کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اقامه نماز عید قربان در استان برگزار شد

اقامه نماز عید قربان در کهگیلویه وبویراحمد/ اجرای سنت قربانی موجب تامین نیاز فقرا

21 مرداد 1398 ساعت 16:04

عید قربان نماد وحدت و برادری است و اجرای سنت قربانی موجب تأمین نیاز فقرا و نیازمندان می‌شود.


عید قربان درس بندگی برای اهل عبرت
امام‌جمعه شهر دیشموک در خطبه‌های نماز عید قربان با اشاره به قرار گرفتن حضرت ابراهیم (ع) در میدان آزمایش‌های الهی گفت: حضرت ابراهیم (ع) به دستور خدا عمل کرد و با سربلندی پیروز میدان آزمایش شد و این اقدام او و فرزندش حضرت اسماعیل (ع) باعث شد که برای آن حضرت و پیروانش از طرف خدای متعال این روز عید اعلام شود.
حجت‌الاسلام علی‌اکبر راوند افزود: اقدام حضرت ابراهیم (ع) نمونه دل کندن از دنیا است و این امتحان درسی شد برای کسانی که اهل عبرت هستند.
راوند با اشاره به فضیلت قربانی کردن در این روز گفت: با قربانی در روز عید قربان بلاها از زندگی دور می‌شود و اگر کسی توانایی قربانی کردن ندارد می‌توانند به‌صورت چندنفری یا با مشارکت کمیته امداد قربانی کنند تا بلاها از خانواده‌شان دور شود.
امام‌جمعه شهر دیشموک با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حج ابراهیمی گفت: پیام معظم له دو نکته دارد یکی برائت از مشرکان که (طبق تأکیدات قرآن و دین) ما باید در برابر دشمنان بایستیم و از مظلومان عالم حمایت کنیم.
وی افزود: نکته دیگری که از سخنان رهبر انقلاب مشهود است پیشگویی‌های دقیق و ربانی ایشان در خصوص اقدامات یمنی‌ها در برابر دولت عربستان سعودی و ناکام شدن معامله قرن رژیم غاصب صهیونیستی که نمونه آن جنگ 33 روزه یمن است.
وی به برخی از آسیب‌های اجتماعی در دیشموک ازجمله خودکشی اشاره کرد و ادامه داد: طبق آیات قرآن اگر کسی خودکشی کند او را با صورت به آتش می‌اندازند.
امام‌جمعه شهر دیشموک از مردم خواست مراسم ترحیم افرادی که به‌واسطه خودکشی جان خود را ازدست‌داده‌اند باشکوه برگزار نشود تا این عمل قبیح برای دیگران بیشتر ناپسند جلوه داده شود.

اجرای سنت قربانی موجب تامین نیاز فقرا
امام‌جمعه چرام گفت: عید قربان نماد وحدت و برادری است و اجرای سنت قربانی موجب تأمین نیاز فقرا و نیازمندان می‌شود.
امام‌جمعه شهر چرام در خطبه‌های نماز عید قربان در این شهر گفت: عید قربان نماد وحدت و برادری مسلمان جهان است و اجرای سنت قربانی موجب تأمین نیاز فقرا و نیازمندان می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین نورالله افشار با اشاره به آغاز دهه ولایت و امامت بر برگزاریِ باشکوه ویژه‌برنامه‌ها و جشن‌های عید سعید غدیر خم تأکید کرد.
وی ادامه داد: مردم مؤمن، نیکوکار و محبان اهل‌بیت (ع) در شهرستان چرام، با برپایی آیین‌های باشکوه عید غدیر خم در ترویج شعائر و گسترش فرهنگ اسلامی و ولایت مداری تلاش کنند.
امام‌جمعه شهر چرام گفت: باید با مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی ایستادگی کنیم.

بندگی خدا مهمترین درس عید قربان
عید قربان، عید فداکارى، ایثار، قربانى، اخلاص و عشق و بندگى است.
 امام جمعه موقت یاسوج در خطبه نماز عید سعیدبندگی خدا مهمترین درس عید قربان قربان با تبریک این عید به مسلمانان به ویژه شیعیان جهان گفت:عید قربان یکی از مهمترین روزهایی است که حیات توحیدی را به انسانها یادآور می کند.
حجه الاسلام موسوی اعظم معلم حقیقت بندگی در این روز را حضرت ابراهیم خلیل الله(ع) دانست و افزود:این پیامبر عظیم الشان با زندگی توحیدی اش در حقیقت توکل به خدای بزرگ و طاعت و بندگی را به همه بشریت تعلیم داد.
وی با تشریح مهمترین پیامها و درس های عید قربان برای بشریت اضافه کرد:ایثار و از خودگذشتگی ،مبارزه با شیطان تا رسیدن به پیروزی و تقرب به خدا و رها شدن از زخارف و تعلقات دنیوی از جمله آنها است.
امام جمعه موقت یاسوج همچنین با تبریک پیشاپیش به مناسبت عید سعید غدیر خم این روز را یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی برشمرد و ادامه داد:غدیرخم اکمال دین،اتمام نعمت و تدوام رسالت محمد رسول الله در ولایت حضرت علی (ع) است.
 
