کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نشست فوق‌العاده‌ای که با موضوع «دیشموک» و زندگی مخمل‌ها در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

احمدی حسابی از خجالت مدیران درآمد /سازمان بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از همه‌جا بی‌خبر / ابطال شناسنامه «مخمل» مثل آب خوردن / دختری به خاطر سهل‌انگاری ما خودکشی می‌کند

9 خرداد 1398 ساعت 19:32

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اینجا ما نشسته‌ایم سوار بر ماشین‌های شاسی‌بلند و هیچ اقدامی نمی‌کنیم! ما آمدیم برای مردم کارکنیم، این اقتصاد مقاومتی که می‌گوییم برای حمایت از مردم، این مردم کی هستند؟ این مردم همان کسانی هستند که در جاده‌ها می‌مانند!


بعد از انتشار فیلم زندگی تلخ و سخت «مخمل» و خبر خودکشی دو دختر دیشموکی که در رسانه‌‌ها منتشر، و سبب شد تا نشست فوق العاده شورای آسیب‌های اجتماعی استان کهگیلویه بویراحمد امروز به ریاست علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با موضوع آسیب‌های اجتماعی دیشموک، خودکشی دو دختر و زندگی «مخمل نمازی» زن دیشموکی که با وجود زنده بودن برای او گواهی فوت صادر کرده بودند، و توسط خبرنگاران کبنانیوز به تصویر کشیده شد، برگزار شد.
در این نشست که صبح روز (پنجشنبه 9 خردادماه 98) با حضور مدیران دستگاه‌های خدماتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، فرماندار و مدیران شهرستان کهگیلویه و مسئولان دیشموک برگزار شد، قباد مبشری مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد به زندگی «مخمل نمازی» زن معلول دیشموکی که فیلم زندگی او بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت، گفت همسر این خانم به عنوان سرپرست خانوار دو زن دارد که خانواده تحت حمایت امداد هستند و خود این خانم به دلیل معلولیت تحت پوشش بهزیستی قرار داشته که در دو سال اخیر به دلیل اینکه گواهی فوت صادر شده مستمری آن قطع شده است.
علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به زندگی «مخمل نمازی» زن معلول دیشموکی که با وجود زنده بودن گواهی فوت برایش صادر شد، خطاب به مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقتی ثبت احوال آن را رها کرد، کمیته امداد هم رهایش کرد! من به سیستم‌ها ایراد می‌گیرم متأسفانه سازمان بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد که اصلاً از این موضوع اطلاعی ندارد، اما وقتی کارشناس کمیته امداد کمک‌رسانی می‌کرد چطور وضعیت این زن با دو فرزند معلولش را گزارش نداد.
احمدی در ادامه افزود: می‌دانید خانواده 3 معلولی یعنی چه! یعنی من کارمند طبقه متوسط جامعه به سختی شرایط را تحمل می‌کنم آن وقت یک خانواده 3 معلولی چطور می‌تواند آن را تحمل کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به اظهارت مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد که گفته بود زن و مردی خبر فوت «مخمل نمازی» را ثبت کردند، گفت: دهیار باید گواهی فوت را اعلام کند، نمی‌شود که هر فردی بیاید و بگوید فلان شخص فوت کرده و شما هم سریعاً شناسنامه آن را باطل کنید!
وی ادامه داد: چگونه شما می گویید که سازمان ثبت احوال علم و غیب ندارد! مگر نباید بر اساس مدارک و از طریق مجاری قانون خبر مرگ کسی تأیید شود، من در این نشست‌ها چیزهایی یاد می‌گیرم که در دانشگاه‌ها یاد نگرفته‌ام، چطور همه قوانین را دور می‌زنید! چطور ثبت احوال می‌تواند فردی را بکشد و زنده کند! چیز جالب دیگر این است که این روزها مردم به خاطر یارانه مرده‌ها را زنده می‌کنند چطور این را مرده اعلام کردند! می‌دانید که این موارد مسائل حقوقی دارد وقتی هم حقوقی می‌شود برخی هم از آن بهره‌برداری سیاسی می‌کنند.
وی در ادامه خطاب به مدیرکل ثبت احوال گفت: ثبت احوال هر چقدر هم بخواهد که توضیح دهد، دیگر فایده ندارد، این زن را که کشته‌اید و زنده نمی‌شود، موارد دیگر را که خواستید، گواهی فوت صادر کنید یا از آرامستان شهرداری‌ها و یا از دهیاران بپرسید که این خانم مرده است یا خیر!
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه تاکید کرد: مدیران کل باید سفری به دیشموک داشته باشند و خانواده‌های تحت پوشش را از نزدیک ببینند و بعد اقدامی انجام دهند، به تک‌تک خانوارها سرکشی کنید و تمام ظرفیت‌های قانونی را برای توانمندسازی آنها به کار گیرید.
