تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۴۱۱۹۵۴
مؤثرترین روش تبلیغاتی در جامعه امروز کشور چیست؟

انتخابات، واقع‌گرایی و وعده‌های غیرقابل اجرا

۲۳
۶
انتخابات، واقع‌گرایی و وعده‌های غیرقابل اجرا
کبنا ؛اینکه کدام شیوه توانسته بیشترین اثربخشی برای کاندیداها از حوزه‌های انتخابیه اقصی نقاط کشور داشته باشد، محور پرسش از شش نماینده کنونی مجلس است که دست‌کم یک‌بار سابقه حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی را داشته‌اند.
تمامی روش‌های تبلیغات انتخاباتی و به‌طور ویژه انتخابات مجلس، به دو بخش عمده سنتی و مدرن تقسیم می‌شوند. در این مقاله با بررسی تمامی این روش‌ها در قالب گفت‌وگو با این نمایندگان، به این پرسش پاسخ می‌دهیم تا مؤثرترین روش تبلیغاتی در جامعه امروز ایران با جمع‌بندی اظهارات این نمایندگان از چهارگوشه کشور، به دست آید.
حجمی از پیام‌های امیدوارکننده از وعده‌های کاندیداها در فضای کشور به گوش می‌رسد؛ این صداها گواهی بر آغاز ماراتنی است که قانون برای آن یک‌ هفته زمان در نظر گرفته است. بناست از ابتدای هفته جاری حدود 3444 نفر توانایی‌ها و ویژگی‌های خود را به مردم عرضه کنند تا سرانجام 290 نفر برای به دست گرفتن سکان قطار قانون‌گذاری کشور انتخاب شوند. «نامزدهای انتخاباتی چگونه باید خود را به ملت بشناسانند؟» این اولین سؤالی است که به ذهن آقا یا خانم کاندیدا می‌رسد؛ هرچند که پس از برگزاری هشت دوره انتخابات مجلس، یقیناً نامزدهای انتخاباتی در طول این ادوار روش‌های گوناگونی را برای معرفی خود به رأی‌دهندگان آزموده‌اند که کاندیداهای نهمین دوره مجلس نیز از می‌توانند با بهره‌گیری از این تجارب در چارچوب قانون، وارد بهارستان شوند.
 
استفاده از روش‌های سنتی در کهگیلویه و بویراحمد مؤثر است
ستار هدایت‌خواه نماینده بویراحمد و دنا در مجلس هشتم، تأثیر شیوه سنتی برای کسب رأی را در حوزه انتخابیه خود مؤثرتر می‌داند و در این رابطه می‌گوید که استفاده از روش‌هایی همچون شرکت در مراسم و یا پخش غذا بین مردم در حوزه انتخابیه‌اش رواج دارد، البته تجربه دوره گذشته انتخابات در این شهرستان نشان داده که مردم به این روش‌ها توجهی نداشته و نحوه ارتباط چهره به چهره بیشتر پاسخگوست.
این عضو مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد، همچنین استفاده از برخی روش‌های خلاف قانون همچون دادن وعده‌های غیرقابل اجرا برای حل مشکلات، تخریب رقبا، شایعه‌سازی، ایجاد جو روانی و یا اجیر کردن افرادی برای بدگویی از نمایندگان در اماکن مختلف همچون تاکسی و آرایشگاه‌ را نمونه خلاف اخلاق و خلاف قانون تبلیغات کاندیداها در حوزه انتخابیه خود عنوان می‌کند و با ابراز تعجب از استفاده از چنین روش‌هایی به این موضوع تأکید دارد که چنین روش‌هایی هیچ نتیجه‌ای را در بر نخواهد داشت.
 
 ترکیبی از روش‌های سنتی و مدرن، شیوه تبلیغاتی مناسب در استان مازندران است
علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری نیز تبلیغات رودررو و ارتباط مستقیم با مردم همچون برگزاری سخنرانی در اماکن مختلف را به‌عنوان یک شیوه موفق برای کسب آرا در حوزه انتخابیه خود عنوان می‌کند و درعین‌حال به نقش استفاده از روش‌های مدرن و استفاده از کلیپ‌های تبلیغاتی و پوستر نیز در شهر ساری اشاره‌ای دارد.
این عضو مجمع نمایندگان استان مازندران، ضمن بیان این مطلب که استفاده ترکیبی از روش‌های سنتی و مدرن شیوه تبلیغاتی مناسب برای کسب رأی کاندیداها در این حوزه انتخابیه به شمار می‌آید، تأثیر گرایشات سیاسی کاندیداها در میزان رأیشان را ده درصد می‌داند.
 
