تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۴۰۶۰۹۱
طرح استیضاح رئیس جمهوری امریکا ارائه می شود

چکش پلوسی بر سر ترامپ!

۰
چکش پلوسی بر سر ترامپ!
کبنا ؛
مجلس نمایندگان جدید آمریکا، بالاخره سر‌و سامان گرفت و کار خود را شروع کرد. مجلسی که طیف آبی آن از طیف قرمز رنگ، بیشتر به چشم می آید و نبض امور را در دست دارد. نانسی پلوسی، رهبر کارکشته و قدیمی و سرد و گرم چشیده دموکرات ها هم بار دیگر چکش مدیریت مجلس را بر دست گرفته و از همین حالا می توان صدای چکش های ضدترامپی او را که در فضای کاخ سفید می‌پیچد، شنید!
از سوی دیگر، دولت فدرال همچنان در تعطیلات اجباری به سر می برد و هیچ‌کدام از طرفین حاضر نیستند که کوتاه بیایند. از هفته های آینده، طرح استیضاح ترامپ کلید خواهد خورد و آبی های کنگره روزگار را برای رییس‌جمهور قرمز، سیاه خواهند کرد. هر چند برای استیضاح و برکناری ترامپ از قدرت مراحلی طولانی و فرسایشی پیش رو است و شاید برکناری به‌خاطر استیضاح ، خیلی بعید باشد اما هر چه که نشدنی باشد، عدم کاندیداتوری میلیاردر نیویورکی برای انتخابات 2020، بسیار محتمل و شدنی است. در واقع دموکرات ها آن‌قدر می خواهند فضا را بر ترامپ ترک کنند که او از گوشه رینگ فرار کند و خیال کاندیدا شدن برای انتخابات بعدی را از سر بیرون کند؛ بنابراین حتی اگر ترامپ تا دو سال دیگر هم در قدرت بماند و به‌خاطر استیضاح از قدرت کنار نرود، داستان برای او پيچیده خواهد شد و دیدن پوسترهای کمپین او برای سال 2020، اتفاق نخواهد افتاد.از دیروز جمعه، داستان ترامپ و یک کنگره همسو به پایان رسید و نه دیگر پل رایانی در کار است و نه میچ مک کانلی که بخواهند رییس جمهور قرمز رنگ را از معرکه نجات دهند. حالا نانسی پلوسی برای ماموریت های حزبی خود به رهبری سیاستمداری کاریزماتیک به نام باراک اوباما، پا به میدان گذاشته است تا حکم تخلیه ترامپ از کاخ سفید را بگیرد!
در شرایطی که تنها دو سال به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باقی مانده، توازن نیروها در کنگره به هم ریخت؛در مجلس نمایندگان نیروهای مخالف دونالد ترامپ راي اکثریت را به دست آوردند.
در انتخابات داخلی مجلس نمایندگان ۲۲۰ نفر از نمایندگان، به نانسی پلوسی رای دادند. آن‌ها اکنون ۲۳۵ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس را در اختیار دارند.
بیشتر کارشناس ها و ناظران با سمت‌گیری این خانم ۷۸ ساله در مخالفت با ترامپ آشنایی دارند. رهبر فراکسیون دموکرات‌ها از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ نیز ریاست مجلس نمایندگان را به دست داشت.
پلوسی پس از ادای سوگند از لحظه‌ای تاریخی در آمریکا سخن گفت. او آشکارا گفت که دموکرات‌ها در دو سال آینده با رییس جمهور و حزب جمهوری‌خواه او مشکل خواهند داشت. او در اولین نطق خود بر ضرورت همکاری هر دو حزب بزرگ کشور برای حل مشکلات کنونی تاکید کرد و از نمایندگان خواست که با مخالفان با احترام برخورد کنند.
نانسی پلوسی ، رییس مجلس نمایندگان پس از مراسم تحلیف گفت: ما کارهای مهمی برای انجام دادن در این کنگره پیش رو داریم.ما باید به اختلافات موجود در کشورمان رسیدگی کنیم.ما باید به بحران های موجود در بخش قضایی کشور رسیدگی کنیم.ما باید این موضوع را تایید کنیم که از هر پنج کودک آمریکایی یکی در فقر زندگی می کند. این مسئولیتی مهم را متوجه ما می کند.ما باید این کار را به روشی انجام دهیم که با همه، چه با این موضوعات موافق یا مخالف باشند به خوبی رفتار شود.ما باید به تمامی اعضای کنگره احترام بگذاریم.ما از همه اعضای کنگره می خواهیم که به حقیقت احترام بگذارند.
