کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

اقتصاد مهم اما فرهنگ هویت‌ساز است

19 مهر 1398 ساعت 19:05

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بابیان اینکه امنیت، مسئله اقتصادی، بهداشت و درمان برای کشور مهم است، ولی آنچه به‌واسطه آن هویت خود را تعریف می‌کنیم، فرهنگ و هنر است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه (17 مهرمله) در سفری سه‌روزه باهدف شرکت در آیین یاد روز حافظ و دیدار با فرهنگوران استان وارد شیراز شد.
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست دستگاه‌های هم‌خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، این مجموعه‌ها را همراهان یکدیگر دانست و ادامه داد: بسیاری از زمینه‌های کارکردی دستگاه‌های اجرایی هم‌خانواده با یکدیگر همپوشانی بسیار دارد و می‌توان آن‌ها را در این نشست‌ها تقویت کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ضروری است به‌منظور بهره‌برداری حداکثری از امکانات و فضاهای موجود کوشش شود.
صالحی بابیان اینکه همه‌چیز به‌صرف برخورداری از منابع مالی معنا نمی‌شود، برنامه‌ریزی را از اعتبارات مالی مهم‌تر توصیف کرد.
وی در ادامه با تأکید بر حمایت از سرمایه‌گذاران و خیران فرهنگی عنوان کرد: بهره‌گیری از فرهنگ بومی و منطقه‌ای می‌تواند از راهکارها و زمینه‌های نو برای حضور سرمایه‌گذاران و خیرین حوزه فرهنگی و هنری باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنان خود به توسعه گردشگری مذهبی نیز اشاره کرد و در این باره گفت: گردشگری مذهبی و آیینی نباید به‌صورتی یک‌سویه از ایران به سمت دیگر مقاصد باشد، بلکه باید راهکارهایی برای جذب گردشگر از دیگر کشورها در حوزه‌های آیینی یافت.
 
حضور وزیر ارشاد در منزل ۳ چهره‌ شاخص فرهنگی فارس
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز از سفر برنامه‌ای خود به استان فارس با دو برادر نویسنده ابوالقاسم و امین فقیری و علی‌اصغر تجویدی نگارگر دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار صالحی با تصریح بر اینکه برای رونق گردشگری ادبی و بوم گردی، ابزاری مانند آثار و نوشته‌های برادران فقیری که در قالب قصه‌ها و داستان‌ها روایت‌شده‌اند می‌تواند مورداستفاده متولیان این بخش قرار گیرد، گفت: کتاب‌ها و نوشته‌های برادران فقیری چراغی پیش روی پژوهشگران فرهنگ‌عامه ایران است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه استان فارس به اعتبار تنوع جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی دارای ترکیب و تنوع قومیتی و فرهنگی است، گفت: حجم حوزه فرهنگ‌عامه ازلحاظ فرهنگ، کثرت و عمق در فارس بسیار زیاد است.
صالحی با اشاره به اینکه آثار برادران فقیری باعث می‌شود تا فرهنگ فارس بیشتر دیده شود، افزود: کارهایی که در حوزه فرهنگ و ادبیات دارید باعث می‌شود تا بیشتر فرهنگ فولکلور شناخته شود.
وی همچنین استان فارس را در داستان‌نویسی جدید غنی عنوان کرد و جایگاه نویسندگان ادبیات داستانی این خطه را بلند دانست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه گردشگری را باید با فرهنگ‌عامه مخلوط کرد، ادامه داد: یکی از جذابیت‌های جدید برای گردشگران قطعاً شناخت و لمس فرهنگ‌عامه است؛ در موضوع بوم گردی، فرهنگ‌عامه است که برای گردشگر می‌تواند قابل‌توجه باشد.
صالحی ضمن ارزشمند برشمردن آثار علی‌اصغر تجویدی نگارگر از او درخواست کرد که شاگردانی را در مکتب خود تربیت کند که هنر و سبک و سیاق او را زنده نگاه‌دارند.
وی همچنین تلاش‌های تجویدی را برای احیا و نیز ایجاد خلاقیت در عرصه نقاشی و مجسمه‌سازی ستود.
