه هستند و باید خسارت به آنها پرداخته شود. در نهایت گفتند باید مبلغ بزرگی هم به آنها داده شود که من موافقت کردم. این مسئولیت ما است که هر دستگاهی چه در این دولت و چه در دولت قبل اگر اشتباهی را مرتکب شده، باید از مردم عذرخواهی کرده و خسارت آن جبران کند.
روحانی ادامه داد: مهم این است که دولت باید شهامت پذیرفتن اشتباهات را داشته باشد و این دولت این شهامت را داشت که اشتباه صورت گرفته را حتی به رغم آنکه مربوط به دولت قبلی بود اعلام، از مردم عذرخواهی و خسارت آن را نیز جبران کند.
وی با اشاره به پرونده متهمان محیط زیستی گفت: نسبت به بازداشتی های محیط زیستی نیز وزارت اطلاعات گزارشی بسیار دقیقی تهیه کرده که بنده نیز آن را خوانده‌ام و امیدوارم قوه قضاییه به آن توجه کرده و پرونده را رسیدگی کند.
هنوز تصمیم نهایی برای افزایش قیمت حامل های انرژی نگرفته ایم
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد در موضوع مکانیسم طراحی شده برای جلوگیری از شوک قیمتی در موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز بیان کرد: هنوز در این زمینه تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.
روحانی ادامه داد: هدف ما این است که خانواده‌هایی که بیشتر تحت فشار هستند شناسایی شده که عدد آن حدود ۱۸ میلیون خانوار است از درآمد حاصله برخوردار شوند. دولت پول حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را نه به صورت نقدی بلکه برای خرید کالاهای ضروری در اختیار این خانواده ها قرار خواهد داد. زمانی که در این موضوع تصمیم نهایی گرفته شود، جزییات را به مردم اعلام می‌کنیم.
حمله به نفتکش ایرانی کار یک دولت بوده؛ منتظر عواقب آن باشند
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روسیه در مورد حمله به نفتکش ایرانی گفت: روز جمعه صبح شاهد حمله نفتکش ایرانی بودیم، ابتدا مشخص شد که این حمله از بیرون بوده است. ناوچه یا قایقی چند راکت را به سمت نفتکش شلیک کرده بود که حداقل دو راکت به این نفت‌کش اصابت کرده است.
وی اظهار داشت:  این نفت‌کش دارای دوربین بوده است، دوربین این تصاویر را ثبت کرده است از طریق تصاویر این دوربین کاملا مشخص است که از چه جهتی راکت شلیک شده و چگونه اصابت کرده است. قطعات این موشک‌ها در داخل کشتی جمع‌آوری و بررسی شده است. فیلم این قطعات ارسال شده است.  این قطعات را دیده ایم البته کشتی باید برسد تا بررسی دقیق تری را انجام دهیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: این اقدام شرورانه و غلط بوده است و در حال بررسی هستیم که چه دولتی در این زمینه دخالت داشته است حتماً دولتی در این این زمینه دخالت داشته است. این کار تروریستی با یک فرد و گروه نیست کار یک دولت است. اما اینکه بگوییم این کدام دولت است، هنوز زود است. هر کسی این کار را کرده باید منتظر عواقب آن باشد.
رئیس جمهور اظهار داشت: کشورهای منطقه و همه جهان باید بدانند که ناامنی درست کردن در منطقه به معنای فشار به جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه به معنای فشار به امنیت کشتیرانی، فشار بر اقتصاد جهانی است. این کار، کار نادرستی است. باید کلیه مسائل حل و فصل شود. ما هم برای امنیت کشتی‌هایمان اقداماتی انجام دادیم و اقدامات بیشتری باید انجام می‌دهیم.
18 میلیارد دلار به باد ندادیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان در مورد اختصاص ۱۸ میلیارد دلار از ارز کشور با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات گفت: این پول را بر باد نداده‌ایم بلکه به افرادی داده ایم تا جنس وارد کنند، اگر فردی این پول را گرفته است و کالا وارد نکرده است باید با او برخورد شود. دستگاه‌های اجرایی و قوه قضائیه باید برخورد کنند.