تداوم اختلافات و ادامه تعطیلی دولت
نانسی پلوسی با لحنی آشتی‌جویانه گفت حزب دموکرات به زودی طرحی را تصویب خواهد کرد که برای پایان دادن به تعطیلی دولت بودجه کافی دراختیار سازمان‌های فدرال آمریکا قرار گیرد. او اما تاکید کرد که مجلس نمایندگان با بودجه‌های کلانی مانند ساخت دیوار مکزیک موافقت نخواهد کرد.
دولت آمریکا بعد از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات میان کنگره و کاخ سفید بر سر تخصیص بودجه دولت در دسامبر فلج شده و بسیاری از ادارات و موسسات دولتی از ۱۳ روز پیش تعطیل شده‌اند.
شکاف میان دو حزب بزرگ آمریکا به ندرت تا این حد بزرگ بوده است. دو حزب هم بر سر سیاست خارجی و هم در مسائل داخلی بیش از پیش از هم فاصله گرفته‌اند.
رییس تازه مجلس نمایندگان هم در سخنرانی نخستین و هم در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی آشکار کرد که اختلاف نظر اساسی بر سر بودجه همچنان باقی است و حادتر هم خواهد شد. او تصریح كردکه حزب او به هیچ‌وجه با اختصاص بودجه‌ای کلان برای ساختن دیواری در مرز مکزیک موافقت نخواهد کرد.
واکنش مثبت ترامپ
پس از ریيس جمهور و معاون او، خانم پلوسی اکنون سومین مقام پرقدرت آمریکا را در اختیار دارد. دونالد ترامپ در تبریک به خانم پلوسی به‌خاطر انتخاب او به ریاست مجلس نمایندگان، او را به عنوان سیاستمداری باتجربه خطاب كرد و گفت: «می‌توان با او معامله کرد».
سوگند در آمریکا به قرآن
راشده طالب و ایلهان عمر برای نخستین بار در آغاز صد و شانزدهمین کنگره آمریکا به عنوان نخستین زنان آمریکایی به قرآن قسم خوردند .
راشده طالب از دیترویت به کنگره راه یافته است و خانواده وی از یک روستای کوچک فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به آمریکا مهاجرت کرده اند.او در برابر قرآن توماس جفرسون که در سال 1734 به انگلیسی ترجمه شده است، مراسم تحلیف خود را به جای آورد.
ایلهان عمر هم که یک پناهجوی سومالیایی است، 23سال پیش به آمریکا مهاجرت کرد و با قرآن متعلق به پدربزرگش مراسم تحلیف را به جای آورد. او همراه با پدر و مادرش و در حالی که حجاب بر سر داشت ، وارد کنگره شد. عمر قصد دارد که نخستین نماینده کنگره آمریکا باشد که با پوشش اسلامی در آنجا حاضرمی شود.
ترامپ و استفاده از سپر شهروندی!
جالب است که چاک شومر، سناتور شناخته شده این‌طوری نسبت به یک حرکت ترامپ هشدار داده است : « امیدواریم از مردم آمریکا، میلیون ها نفری که زندگی آن‌ها به دستمزدهای دریافتی شان از این هشت وزارتخانه وابسته است و نیز کارگرانی که یا الان کاری ندارند یا دستمزدی نگرفته اند، در این اختلاف نظر سیاسی ( بر سر دیوار مرزی ) به عنوان گروگان استفاده نشود».
توییت هشدارآمیز ترامپ به دموکرات ها
دونالد ترامپ در تويیتر خود نوشت : چگونه رییس‌جمهوری را که چه بسا در عظیم ترین انتخابات همه دوران ها پیروز شده است،مرتکب هیچ گونه اشتباهی نشده است (هیچ گونه تبانی با روسیه صورت نگرفته است، این دموکرات ها بودند که تبانی کردند)، موفق‌ترین دو سال نخست فعالیت را در مقایسه با هر رییس جمهوری داشته و محبوب ترین جمهوریخواه در تاریخ این حزب است، استیضاح می کنید ؟
این توییت نشان می‌دهد که ترامپ کابوس استیضاح را به شدت می بیند و به شدت از آن فراری است. باید دید انتهای داستان چه می‌شود!