 
خیابان‌های فرهنگ و هنر روح شهر را زنده می‌سازند
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از افتتاح اولین گذر فرهنگ و هنر شیراز بعد از ماه صفر خبر داد.
سید عباس صالحی شامگاه پنجشنبه در جمع هنرمندان، فرهنگ وران، اهالی رسانه و روسای انجمن‌های فرهنگی و هنری استان فارس با اعلام این خبر، گفت: در آستانه روز حافظ شاعر بزرگی که فخر ما و همه انسان‌هاست بحث فرهنگ و هنر هویتی است که هم در تاریخ و امروز جهان ما را با این نام می‌شناسند.
وی بابیان اینکه هیچ حوزه‌ای به‌اندازه فرهنگ و هنر نام و هویت ایران را معرفی نکرده است، افزود: با این نگاه به فرهنگ و هنر قطعاً همه‌کسانی که به آینده و بقا ایران فکر می‌کنند به فرهنگ و هنر توجه خواهند داشت.
صالحی در ادامه گفت: هیچ عضوی نمی‌تواند به این روح بی‌توجه باشد لذا هم مسئولین این نگاه را علی‌القاعده باید داشته باشند و هم آحاد مردم؛ نباید به حوزه فرهنگ و هنر به‌عنوان بخشی جدا از اجتماع نگاه کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ و هنر باید در مسئولیت ارتقا یابد، گفت: بخشی از این به خود اصحاب فرهنگ و هنر برمی‌گردد که این تصویر هم تبیین و در فضای وجودی مردم و مسئولین جا بیفتد زیرا به نظر می‌آید مشکلاتی در این رابطه داریم.
وی، افزود: اگر ما فرهنگ و هنر ایرانی را نداشتیم قطعاً چیزی از ایران نمی‌ماند؛ دارایی ما چیست که سرمایه ملی درست کرده جز فرهنگ و هنر؟ این تغییر نگاه بخشی به اصحاب فرهنگ و هنر برمی‌گردد، اما یک خود انتقادی است که باید تغییر را ایجاد کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: تصوری رایج شده که حوزه فرهنگ و هنر هزینه‌بر است درحالی‌که نگاه امروزی یک حوزه اقتصادی است.
وی با تأکید بر اینکه صنایع خلاق امروز یک جریان شتابنده و دارای رشد فزاینده در اقتصاد دنیا دارد، تصریح کرد: فرهنگ و هنر صرفاً امداد بگیر نیست، زیرا جریان فرهنگ و هنر اقتصادی شده درحالی‌که زمانی بوده است که نسبت آن بیشتر حاکمیتی بود.
صالحی با اشاره به آمارها، عنوان کرد: در فضای اقتصاد صنایع خلاق طراحی لباس، محصولات دیجیتال، اسباب‌بازی، رسانه، فیلم، صنایع‌دستی، نشر و... هستند، بر این اساس در سال ۲۰۱۶ نزدیک ۳۰ میلیون شغل در این صنایع در کشورهای توسعه‌یافته و تقریباً توسعه‌یافته شاهد هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه در آمریکا ۱۶ درصد شاغلین در صنایع خلاق کار می‌کنند و ۶۲۰ میلیون دلار گردش مالی این جریان است، افزود: صادرات چین از صنایع خلاق در سال ۲۰۱۷ حکایت از ۳۲ میلیارد دلار درآمد دارد.
وی بابیان اینکه ویژگی‌های این حوزه یک فرصت به ایران می‌دهد که منابع انسانی را به کار گیرد، یادآور شد: صنایع خلاقی که می‌توانند مبتنی بر حوزه فرهنگ و هنر باشند با استفاده از عنصر جوانی ازنظر اقتصادی مهم تلقی می‌شود و توزیع ثروت را تسهیل می‌کنند.
صالحی درعین‌حال تصریح کرد: ما سرمایه‌ها را به این‌سو سوق ندادیم اما این قابلیت را داریم و خیلی از اتفاقات می‌تواند مبتنی بر این جریان بیفتد، به‌عنوان‌مثال گردشگری در کنار صنایع خلاق عمق ارتباطی را فراهم می‌کند، بنا بر این، آنچه به جذب طولانی‌مدت گردشگر و فرصت سازی کمک می‌کند، فقط دیدن طبیعت نیست زیرا گردشگر می‌تواند اتفاقات دیگری را به‌واسطه این صنایع ببیند.
