کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قشقایی‌ها خصوصی‌تر مطالباتشان را با تاجگردون در میان گذاشتند؛

آیا از تاجگردون دیگی برای قشقایی‌ها می‌جوشد؟ / هجوم خورشیدی ازاد به تاجگردون!

17 خرداد 1398 ساعت 20:08

تاجگردون برای بدست اوردن رای قشقایی تلاش هایی کرد، که از جمله آن دادن پست بخشداری به پناهپوری معاون شهردار سابق بوده، و البته که بخشدار شدن پناهپوری حرکت خوبی نبود و خبرها حاکی از آن است که پناهپوری این سمت را نپذیرفته است که جای تأمل دارد. با این حال تاجگردون هنوز به سیاست مهره چنینی مدیرانش امیدوار است که از جمله آن می توان به اعطای مدیرکلی به یکی از بانوان ترک گچسارانی اشاره کرد که هنوز بصورت علنی به آن اشاره ای نشده است.


نشست قشقایی‌ها با تاجگردون نسبت به سایر نشست‌های قشقایی‌ها با نماینده مجلس محتاطانه‌تر برگزار شد، از همه قشقایی‌ها خواسته یا ناخواسته برای این همایش دعوت نکردند، موضوعی که «علی پناهپوری» این را اینگونه توضیح داد که «این همایش با حضور تمام قشقایی‌ها نیست بلکه یک دورهمی با تعداد معدود است و عذرخواهی می‌کنم بخاطر محدودیت فضا میسر نبود از همه قشقایی‌ها دعوت کنیم. بدون شک از ظرفیت همه قشقایی در جلسات بعد استفاده خواهد شد.» پناهپوری نبود فضای کافی را علت عدم دعوت از همه قشقایی‌ها عنوان کرد، اما قطعاً اگر اراده می کردند، می‌توانستند همایش را به مکان دیگری ببرند.
تیم مشاورین و دفتر تاجگردون تمام تلاششان را این روزها به بکار بستند که این همایش قبل از برگزاری رسانه‌ای نشود و همان افرادی پای صحبت‌های تاجگردون بیایند، که نامشان را در لیست‌های شبانه نوشته بودند. البته همین گونه هم شد، جلسه در یک فضای محدود و با تعدادی از قشقایی‌ها برگزار شد که به نظر می‌آید هدف خاصی پشت این مراسم بود، با اینحال سطح مطالبات بالاتر از حدانتظار بود.
فضای محدود، تعداد محدود قشقایی ها، عدم حضور قشقایی‌های شاخص که در کمپین دور قبل انتخابات حامی تاجگردون بودند قابل تأمل است و از سخنرانی خسرو پناهی که از همان ابتدا و با صراحت هدف از برگزاری جلسه را بیان مطالبات قشقایی عنوان کرد، ناگفته پیداست که بسیاری از قشقایی ها از تاجگردون قطع امید کرده اند و عده ای قلیل که در همایش حضور یافته اند فقط به امید دستگیری تاجگردون آمده اند. این را از هجوم مردم به سمت تاجگردون و بیان مطالبه خود بصورت چهره به چهره که تا سالن ناهارخوری هم کشیده شد و حجم بالایی از قشقایی ها دور تاجگردون را گرفته بودند می شد فهمید.
خسرو پناهی از همان ابتدا و با صراحت هدف از برگزاری جلسه را بیان مطالبات قشقایی عنوان کرد و در بیان مطالباتش از تاجگردون گله کرده و گفت «جناب تاجگردون، مردم قشقایی در دوره گذشته از برادر خود گذشتند و نام شما را نوشتند تا مرهمی بر زخم‌های قشقایی باشید. متاسفانه گره‌ها برای قشقایی کور باقی مانده و خواستار گشایس این گره‌ها از سوی شما هستیم. برخی از بزرگانی از ایل به خاطر حمایت از شما و عدم برآورده شدن خواسته‌ها به چالش کشیده شده‌اند.»