این زن ترامپ را برکنار می کند؟
روزنامه ایران نیز در این باره نوشت: از روز پنجشنبه گذشته که نانسی پلوسی دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا به عنوان رئیس جدید این مجلس سوگند یاد کرده، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین‌المللی این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا این زن 78 ساله سیاستمدار می‌تواند با استفاده از جایگاه کنونی‌اش به عنوان سومین فرد قدرتمند در امریکا، دونالد ترامپ 72 ساله را از جایگاه ریاست جمهوری و نخستین فرد قدرتمند حال حاضر امریکا به زیر بکشد؟ به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، وقوع چنین اتفاقی یا دست کم کلید خوردن طرح استیضاح رئیس جمهوری در مجلس نمایندگانی که پلوسی رئیسش است، دور از انتظار نیست زیرا روز پنجشنبه بلافاصله پس از ادای سوگند خانم پلوسی در مجلس نمایندگان؛ دو پیش نویس لایحه با هدف پایان دادن به تعطیلی دو هفته‌ای دولت به رأی گذاشته شد و در هیچ‌کدام از این پیش نویس‌ها خبری از اختصاص بودجه به ساخت دیوار مرزی بین مکزیک و امریکا نبود. خانم پلوسی هم در حاشیه جلسه پارلمان آشکارا اعلام کرد که حاضر نیست هیچ پولی برای آنچه که به نظرش «یک بی‌اخلاقی» است، بپردازد.
دیروز جمعه به وقت واشنگتن نیز قرار بود دیداری بین پلوسی و ترامپ در کاخ سفید برگزار شود و دو چهره قدرتمند مجلس نمایندگان و کاخ سفید با هم درباره پایان دادن به تعطیلی دولت که از دو هفته فراتر رفته گفت‌و‌گو کنند اما شانس خیلی کمی وجود دارد که این دیدار نتیجه بخش باشد.
زیرا پلوسی اکنون مسئولیت مجلس نمایندگانی را برعهده دارد که اکثریت شان خواستار شفاف شدن پرونده تحقیقات درباره تبانی احتمالی فراخوان ترامپ با روس‌ها هستند و می‌خواهند نگذارند فرار دو ساله رئیس جمهوری از این پرونده بیش از این طول بکشد. همین اتفاق ریاست جمهوری ترامپ را به خودی خود به خطر می‌اندازد.
هشدارها و تهدیدهای پلوسی علیه ترامپ
این اتفاق تنها به این خاطر نمی‌افتد که ترامپ و پلوسی دو مخالف سیاسی قدرتمند هستند بلکه به این خاطر می‌افتد که پلوسی این قدرت را دارد که پروسه استیضاح ترامپ را به جریان بیندازد. او روز پنجشنبه که سوگند یاد کرد، چندین هشدار به ترامپ داد که یکی از مهمترین این هشدارها درباره تعطیلی دولت بود. او گفت: «ما دیوار نمی‌سازیم. آیا کسی به این موضوع شک دارد که ما دیوار نمی‌سازیم؟» او همچنین در یک مصاحبه با برنامه تلویزیونی ان بی‌سی، آسیب پذیری‌های قانونی ترامپ را برجسته کرد و با لحنی تهدیدآمیز گفت، این سؤال همواره وجود دارد که چگونه می‌توان رئیس جمهوری را استیضاح کرد. البته او در ادامه گفت که دنبال استیضاح رئیس جمهوری دست کم در حال حاضر نیست.