کشتار کودکان یمنی و قحطی دارو فاجعه بار است
حجت الاسلام سید هدایت محمودی اصل در خطبه های نماز عید سعید قربان لنده با اشاره به رعایت تقوای الهی گفت:اگر کسی اومر الهی را سرلوحه کار خویش قرار داد به جهت مراقبت ویژه خود به بهترین فرصت ها می رسد.
وی افزود:روز عید قربان یاداور حرکت تاریخی حضرت ابراهیم با قربانی کردن فرزند خود برامد که بزرگترین امتحان الهی بود که ما نیز باید از این امتحان ها سربلند بیرون بیاییم.
امام جمعه شهرستان لنده گفت:خداوند همواره به انسان های با بصیریت و صبور همواره عنایت دارد و ما انسان ها نیز باید در این حوزه بیشتر با صبوری در این امتحان ها به خدواند توکل کنند.
وی تاکیدکرد:ولی فقیه جانشین امام زمان(عج)است و باید تا زمان ظهور از جانشین وی در زمین اطاعت و پیروی کند.
محمودی اصل گفت:عید سعید قربان را به همه مسلمانان جهان تبریک می گوییم و خوشا به حال کسانی که در سرزمین وحی هستند و عید قربان خود را در قربانگاه نفس خویش به سر می برند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اندیشمندان اروپایی گفت، وای برما اگر مومنین معنی حج را نفهمند و وای برما اگر معنی حج را بفهمند. که همین حج نشان دهنده عظمت حج و اتحاد و برادری است و باید مشکلات بین مسلمانان به کمترین سطح برسد که جرائت سو استفاده نداشته باشند.
خطیب نماز عید سعید قربان گفت:کشتار کودکان یمنی و نبود دارو و قحطعی باعث کشته شدن هر دقیقه یک کودک یمنی شده است و اگر برادری حاکم بود این همه منابع نفتی همواره مورد سو استفاده امریکا و غرب قرار نمی گرفت و شاهد این همه کشتار مسلمان نمی بودیم.
وی تاکیدکرد:مراسم برائت از مشرکین با پیام مقام معظم رهبری به بیش از ۱۷زبان زنده دنیا ترجمعه می شود و این روشنگری در سایه ولایت فقیه در حال صدور است.
امام جمعه شهرستان لنده گفت:نگاه واقع گرایانه و روشنگرانه مقام معظم رهبری به خوبی روشنگری در خصوص مبارزه با مفاسد و محکوم کردن تروریسم و نهیب امت های اسلام بر سر زورگویان عالم است که امیدواریم با اگاهی بخشی و محور قرار دادن این مهم به رسالت خویش عمل کند.

عید قربان روز اخلاص آدمی و ذبح تعلقات غیر خدایی
 امروز روز عید قربان و روزی است که در مسیر سعادت و فرمان برداری از حضرت حق باید به قربانگاه رفت و نفس سرکش را ذبح کرد.
 روز دهم ماه ذی الحجه به یاد قربانی کردن حضرت ابراهیم(ع) در تاریخ مسلمانان به نام عید قربان یا اضحی یا عید خون نامگذاری شده است.
 این روز همان روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) است که از آن سربلند بیرون آمدند.
در این روز حضرت ابراهیم(ع)به فرمان الهی برای قربانی کردن فرزند خود حضرت اسماعیل(ع) او را به قربانگاه میبرد اما به هنگام انجام قربانی خداوند که او را سربلند در امتحان می‌یابد، از پیامبر می خواهد که به جای فرزند گوسفندی را قربانی کند.
این ایثار و عشق حضرت ابراهیم(ع) به انجام فرمان خدا، به عنوان یکی از فریضهای مناسک حج برای حجاج تعیین شد تا در این روز قربانی کنند و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان خوراکی فراهم کند.
در این روز همچنین مستحب است که نماز عید قربان در فاصله زمانی طلوع آفتاب روز عید تا ظهر خوانده شود و شامل دو رکعت است.
برگزار کردن مراسم قربانی و قربانی کردن در این عید بر همه افرادی که براساس فقه اسلامی اعمال حج را به جا می‌آورند واجب و الزامی است و مسلمانان در سراسر جهان در عبادت حج، در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.
همچنین در روایت‌های مکرری نقل شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا گرسنگان و بیچارگان نیز به خوراک برسند.
حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، مجدد حلال می‌ شود و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی‌آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.
غسل روز عید قربان،دعای ندبه و دعاهای وارده،قربانی کردن و برپایی نماز عید از اعمال این روز است.
روزه‌گرفتن در روز عید قربان مانند روز عید فطر حرام است.


کد مطلب: 411871

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/411871/اقامه-نماز-عید-قربان-کهگیلویه-وبویراحمد-اجرای-سنت-قربانی-موجب-تامین-نیاز-فقرا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1