او ادامه داد: «بیکاری در شهرستان بیداد می‌کند که سهم جوانان قشقایی در استخدام‌ها بسیار ناچیز است. مانع مهاجرت نخبگان قشقایی‌ها از شهرستان شوید. اکثر مسئولیت‌های نفت گچساران پیشتر زمانی در دست قشقایی‌ها بود اما به چه جرمی حقوق قشقایی‌ها در صنعت نفت پایمال می‌شود؟ این جماعت قشقایی چیزی جز حقوق خود و رفع تبعیض خواستار نیست. احترام ایل قشقایی می‌بایست محفوظ بماند. شما میرشکار این دیار بوده و چه خوب است که میرشکار از گوشت شکار خود به دوستان هم دهد که سهم قشقایی‌ها تنها بوی کباب نباشد. امیدوارم همچنان میرشکار گچساران و باشت بمانید.»
تاجگردون نیز ضمن سخنرانی، قشقایی ها را به بالا بردن افق دیدشان دعوت کرد و گفت که « نباید کار را فقط در شرکت نفت ببینند، و قشقایی را به اشتغال در صنعت، کشاورزی، ادارت و کارهای دیگر دعوت کرد».
احمدی خورشیدی‌آزاد از چهره‌های شناخته شده ایل قشقایی گچساران در یادداشت کوتاهی به همایش امروز قشقایی‌ها با تاجگردون واکنش نشان می‌دهد و می‌نویسد؛ «از اینکه ۷ سال است زیر درختی که سایه ندارد جمع شده‌اید کافی‌تان نیست؟، این بویی که به مشام بعضی می‌رسد بوی گوشت شتر مرغی است که قرار بود پروژه‌اش را برای آنان احداث کنند! ترک‌های ما که آدم‌های خوش فکری بودند، آن‌ها را چه شده؟ گرچه از جمعیت ۵۰ هزار نفری قشقایی‌ها توانسته‌اند ۵۰ نفررا جمع کنند، امید بستن به جایی که هنری جز فریب ازش ساخته نیست فعل درستی نمی‌تواند باشد، اینکه جوانان و مردان گچساران و باشت در بیکاری و نداری غرق باشند تا این‌بابا در کاخ ۵۰ میلیاردی لم بدهد و سوار خودروهای میلیاردی بشود وسفر آمریکا و کانادا و ترکیه‌اش برقرار باشد و خانواده‌اش را پولدار بکند چه ثمری برای تان‌دارد؟ اگر او قدری مثل شما زندگی می‌کرد دردش کمتر بود، یادمان هست وقتی ۷ سال پیش به مجلس پا گذاشت فیش کت و شلوار هاکوپیانش را دکتر عارف برایش فرستاد اما حالا اگر جرأت دارد لیست اموال و دارایی‌های جمع شده از عرق جبین شما را بریزد روی میز!! بادمجان دور قاب چین های بی مصرف را رها کنید، تاجگردون جواب تلفن‌هایشان را هم نمی‌دهد، آقایان یادتان باشد وقتی کسی ادعای زیادی کرد دمش را قیچی می‌کنند و الان تاج در چنین وضعی است، دیر یا زود سراغش خواهند آمد، وقت خودتان را تلف نکنید، شاید از دیگران دیگی بجوشد اما از کسی که رفت زیر رصد نظارتی‌ها دیگر کاری ساخته نیست آنهم سوژه‌های خاص، این بیچاره به صاحبان عکس‌هایی دلخوش کرده که نمی‌داند به موقع اش همان‌ها کله‌اش خواهند کرد -- العاقل یکفی باالاشاره -- پایدار باشید هم ایلی‌های عزیزم و همشهری‌های خوبم.
سخنان تند و تیز خورشیدی آزاد و دیگر منتقدان، برای تاجگردون خیلی جدید نیست، و راهی که تاجگردون همواره در پیش گرفته و به خوبی از آن استفاده برده، ایجاد ترس در میان عامه و در حال حاضر در میان قشقایی است، تاجگردون در سخنرانی خود می‌گوید «هر کسی اطلاعاتی را داشته باشد که من دارم واقعاً با ترس و دلهره در این مسیر قدم برمی دارد. خیلی بیش از آنچه شما تصور می‌کنید کار کردن در کشور، منابع جور کردن، پول جور کردن، پروژه اجرا کردن سخت شده است. نماینده‌های هم ردیف من جرأت و توان ندارند وارد جمع مردم شوند، چون انقدر فشار زاید است، مشکلات اقتصادی رووی دوش مردم هست که نمی‌توانند با مردم روبرو شوند».