دیدار دو دشمن در کاخ سفید
ترامپ هم به نظر می‌رسد خطر پلوسی را به خوبی احساس کرده است و به این خاطر از روز پنجشنبه و پس از مراسم ادای سوگند پلوسی؛ در حال زمینه‌سازی برای دیدار رودر رو با این زن سیاستمدار و قدرتمندترین دشمن حال حاضر خود است. او این بار هم از سیاست فرار به جلو استفاده کرده و پس از سخنرانی مراسم تحلیف پلوسی که آشکارا بی‌علاقگی‌اش به دیوار مرزی را اعلام کرد، گفت، از موضع خود در قبال دیوار مرزی کوتاه نمی‌آید. ترامپ گفت: تا قبل از هفته گذشته، هرگز تا این اندازه مورد حمایت نبودم و این محبوبیت به خاطر سرسختیم برای امنیت مرزی، کنترل مرزی یا دیوار و سدی که می‌خوام بسازم است. براساس گزارش‌ها ترامپ به پلوسی گفته است، از آنجایی که «واتیکان خوب است» و «شهر واتیکان هم دیوار دارد» او باید با اختصاص بودجه برای دیوار مرزی موافقت کند. همچنین بنا بر گزارش رسانه‌های امریکا، ترامپ در پاسخ به این‌که چرا به تعطیلی دولت پایان نمی‌دهد گفته است: «اگر این کار را بکنم احمق به نظر می‌رسم.» یکی از مقام‌های کاخ سفید کمی بعد از این سخنان ترامپ به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، منظور ترامپ این بوده که «اختصاص ندادن بودجه به امنیت مرزی احمقانه خواهد بود.» رئیس جمهوری امریکا در اولین جلسه کابینه خود در سال جدید میلادی گفت، تعطیلی دولت تا زمانی که بودجه موردنظرش را دریافت نکند ادامه خواهد داشت.
ارائه رسمی طرح استیضاح رئیس جمهوری
علاوه بر پلوسی که در حال حاضر اصلی‌ترین خطر داخلی برای ریاست جمهوری ترامپ است، برد شرمن، نماینده دموکرات روز چهارشنبه گذشته تنها یک روز مانده به آغاز به کار مجلس نمایندگان جدید، رسماً طرح استیضاح ترامپ را به مجلس نمایندگان امریکا ارائه کرد. این نخستین‌باری است که یک قانون‌گذار امریکایی به‌طور رسمی طرحی را برای استیضاح ترامپ مطرح می‌کند.
اگرچه استیضاح رئیس‌جمهوری مستلزم رأی اکثریت قانون‌گذاران در مجلس نمایندگان امریکا است و وقوع چنین اتفاقی در روز چهارشنبه که اکثریت مجلس قدیمی در اختیار جمهوریخواهان بود، بعید به نظر می‌رسید اما از روز پنجشنبه که دموکرات‌ها اکثریت را به دست گرفتند، در صورتی که طرح شرمن به رأی گذاشته شود، احتمال رأی آوردن طرح استیضاح می‌رود.
ادای سوگند اولین نماینده زن محجبه در مجلس امریکا
«ایلهان عمر»، اولین زن مسلمان و محجبه تاریخ کنگره امریکا روز پنجشنبه با ادای سوگند در مجلس نمایندگان امریکا در جهان خبرساز شد. او در بیانیه‌ خود پس از ادای سوگند در کنگره جدید گفت، با تلاش‌های دولت ترامپ برای ایجاد تفرقه در ملت امریکا مقابله خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، این زن سومالیایی تبار در بیانیه خود گفت: من قصد دارم تا با تلاش‌های کنونی دولت برای جدا کردن ما از هم و خط‌مشی‌های مخربی که حقوق و آزادی‌های ما را هدف قرار داده، مقابله کنم. ما این فرصت را داریم که فرهنگی مداراگرتر و پذیراتر داشته باشیم، فرهنگی که به اقتصاد ما این اجازه را خواهد داد تا تعداد بیشتری در دموکراسی ما سهیم شوند. ایلهان عمر به همراه رشیده طلیب، دو نماینده زن مسلمان دموکرات هستند که در انتخابات مجلس نمایندگان در ماه اکتبر به پیروزی رسیدند و هر دو به ریاست نانسی پلوسی در مجلس نمایندگان رأی دادند. همچنین رشیده طلیب فلسطینی تبار که به نمایندگی از ایالت میشیگان به مجلس امریکا راه یافته برای آغاز کار خود به قرآنی سوگند خورد که زمانی به توماس جفرسون، سومین رئیس جمهوری امریکا تعلق داشته است. اکثر نمایندگان در هنگام ادای سوگند انجیل به دست می‌گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1