گرایشات سیاسی در نوع انتخاب کاندیداها در استان اصفهان تأثیر دارد
حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در مجلس، نیز در گفت‌وگویی دیگر تأثیر گرایشات سیاسی بر آرای مردم در شهرهای بزرگ همچون اصفهان را 30 درصد می‌داند و درعین‌حال به این موضوع تأکید می‌کند که استفاده از روش‌های سنتی همچون پهن کردن سفره‌های غذا و یا تقسیم پول بین مردم، در حوزه انتخابیه‌اش پاسخگو نیست.
این عضو مجمع نمایندگان اصفهان، همچنین استفاده از شیوه تبلیغی مدرن و کمتر سنتی را در این حوزه انتخابیه مؤثر می‌داند و بر تبلیغ چهره به چهره و رودررو با مردم تأکید می‌کند.
 
شناخت فردی در کنار گرایشات سیاسی در استان خراسان رضوی تأثیرگذار است
جواد آرین‌منش، نماینده مشهد و کلات نیز استفاده از شیوه‌های قانونی برای تبلیغات در کنار برگزاری مراسم سخنرانی در قالب میزگرد و نشست‌های خبری، همراه با چاپ و پخش تراکت و پوستر را شیوه‌ای مناسب در حوزه انتخابیه خود می‌داند و بر این موضوع تأکید می‌کند که فهرست‌های انتخاباتی از سوی احزاب، تشکل‌ها و نهادهای معتبر نقش بسیار مؤثری در انتخاب کاندیداها دارد.
این عضو مجمع نمایندگان استان خراسان‌رضوی، همچنین تأثیر شناخت فردی کاندیداها را 50 درصد و مابقی را استفاده از سایر شیوه‌های تبلیغاتی مؤثر عنوان می‌کند و درعین‌حال استفاده از روش‌هایی غیرقانونی همچون پخش بلیت برای بازدید از اماکن تفریحی بین مردم را خرید رأی تعبیر می‌کند.
 
 کاندیداهای اقلیت‌های دینی تبلیغات خود را هماهنگ باهم انجام می‌دهند
سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس هشتم، همچنین ضمن تأکید بر این موضوع که استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی‌تر همچون ارتباط چهره به چهره روش مرسوم و جوابگو برای انتخابات در بین جوامع اقلیت است، می‌گوید که در جوامع اقلیت یک شیوه و نوع خاصی از دموکراسی در تبلیغات انتخابات حاکم است، به‌طوری‌که کاندیداها برنامه‌هایشان را برای حضور در شهرستان‌ها و یا تبلیغات با یکدیگر هماهنگ کرده و باهم در تمامی عرصه‌های تبلیغات شرکت می‌کنند.
این نماینده بخشی از اقلیت دینی کشور، تأثیر گرایشات سیاسی در انتخاب کاندیداها در این جوامع را حدود 20 درصد می‌داند و مجدداً بر موضوع سابقه فعالیت، شناخت نامزدهای انتخاباتی و فعالیت سیاسی و اجتماعی آن‌ها در انتخاب این افراد تأکید می‌کند.
 
 مسائل قومی و قبیله‌ای در استان هرمزگان اهمیت ویژه‌ای دارد
حجت‌الاسلام علی‌ میرخلیلی نماینده میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد نیز مسائل قومی و قبیله‌ای و حمایت افراد مؤثر جامعه همچون معتمدین، بزرگان، هنرمندان و ورزشکاران را در کنار استفاده از شیوه سنتی دیدار چهره به چهره در انتخاب کاندیدای موردنظر مردم مؤثر می‌داند.
این عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان همچنین تأثیر گرایشات سیاسی را نیز در این امر یادآور می‌شود.
 