وی تاکید کرد: این حرف کاملا غلط است که ۱۸ میلیارد دلار را  به باد داده ایم. ما ۱۸ میلیارد به مردم دادیم و امسال هم در این ۶ ماه ابتدای سال ۱۹ میلیارد برای واردات اختصاص دادیم این حرف نادرست است که قیمت ارز در آن زمان ۴۲۰۰ تومان بوده است.
روحانی گفت: بحران اقتصادی در سال ۹۷ در کشور ما ایجاد شد که در هر دقیقه‌ قیمت ارز بالا می رفت. در پاساژها می دانید که چه خبر بود؟ چه شعارهایی می دادند؟
وی ادامه داد: یک نظر این بود که ارز را تک نرخی کنیم. که در آن جلسه موافق نبودند.
رئیس‌جمهور گفت: جلسه‌ای با حضور اقتصاددانان دولت برگزار شد در این جلسه همه اقتصاددانان اتفاق نظر داشتند که باید ارز تک نرخی شود، من هم پذیرفتم. به آقای جهانگیری گفتم تصمیم را اعلام کند، این کار در آن مقطع درست بود.
وی افزود: اولین روزنامه‌ ای که تعریف کرد روزنامه کیهان بود. مقام معظم رهبری نیز به من گفتند که کار خوبی را انجام دادید.
رئیس جمهور گفت: اصل این تصمیم در مقطعی از زمان خودش درست بود اما باید بررسی شود که با پول هایی که داده شده است چه چیزی وارد کردند. مقرر شد به هر کسی که دلار اختصاص یافته اعلام شود. اگر کسی کالایی وارد نکرده مسئول است و باید با آن برخورد شود.
روحانی اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمان خودش علیرغم اینکه من موافق نبودم، کار درستی بوده است. هیچ ارزی به هدر نرفته است. همه اینها سفارش تجار و کارآفرینان بوده است. اما عده‌ای سوء‌استفاده کردند که باید بررسی شود و با متخلفان برخورد شود.
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آسیا در مورد ویرانگری نقدینگی غیر مولد و پول های کثیف در آستانه انتخابات اظهار داشت: نقدینگی به نظر من چیز بدی نیست اگر منبع نقدینگی پایه پولی باشد بسیار مضر و خطرناک است اما اگر این گونه نباشد خیلی خطرناک نیست.
رئیس جمهور اظهار داشت: نقدینگی می تواند پتانسیل یک تخریب بزرگ باشد اگر نقدینگی رها شود و به سمت دلار و سکه برود خطرناک است. خوشبختانه امروز بازار سرمایه بازار پرنشاطی است، در ۶ ماه اخیر بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است و برای مردم بسیار مهم است. بسیاری از مردم در بازار بورس حضور دارند و امیدواریم به خوبی هدایت شود.
مشکلی نداریم که با عربستان وارد مذاکره شویم
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فایننشال تایمز مبنی بر اینکه آیا این مصاحبه نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی وارد تنش زدایی با آمریکا و عربستان شده است یا خیر؟ و همچنین در مورد گام چهارم کاهش تعهدات برجامی گفت: بنده در اواخر بهمن‌ماه سال ۹۶ مصاحبه مطبوعاتی داشتم. عدم برگزاری مصاحبه مطبوعاتی دلیل سیاسی نداشت.
روحانی گفت: باید این مصاحبه در زمانی انجام می‌شد که یک طوفان بزرگ از کشور ما در حال عبور است ما در زمان توفان کمتر صحبت کردیم و بیشتر کار می کردیم تا مشکلات را حل کنیم.
رئیس جمهور اظهار داشت: امروز از هر زمان دیگری دنیا مشتاق تر است. با ما حرف بزند نه اینکه ما مشتاق‌تر باشیم. همه در سازمان ملل تلاش می کردند تا ایران مذاکره را قبول کند. آقای عمران خان گفت، ترامپ از من خواسته است که واسطه شوم تا رئیس‌جمهور ایران با آمریکا صحبت کند.
