کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با خبرنگاران

لاهوتی: «قوم‌گرایی» بستر بی‌عدلتی و انصاف‌گریزی در کهگیلویه و بویراحمد

13 بهمن 1397 ساعت 12:16

سید قادر لاهوتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب کهگیلویه و بویراحمد گفت: هرگاه قومیت‌ها و طایفه‌گرایی‌ها بر ارزش‌ها و اصول چیره شود و منافع گروهی و قومی بر مصالح عموم ارجحیت یافت، آفتی خطرناک است.


لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: افتخار به قوم، اصل، نسب و قبیله همواره از منظر اسلام، شرع، عقل و حتی علم مطلوب بوده اما درعین‌حال افراط و هضم شدن ارزش‌ها در آن امری مطرود و مذموم است.
هرگاه اصل و نسب‌ها و قوم و قبیله در خدمت ارزش‌ها و اصول انسانی درآمدند مطلوب و حتی در مواقع حساس برای مقابله با تجاوز منطقه‌ای نیز واجب است.
اما هرگاه قومیت‌ها و طایفه‌گرایی‌ها بر ارزش‌ها و اصول چیره شود و منافع گروهی و قومی بر مصالح عموم ارجحیت یافت، آفتی خطرناک است.
امروز استان عشیره‌ای کهگیلویه و بویراحمد به‌شدت تحت تأثیر افراط‌گرایی در قومیت طلبی‌ها شده و یکی از آفت‌های جدی فرا روی توسعه این استان شده است.
یکی از پیامدهای منفی قوم‌گرایی آن است که دیگران دیده نمی‌شوند و بسترهای بی عدلتی و انصاف گریزی نیز نمایان‌تر می‌شود.
اینکه در قومیت‌گرایی تنها گروهی خاص دیده می‌شوند، یک خون را می‌شناسند و عده‌ای محدود موردتوجه قرار گیرند از منظر و مصدر شرع، عقل، علم و حتی عرف باطل و مطرود است.
گرچه علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از همان بدو ورود به استان این درد و معضل را خوب تشخیص داد اما زدودن این چالش و آسیب جدی نیازمند اراده‌ای راسخ از سوی همه طیف‌ها، گروه‌ها، نخبگان و افراد تأثیرگذار جامعه به‌ویژه سیاسیون است.
 


کد مطلب: 406882

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/406882/لاهوتی-قوم-گرایی-بستر-بی-عدلتی-انصاف-گریزی-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1