 گرایشات سیاسی و استفاده از فضای مجازی در تهران تأثیرگذار است
لاله افتخاری نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نیز تأثیر لیست‌ها و گرایشات سیاسی را در تهران تا 80 در صد می‌داند و درعین‌حال شیوه سنتی دیدار‌های چهره‌ به چهره را نیز در انتخاب کاندیداها تأثیرگذار عنوان می‌کند.
این عضو مجمع نمایندگان تهران، استفاده از روش‌هایی همچون اعطای هدایای نقدی و پهن کردن سفره‌های غذا را در تهران بی‌تأثیر خوانده و شیوه‌های مدرنی همچون ارسال پیامک و استفاده از فضای مجازی را تأثیرگذارتر دانست.
بر اساس گفت‌وگوهای انجام‌شده با این نمایندگان به‌عنوان بخشی از اهالی بهارستان هشتم به نظر می‌رسد که روش تبلیغات چهره به چهره بهترین روش برای پیروزی کاندیداها و معرفی برنامه‌هایشان در انتخابات مجلس نهم است.
ذکر این نکته نیز به‌جاست که در کنار اعمال شیوه‌های متنوع تبلیغاتی و بعضاً همراه با تخلف، می‌بایست نقش دستگاه‌های نظارت بر تبلیغات انتخاباتی پررنگ‌تر باشد تا در دوره‌های بعدی برگزاری انتخابات شاهد تکرار موارد تخلف تبلیغاتی نباشیم.

منبع خانه ملت
نام شما

آدرس ايميل شما

مهقلی
Iran, Islamic Republic of
استخاره بزن و خودت هم بخونش و تفسیرش کن و بیا کاندید شو‌
منتال
Iran, Islamic Republic of
به افراد تهمت. هم بزن.
Iran, Islamic Republic of
یا مهدی
رضا
Iran, Islamic Republic of
فقط روشنفکر
Iran, Islamic Republic of
امروز با مکر و فریب و حیله آذین است
شغالان ، روبهان، کفتارها را کفر آیین است

نباید انتظار نور در تاریکی شب داشت
ندارد راه ایمان در دلی که غرق در کینه است

اگر سیال چون رودی به جایی میرسی آخر
اگر مرداب باشی سهم تو همواره تمکین است

همانهایی که در ظاهر ندای دوستی دارند
ولی در سینه هاشان حتم دارم قلب چرکین است

اگر از صلح می گویند در هر جای این دنیا
چرا این روزها ساکت شدند و غزه غمگین است

مگر یک کودک معصوم جنگی با جهان دارد
که از خونش لباس مادرش امروز رنگین است

کبوترهای خان یونس،رفح، حیّ شجاعیه
اسیر پنجه های تیز کرکس ها و شاهین است

صدای شیون یک مادر دل خسته می آید
ولی گوش امیران عرب کر گشته ...سنگین است

جنابان ملل سرگرم بازی های پوشالی
شیوخ نفت هم سرهایشان در لاک و خورجین است

شنیده می شود از سمت شهر قدس این آواز
که آزادی فراخواهد رسید این رسم دیرین است

برای کسب این مقصود باید پایداری داشت
یا مهدی
اصول گرا
Iran, Islamic Republic of
مولانا راه رهایی از بلای جاه‏طلبی و قدرت‌دوستی را بدین شرح بیان می‏دارد: اگر می‏خواهی از آسیب دندان عفریت جاه و مقام رهایی یابی، باید انانیّت و منیّت را در وجود خود نابود کنی و به تعبیر دیگر باید «هیچ» شوی. در این صورت، جاه‏طلبی در تو پدید نمی‏آید و از شر آن خواهی رست:

هیچ شو، واره تو از دندان او

رحم کم جو از دل سندان او

چون که گشتی هیچ، از سندان مترس

هر صباح از فقر مطلق گیر درس

و در جایی دیگر، امنیت و سلامت را در تواضع، حاشیه‏گزینی و احتراز از سروری‏جویی می‏داند که از قدیم گفته‏اند: کس نیاید به جنگ افتاده:

چون شکسته می‏رهد، اشکسته شو

امن در فقر است، اندر فقر رو

مهتری نفط است و آتش ای غوی

ای برادر چون بر آذر می‏روی؟

هرچ او هموار باشد با زمین

تیرها را کی هدف‏ گیرد؟ ببین

سر برآرد از زمین آنگاه او

چون هدفها زخم یابد بی‏رفو
Iran, Islamic Republic of
اصولگرای واقعی =روشنفکر
Iran, Islamic Republic of
جناب دکترهدایت خواه خودش بیشترازهمه ازمراسمات مذهبی ستفاده میکنه.بعدش طرفدارایشان به همه انگ می زنندوازتخریب دیگران به بهترین نحواستفاده میکنند.
Iran, Islamic Republic of
اقای هدایت خواه برای حذف کردن رقیب ازهرکاری دریغ نمیکنیدبخصوص خودی وغیرخودی جریان خواسته .تکلیف شده .مصلحت هست.استخاره گرفتم.و.....
Iran, Islamic Republic of
اقای هدایت خواه لیدرهای شماتادلتون بخوادبرای رای ازطرف شمابه همه وعده پست ومقام ووعدهدهای دیگه میدن یعنی جنابعالی اطلاع نداری وبیشترین تخریب رقباهم ازسوی خودشماست
دنا
Iran, Islamic Republic of
جناب هدایتخواه لطفا به پیمانکاران اقتصادی حامی شما توجه بنما... چرا به ستاد پول های هنگفت میداند؟
محمود
Iran, Islamic Republic of
یا مهدی
اینبار با امید به انتهای بیکرام گام برمی داریم
واقع بین - دنای همیشه سرافراز
Iran, Islamic Republic of
مردانی مثل استاد هدایتخواه را جوانان باید بیشتر بشناسند چرا که او تجلی راز ماندگاری و جاودانگی است. او متواضع، پرکار، مردم دوست و طرفدار واقعی جوانان است، حاج ستار هدایتخواه از موفق ترین نماینده های دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی بوده است ازجمله بخش کوچکی از عملکرد دوره نمایندگی ایشان را می توان در حوزه فرهنگ: تکمیل و تجهیز تالار فرهنگی هنری یاسوج- راه اندازی نگار خانه های دائمی یاسوج – راه اندازی فرهنگ سرای شهر سیسخت در حوزه عمران و امور زیر ساختی: احداث باند دوم یاسوج – بابا میدان، یاسوج – سمیرم، یاسوج – اقلید و... در حوزه توسعه ورزش: راه اندازی مجتمع کارگران، راه اندازی استخر شنای فرهنگیان، شروع پروژه 15 هزار نفری شهید فتاحی، احداث سالن 3000 نفری شهر یاسوج، تاسیس زور خانه شهر یاسوج، احداث 10 سالن ورزشی در روستاهای بالای 2000 نفر جمعیت، احداث و راه اندازی مجتمع ورزشی ایثارگران و... در حوزه آموزش عالی: راه اندازی 17 رشته در مقطع دکتری، راه اندازی 57 رشته کارشناسی ارشد، احداث 4 واحد خوابگاه دانشجویی، راه اندازی دانشگاههای پیام نور و علمی کاربردی و...، در حوزه توسعه شهری: شهر شدن شهرهای پاتاوه، چیتاب، لوداب، مارگون و مادوان، همچنین تصویب قانون اتصال مراکزاستان ها به شبکه ریلی راه آهن و تصویب تبصره ای دربرنامه پنجم که دولت راموظف کردسالیانه 10درصد بودجه را صرف محرومیت زدایی مناطق محروم نماید که هر ساله ازاین بابت مبالغ خوبی به استان اختصاص می یابد اشاره کرد.با قانون وضع شده با پیگیری های حاج ستار هدایتخواه هرسال دولت موظف گردید مبلغ 1000میلیاردتومان برای مدرسه سازی مناطق محروم هزینه نماید، بدین ترتیب بود که تاپایان دوره نمایندگی ایشان550 هزارمترمربع مدرسه ساخته شد.همچنین تصویب قانونی دیگر توسط ایشان که دولت راموظف به هزینه کرد سالانه مبلغ500 میلیارد تومان برای آسفالت جاده های روستاهای بالای40خانوار میکرد و تصویب قانون برای الزام دولت به اینکه روستاهای سردسیری محروم رابدون دریافت خودیاری ازمردم گازرسانی کنند که به بالغ بر 170 روستا گاز رسانی انجام شد.که همگی شاهد بودیم در آن زمان شهرستانهای بویر احمد و دنا به کارگاه سازندگی تبدیل شده بودند.