وی گفت: دیشموک همچون تهران، البرز یا شهر ری نیست که 3 میلیون جمعیت داشته باشد، در این مناطق همه همدیگر را می‌شناسند، برای من تأسف است که نماینده دولت اطلاعی از وضعیت دیشموک ندارد.
در ادامه آیت افشارمهر مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال 95 سرپرست خانوار برای این خانم گواهی فوت از ثبت احوال گرفت ضمن اینکه فرزندان این خانم معلول نیستند که تحت پوشش قرار گیرند، و این خانم یک خانه با 6 اتاق خواب دارد.»
صفا حبیبی بخشدار دیشموک در این نشست گفت که «شوهر مخمل نمازی با همسر دیگرش زندگی می‌کند، «مخمل» زمین‌گیر است و 3 فرزند معلول دارد که معلولیت یکی از فرزندان بالای 50 درصد است، همچنین با احشام زیر یک سقف زندگی می‌کنند و کف خانه گلی است که تا سال 84 تحت پوشش بهزیستی بوده است.»
احمدی در ادامه به اظهارات مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر اینکه «مخمل نمازی» تحت پوشش کمیته امداد بوده و از پوشش بهزیستی خارج شده بود، واکنش نشان داد و گفت: شما از همه‌جا بی‌خبر هستید و آمار نادرست ارائه می‌دهید آیا اطلاعات دیگر سازمان را در نشست‌های مختلف را هم همین طور به خورد ما می‌دهید؟ قانون می‌گوید اگر کسی معلول باشد بحث حمایتی بر عهده بهزیستی است، آن وقت اگر 3 معلولی یا 2 معلولی باشد نباید پشت نوبت بماند و هرچه زودتر خدمات ارائه شود، این اشتباهات مسئولان، آبروی نظام را خدشه دار می‌کند.
حجت الاسلام میرمحمدی مدیرکل امور اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست به اعتبارات آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: اعتبارات آسیب‌های اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد یک میلیارد و 400 هزار تومان بود که 663 میلیون تومان این اعتبار به چرام، لنده و بهمئی و کهگیلویه اختصاص داده شده است.
http://www.ostan-kb.ir/Portal/picture/?304904/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C
میرمحمدی در ادامه بیان کرد. 9 کارگاه آموزشی در بخش دیشموک برگزار کردیم و این نشان می‌دهند که ما به دیشموک و آسیب‌های اجتماعی آن هم بی توجه نبودیم.
وی افزود: وضعیت آسیب‌های اجتماعی و خودکشی در دیشموک و کهگیلویه آنچنان هم حاد نیست که دیگران را بکوبیم و بگوییم کاری نشده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از صحبت‌های مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری مبنی بر اینکه خودکشی در دیشموک حاد نیست، اظهار داشت: اگر ناخن یک دختر هم آسیب ببیند برای ما جای نگرانی است، چطور می‌توانیم نسبت به خودکشی دو دختر بی‌تفاوت باشیم و بگوییم قضیه حاد نیست، در طول ماه‌های اخیر اتفاقاتی در منطقه دیشموک رخ‌داده که متأسفانه برخی تصور می‌کنند این اتفاقات امری عادی است و میگویند که موضوع خودکشی و آسیب‌های اجتماعی در هراستانی اتفاق می‌افتد و در استان ما هم اتفاق می‌افتد، اما از منظر ما نباید این آسیب‌ها را عادی تلقی کنیم، به خصوص وقتی موضوع در رابطه با دختران جوان است.
احمدی در ادامه افزود: خدمات‌رسانی نهادهای حمایتی و زیرساخت‌های منطقه دیشموک باید موردتوجه مسئولان استانی قرار گیرد.
 زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در خصوص اتفاق رخ داده به دلیل نبود مدرسه و ترک تحصیل دو دختری که دست به خودکشی زده بودند، نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی منطقه دیشموک را 99 درصد اعلام کرد و گفت تنها یک درصد دانش‌آموزان این منطقه در سن تحصیلی وارد چرخه آموزشی نشدند، در دوره متوسطه اول و دوم نرخ پوشش تحصیلی 96 درصد است که 4 درصد دانش‌آموزان یا ترک تحصیل می‌کنند یا بازمانده از تحصیل می‌شوند.
وی در خصوص اتفاق رخ داده برای دو دختر دیشموکی گفت دختر اولی تحصیلات خود را به اتمام رسانده بود اما فرد دومی سال 95-96 ترک تحصیل کرده بود که ممانعت خانواده از حضور در کلاس درس علت ترک تحصیل است.
 این مسوول با وصف اینکه کهگیلویه و بویراحمد در حوزه آموزشی سوئیس ایران است نسبت دانش‌آموز به معلم را 17 به 44 دانست و اینکه میانگین پوشش تحصیلی دیشموک از کشور بالاتر است اما تنها مشکل در دیشموک نبود مدرسه شبانه‌روزی است.