وی ادامه داد: با این نگاه ایده‌هایی داریم که دارد دنبال می‌شود و در استان فارس آغازشده است؛ گذرها و خیابان‌های فرهنگ و هنر است که در ۶ استان شروع‌شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه گردشگری خلاق اجزا هویتی شهر را ارائه می‌کند، گفت: این جریان، یک فرصت برای اقتصاد فرهنگ و هنر ایجاد می‌کند و خیابان‌های فرهنگ و هنر روح شهر را زنده می‌سازند.
به گفته صالحی، اولین خیابان فرهنگ و هنر شیراز بعد از ماه صفر آماده افتتاح و مقدمات آن فراهم‌شده است.
وی بابیان اینکه با نگاه هویت بومی شهر و اقتصادی فرهنگ و هنر می‌توان به این بخش رونق بخشید، درعین‌حال اعلام کرد: با صندوق کارآفرینی امید و برخی بانک‌ها ادبیات اقتصاد فرهنگ و هنر را رونق خواهیم بخشید، البته نیاز به عزم جمعی دارد که بخشی از آن اصحاب فرهنگ و هنر هستند؛ صنوف اصحاب و فرهنگ و هنر و جریان اقتصادی وقتی شکل درست می‌گیرند که صنف خود را به‌عنوان جریان مدنی ببینند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه استانی تأمین‌شده است که ۹۴۰ میلیارد ریال آن متعلق به استان فارس است.
یادآور می‌شود پیش‌ازاین دیدار، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دومین روز سفر به استان فارس به دیدار علی‌اصغر تجویدی، هنرمند نگارگر و نقاش پیشکسوت رفت.
 
هنرمندان، گلادیاتورهای بی‌نیزه
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنج‌شنبه در جمع هنرمندان و اصحاب رسانه‌های شیراز پای درد دل و سخنان آنان نشست. سید عباس صالحی احساس تبعیض در بین اهالی فرهنگ و هنر را مانعی برای حرکت و پیش رفت آنان دانست.
در این نشست صمیمی نخست هنرمندان به بیان دغدغه‌های خود پرداختند. نماینده اهالی تئاتر و سینما، نادعلی شجاعی به مسائلی همچون نبود زیرساخت‌های کافی و وضعیت کوچ هنرمندان این عرصه اشاره کرد. او نقش بخش خصوصی را در جبران کمبودهای فرهنگی برجسته برشمرد.
شجاعی با اشاره به برگزاری جشنواره سینما-ادبیات که قرار است در پاییز جاری در شیراز برگزار شود، خواستار ماندگاری این جشنواره در شیراز شد؛ همچنین ایده تقسیم کشور به مناطق هشت‌گانه فیلم‌سازی را مطرح کرد.
نماینده اهالی تئاتر و سینما همچنین از یکسان نبودن قانون برای فعالیت‌های هنری در تهران و شهرستان‌ها گلایه کرد و خواستار عدم دخالت نهادهای مختلف در امر فرهنگی شد.
محسن مهنا از هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی فارس نیز در این دیدار ضمن اعلام این خبر که انجمن صنفی مؤسسات تهیه و تولید موسیقی در این استان راه‌اندازی شده است، بر ضرورت تقویت این‌گونه نهادها تأکید کرد و آن‌ها را بازویی توانمندی در کنار ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.
او گفت: در سال ۱۳۸۰ تنها ۵ موسسه تهیه و تولید در شیراز فعالیت می‌کرد که امروز به ۳۰ موسسه رسیده است؛ اما مهم‌ترین مؤلفه در این زمینه افزایش کیفی فعالیت آنان است که با تقویت انجمن‌های صنفی میسر خواهد بود.
محمد عسلی مدیرمسئول روزنامه عصر مردم به‌ نمایندگی از مطبوعات استان فارس از کمبود کاغذ و عدم توجه به وضعیت روزنامه‌ها و نشریات قدیمی گلایه کرد.