در زمینه نیروی انسانی علاوه بر اقدامات شایسته و مانا در استان زمینه خدمت برای بعضی از عزیزان جوانی که شاید نگاهشون نسبت به مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با دوستان جناح راست متفاوت بود ولی حاج ستار هدایتخواه را به عنوان فردی بالاتر از جریانهای سیاسی به او نگاه می کردند رای داده بودند نیز فراهم گردید، در بین این عزیزان دکتر بهرامی نیز از بین کاندیداهای موجود در جهت توسعه شهرستانهای بویراحمد و دنا، حاج ستار هدایتخواه را انتخاب کردند و به ایشان رای دادند، به لحاظ شان و جایگاه اجتماعی از جایگاه مورد احترامی برخوردار بود،ایشان نه تنها راننده نبود بلکه در مسئولیتهای معاونت عمرانی شهرداری یاسوج، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد یاسوج و نهایتاً شهردار یاسوج در آن دوره مورد حمایت قرار گرفتند تا به مردم عزیز خدمت نمایند و خوشبختانه خدمات خوبی هم در زمان ایشان به مردم شهر یاسوج داده شد نگاه دوستان حاج ستار هدایتخواه هم به عزیزانی که از ایشان حمایت کردند همراه با عزت و کرامت بود، هر چند که همگان میدانیم که تعداد زیادی از نیروهای حامی حاج ستار هدایتخواه با دیدگاه فکری دیگری در انتخابات ریاست جمهوری مخالف نظر حاج ستار هدایتخواه بودند و به کاندیدای مورد نظر خودشون رای دادند ولی بعد از پیروزی کاندیدای مورد نظر حاج ستار هدایتخواه ایشان باز هم با رافت اسلامی برخورد کردند و از این نیروها حمایت لازم را بعمل آوردند، خود و خدای خودمان کدام نیروی سیاسی در ایران با این مهربانی با مردم خود برخورد می نمایند، هر کدام از ماها که بودیم آیا آنان را از کانون سیاسی خود طرد نمی کردیم؟ بیائم یکبار هم که شده دور کنیم از خودمان ناخواستنها را و احترام بگذاریم به فرزندان خوب و شایسته استانمان و در قالب تندرو و فتنه گر شایستگان خود را تخریب نکنیم و ارج نهیم و آنان را عزیز بداریم، آرزوی توفیق داریم برای همگان بویژه این انسان متواضع، پرکار و مردم دوست.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
Iran, Islamic Republic of
جناب هدایت خواه واقعیت اینکه مردم دیگه قبولت ندارند
برو تره برا احمدی نژاد خورد کن دست از بازی دادن مردم بردارید
ذبیح اله
Iran, Islamic Republic of
فقط دکتر ستار هدایتخواه شایستگی مردم فهیم بویریاحمد و دنا را دارد.
ذبیح اله
Iran, Islamic Republic of
فقط دکتر هدایتخواه شایستگی نمایندگی مردم فهیم بویراحمد و دنا را دارند.
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
دکتر هدایتخواه نماینده ای بودند در تراز انقلاب و شأن مردم بویراحمد و دنا.
ح ع ا
Iran, Islamic Republic of
در تأثیرگذاری امثالِ ستار هدایت خواه، چه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و چه در مسائل سیاسی و به خصوص مجلس، و ترسِ جریان اصلاح طلب و افراد و مسئولینِ بادی به هر جهت، همین بس که وقتی نام، مطلب و تصویری از ایشان منتشر می شود، بیشترین و متنوع ترین نظرات، کامنت ها و توهین و تخریب ها روانه ایشان و مطلب منتشر شده می شود!! تکرار می کنم نسبت به امثالِ ایشان(هدایت خواه) در سطح کشور، که متهم به تملق و منفعت طلبی نشوم!! به امید روزی که بویراحمد و دنا، آگاهانه و با گذشتِ از تعصبات و وابستگی های جناحی و قومی قبیله ای رأی بدهند و انتخاب کنند؛ و از این بن بستِ فرهنگی، اقتصادی و عمرانی،، مانند همسایه های دیوار به دیوار خود، اصفهان و شیراز خارج شوند!!...
فرخ
Iran, Islamic Republic of
درود خداوند بر دکتر هدایتخواه
رضا
Iran, Islamic Republic of
آقای هدایت خواه شما دیگه تمام شدید
متحدون
Iran, Islamic Republic of
استاد انسان شریفی است ولی ادمهای دور واطرافش نه واقعا ایشان مظهر درستی هستند .
رضا
Iran, Islamic Republic of
شما دیگر سوخته هستید جناب هدایت خواه
لطفا بگذارید یک فرد جوانی وارد صحنه شود
اصولگرایان را شما نابود کردید
شما که دم از گام دوم انقلاب و جوانگرایی می زنید دقیقا مخالف آن حرکت می کنید
لطفا بگذارید بعد از 16 سال جریان پوسیه اصولگرایان که نتیجه سیاست های انحارطلبانه نفسی تازه کند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
شما دیگر سوخته هستید جناب هدایت خواه
لطفا بگذارید یک فرد جوانی وارد صحنه شود
اصولگرایان را شما نابود کردید
شما که دم از گام دوم انقلاب و جوانگرایی می زنید دقیقا مخالف آن حرکت می کنید
لطفا بگذارید بعد از 16 سال جریان پوسیه اصولگرایان که نتیجه سیاست های انحارطلبانه نفسی تازه کند.
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1