رئیس آموزش و پرورش دیشموک هم که در نشست حضور داشت به ترک تحصیل 7 دانش‌آموز ابتدایی و 15 دانش‌آموز متوسطه که 11 نفر از آنها دختر بودند اشاره کرد و اینکه سیل ابتدای سیل مانع ترک تحصیلی هیچ دانش‌آموزی نشده است، ضمن اینکه اقدام این دو دختر دیشموکی به دلیل ترک تحصیل رد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به اظهارات مدیرکل آمورش و پرورش مبنی بر اینکه میانگین پوشش تحصیلی دیشموک از میانگین کشوری هم بالاتر است و استان ما را سوئیس ایران می‌دانند، اظهار داشت: این سوئیس که شما می‌گویید، پاسخ فضای مجازی را هم نمی‌دهد، آموزش و پرورش در افق خود باید برای دختران روستایی اقداماتی انجام دهد باید اولویت اول آموزش و پرورش مارگون و دیشموک باشد.
  احمدی خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: وظیفه آموزش و پرورش این است که پاسخگو باشد، اگر امام جمعه دیشموک در رابطه با ترک تحصیل دانش‌آموزان صحبتی کردند، شما وظیفه دارید پاسخگو باشید، جامعه ما فهمیده هستند و می‌فهمند اگر مردم قرار بود گوش به حرف افرادی که در فضای مجازی مطالب می‌نویسند، بدهند در جامعه ما سنگ روی سنگ بند نمی‌شد، مردم ما از شعور کافی برخوردار هستند اما از دستگاه‌های اجرایی گله‌مند هستیم که تولید محتوای مؤثر نمی‌کنند.
احمدی ادامه داد: وقتی یک سلبریتی ادعا می‌کند و می‌گوید که در کهگیلویه و بویراحمد پل ارتباطی قطع‌شده و 120 دانش‌آموز از تحصیل ماندند و یکی از دانش‌آموزان خودکشی کرده است، این یعنی ما وظیفه اطلاع‌رسانی خودمان را انجام ندادیم.
او در پاسخ به این سخن زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد که گفته بود؛ روستاهای دیشموک پراکندگی زیاد دارند و نمی‌توان در هر روستا مدرسه احداث کرد، اظهار داشت: اگر با این حرف‌ها کشور را اداره می‌کردیم با این همه ثروت و نفت تا کنون وضعیت این‌طور نبود، مکان‌های صعب‌العبور در استان وجود دارد که به آن مکان‌ها خط گاز رسیده است. وقتی دانش‌آموزان را در مدارس ثبت‌نام کرده‌ایم، یا باید شرایط را برای آن‌ها توضیح دهید و ثبت‌نام نمی‌کردید، حالا که دانش‌آموز به کلاس آمده باید اقدامی برای آن‌ها صورت گیرد، نمی‌توان الآن موقع امتحانات نهایی به دانش‌آموزان بگوییم که سیل آمده به مدرسه نیاید. تناقض در آمار اداره کل آموزش و پرورش وجود دارد، از طرفی می گویید حتی برای یک دانش‌آموز، معلم اعزام‌شده است، الآن گزارش گرفته‌ام که 7 دانش‌آموز در زمان امتحانات اخیر به دلیل قطع ارتباط جاده در امتحانات شرکت نکردند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار شد که مدیران کل به شهرستان‌ها و بخش‌ها مراجعه کنند و از روستاها سرکشی کنند، چرا که به خاطر سهل‌انگاری ما، یک دختر، خانه‌نشین می‌شود و سرکوبش می‌کنند و 6 ماه بعد خودکشی می‌کند. اگر در اعلام آمارهایی که می‌دهیم و میگوییم که آموزش و پرورش استان به میانگین اروپایی نزدیک است باید در عملکردی هم خودمان را نزدیک کنیم، با این آمارها باید جدیت کار را افزایش دهیم.
استاندار خطاب به مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد گفت: سازمان بهزیستی و کمیته امداد یک بازنگری مجدد در منطقه دیشموک داشته باشند، بدین ترتیب که تصمیم داریم طرحی برای توانمندسازی منطقه دیشموک داشته باشیم، باید با کارشناسان خبره تمام خانواده‌هایی که درخواست تحت پوششی کردند به خصوص و تاکیدم بر خانواده‌هایی است که دختر دانش‌آموز دارند را شناسایی کنید و آن‌ها را تحت پوشش قرار دهید.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: به شما گفته بودم که اولویت بنده بازگشایی جاده‌های عشایری دیشموک است و سریع‌تر اقدام کنید، مگر دیشموک چقدر وسعت دارد؟ شما امور عشایر هستید باید راغب به عشایر باشید، اینجا ما نشسته‌ایم سوار بر ماشین‌های شاسی‌بلند و هیچ اقدامی نمی‌کنیم! ما آمدیم برای مردم کار کنیم، این اقتصاد مقاومتی که می‌گوییم برای حمایت از مردم، این مردم کی هستند؟ این مردم همان کسانی هستند که در جاده‌ها می‌مانند!


کد مطلب: 410000

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/410000/احمدی-حسابی-خجالت-مدیران-درآمد-سازمان-بهزیستی-کهگیلویه-بویراحمد-همه-جا-بی-خبر-ابطال-شناسنامه-مخمل-مثل-آب-خوردن-دختری-خاطر-سهل-انگاری-خودکشی-می-کند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1