عسلی به مسائلی همچون تعدیل ۵۰ درصدی نیرو در مطبوعات فارس اشاره کرد و عنوان داشت: این مسئله به دلیل کاهش تیتراژ روزنامه‌ها رخ‌داده است.
وی از حضور واسطه‌ها درزمینهٔ توزیع کاغذ با عنوان مصیبت مطبوعات یادکرد و خواستار تعقیب مفسدان اقتصادی در این زمینه شد.
یکی دیگر از افرادی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این جلسه خطاب قرار داد، محمد مرادب از هنرمندان ایل عرب خمسه بود که به نمایندگی از اقوام استان فارس سخن می‌گفت.
او به‌ضرورت توجه به تنوع قومیت‌ها در فارس اشاره کرد و بر تقویت همه ارکان هنری و به‌ویژه موسیقی عشایری تأکید داشت.
سمانه نیک‌نام فعال در حوزه مد و لباس ایرانی و اسلامی بابیان گوشه‌ای از توانمندی‌های استان فارس در حوزه طراحی پوشاک اسلامی، خواستار ایجاد انجمن طراحان لباس با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.
رئیس انجمن موسیقی استان فارس نیز در این نشست از ضرورت بازنگری در قوانین فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی سخن گفت.
هدایت رضایی عنوان کرد: توجه ویژه به شهرستان‌ها درزمینهٔ برگزاری جشنواره‌های موسیقی و فراهم آوردن امکانات رفاهی و خدماتی برای آنان ضروری است.
وی به‌احتمال لغو جشنواره گروه‌نوازی فارس در سال جاری اشاره کرد و گفت: این جشنواره در سال‌های گذشته بدون حتی یک ریال کمک دولتی و با حمایت کامل بخش خصوصی برگزارشده است؛ اما امسال بخش خصوصی تمایلی به کمک به این جشنواره ندارد و این موضوع ممکن است باعث از دست رفتن این پایگاه هنری در شیراز شود.
علی قصر دشتی مجسمه‌ساز و رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان فارس نیز در این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را خطاب قرار داد و حلقه مفقوده هنر شیراز را نبود زیرساخت‌های توسعه‌بخش اقتصاد هنر عنوان کرد.
این مجسمه‌ساز، وضعیت هنرمندان شیرازی را به گلادیاتورهایی تشبیه کرد که به‌جای نیزه، تیر و کمان سنگی در دست دارند.
او خواستار ایجاد شرایطی برای خرید آثار هنری توسط نهادهای گوناگون شد.
مصطفی موسوی نیز با عنوان نماینده جامعه قرآنی فارس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افرادی که در رأس امور قرآنی قرارگرفته‌اند، غیرمتخصص هستند.
او ادامه داد: اعتبار قرآنی یک کشور اسلامی از قرارداد یک بازیکن فوتبال نیز کمتر است.
وی بابیان اینکه نبود کرسی تلاوت قرآن و موازی کاری در امور قرآنی از مشکلات استان فارس است، خواستار رسیدگی و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالان عرصه قرآنی شد.
داریوش نوید گویی، ناشر برتر کشوری و مدیر انتشارات نوید شیراز نیز در این نشست گلایه‌هایی مشترک با مدیرمسئول روزنامه عصر مردم داشت.
وی در ادامه تقویت انجمن‌های فرهنگی را خواستار شد.
این ناشر استان فارس از دست‌های پنهانی یادکرد که کتاب را خار و ذلیل می‌کنند و آن را با تخفیف‌های ۷۰ درصدی در نمایشگاه‌های مختلف عرضه می‌کنند.
برخی دیگر از هنرمندان نیز در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را درباره مسائل یادشده مطرح کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست صمیمی، به همه درخواست‌ها پاسخ داد.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه امنیت، مسئله اقتصادی، بهداشت و درمان و... برای کشور مهم است، ولی آنچه به‌واسطه آن هویت خود را تعریف می‌کنیم، فرهنگ و هنر است، گفت: کلیدواژه توسعه اجتماعی در همه زمینه‌ها، توجه به حوزه فرهنگ است و بی‌توجهی به حوزه‌های فرهنگی باعث آسیب به زیرساخت‌های اقتصادی می‌شود.