تاجگردون به همینجا بسنده نکرد و در ادامه سخنانش به رقبای انتخاباتی اش را ناتوان در بودجه اوردن به شهرستان قلمداد کرد و به پروژه سدچمشیر اشاره کرد و گفت «در بودجه سال 98 آبرسانی به زمین‌های سرابننیز و دشت گز از طریق آب سدچمشیر اضافه شده است. این 800 میلیارد تومان بودجه می‌خواهد. این پول تا زمانی که 4 سال بعد طرح بخواهد به بهره برداری برسد حدود 2 هزار میلیارد تومان هست. عزیزی که زیر دل ترک و لر و قشقایی را خالی می‌کنی بخاطر اینکه می‌خواهی بگویی تبعیض شد، بگو ببینم این دو هزار میلیارد تومان واقعاً می دانی چند تا صفر دارد. واقعاً با چند تا صفر می‌خواهی مقابله کنی، بار را از دوش مردم برداری. یا می‌خواهی بار بگذاری روی دوش مردم. بگذار مردم نفش بکشند، قشقایی نفس بکشد زمینش آباد شود، چیزهای دیگری هم هست».
اما به نظر می‌آید سخنان تاجگردون خیلی کارگر نیفتاد، سطح مطالبات از تاجگردون بالا رفته، و او در دادن امتیاز به طوایف و مسائل سیاسی نگاه می‌کند. طرح کاکاگری تاجگردون در حد شعار مانده است، قشقایی‌ها صندوق‌های رأی را سال‌ها به سود تاجگردون پر کردند، اما او اولویت‌های دیگری را برای خود ترسیم می‌کند.
در واگذاری جایگاه فرمانداری گچساران در زمانی که همه تصور می‌کردند که تاجگردون آن را به قشقایی‌ها بدهد، و علی رغم مطالبه آن از سوی بزرگان این قوم، «تاجگردون با ترس و فرض اینکه یک درصد انتخابات استانی برگزار شود و حتی اگر شهرستانی باشد ولی یک رقیب از حوزه بویراحمد گرمسیر در مقابل وی قد علم کند ناچاراً کرسی فرمانداری را با آن منطقه تخصیص داد.» و الان تاجگردون در تالار از قشقایی‌ها می‌خواهد که همراه او باشند و می گوید «ابزار نشوید».
منتقدین سیاست های تاجگردون، تلاش زیادی برای متقاعد کردن قشقایی جهت دست کشیدن از او دارند، اما تاجگردون استراتژی خود را برای رویارویی با قشقایی‌ها و مخالفتش تغییر نداده و او همچنان بی محابا در ساختمان‌های دولتی متینگ‌های انتخاباتی برگزار می‌کند. البته تاجگردون برای بدست اوردن رای قشقایی تلاش هایی کرد، که از جمله آن دادن پست بخشداری به پناهپوری معاون شهردار سابق بوده، و البته که بخشدار شدن پناهپوری حرکت خوبی نبود و خبرها حاکی از آن است که پناهپوری این سمت را نپذیرفته است که جای تأمل دارد. با این حال تاجگردون هنوز به سیاست مهره چنینی مدیرانش امیدوار است که از جمله آن می توان به اعطای مدیرکلی به یکی از بانوان ترک گچسارانی اشاره کرد که هنوز بصورت علنی به آن اشاره ای نشده است.
ادبیات تهدیدامیز و منت تاجگردون بر کسی پوشیده نیست، و از سخن گفتن او به خوبی پیداست، اما این جمله انتهایی او مبنی بر «همراهم نباشید، یاورتان هستم» آخرین درخواست او از قشقایی‌هایی که در همایش حضور پیدا نکردند و تلاش تاجگردون برای کسب رأی اعتماد آنها و دعوت به آینده‌ای نامعلوم و پر از وعده باشد.


کد مطلب: 410170

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/410170/آیا-تاجگردون-دیگی-قشقایی-ها-می-جوشد-هجوم-خورشیدی-ازاد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1