کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در حاشیه «حاشیه سازی نماینده برای شهردار دوگنبدان» و مسئولیت شهروندی

طبق قانون جریمه ریختن زباله در معابر چقدر است؟

11 آبان 1398 ساعت 11:23

یکی از طرح های خوبی که شهرداری دوگنبدان سال گذشته به اجرا گذاشت طرح پاکسازی محله به محله بود، که با هدف رسیدگی مضاعف به بحث پاکسازی محلات صورت گرفت، با این حال تغییر در چهره شهر بیش از چند ماه دوام نیاورد. چرا که چنین طرح هایی همت جمعی مردم را می طلبد.


چند روز گذشته تاجگردون نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، این روزهای نزدیک به انتخابات، با قرار دادن تصویری از پارک محله سادات نسبت به عملکرد شهرداری و پاکسازی پارک محله سادات گله و شکایت کرد. اما شهردار نیز در نامه ای سکوت خود را شکست و این پست اینستاگرامی تاجگردون را، کارشکنی دوباره ای خوانده و اینگونه نوشت «یکی از همین کارشکنی‌ها واگذاری بخشی از پروژه محله سادات به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود که طبیعتاً چون در حوزه مدیریت شهری بود، باید توسط شهرداری انجام می‌گرفت. جهت اطلاع حضرتعالی، هنوز هم این قسمت از پروژه به شهرداری واگذار نشده است، پس چطور انتظار دارید پروژه‌ای که هنوز شهرداری تحویل نگرفته است، توسط شهرداری نگهداری و نظافت شود؟». اما این جریانات جدای از بحث های سیاسی بهانه ای شد برای دادن یک تذکر مهم درباره اهمیت پاکسازی شهری و مسئولیتی که شهروندان در قبال پاکیزگی شهر خود دارند.
طرح های خوبی اجرا شد/فقر فرهنگی و لزوم فرهنگ سازی وجود دارد
یکی از طرح های خوبی که شهرداری دوگنبدان سال گذشته به اجرا گذاشت طرح پاکسازی محله به محله بود، که با هدف رسیدگی مضاعف به بحث پاکسازی محلات صورت گرفت، با این حال تغییر در چهره شهر بیش از چند ماه دوام نیاورد. چرا که چنین طرح هایی همت جمعی مردم را می طلبد.
بارها برخی افراد دغدغه مند بصورت خودجوش به جمع آوری زباله در یک قسمت شهر اقدام کرده اند. یا آنکه تشکل مردم نهاد سبزگامان که یکی از فعال ترین تشکل های شهر در بحث محیط زیست است بارها کمپین جمع اوری زباله به راه انداخته است، با این حال هنوز فقر فرهنگی زیادی وجود دارد و حس مسئولیتی در مردم و حتی جوانان ما ایجاد نشده است. از طرفی مسئولان ما در ادارات فرهنگی، شهرداری، محیط زیست، بهداشت باید بیش از اینها در راه فرهنگ سازی و ایجاد حس مسئولیت در مردم تلاش کنند.
پدر و مادری که جلوی چشم فرزند دلبندشان زباله روی زمین می اندازند
همانطوری که مسئولان شهر در قبال مردم وظیفه ای دارند، شهروندان نیز در قبال پاکیزگی کوچه و خیابان وظایفی دارند و این مسئولیتی است که بر دوش همه ما قرار داده شده است. متاسفانه مردم ما نسبت به زباله ریختن در خیابان هیچ ابایی ندارند. بارها و بارها دیده ایم که پوست خوراکی و آبمیوه در پیاده ها ریخته شده، بارها دیده ایم کاغذهایی که پاره شده و بی ملاحضه و از روی عصبانیت یا بی خیالی روی زمین ریخته شده، خودروهایی که در حال عبور زباله خود را در خیابان می ریزند و نیمکت هایی که در پارک ها پر از پوست تخمه است.متاسفانه این عادات ناپسند محدودیتی برای افراد ندارد و از مادر و پدری که اولین الگوی فرزندشان هستند و جلوی چشم فرزند دلبندشان زباله روی زمین می اندازند گرفته تا افراد عادی یا حتی فرهیختگان جامعه و کسانی که ادعای فرهنگ دارند، چنین عادتی دیده شده است. پوست تخمه هایی که زیر نیمکت پارک ها ریخته می شود، دستمال کاغذی هایی که روی زمین افتاده، زباله هایی که در بولوارها به درخت و گیاهان گیر می کنند، زباله های حاشیه کانال های آب، همگی به ضعف فرهنگ و حقوق شهروندی اشاره دارد.
پاکسازی شهر فقط وظیفه شهرداری نیست
همه ما به عنوان شهروند در قبال پاکیزگی شهر مسئولیم

بر اساس ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامي، زباله ريختن در معابر از جرایم غيرقابل گذشت است. همچنین مطابق بند 2073 جدول جريمه‌هاي رانندگي؛ پرتاب كردن يا ريختن ضايعات، زباله، اشيا و آب دهان از وسيله نقليه در معابر شهرهاي بزرگ و جاده‌هاي بين‌شهري 300 هزار ريال جريمه دارد.
نکته جالب توجه این است که تعداد دفعات جمع‌آوري زباله در شهرستان گچساران کمتر از تعداد دفعات جمع آوری زباله در شهرهای تمیز اروپایی نیست، و حتی بیشتر هم هست. اما ببینید تمیزی معابر این شهرها و کشورهای توسعه یافته نه به دلیل جمع اوری زباله توسط نیروهای شهرداری، بلکه به دلیل اهمیتی است که شهروندان به تمیزی شهرشان می دهند.


 


کد مطلب: 413382

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/413382/طبق-قانون-جریمه-ریختن-زباله-معابر-چقدر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1