سید عباس صالحی جمعه ۱۹ مهرماه در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان مرودشت فارس افزود: فرهنگ و هنر امروز برشی از زندگی اجتماعی نیست؛ بلکه زمین و هوای این زندگی اجتماعی است.
صالحی بابیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر روح تمدن ایرانی است، ابراز داشت: آنچه از گذشته به یادگار مانده از میراث تاریخی و میراث ناملموس فرهنگی در گستره فرهنگ و هنر و تعریف ایران می‌گنجد.
وی کلیدواژه توسعه اجتماعی را در همه زمینه‌ها، توجه به حوزه فرهنگ دانست و عنوان کرد: بی‌توجهی به حوزه‌های فرهنگی باعث آسیب به زیرساخت‌های اقتصادی می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است گفتمان‌سازی، اصلی ضروری است و تا وقتی فرهنگ سرمایه‌گذاری نباشد یا ضعیف باشد حرکت اقتصادی سالم شکل نمی‌گیرد.
صالحی عنوان کرد: هم برای حل مشکلات موجود و هم برای توسعه به فرهنگ نیاز داریم؛ از همین رو نباید فرهنگ را جزئی از زندگی دانست بلکه فرهنگ مسیر توسعه‌یافتگی است.
وی بیان کرد: اینکه بخش‌هایی بدون نگاه به برداشت و درآمد در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری کنند، امروز معنا ندارد؛ چراکه متغیرهای فرهنگی و هنری بخش اصلی اقتصاد جهان مدرن را در برمی‌گیرد و روندی رو به رشد دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه بتوانیم بازار اقتصادی فرهنگ و هنر را در استان فارس به‌ویژه در شهرستان مرودشت راه‌اندازی کنیم، به‌عنوان طرحی که می‌تواند به‌صورت پیوسته مبنای گردش تولید و اقتصاد فرهنگ و هنر شهرستان و استان باشد، مدنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
صالحی اظهار داشت: مرودشت با ویژگی‌ها و شاخصه‌های فرهنگی‌اش در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر می‌تواند به‌صورتی جدی‌تر در نگاه ملی و استانی فعالیت کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ورود سالانه سه میلیون گردشگر به فارس، افزود: فراهم‌شدن امکان ایجاد بازار فرهنگ و هنر در ضمن بهره‌گیری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این خطه ضروری است.
صالحی با اشاره به تجربه صنعت گردشگری در جهان گفت: گردشگر صرفاً با میراث تاریخی ارتباط برقرار نمی‌کند و اگر می‌خواهیم تکرار و زمان حضور را افزایش دهیم باید نسبت روشنی بین گردشگری و فرهنگ و هنر ایجاد کنیم.
در بخشی از این دیدار نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: روزانه بیش از دو هزار نفر گردشگر از مرودشت و داشته‌های فرهنگی‌اش بازدید می‌کند.
این نماینده مجلس با اشاره به رونمایی از ۱۱۰ لوح گلی هخامنشی از ۱۸۷۳ لوح مسترد شده به کشور،‌ گفت: الواح گلی باید به محل اصلی خود در موزه تخت جمشید بازگردد.
برومندی با اشاره به اینکه ریشه رفع مشکلات و راهکار عبور از آن‌ها در حوزه‌های مختلف جز با صرف بودجه و نیز توجه به حوزه فرهنگ میسر نیست، افزود: سهم فرهنگ و ارشاد اسلامی در بودجه اندک است، از همین رو نیاز است ضرورت افزایش آن، پیش از نهایی شدن لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ برای دولت و مجلس تفهیم شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد:  تلاش دولت برای کاهش موازی‌کاری‌ها در حوزه فرهنگ، رسانه و دین دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دو نویسنده و یک نگارگر استان فارس صالحی در جمع اصحاب فرهنگ و هنر شیراز خبرداد: افتتاح اولین گذر فرهنگ و هنر  شیراز بعد از ماه صفر فراز و فرود حوزه فرهنگ در نشست صمیمی هنرمندان فارس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صالحی در جمع هنرمندان مرودشت: اقتصاد مهم اما فرهنگ هویت‌ساز است


کد مطلب: 413808

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/413808/اقتصاد-مهم-اما-فرهنگ-هویت-ساز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1