روحانی اظهار داشت: مشکلی نداریم که با عربستان وارد مذاکره شویم. احتمال اینکه جنگ یمن رو به پایان برود از هر زمان دیگری محتمل‌تر است. شرایط در منطقه به صورت قبل حاد نیست. ایران به عنوان کشوری سرافراز مورد قبول همه است.
رئیس جمهور اظهار داشت: شرایط ما امروز شرایط عبور از بحران  است و ما آمادگی مذاکره در شرایط عادلانه با غرب و کشورهای منطقه را داریم.
وی گفت: اگر در پایان دو ماه اقدامی را از سوی ۱+۴ مشاهده نکنیم سر موعد گام بعدی را بر خواهیم داشت.
حضور زنان موجب اخلاقی شدن وضعیت ورزشگاه‌ها می‌شود
روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری برنا در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: من از دولت یازدهم با وزیر کشور و وزیر ورزش صحبت می‌کردم که راه را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها باز کنند، در مراسم افطاری با پیشکسوتان ورزش سئوال کردم در زمان رژیم قبل که زنان و مردان در ورزشگاه‌ها حضور می‌یافتند رفتارها و موضوعات اخلاقی وجود داشت؟ آنها گفتند به دلیل حضور زنان در ورزشگاه‌ها برخی حرکت‌ها و الفاظ مطرح نمی‌شد. در هیئت دولت این موضوع را مطرح کردم که حضور زنان موجب اخلاقی شدن وضعیت ورزشگاه ها می شود.
وی تأکید کرد: زنان ما به دنبال زندگی همراه با عفت و اخلاق و فرزانگی هستند.
روحانی اظهار داشت: هر زمان که ما می گفتیم این کار باید انجام شود نیروی انتظامی مشکل داشت و مشکلاتی را مطرح می‌کرد که برخی از آنها ممکن بود درست باشد و برخی ممکن بود غلط باشد، برخی هم در کشور ما نگران بودند و می گفتند اگر خانم‌ها به ورزشگاه بروند حادثه ای رخ می‌دهد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: به نظر من این کار با موفقیت انجام گرفت امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. ادامه روند دست خانم هاست که در بازی ها حضور پیدا کنند. امیدوارم روز به روز آزادی مردم در مسائل مدنی افزایش یابد.
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه لس‌آنجلس تایمز و در مورد پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی گفت: همواره بحث تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا مطرح بوده است. البته این بحث در دولت پیشین آمریکا بیشتر مطرح بوده و حتی توافقاتی نیز انجام گرفت که در آن مقطع شاهد آزادی تعدادی از زندانیان از هر دو سو بودیم.
وی اضافه کرد: در دولت ترامپ یکبار مذاکراتی شروع شد که به نتیجه نرسید. همچنین برای بار دوم نیز آمادگی‌هایی وجود داشت که با پیش شرط‌های طرف آمریکایی ما آن را قبول نکردیم.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: هنوز این مسئله به عنوان یک پیشنهاد روی میز است. البته زندانیان ایرانی که در آمریکا هستند با زندانیان آمریکایی که در ایران هستند فرق دارند. چراکه آنهایی که در ایران زندانی هستند به جرایم امنیتی متهم بوده ولی ایرانیان زندانی در آمریکا به جرم دور زدن تحریم‌های ناعادلانه زندانی شده‌اند.
روحانی در پایان اظهار داشت: ما حاضر هستیم که برای حل این مشکلات کمک کنیم.البته در این روند نمی خواهیم در روند قضایی داخلی و آمریکا دخالت کنیم؛ ولی آمادگی این را داریم که این موضوع را با کمک هم حل کنیم.


کد مطلب: 413920

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/413920/منتظرعواقب-حمله-نفتکش-ایرانی-باشند-۱۸میلیارددلار-باد-ندادیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1